Pernah Dengar Bunga Kembang Semangkuk Boleh Atasi Batuk Demam Anak


Pernah dengar mengenai bunga kembang semangkuk tak? Dengarnya khasiat kembang semangkuk ini dapat membantu mengatasi masalah anak batuk, betul ke?
Jom ketahui lebih lanjut mengenainya dalam perkongsian artikel ini. Moga bermanfaat!

Apa itu bunga kembang semangkuk?
Selain dikenali dengan nama saintifiknya Scaphium affine atau Sterculia lychnophora, kembang semangkuk turut dipanggil dengan nama Malva nut.
Ia merupakan spesies pokok malar hijau yang berasal dari Myanmar, Kemboja, Laos, Vietnam, Thailand, Semenanjung Malaysia, Sumatera dan Borneo.
Dipercayai terdapat banyak khasiat kembang semangkuk terutamanya dalam bidang masakan dan perubatan tradisional.
Biji kembang semangkuk ini banyak digunakan dalam perubatan tradisional Cina sebagai penyejuk dan turut digunakan untuk merawat masalah berkaitan gastrousus serta memberi kelegaan kepada ketidakselesaan tekak.
Keajaiban tumbuhan ini adalah apabila direndamkan di dalam air, ia akan mengembang hingga 8x ganda dan membentuk jisim agar-agar berbentuk tidak sekata yang berwarna coklat kemerahan.
Khasiat kembang semangkuk untuk anak batuk dan sembelit
Bercakap mengenai ketidakselesaan tekak, jika anak mengalami batuk, sudah tentu sebagai ibu bapa, kita akan berasa susah hati. Biasanya jalan yang dipilih untuk merawat situasi tersebut adalah dengan memberikan ubat batuk.
Tetapi menerusi perkongsian hantaran di laman Facebook milik Dr Mazliana Mazlan, kembang semangkuk ini dikatakan cara yang dapat membantu menyembuhkan anak yang kerap batuk.
Menurutnya, kandungan bassorin dalam kembang semangkuk berperanan untuk membantu mengurangkan keradangan pada sel badan.
Pastinya anda akan tertanya, “Nak ke anak minum air rendaman kembang semangkuk ini?”. Jangan bimbang, kerana rasa air rendaman ini adalah sama seperti air kosong sahaja.
Apa yang perlu anda lakukan hanyalah merendamkan sebiji bunga kembang semangkuk ke dalam 1 jug air. Berikan anak minum air rendaman itu sedikit demi sedikit sehingga habis. Lakukannya setiap hari sehingga anak sembuh.
Air rendaman kembang semangkuk ini juga dipercayai boleh dijadikan air pelawas untuk anak yang kerap mengalami sembelit. Caranya sama seperti untuk merawat batuk tadi.
Tetapi adakah kegunaan kembang semangkuk hanya untuk batuk dan sembelit? Seperti yang dinyatakan sebelum ini, banyak khasiat kembang semangkuk, bukan hanya untuk mengubati batuk atau sembelit.
Jom ketahui lebih lanjut manfaat tumbuhan ini.
Bunga kembang semangkuk dalam perubatan
Perubatan tradisional Cina
Menurut perubatan tradisional Cina, penggunaan Malva nut adalah untuk:
Mengeluarkan haba daripada paru-paru Mengubati sakit tekak Menangani ketoksikan Menenangkan usus Jadi bagi mereka yang mengalami gejala seperti suara serak, batuk kering, sakit dan tekak kering kerana haba panas dalam paru-paru, sembelit, sakit kepala dan mata merah, disarankan mengambil kembang semangkuk.
Caranya dengan memasukkan 1 atau 2 biji kembang semangkuk ke dalam secawan besar air mendidih. Kemudian diminum airnya.
Juga, adalah menjadi kebiasaan dalam perubatan tradisional Cina untuk menggunakan kembang semangkuk sebagai sebahagian daripada formula herba untuk merawat individu.
Seperkara yang perlu anda ketahui, walaupun kembang semangkuk mempunyai banyak khasiat kepada kesihatan, namun ia perlulah digunakan mengikut had yang ditetapkan.
Anda tidak boleh menggunakan lebih daripada 3 biji kembang semangkuk bagi setiap air minuman yang dididihkan. Jika berlebihan, boleh mengembangkan gejala seperti kahak berair putih, loya, batuk dan lidah bengkak.
Manakala bagi individu yang kerap mengalami masalah penghadaman, sakit perut atau cirit-birit harus mengelakkan pengambilan bunga kembang semangkuk sepenuhnya.

Biji bunga kembang semangkuk dalam Ayurveda
Dalam perubatan Ayurveda pula, kembang semangkuk dikenali sebagai Nirinjan Phal atau Umasmango.
Antara khasiat tumbuhan ini berkaitan Ayurveda adalah:
Penyejukan Memandangkan ia menyejukkan badan, kembang semangkuk disyorkan untuk:
Demam Batuk Selesema Kahak Resdung Asma Sakit tekak Tonsillitis Jangkitan tekak Pergerakan usus tidak teratur Sakit kepala akibat haba dalaman Insomnia dan gangguan tidur akibat haba dalaman Virility Membersih dan menyahtoksin Sebagai agen penyahtoksin, antiradang, dan antioksida:
Jerawat Jeragat Penyakit kulit Untuk membersihkan organ kencing untuk mencegah jangkitan saluran kencing (UTI) Untuk membuang toksin dalam badan akibat pencernaan tidak teratur Menyingkirkan pengekalan air dalam badan Melegakan pedih ulu hati Melegakan sembelit Kegunaan lain bunga kembang semangkuk
Ingin cuba membuat teh kembang semangkuk? Pertama sekali anda perlu memprosesnya menjadi pulpa.
Rendamkan kembang semangkuk semalaman menggunakan air yang ditapis.
Ia akan mengembang 8x ganda daripada saiz asalnya. Anda boleh menambah air jika perlu bagi memastikan ia kembang sepenuhnya.
Saranan terbaik adalah untuk memasukkan bekas rendaman ini ke dalam peti ais.
Apabila sudah kembang, anda boleh mengeluarkan biji dan kulit keras yang terdapat pada ‘agar-agar’ kembang semangkuk.
Kemudian, masukkan ‘agar-agar’ tersebut dalam kain muslin dan picitkan.
Picitan tersebut akan menghasilkan pulpa halus yang boleh ditambah ke dalam minuman.
Resipi minuman kembang semangkuk
Bahan-bahan:
Pulpa kembang semangkuk Daun pandan Gula perang Kayu manis Halia Likuoris (gula akar manis) Air secukupnya Cara penyediaan:
Masukkan air, pandan, halia, likuoris dan kayu manis. Renehkan selama 10 minit.
Kacau untuk melarutkan gula, kemudian masukkan pulpa kembang semangkuk. Biarkan ia mendidih seketika dan tutupkan api. Biarkan ia sejuk sebelum diminum. Jika terdapat sebarang pertanyaan tentang kesesuaian pengambilan bunga kembang semangkuk ini, terutamanya untuk mengubati batuk atau sebarang masalah kesihatan pada anak, berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan lebih kepastian.
Kredit: Hello Doktor


Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Pernah Dengar Bunga Kembang Semangkuk? Boleh Atasi Batuk & Demam Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pernah-dengar-bunga-kembang-semangkuk-boleh-atasi-batuk-demam-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ingat Balik Rasa Trauma Demam Batuk On Off Rupanya Anak Bronchopneumonia

Ingat Balik Rasa Trauma Demam Batuk On Off Rupanya Anak Bronchopneumonia

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 147 hits
Boleh dikatakan kebanyakan anak anak sekarang ni ramai tak sihat Ada yang terpaksa dimasukkan ke wad akibat demam batuk selesema on off sehingga memberi kesan yang lebih teruk Semestinya keadaan ini merisaukan ibu bapa kan Pengalaman ini ju...
Anak Batuk Selesema Demam Nak Cepat Sihat Hentikan Dulu Makanan Jenis Ni

Anak Batuk Selesema Demam Nak Cepat Sihat Hentikan Dulu Makanan Jenis Ni

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 148 hits
Demam batuk selesema yang kerap berlaku pada anak anak disebabkan pelbagai punca Antaranya ialah disebabkan oleh persekitaran yang tak sihat cuaca tak menentu dan pemakanan Bagi ibu bapa yang mengalami situasi anak kerap tak sihat perlu leb...
Hiburan Dia Boleh Lepak Bershisha Kak Bed Luah Penat Dengan Suami Akui Pernah Lepas Geram Pada Anak

Hiburan Dia Boleh Lepak Bershisha Kak Bed Luah Penat Dengan Suami Akui Pernah Lepas Geram Pada Anak

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 212 hits
Kalau sebut saja nama pelakon Nadya Syahera kita pasti terbayang sifatnya yang sangat ceria serta sering menghiburkan orang ramai dengan karenahnya yang kuat melatah itu Tetapi siapa sangka wanita seceria Nadya juga ada memendam perasaan be...
Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 175 hits
Setiap kali anak tak sihat ibu orang yang paling susah hati Boleh dikatakan semua kerja tergendala sebab perlu fokus pada anak Bila tak sihat sudah tentu anak nak melekat je Lagi satu yang paling risau bila suhu badan anak tak turun turun D...
Senang Jaga Boleh Buka Radio Kuat Kuat Ayda Jebat Syukur Anak Mudah Dijaga Tak Dedahkan Gajet

Senang Jaga Boleh Buka Radio Kuat Kuat Ayda Jebat Syukur Anak Mudah Dijaga Tak Dedahkan Gajet

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 173 hits
Diam tak diam anak kesayangan pasangan selebriti Ayda Jebat dan Nabil Mahir Ana Nayla kini sudah pun berusia hampir sepuluh bulan Dalam usianya menghampiri usia satu tahun banyak yang dikongsikan Ayda mengenai cinta hatinya itu lebih lebih ...
Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 266 hits
Kanak kanak normal pun boleh ada tanda tanda autisme Jangan terkejut dengan kenyataan ini ya ibu ayah Tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku pada anak anda yang lahir normal sekiranya tidak dipantau sejak awal Autisme adalah spektrum...
Anak Bakal Masuk Darjah 1 Tahun Depan Selain Boleh Baca 5 Kemahiran Ni Penting

Anak Bakal Masuk Darjah 1 Tahun Depan Selain Boleh Baca 5 Kemahiran Ni Penting

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 140 hits
Ada anak nak masuk darjah satu tahun depan Hah dah boleh fikir tentang persediaan anak anak untuk ke sekolah dah Bukan sekadar persediaan uniform buku beg kasut sahaja tau Tapi bersedia juga mental fizikal dia 5 kemahiran penting mental fiz...
Awak Boleh Tinggalkan Pada Pengasuh Tapi Tetap Bawa Anak Kagum Dengan Kegigihan Puteri Sarah

Awak Boleh Tinggalkan Pada Pengasuh Tapi Tetap Bawa Anak Kagum Dengan Kegigihan Puteri Sarah

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 152 hits
Bila berbicara soal anak anak bagi setiap ibu anaklah sumber kekuatan yang utama Zahirnya nampak lemah lembut namun jangan disangkal kekuatan seorang ibu terutama dalam menguruskan anak anak Begitulah gambaran yang diberikan oleh penulis no...
Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak Ibu Pun Boleh Join Main

Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak Ibu Pun Boleh Join Main

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 150 hits
Alih perhatian anak kecil kita dari gajet apa kata mak ayah cuba asah kemahiran motor halus anak anak di rumah sebaiknya Apa kemahiran motor halus anak dan apa aktiviti yang boleh merangsang mereka Ini yang mak ayah perlu tahu Kemahiran mot...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis