Anak Batuk Selesema Demam Nak Cepat Sihat Hentikan Dulu Makanan Jenis Ni


Demam, batuk, selesema yang kerap berlaku pada anak-anak disebabkan pelbagai punca.  Antaranya ialah disebabkan oleh persekitaran yang tak sihat, cuaca tak menentu dan pemakanan.
Bagi ibu bapa yang mengalami situasi anak kerap tak sihat, perlu lebih cakna sedikit. Tambah pula antibodi anak masih belum kuat untuk melawan penyakit. Jadi amat penting penjagaan kesihatan dan pemakanan perlu dititikberatkan dari awal.
Menurut Puan Ainini Zainal jika anak batuk, selesema, demam, sebaiknya corak pemakanan mesti diubah. Lagi bagus ia jadi amalan seisi keluarga secara berterusan.
JIKA ANAK BATUK SELESEMA DEMAM, HENTIKAN DULU YA PEMBERIAN:
Roti, makanan berasaskan gandum, tinggi gula, MSG, pewarna tiruan. Mungkin ini kesempatan untuk kita ibu bapa, belajar tentang betapa besar kesan makanan harian terhadap kesihatan. Sistem Imun Badan jadi lemah disebabkan makanan/minuman tinggi MSG, Gula, Pewarna/Perasa Tiruan BUKAN SATU BENDA RARE.
Rare pada kita kerana kita tak tahu, tetapi terlalu banyak kajian telah dibuat tentang semua ini.
Makanan tinggi MSG sangat buruk kesannya terhadap Immune System. Ia banyak terdapat dalam bahan asas masakan komersial seperti:
Kicap.
Kiub ayam.
Perencah makanan segera.
Perencah mee segera.
Serbuk perasa masakan.
Fastfood.
Junkfood.
Sosej.
Nugget.
Burger.
Banyak lagi.
Baca label makanan sebelum beli.
____
Makanan berasaskan gandum. Perlu elak dahulu kerana ia MUCUS FORMING FOOD. INFLAMMATORY FOOD
Roti.
Kek.
Biskut.
Kuih muih berasaskan gandum.
Pau.
Mee kuning.
Pizza.
Burger.
Bun.
Banyak junkfood dan fastfood berasaskan gandum.
Jika ambil ketika tak sihat, keradangan makin berlaku, proses penyembuhan juga makin terganggu.
Kurangkan, stop dulu makanan dan minuman tinggi gula. Gula bukan kat coklat, aiskrim, kek sahaja. Tetapi:
Minuman botol.
Minuman kotak.
Air bergas.
Susu kotak manis.
Air boba bubble tea.

Cuba lihat berapa kandungan gula dalam semua minuman ini.
Anak suka donat. Donat dah ada gula. Kita layan je dia nak topping coklat tinggi gula. Tabur lagi Choc Chips. Sprinkles. Choc Rice. Curah custard sikit.
Dah berapa banyak gula?
Satu kita tak pernah tahu, addicted to sugar and MSG itu lebih teruk daripada addicted pada rokok (tapi bukan bermaksud rokok bagus pulak.)
Label LESS SUGAR pun bukan bermaksud banyak sangat kurang gula. Contoh LESS SUGAR sebenarnya gini:
Dulu 1 tin air bergas ada 12 sudu besar gula. Sekarang mereka letak 11 sudu sahaja. 11 sudu besar sikit ke TETAP BANYAK?
Semua ni bukan mudah, TAPI POSSIBLE UNTUK BERJAYA. Kita cuba perlahan lahan ya. Diet harian anak, pastikan lengkap
Karbohidrat – daripada nasi, ubi, grains contohnya. Tapi elakkan yang berasaskan tepung. Sesekali ok lah. Pilih grains IN ITS ORIGINAL FORM.
Nasi, ubi keledek antara hidangan sesuai bagi anak. Anak bosan makan nasi dan lauk, sediakan bubur. Atau bebola nasi. Atau bakar ayam bersama keledek, perap dengan campuran bawang kisar, garam, sedikit lada hitam, sedikit madu. Dah sedap dah.
Protein – pilih diet berasaskan telur,. ayam, ikan, daging, seafood. Bukan protein powder, anak tak perlukan tu. Mereka perlu FOOD IN ITS ORIGINAL FORM.
DAGING APA PERLU ELAK? DAGING BURGER, DAGING SOSEJ KOMERSIAL. INI YANG KENA ELAKKAN, DAGING FRESH TINGGI KHASIAT. Bagi anak at least 2 hidangan seminggu.
Mereka perlu khasiat baik untuk membesar
Fiber/serat – berikan sayur, buah. Bukan jus bergula, bukan jus yang dah tak ada seratnya. Sesekali jus oklah, tapi cara terbaik, makan buah sebiji, supaya seratnya semua anak makan. Pelbagaikan hidangan sayur.
Carrot.
Sayur hijau.
Bawang, halia, kunyit, semua MAKANAN ANTIBAKTERIA, ANTIRADANG, ANTIVIRAL. IMMUNE BOOSTER.

Nampak kan, pentingnya homemade food yang tak perlu pun ada serbuk perasa, kiub masakan komersial tinggi MSG. Masak dengan cara yang betul dapat bantu kita dapat rasa MSG SEMULAJADI dalam makanan.
Lemak – bagi lemak sihat dari olive oil, coconut oil, Pure Ghee/Minyak Sapi.
Lemak daripada cheese, sesekali boleh bukan setiap hari kerana ia tetap tinggi garam. Tetap processed food. ELAK TERUS SERBUK CHEESE. Ia bukan cheese sebenar. Baca label apa ada dalam tu.
Elakkan terus yang perlu dielakkan dan berperasa tiruan. Ia bukan sahaja chemical-based food tetapi juga banyak beri kesan terhadap immune system mereka.
Apa itu REAL FOOD? Makanan yang TIADA ingredients. Tembikai contohnya, ia tak mengandungi 2,3 bahan untuk jadikannya tembikai. Ingredientnya hanyalah tembikai.
Ikan, telur, ayam, sayur, semua hanya ada 1 bahan, iaitu makanan itu sahaja.
Ia berbeza dengan roti. Apa ingredients roti? Gandum, gula, yis dan jika roti komersial, siap letak dough softener atau bread improver yang banyak kesan sampingan. Kerana itu ia BUKAN. REAL FOOD.
Kredit: Ainini Zainal
Follow saya, untuk semua info, tips, idea, resipi sihat anak.
MASAK SIHAT, ANAK SIHAT.

Ayuh, kembalikan kesegaran dan tenaga anda bersama pasangan tersayang melalui Bengkel Refresh & Recharge: Jom Kembali Semangat! Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/jom-kembali-semangat/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Anak Batuk, Selesema & Demam, Nak Cepat Sihat Hentikan Dulu Makanan Jenis Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-batuk-selesema-demam-nak-cepat-sihat-hentikan-dulu-makanan-jenis-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beli Makanan Anak Check Bahan Dulu Elak Sucralose Berkali Ganda Manis Dari Gula Biasa

Beli Makanan Anak Check Bahan Dulu Elak Sucralose Berkali Ganda Manis Dari Gula Biasa

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 147 hits
Meningkatkan berat badan anak memang perlu namun jangan memberikan lebih gula pada anak Lebih lebih lagi gula putih Selain melemahkan memori anak lebihan gula dan juga bahan sucralose tidak baik untuk diambil anak anak dalam diet harian mer...
Fizo Bagi Hint Nak Tambah Anak Tapi Netizen Cakap Rest Dulu Sabar Dulu Abe Joe Bagi

Fizo Bagi Hint Nak Tambah Anak Tapi Netizen Cakap Rest Dulu Sabar Dulu Abe Joe Bagi

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 206 hits
Sekitar dua minggu lalu pelakon dan usahawan Fizo Omar mengumumkan berita gembira apabila isterinya Fazeera Nazri selamat melahirkan cahaya mata Selepas mengumumkan berita gembira itu Fizo kemudiannya memuat naik video perkembangan terkini ...
Sebelum Anak Ke Tadika Perlu Tahu Ini Dulu Bukan Nak Pandai Baca Menulis Je

Sebelum Anak Ke Tadika Perlu Tahu Ini Dulu Bukan Nak Pandai Baca Menulis Je

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 105 hits
Ibu bapa yang mempunyai anak antara usia 3 tahun ke atas sepatutnya perlu lihat kepada perkembangan asas dulu sebelum fokus pada akademik Anak anak usia 3 hingga 6 tahun ini perlu diberi pendedahan mengenai skil urus diri Jika bab ni anak m...
Ini Senarai Ubat Batuk Selesema Yang Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Mak Ayah Kena Alert

Ini Senarai Ubat Batuk Selesema Yang Tak Sesuai Untuk Anak Bawah 2 Tahun Mak Ayah Kena Alert

papar berkaitan - pada 29/6/2022 - jumlah : 201 hits
Bila anak batuk dan selesema tentu sekali membuatkan mama papa rasa risau lebih lebih lagi jika anak yang masih kecil terpaksa menahan sakit Namun tak semua jenis ubatan sesuai untuk anak anak yang masih kecil terutama sekali anak yang masi...
Pernah Dengar Bunga Kembang Semangkuk Boleh Atasi Batuk Demam Anak

Pernah Dengar Bunga Kembang Semangkuk Boleh Atasi Batuk Demam Anak

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 214 hits
Pernah dengar mengenai bunga kembang semangkuk tak Dengarnya khasiat kembang semangkuk ini dapat membantu mengatasi masalah anak batuk betul ke Jom ketahui lebih lanjut mengenainya dalam perkongsian artikel ini Moga bermanfaat Apa itu bunga...
Risau Peminat Lari Buat Masa Ini Saya Tangguh Kahwin Nak Fokus Kerja Dulu Kata Ewal

Risau Peminat Lari Buat Masa Ini Saya Tangguh Kahwin Nak Fokus Kerja Dulu Kata Ewal

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 162 hits
Penyanyi kumpulan Kristal Ewal Ismail 30 belum mempunyai tarikh sesuai untuk melangsungkan perkahwinan bersama tunangnya Nur Syuhada Baharuddin atau Adda kerana mahu mendahulukan urusan kerja Ewal atau nama sebenarnya Ikhwan Hafiz Ismai
Nak Mengurut Konon Janda Anak Lima Dicekup Berkhalwat Dengan Lelaki Bangla Di Motel Kulim

Nak Mengurut Konon Janda Anak Lima Dicekup Berkhalwat Dengan Lelaki Bangla Di Motel Kulim

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 247 hits
Foto Harian MetroSeorang wanita berusia 51 tahun dicekup berkhalwat dengan seorang lelaki Bangladesh dalam serbuan pihak berkuasa pada jam 12 40 tengah malam kelmarin Pegawai Penguat Kuasa Agama Daerah Kulim Anwar Sharifuddin Mat Saat berka...
Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 179 hits
Setiap kali anak tak sihat ibu orang yang paling susah hati Boleh dikatakan semua kerja tergendala sebab perlu fokus pada anak Bila tak sihat sudah tentu anak nak melekat je Lagi satu yang paling risau bila suhu badan anak tak turun turun D...
Nak Lelaki Rajin Bukan Anak Orang Kaya Harap Duit Ibu Bapa Shila Amzah

Nak Lelaki Rajin Bukan Anak Orang Kaya Harap Duit Ibu Bapa Shila Amzah

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 206 hits
Biarpun dicop gatal kerana sering bercakap soal jodoh kepada umum penyanyi Shila Amzah memilih untuk bersikap positif dan enggan mengambil pusing dengan mulut orang luar Menurut Shila dia sudah cukup penat dengan kec4man selama 22 tahun ber...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al Quran Dan Fardu Ain Tahun 2023

Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah