Pernah Tolak Tawaran Tukar Sekolah



USTAZAH Nur Farhana Ibrahim, 27, pernah ditawarkan bertugas di sebuah sekolah rendah di Seberang Perai Utara (SPU) yang lebih dekat dengan Alor Setar, Kedah namun dia menolaknya.

 Sumber di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) berkata, Nur Farhana menolak tawaran itu dan hanya mahu berpindah ke Alor Setar. Bagaimanapun, katanya, permohonan itu tidak dapat diluluskan kerana tiada kekosongan, selain perlu mengikut polisi jabatan.

 Katanya, Nur Farhana baru sahaja disahkan jawatannya Mac 2018 dan mula berkhidmat di Sekolah Kebangsaan Genting (SKG), Balik Pulau pada 15 Ogos 2016.

 Menurutnya, ustazah berkenaan memang ada membuat permohonan pertukaran tempat mengajar dan mengepilkan laporan perubatan berkenaan masalah kesihatan dialaminya dan minta ditukarkan terus ke Alor Setar, Kedah.

 “Permohonan dibuat menggunakan sistem dalam talian e-tukar untuk ditukarkan terus ke Alor Setar, namun ketika itu tiada kekosongan menyebabkan ia tidak diluluskan dan ditawarkan ke SPU.

 “Pihak JPN perlu meneliti permohonan dan proses pertukaran sekolah ini juga harus diberi keutamaan kepada mereka yang memenuhi kriteria, tambahan pula dia baru diserap ke dalam perkhidmatan,” katanya ketika dihubungi hari ini.

 Menurut sumber, SKG adalah sekolah pertama Nur Farhana bertugas dan kejadian yang berlaku amat mengejutkan pihaknya. Kayanya, JPN sentiasa prihatin dengan keperluan warga pendidiknya dan mengambil maklum masalah yang dihadapi serta bersedia menyelesaikannya.

 “Berdasarkan apa yang diberitahu guru besar, Nur Farhana tidak menunjukkan kemurungan ketika berada di sekolah, malah pada sesi pembelajaran dia dilihat gembira, mudah bergaul dengan murid dan sentiasa disenangi rakan-rakannya.

 “Kami masih menunggu siasatan penuh polis bagi menyiapkan laporan yang kemudian akan dihantar ke Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi tindakan susulan. “Keputusan akan dibuat di KPM sebaik laporan penuh disiapkan,” katanya. 

Menurutnya, JPN sentiasa prihatin dengan keadaan guru yang terpaksa mengajar jauh dari tempat tinggal, dan sentiasa bersedia membantu warga pendidik menyelesaikan masalah seumpama ini, namun ia harus mengikut proses dan polisi KPM.

 Ketika ditanya mengenai apa tindakan yang akan diambil selepas kejadian itu, beliau berkata, pihaknya akan bergantung kepada laporan polis dan akan dimasukkan ke dalam laporan yang akan dihantar kepada pihak KPM bagi tindakan susulan.

 “Saya tidak boleh ulas lanjut kerana ustazah berkenaan masih tertekan dan mahu memberi peluang kepadanya untuk bertenang. “Polis juga tidak boleh membuat siasatan terburu-buru kerana dia masih tertekan dan mungkin akan menyiapkan siasatan dalam tempoh satu hingga dua hari lagi,” katanya.

Menurutnya, tindakan lanjut akan diumum Menteri Pendidikan sejurus laporan di peringkat JPN diserahkan kepadanya.

Sumber : Harian Metro

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/01/pernah-tolak-tawaran-tukar-sekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seorang Ustazah Tiba Tiba Hilang Dari Sekolah Suami Ceritakan Apa Yang Terjadi Sebelum Itu

Seorang Ustazah Tiba Tiba Hilang Dari Sekolah Suami Ceritakan Apa Yang Terjadi Sebelum Itu

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 1702 hits
Seorang guru wanita atau ustazah dilaporkan tiba tiba hilang dari dari sekolah sejak semalam Kali terakhir Nur Farhana Binti Ibrahim 27 dihantar suaminya untuk ke tempat beliau bertugas Suaminya Mohd Azrai 29 berkata abang pagi itu dia meng...
Usai Sktm Dihapus Ganjar Sebut Sistem Zonasi Sekolah Rawan Kecurangan

Usai Sktm Dihapus Ganjar Sebut Sistem Zonasi Sekolah Rawan Kecurangan

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 238 hits
Gubernur Jawa Tengah Ganjar Pranowo menilai Penerimaan Peserta Didik Baru tahun 2019 2020 setelah penghapusan sistem Surat Keterangan Tidak Mampu harus diawasi ketat Sebab dimungkinkan bisa terjadi modus baru para orang tua berusaha meminda...
Kpm Melarang Jpn Dan Ppd Menetapkan Bilangan Fail Panitia Sekolah

Kpm Melarang Jpn Dan Ppd Menetapkan Bilangan Fail Panitia Sekolah

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 263 hits
KPM Melarang JPN dan PPD Menetapkan Bilangan Fail Panitia Sekolah Perkongsian ini adalah berdasarkan surat yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia bertarikh 11 Januari 2019 bertajuk Surat Pengurusan Fail Panitia Mata pelajaran...
Adun Jeram Beri Sumbangan Baju Sekolah Jenama Yb Shaid Rosli Pula

Adun Jeram Beri Sumbangan Baju Sekolah Jenama Yb Shaid Rosli Pula

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 330 hits
TIDAK peduli dengan kritikan ADUN Jeram Mohd Shaid Rosli kali ini dilapor memberi sumbangan sebanyak 10 000 helai baju sekolah yang katanya disediakan khas dengan jenama sendiri YB Shaid Rosli Ini adalah sumbangan ikhlas bagi membantu pelaj...
Selepas Beg Sekolah Kini Baju Sekolah Berlabel Nama Adun Jeram

Selepas Beg Sekolah Kini Baju Sekolah Berlabel Nama Adun Jeram

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 318 hits
Shaid Rosli menempah 10 000 helai baju seragam sekolah yang tertera namanya untuk diedarkan ke semua sekolah di DUN JeramSelepas dikritik menyumbang beg sekolah yang dicetak gambarnya kini Adun Jeram Mohd Shaid Rosli tampil dengan pakaian s...
Menu Simple Untuk Bekal Anak Di Sekolah Ayam Masak Halia

Menu Simple Untuk Bekal Anak Di Sekolah Ayam Masak Halia

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 1055 hits
Hye semua Bekal si kakak untuk hari ni Nasi putih dan ayam masak halia Ayam masak halia tu cara masaknya senang je Tumis bawang putih dan bawang merah yang dah di kisar Lepas tu masuk kan halia yang dihiris2 Masuk kan sos tiram dan sedikit ...
Ustazah Ulang Alik 200 Km Ke Sekolah Dikhuatiri Hilang

Ustazah Ulang Alik 200 Km Ke Sekolah Dikhuatiri Hilang

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 241 hits
Imej via Astro AwaniBALIK PULAU Seorang ustazah di Sekolah Kebangsaan Genting di sini dikhuatiri hilang selepas tidak hadir mengajar ke sekolah sedangkan keretanya berada di luar kawasan sekolah berkenaan sejak semalam Ketua Polis Daerah Ba...
Pentadbir Sekolah Perlu Bantu Kurangkan Beban Tugas Guru Nutp

Pentadbir Sekolah Perlu Bantu Kurangkan Beban Tugas Guru Nutp

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 512 hits
KUALA LUMPUR 17 Jan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia berpendapat kefahaman pentadbir di sekolah mengenai inisiatif dan intervensi mengurangkan beban tugas guru yang diumumkan baru baru ini adalah penting bagi memastikan p...
Anies Minta Pihak Sekolah Lapor Bila Fasilitas Disalahgunakan

Anies Minta Pihak Sekolah Lapor Bila Fasilitas Disalahgunakan

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 165 hits
Dia mengungkapkan pihak sekolah mengaku tak ada satupun siswanya yang terlibat dalam kasus narkoba Karena itu Anies mengimbau agar setiap sekolah tidak tinggal diam ketika fasilitasnya digunakan tidak semestinya
Adapting To Consumer Behavior

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store