Perlukah Muhyiddin Bersatu Kembali Ke Pangkuan Umno


Kemelut dalaman Bersatu dan kekuatan parti serpihan Umno itu menjadi perhatian, terutamanya dari keupayaannya mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dibentuk bersama sekutunya Umno, PAS, GPS dan parti dari Sabah.
Ketika Umno dan BN memperkatakan tentang kesediaan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15, keupayaan Bersatu menjadi tanda tanya apakah parti pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin itu ampuh untuk mempertahankan penguasaannya.
Maka, ada suara-suara yang meminta supaya perdana menteri yang juga bekas timbalan presiden Umno itu kembali ke pangkuan parti dominan orang Melayu terbabit.
Bahkan beberapa pemimpin Bersatu sendiri mendedahkan bahawa terdapat pelawaan daripada pucuk pimpinan Umno supaya Bersatu kembali semula bersama Umno.
Apakah ada keperluan untuk Bersatu berbuat demikian, apakah ajakan itu masih relevan dalam situasai politik ketika ini?
Jika diukur dari segi kekuatan, memang tidak dapat dinafikan Umno masih lagi sebuah organisasi yang kukuh dan utuh meskipun dilanda badai pada PRU14 lalu.
Umno adalah sebuah organisasi politik yang teratur dan lengkap dari akar umbi sehinggalah kepada pucuk pimpinannya. Ia memiliki sistem pengurusan yang sistematik.
Kekuatan akar umbi
Muhyiddin perlu memikirkan pencaturan politik dan juga partinya, jika Bersatu dan Perikatan Nasional (PN) ingin terus relevan menerajui negara.
Sesuatu yang perlu diakui tanpa Umno dan PAS untuk menghadapi PRU15, Bersatu tidak memiliki kekuatan. Kekuatan dari segi jentera dan organisasi yang tersusun sehingga ke akar umbi.
Bahkan, Bersatu yang digerakkan bersama bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad sebelum ini, tidak mempunyai kekuatan akar umbi, ataupun jumlah cawangan seperti Umno.
Pada PRU14 lalu, Bersatu perlu akui selain daripada faktor penolakan terhadap BN masa itu serta dibantu dengan aura Mahathir pada ketika itu, kekuatan jentera mereka bergantung kepada DAP dan PKR.
Jika mengambil kira semua itu, untuk menghadapi PRU15, Bersatu memerlukan Umno dan juga PAS. Dua parti ini mempunyai kekuatan jentera pilihan raya yang Muhyiddin sedia mengetahuinya.
Agihan kerusi pastinya akan timbulkan satu lagi polemik jika Bersatu dan Umno akan bekerjasama sebagai satu pasukan dalam PRU15 nanti.
Umum mengetahui, kekuatan Bersatu hari ini disebabkan tindakan wakil rakyat Umno dan PKR yang bertindak keluar parti.
Apakah Umno sedia untuk melepaskan kerusi tradisi mereka yang dimenangi dalam PRU lalu kepada Bersatu?
Ini semua perlu diambil kira oleh Bersatu untuk mengekalkan survivalnya.
Isu sensitif
Umno dengan memomentum yang dimilikinya selepas PRU14 melalui kerjasama dengan PAS dalam Muafakat Nasional berkemungkinan besar akan memperoleh sokongan padu di kerusi majoriti Melayu.
Pun begitu ada ura-ura mengatakan bahawa Umno telah bersedia untuk “berkorban” dan memberi laluan untuk Bersatu bertanding di kerusi tradisi mereka.
Muhyiddin perlu memikirkan kedudukannya dan juga Bersatu, jika perlu untuk kembali ke pangkuan Umno dan membubarkan Bersatu bagi menyelamatkan kedudukannya dan menguatkan parti Melayu, tidak ada salahnya untuk beliau kembali bersama Umno.
Bahkan Muhyiddin sudah begitu lama dalam Umno sebelum dipecat, Umno bukan sesuatu yang asing bagi beliau.
Cuma persoalannya, apakah pemimpin Bersatu yang berada di tampuk kuasa ketika ini sedia untuk menjadi anggota biasa dalam Umno, begitu juga dengan kesediaan Umno untuk menerima bekas timbalan presiden PKR Mohamed Azmin Ali dan pasukannya.
Isu ini tampak sensitif untuk dibincangkan, bahkan pemimpin kedua-dua parti bila dihubungi kurang senang untuk mengulas mengenai perkara ini.
Bagaimanapun hala tuju parti dan PN perlu difikirkan sekarang agar bahtera yang ketika ini belayar di tengah lauatan tidak rosak dilanda badai dalam PRU15 nanti.
Mkini
The post Perlukah Muhyiddin, Bersatu kembali ke pangkuan Umno? appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/06/25/perlukah-muhyiddin-bersatu-kembali-ke-pangkuan-umno/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=perlukah-muhyiddin-bersatu-kembali-ke-pangkuan-umno

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Pekan Puji Ppbm Tak Letak Calon Bukti Parti Melayu Kembali Bersatu

Umno Pekan Puji Ppbm Tak Letak Calon Bukti Parti Melayu Kembali Bersatu

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 275 hits
PETALING JAYA Umno Pekan hari ini memuji keputusan PPBM tidak bertanding pilihan raya kecil DUN Chini pada 4 Julai Setiausaha Ahmad Aazmey Abu Talib berkata ini membuktikan parti Melayu kembali bersatu perkembangan yang boleh membantu jente...
Ppbm Akan Kembali Ke Pangkuan Umno Atau Ahli Baru Muafakat Nasional

Ppbm Akan Kembali Ke Pangkuan Umno Atau Ahli Baru Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 426 hits
Bulat air kerana pembentung bulat kata kerana muafakat Apa yang dapat kita tafsirkan dari gambar di atas 8 Jun yang lalu Setiausaha Agung PAS Dato Takiyuddin Hassan telah memberikan gambaran akan ada satu bentuk kerjasama di antara Muafakat...
Pilihan Raya Umno Akan Sokong Keputusan Muhyiddin

Pilihan Raya Umno Akan Sokong Keputusan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 359 hits
June 18 2020KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memaklumkan bahawa parti tersebut sentiasa menyokong keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Katanya Perdana Menteri tahu apa yang terbaik s...
Pemimpin Umno Sifatkan Bersatu Sebagai Bankrap Politik

Pemimpin Umno Sifatkan Bersatu Sebagai Bankrap Politik

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 510 hits
KERELAAN Parti BERSATU berunding dengan rakan lamanya dalam Pakatan Harapan iaitu PKR menggambarkan begitu terdesaknya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mencari jalan melepasi ujian getir sidang Parlimen Julai depan seterusnya ...
Pemuda Umno Gesa Kerajaan Pimpinan Ts Muhyiddin Tubuhkan Segera Rci Untuk Siasat Dakwaan Mujahid Tentang Tabung Haji

Pemuda Umno Gesa Kerajaan Pimpinan Ts Muhyiddin Tubuhkan Segera Rci Untuk Siasat Dakwaan Mujahid Tentang Tabung Haji

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 318 hits
SEGERAKAN TUBUH SURUHANJAYA SIASATAN DIRAJA UNTUK TABUNG HAJI1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia menggesa agar Kerajaan Baharu Perikatan Nasional dapat segera menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja mengenai Tabung Haji 2 Walaupun RCI mengenai...
Muhyiddin Sudah Memberitahu Pemimpin Bersatu Supaya Bersedia Kemungkinan Pilihanraya Mengejut Akan Diadakan

Muhyiddin Sudah Memberitahu Pemimpin Bersatu Supaya Bersedia Kemungkinan Pilihanraya Mengejut Akan Diadakan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 334 hits
MUHYIDDIN AKAN BUBAR PARLIMEN SEBELUM BELIAU DIJATUHKAN KATA PEMIMPIN BERSATU Shahbudin Husin Pagi tadi saya berkesempatan berbual agak panjang dengan seorang pemimpin yang menjadi Ahli MPT Bersatu Pusat Beliau adalah Ahli MPT yang pro kepa...
Umno Nak Ker Berkorban Demi Bersatu

Umno Nak Ker Berkorban Demi Bersatu

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 221 hits
Seorang ahli Majlis Tertinggi PPBM berkata Umno perlu banyak berkorban sekiranya ia mahu gabungan politik Perikatan Nasional diteruskan dengan lebih serius Malah menurut Wan Saiful Wan Jan PN berpotensi menjadi lebih stabil daripada Pakatan...
Umno Mahu Pru Untuk Singkirkan Muhyiddin

Umno Mahu Pru Untuk Singkirkan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 330 hits
SALAH seorang dari mereka ini akan menjadi Perdana Menteri ke 9 jika PRU dibuat sekarang dan Muhyiddin Yassin akan menjadi Perdana Menteri paling singkat tempohnya dalam sejarah Tanah Melayu Hari desakan demi desakan dibuat oleh pemimpin Um...
Saya Mahu Kembali Kepada Umno Salleh

Saya Mahu Kembali Kepada Umno Salleh

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 341 hits
Salleh sahkan mohon sertai semula Umno Bekas Bendahari Umno Salleh Said Keruak hari ini mengesahkan beliau telah memohon untuk menyertai semula Umno Beliau berkata permohonan itu dibuat pada 26 Mei lalu melalui Pengerusi Badan Perhubungan U...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu