Perkongsian Terbaik Untuk Mereka Yang Ingin Menunaikan Ibadah Haji



Perkongsian yang sangat baik oleh Zainuddin Omar di Laman facebook beliau. Jom ikuti tips-tips beliau . Semoga dapat memudahkan urusan kepada mereka yang ingin menunaikan ibadah haji.

Saja nak kongsi tips haji:
1. Bawak berus & sabun cap buruh/buku untuk basuh baju dll. Sebab dia tahan kena air. Sabun serbuk di sana kuat boleh reput kain. Di hotel ada servis dobi kena bayar.


2. Bawa extension cord. Banyak jasanya berkongsi dgn kawan sebilik untuk caj telefon. Banyak jasanya nanti di Mina. Bawak juga Internasional adapter two pin.


3. Bawa tali ampai & kepit baju. Buat gantung baju dalam bilik. Keringkan baju di bumbung hotel. Ada juga buat ampaian di tangga.

4. Bawa ubat panadol dll . Banyak gunanya untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Terutama di kem Mina.

5. Bawa Quran kecik yg sendiri punya. Senang nak baca di mana-mana. Niat nak khatam di Mekah.

6. Makanan di sana tak pedas, banyak guna sos tomato. Bawa cili sos, kicap, sambal dah siap dibotolkan/diplastikkan.

7. Masa ke Muzdalifah bawa sudu untuk korek tanah cari batu kecil (untuk melontar) dan jangan cari di Mina. Ada yg cari di Mina tapi sukar sebab ramai orang. Kumpul batu bagi lebih sikit masuk siap2 dlm uncang. Lampu suluh kecil jangan lupa. Siap melontar, batu yang lebih dibuang. Haram bawa balik ke Malaysia.

8. Di dalam Masjidil Haram tidak boleh duduk dekat suami isteri waktu solat. Polis dan pegawai masjid akan arah isteri ke saf lain, jadi jika takut terpisah bila isteri di suruh ke saf lain, janji dgn isteri di luar masjid di satu tempat yg dijanjikan (pilih satu mercu tanda). Jika nak iktikaf bukan waktu solat boleh bersama suami isteri. Elok pergi dalam kumpulan rakan sebilik. Jika terpisah pun tak risau.

9. Ingat mercu tanda dan bangunan semasa ke masjid, supaya tak sesat. Jika ada telefon lagi baik. Senang nak hubungi.

10. Pilih rangkaian telefon yg senang nak top up saperti Zain dan Mobily tetapi STC agak susah sikit. Biasanya TH akan bagi simkad Mobile, kena top up. Jika top up 100Riyal boleh guna Whatsapp untuk whatsapp ahli keluarga. Pakej Mobily dan Zain ada yang 10GB data berharga SR120. Boleh topup di kaunter Mobily/Zain di dalam Zam Zam tower.

11. Di hotel ada perkhidmatan tel guna kad iTalk lagi jimat jika nak call keluarga di Malaysia. Jika pandai guna line internet hotel buat panggilan video dll.

12. Di hotel ada klinik dan perkhidmatan keluar duit TH, boleh keluar duit hari hari yg mampu nak shopping. Kalau lebih boleh simpan balik.
13. Masa Taklimat sebelum flight ada kaunter utk tukar duit Saudi Riyal di TH untuk duit poket.


14. Bila ke masjid pakat kawan-kawan sebilik siapa gilir gilir boleh ambil nasi makanan tengah hari dan malam ikut bilangan kawan-kawan sebilik. Ambil letak di bilik.

15. Tok Arab di sana ramai pandai cakap melayu tak perlu risau jika nak beli apa apa, jgn takut minta tawar.

16. Patuh pada arahan TH. Masa pergi melontar jangan ikut jalan lain atau turun tangga. Nanti sesat.

17. Jika nak beli Al Quran untuk wakaf di Masjid pastikan yg ada tali kuning dicetak di Madinah. Jangan beli yang tali biru dan hijau. Jika diletak di masjid akan diambil oleh pekerja masjid. Hanya Al Quran cetakan Madinah dibenarkan diletak didalam masjid.

18. Sebelum pergi kena banyak buat solat hajat, solat sunat taubat dll dan minta juga dipermudahkan segala urusan. Mudah mudahan dimaqbulkan.

19. Seelok nya sepanjang masa menunaikan Haji, jangan banyak bercakap dan cuba 'vow of silence', bercakap jika perlu sahaja.

20. Sabar, sabar dan sabar. Kesabaran setiap jemaah Haji akan diuji di tanah suci.

21. Semasa di Mina tentu ada jemaah degil yang akan melaksanakan lontaran dahulu dan tidak mengikut nasihat TH. Jangan ikut mereka ini dan tunggu arahan TH bila masa sesuai untuk melontar.

22. Bawa botol spray air kecil jika selalu terbatal wudu dalam masjid. Belajar cara mengambil wudu menggunakan sapuan air dari botol spray.

23. Jangan menolak jemaah lain dengan sengaja walaupun ditolak. Setiap niat buruk, Allah akan balas secara cash.

24. Jangan terlalu gigih melaksanakan umrah sunat sebelum wuquf kerana dikhuatiri demam urat semasa wuquf. Selepas haji, buatlah seberapa banyak umrah yang boleh.

25. Ada makanan/minuman 'diuretic' yang menyebabkan kerap untuk buang air kecil dan menyusahkan semasa didalam masjid saperti teh, tembikai, limau dll. Cuba elakkan.

26. Belajar berkompromi dengan rakan satu bilik selama lebih sebulan bersama. Ada yang tak tahan sejuk aircon dan ada yang tak tahan panas.

27. Semasa wuquf di Arafah jangan buang masa bersembang kerana waktu sangat suntuk untuk beribadah/berdoa/berzikir antara gelincir dan terbenam matahari.

28. TH ada menyediakan bilik baraqah untuk jemaah yang berkelamin tetapi queue nya panjang.

29. Kedai money changer yang paling bagus rate adalah di GF Safwa tower bersebelahan pintu masuk ruang parking.

30. Datang awal ke masjid sebelum masuk waktu untuk elakkan kesesakan.

31. Kalau nak ubah selera ada food court di Hilton tower menjual ikan yang digoreng bersama bawang, lada dan spices atas hot plate bersesuaian dengan selera kita dengan harga SR25.

32. Selipar jepun adalah selipar yang paling tidak comfy dan orang jepun sendiri tidak memakainya. Cari selipar yang comfy di Malaysia kerana akan memakainya setiap masa ditanah suci. Lagi pun 50% jemaah Haji serata dunia (1 juta orang) akan memakai flip flop serupa dan akan senang hilang atau bertukar.

33. Sekarang pendaftaran simcard perlukan nombor visa dan pengimbasan cap jari. Sila ambil gambar visa dengan hp sebagai rekod kerana paspot akan disimpan oleh muassasah. Ada pekerja bangla menjual simcard 'Libera' telco tanpa perlu pendaftaran. Celcom ada pakej Haji unlimited data (bersama Mobily) dengan rate yang berpatutan.

Selamat berangkat dan semoga Allah permudahkan semua urusan mendapat Umrah dan Haji yang Mabrur. Aamiin.

*tambah lah lagi tip yang berguna dari kekawan yang pernah menunaikan Haji.

Sila share untuk panduan semua.
Kredit : Fb Zainuddin Omar
Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2017/07/perkongsian-terbaik-untuk-mereka-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Menunaikan Ibadah Haji Dan Salam Aidiladha

Selamat Menunaikan Ibadah Haji Dan Salam Aidiladha

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 183 hits
Alhamdulillah masih consistent update entry dan Alhamdulillah kita masih dapat meraikan hari raya adiladha pula untuk tahun ini Kalau ikut tarikh dalam kalender Islam hari semalam awal waktu subuh merupakan tarikh keramat buat mimin Di mana...
4 Nasihat Robert Kuok Pada Orang Muda Yang Ingin Berjaya Dalam Usaha Mereka

4 Nasihat Robert Kuok Pada Orang Muda Yang Ingin Berjaya Dalam Usaha Mereka

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 199 hits
Data tahun 2021 menunjukkan Robert Kuok berada di senarai ke 104 orang paling kaya di dunia Jumlah kekayaannya bernilai USD12 6 billion Untuk makluman ada seramai 2 755 orang kaya dunia yang mencapai taraf billionaire Jumlah keseluruhan kek...
Sebagian Rakyat As Ingin Angkat Senjata Lawan Pemerintah Ini Alasan Mereka

Sebagian Rakyat As Ingin Angkat Senjata Lawan Pemerintah Ini Alasan Mereka

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 159 hits
Demikian hasil survei yang dirilis Institute of Politics of the University of Chicago Survei itu bertanya pada 1 000 pemilih pemilu untuk menyampaikan apa yang menjadi pendapat mereka
Naskah Khutbah Idul Adha 2022 Paling Berkesan Hikmah Dari Ibadah Qurban Dan Haji

Naskah Khutbah Idul Adha 2022 Paling Berkesan Hikmah Dari Ibadah Qurban Dan Haji

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 229 hits
Apa saja hikmah dari ibadah qurban dan haji Ini adalah dua ibadah yang dilaksanakan pada Iduladha hingga hari tasyrik Moga kita bisa mengambil pelajaran berharga di dalamnya
Jelang Puncak Ibadah Haji Bupati Ipuk Sambangi Jemaah Asal Banyuwangi

Jelang Puncak Ibadah Haji Bupati Ipuk Sambangi Jemaah Asal Banyuwangi

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 139 hits
Menjelang puncak ibadah haji di Arafah Bupati Banyuwangi Ipuk Fiestiandani menyempatkan untuk menjenguk para jemaah haji asal Banyuwangi di Hotel Arkan Bakkah 1 Mekkah Rabu
Jamin Layanan Terbaik Ke Semua Jemaah Kapuskes Haji Ingatkan Tetap Jaga Prokes

Jamin Layanan Terbaik Ke Semua Jemaah Kapuskes Haji Ingatkan Tetap Jaga Prokes

papar berkaitan - pada 26/6/2022 - jumlah : 165 hits
Kementerian Kesehatan menjamin semua jemaah haji Indonesia baik reguler maupun khusus akan mendapatkan pelayanan kesehatan yang terbaik
Potret Masjidil Haram Dari Ketinggian Saat Ibadah Haji 2022

Potret Masjidil Haram Dari Ketinggian Saat Ibadah Haji 2022

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 171 hits
Potret Masjidil Haram dari Ketinggian Saat Ibadah Haji 2022 Usai Wukuf Arafah yang merupakan puncak ibadah haji aktivitas jemaah di Masjidil Haram dan sekitarnya terlihat tak menunjukkan kepadatan hingga ke lantai atas masjid
Takbir Raya Haji 2022 Waktu Panduan Lafaz Takbir Aidiladha

Takbir Raya Haji 2022 Waktu Panduan Lafaz Takbir Aidiladha

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 284 hits
TAKBIR RAYA HAJI 2022 TAKBIR MUTLAQ DAN MUQAYYAD KETIKA AIDILADHA Takbir mutlak di sunnahkan di awal bulan Zulhijjah sehingga akhir hari tasyrik Antara sunnah yang dianjurkan pada 10 hari pertama Zulhijjah adalah memperbanyakkan takbir Anta...
Menuju Arafah Menelusuri Keindahan Perjalanan Haji Umat Islam

Menuju Arafah Menelusuri Keindahan Perjalanan Haji Umat Islam

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 287 hits
KUALA LUMPUR Sempena Aidiladha 1443H TV Alhijrah membawakan program bual bicara Menuju Arafah yang menelusuri keindahan perjalanan haji umat Islam Menuju Arafah akan bersiaran sebanyak tiga kali pada 9 Julai 2022 dengan setiap siaran akan d...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci