Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri Bersungguh Seperti Sedang Berlakon Tanda Anak Sangat Bijak


“hello, ye..haaa, okay-okay” sambil bercakap sendiri seolah-olah sedang berinteraksi dengan orang lain di dalam telefon bimbit, tetapi tiada sesiapa. Ataupun sering kali pernah terlihat anak sedang bermain-main sendiri dan bercakap-cakap seolah ada kawan dihadapanya. Bagi ibu bapa yang tidak mempunyai pengalaman pastinya rungsing jika hal ini terjadi pada anak sulung.
Tentu sekali pelbagai persoalan yang bermain diminda ibu ayah, “okay ke anak saya ni”, “kenapa dia bersikap begitu”, “perlu ke merujuk pakar ataupun mendapatkan rawatan?”

Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Hazhari Ismail berkata, tidak dapat dinafikan, kebanyakan ibu bapa risau apabila melihat anaknya bercakap seorang sendiri terutama anak yang berumur 3-5 tahun.
Self-talking atau bercakap seorang diri dalam kalangan kanak-kanak adalah sesuatu yang normal. Sama ada mereka akan bercakap dengan diri sendiri atau bercakap dengan barang-barang seperti anak patung dan barang permainan.
Keadaan ini lazimnya wujud pada usia tertentu namun ibu bapa dinasihatkan supaya tidak panik dan terus bertindak tanpa mengetahui perkara ini dengan lebih jelas.
Bercakap sendiri selalu dikaitkan dengan perkembangan kognitif. Ia menunjukkan kanak-kanak itu berkomunikasi dengan dunia yang penuh dengan imaginasi.
kanak-kanak itu sendiri sedang berimaginasi dengan dunianya sendiri. Dalam dunia mereka, akan ada karakter yang wujud dan kadangkala sama seperti dunia sebenar termasuk sifat, perwatakan dan percakapan namun ada masa ia berlaku sebaliknya.
Kita akan lihat kanak-kanak itu akan menjadi diri sendiri atau menjadi seperti individu lain. Ini disebabkan mereka sedang memainkan watak atau karakter individu lain dan mereka cuba untuk meniru.
Kebiasaannya kanak-kanak juga akan memilih untuk bercakap dengan objek yang tidak bernyawa atau tiada tindak balas. Contoh terdekat adalah anak patung. Itu adalah salah satu cara untuk mereka meluahkan diri terutama perasaan dan berfikir. Ciri-ciri ini membantu mereka membiasakan diri dengan keadaan sekeliling seperti penggunaan bahasa dan tingkah laku.
Yakinlah, apabila ibu bapa melihat anak bercakap sendiri, si kecil tersayang anda sedang melalui fasa ini dan jangan khuatir kerana ia akan hilang secara semula jadi.
Kanak-kanak juga akan bercakap sendiri dengan intonasi yang kuat berbanding orang dewasa.
Terdapat banyak kebaikan kepada kanak-kanak yang gemar bercakap sendiri.
Ini kerana mereka tidak sedar atau tidak perasan dengan keadaan sekeliling disebabkan terlalu asyik berimaginasi. Atas sebab itu, sekiranya keadaan itu ditegur terutama ketika mereka sedang bercakap sendiri, mereka akan tersentak dan terus berhenti untuk bercakap.
Jika diperhati, kadangkala mereka bercakap seperti bersungguh-sungguh dan sedang berlakon. Penuh dengan eskpresi wajah, intonasi suara dan gaya. Hakikatnya, ia adalah sesuatu yang baik!
Bercakap sendiri adalah sesuatu yang normal pada usia tiga hingga lima tahun dan jangan bimbang kerana kelakuan ini akan hilang.
Kebaikan bercakap sendiri
Banyak kajian sudah dijalankan berkenaan kebaikan bercakap dengan diri sendiri untuk kanak-kanak antaranya:
• Menunjukkan kebijaksanaan kanak-kanak itu. Lebih banyak kanak-kanak bercakap dengan diri sendiri, ia menunjukkan mereka akan menjadi lebih bijak pada masa akan datang.
• Kanak-kanak kecil sedang memahami konsep dunia sekeliling. Mereka akan memerhati, berkenalan dan membiasakan diri mereka sendiri.
• Mereka sedang meningkatkan keyakinan diri.
• Mengukuhkan perbendaharaan kata. Mereka menggunakan perkataan yang diketahui dan ‘memainkan’ semula ketika sesi bercakap dengan diri sendiri.
• Meningkatkan kreativiti. Ya, mereka akan jadi lebih kreatif. Mereka akan menyoal dan mereka jugalah akan menjawab persoalan itu. Jika didengari betul-betul, kadang-kadang kita sebagai ibu bapa sendiri tidak faham apa cerita mereka.
Kredit: Hazhari Ismail
Followers Pa&Ma yang nak dapatkan barangan bayi dengan harga murah, dapatkan di SINI.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Pernah Tengok Anak Cakap Sendiri, Bersungguh Seperti Sedang Berlakon? Tanda Anak Sangat Bijak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pernah-tengok-anak-cakap-sendiri-bersungguh-seperti-sedang-berlakon-tanda-anak-sangat-bijak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Tanda Awal Anak Anda Seorang Anak Bijak Dari Kecil

11 Tanda Awal Anak Anda Seorang Anak Bijak Dari Kecil

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 372 hits
Anda nak tahu tak tanda tanda yang menunjukkan anak anda merupakan seorang anak yang bijak sejak dari kecil Aha sebagai ibubapa tentu akan ada rasa ingin tahu kan Saya pun tidak terkecuali Setiap anak dilahirkan dengan kelebihan serta kepan...
Parenting Anak Soleh Vs Anak Bijak

Parenting Anak Soleh Vs Anak Bijak

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 996 hits
Assalamualaikum semua Hari tu nia ada dengar ceramah ulangan secara atas talian tapi nia tak ingat nama penceramah tersebut Tajuk ceramah ulangan yang disampaikan oleh penceramah tu sangat menarik perhatian nia iaitu Anak Soleh vs Anak Bija...
Suhu Badan Tinggi Cirit Birit Rupanya Anak Ada Masalah Jangkitan Cacing Doktor Kongsi Tanda Jangkitan Cara Rawatan

Suhu Badan Tinggi Cirit Birit Rupanya Anak Ada Masalah Jangkitan Cacing Doktor Kongsi Tanda Jangkitan Cara Rawatan

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 319 hits
Anak tiba tiba sakit perut meragam dan suhu naik mungkin itu tanda anak mengalami masalah jangkitan cacing Mungkin ramai yang ambil mudah kerana ia tidaklah memudaratkan namun hal ini sering menjadi igauan si kecil bila tiba masanya Dalam s...
Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

Hiburan Kadang Kadang Rasa Seperti Gagal Menjadi Ibu Nabila Kongsi Warkah Daripada Anak Minta Balik Awal Dari Kerja

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 355 hits
Tampil berkongsi rasa pelakon Nabila Huda telah memuat naik sebuah warkah yang dikirim anaknya baru baru ini Menurut Nabila Keisha yang kini berusia 10 tahun telah menulis sebuah surat mengharapkan dia pulang awal daripada kerja selepas ini...
Al Fatihah Lelaki Maut Digilis Lori Isteri Sedang Hamil Berjanji Besarkan Anak Anak Dengan Baik

Al Fatihah Lelaki Maut Digilis Lori Isteri Sedang Hamil Berjanji Besarkan Anak Anak Dengan Baik

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 370 hits
Seorang wanita reda atas pemergian suaminya Ahmad Sofwatullah Shahrin yang meninggal dunia dipercayai digilis sebuah lori di Kilometer 18 3 Lebuhraya Damansara Puchong Petaling Jaya tiga hari lalu Menerusi laman Facebook Malihah Abdul Halim...
Biar Anak Jadi Bijak 7 Aktitivi Di Rumah Mampu Rangsang Motor Halus Anak Masa Pun Terisi

Biar Anak Jadi Bijak 7 Aktitivi Di Rumah Mampu Rangsang Motor Halus Anak Masa Pun Terisi

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 391 hits
Merangsang perkembangan minda anak menjadi kewajipan ibu bapa Namun bagaimana cara terbaik merangsang minda dan motor halus anak untuk menjadikan minda mereka lebih aktif dan bijak malah berkembangan dengan sihat Salah satu caranya adalah m...
Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 244 hits
Mendidik anak memang mencabar Apa lagi bagi mama pama yang memiliki anak ramai dan kesemuanya aktif Anak terlalu aktif lasak dan hyperaktif selalu menjadikan kita takut untuk membawanya ke mana mana sahaja Bukan aktif saja tapi nakal malah ...
Tanda Tanda Anak Sindrom Down

Tanda Tanda Anak Sindrom Down

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 371 hits
Sindrom Down adalah keadaan perkembangan fizikal dan mental kanak kanak yang kurang berkembang disebabkan oleh kelainan pada perkembangan kromosom Kromosom ini terbentuk kerana kegagalan sepasang kromosom berpisah antara satu sama lain sema...
Rumah Kontena Atas Tanah Sendiri Alternatif Bijak

Rumah Kontena Atas Tanah Sendiri Alternatif Bijak

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 300 hits
Ada pelbagai cara nak miliki rumah ada yg ikat loan puluh2 tahun ada yg tunggu duit graduiti atau kwsp baru beli ada yg bayar cash by progress beli masa rumah belum siap Bila dah siap dah habis bayar xde rugi duit interest Tapi ada juga yg ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung