Perjuangan Wanita Pkr Masih Panjang Fuziah




Perjuangan Wanita PKR masih panjang – FuziahPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: July 16, 2022
harePerjuangan memartabatkan wanita masih panjang biar pun telah banyak pencapaian yang dilakukan Wanita KEADILAN.
Menurut Ketua Wanita KEADILAN Fuziah Salleh, wanita masih perlu memperjuangkan belanjawan pemberdayaan wanita pada setiap kali kerajaan membentangkan bajet tahunan yang seharusnya telah mempunyai peruntukan tahunan yang tetap.
Begitu juga dalam pengurusan kerjaya, katanya, wanita masih ketinggalan berbanding lelaki.
“Statistik peratusan Wanita dalam pasaran pekerjaan pada suku kedua 2021 hanyalah 38.9%, jauh ketinggalan daripada peratusan kaum lelaki yang bekerja sedangkan wanita merupakan kurang lebih 48% dari populasi penduduk di Malaysia mengikut Laporan Perangkaan Demografi bagi suku keempat 2020.
“Mengapa demikian? Kajian membuktikan di antara faktor penyumbang adalah adalah kerana ramai di antara wanita lepasan universiti memilih untuk berhenti bekerja apabila berkahwin dan berkeluarga demi menjamin kesejahteraan anak-anak.
“Dianggarkan sehingga Oktober 2019 lebih 2 juta wanita di negara ini tidak bekerja dalam sektor formal kerana memilih untuk memberi tumpuan kepada rumah tangga meskipun mempunyai taraf pendidikan yang tinggi.
“Satu inisiatif yang harus dipuji dan dibanggakan ketika Kerajaan Pusat Pakatan Harapan ialah Belanjawan 2020 yang telah memperkenalkan enam insentif bagi Wanita. Salah satu dinamakan insentif #WanitaKerja yang menggalakkan semula wanita yang berusia 30-50 tahun untuk kembali bekerja setelah berhenti selama lebih setahun,” katanya dalam ucapan dasar Kongres Wanita KEADILAN, semalam.
Begitu juga, kata Fuziah, insentif kerajaan PH ketika itu dengan peruntukan RM30 juta untuk menyediakan kemudahan penyediaan pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja yang telah berjaya meningkatkan wanita kembali bekerja.
Selain itu, beliau juga membawa perjuangan wanita yang masih belum selesai membela kaum hawa yang teraniaya dalam krisis rumahtangga.
“Sistem Mahkamah Syariah sebagai contoh, seorang ibu dipenjarakan hanya kerana dikatakan tidak memenuhi perintah Mahkamah Tinggi Syariah kuala Lumpur berhubung tarikh lawatan tiga orang anaknya dengan bekas suaminya yang merupakan orang kenamaan.
“Di mahkamah sivil pula, kewarganegaraan boleh diwariskan oleh bapa warganegara kepada anak namun tidak ibu warganegara kepada anak? Mengapa ini masih berlaku?
“Tidak cukup dengan itu, kerajaan sepertinya tidak mempunya keazaman politik untuk menggubal undang-undang yang melindungi wanita. Akta Gangguan Seksual sehingga sekarang tidak dibentang dan diluluskan di dalam Parlimen. Isu Perkawinan Anak Perempuan di bawah umur 18 tahun juga menemui jalan buntu apabila hal-hal Perkawinan dan Cerai Islam yang diletakkan di bawah jurisdiksi Mahkamah Syariah Negeri tidak selari dengan Mahkamah Sivil. Sepertinya maruah keluarga dan masyarakat lebih awliya berbanding kemandirian, kehidupan dan hak seorang kanak-kanak perempuan,” kayanya.
Ahli Parlimen Kuantan itu juga membawakan isu mengupayakan wanita ibu tunggal sebagai Ketua Isi Rumah (KIR) yang mengalami pelbagai cabaran membesarkan anak anak tetapi tidak dibantu sepenuhnya oleh kerajaan.
“Istilah ibu tunggal tidak lagi tepat untuk mencerminkan keadaan wanita sebagai ketua isi rumah.
“Satu ketika dahulu istilah ibu tunggal di gunakan bagi mereka yang kematian suami ataupun sudah bercerai. Kemudian timbul pula istilah ibu tinggal yang mencerminkan keadaan wanita sebagai ketua pencari rezeki yang suaminya tidak meninggal atau tidak bercerai.
“Akan tetapi istilah yang lebih tepat kita gunakan pada hari ini ialah wanita ketua isi rumah kerana ada juga golongan wanita yang terpaksa menjadi ketua keluarga keluar mencari rezeki di dalam keadaan suami mereka terlantar sakit dan tidak boleh bekerja,” katanya.
Ketua Wanita KEADILAN itu juga menyentuh kegagalan kerajaan membela nasib wanita pasca Covid 19 yang mengalami tekanan ekonomi
“Setahun telah berlalu, Malaysia kini sudah masuk ke fasa endemik Covid, ekonomi mula menampakkan pemulihan tetapi Wanita selaku Ketua Isi Rumah (KRI) akibat kematian suami oleh Covid masih belum mendapat pembelaan yang sewajarnya.
“Kerajaan seharusnya galak memperkenalkan inisiatif-inisiatif baru seperti Geran Keluarga Tunggal kepada sejumlah 50 keluarga berjumlah RM1000 sehingga RM10,000 maksimum.
“Tanggungjawab ini tidak harus dipikul oleh NGO seperti Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSMM), pihak swasta atau syarikat korporat semata mata, namun kerajaan perlu lebih inovatif untuk membantu mereka yang terkesan,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/07/perjuangan-wanita-pkr-masih-panjang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Pkr Mahu Ziarah Komuniti Jadi Strategi Pru 15

Wanita Pkr Mahu Ziarah Komuniti Jadi Strategi Pru 15

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 180 hits
Wanita PKR mahu ziarah komuniti jadi strategi PRU 15Posted By on July 06 2022Menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 KEADILAN perlu menampilkan beberapa strategi baharu untuk menarik minat rakyat untuk mengundi Pakatan Harapan Menurut Pengarah Ko...
Fadhlina Becomes Pkr Wanita Chief After Forensic Audit

Fadhlina Becomes Pkr Wanita Chief After Forensic Audit

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 228 hits
The audit on the party elections came in the wake of demands from various candidates in the polls who claimed discrepancies in the tallying of the results PETALING JAYA A forensic audit has led to only a few changes in the outcome of PKR s ...
Where Pkr Can Take A Leaf From Umno

Where Pkr Can Take A Leaf From Umno

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 193 hits
From Terence NettoPKR began as an Umno splinter in the late 1990s Sure it began as Parti Keadilan Nasional before it morphed into Parti Keadilan Rakyat But still it was an Umno splinter before it evolved into a multiracial party determined ...
Pkr Berkunjung Ke Perkampungan Orang Asal Lanchang

Pkr Berkunjung Ke Perkampungan Orang Asal Lanchang

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 149 hits
Saudara Rosli Ismail Pengerusi DUN Lanchang menyampaikan bantuan kepada keluar orang asal yang susah PKR Temerloh bergerak terus dengan melakukan kunjungan ke Perkampungan orang asli di Kg Leleh Lanchang Pahang Bertemu satu keluarga yang su...
Pkr Polls Official Results Endorsed By Central Leadership Council

Pkr Polls Official Results Endorsed By Central Leadership Council

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 171 hits
The PKR central leadership council has endorsed the results of the party s 2022 election as announced by the Election Committee party communications director Fahmi Fadzil said In a statement today he said the MPP had gone through the JPP s ...
Sudah Sudah Lah Jangan Banyak Buang Masa Jangan Sampai Orang Kecam Pkr Parti Kacau Rakyat Jalan Terus Lah

Sudah Sudah Lah Jangan Banyak Buang Masa Jangan Sampai Orang Kecam Pkr Parti Kacau Rakyat Jalan Terus Lah

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 135 hits
Terima keputusan pemilihan walau kalah tetap bermaruah Fahmi FadzilRahimah AbdullahJulai 5 2022 Fahmi Fadzil menerima dengan terbuka kekalahannya di kerusi Naib Presiden PKR yang ditandinginya pada Pemilihan Keadilan 2022 Gambar failKUALA L...
One Election Three Winners The Joke About Ampang S Pkr Election

One Election Three Winners The Joke About Ampang S Pkr Election

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 400 hits
Bangsar 11 July It was probably one of the most bizzarre party elections ever In a three cornered fight to pick a divisional chief for Pandan at PKR elections on June 24 Daing Muhammad Reduan emerged the clear winner over six other candidat...
Pkr Must Resolve Internal Strife Or Face Another Crisis Says Analyst

Pkr Must Resolve Internal Strife Or Face Another Crisis Says Analyst

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 291 hits
All eyes will be on the PKR congress tomorrow as the party seeks to quell dissatisfaction stemming from the recent party polls If not handled properly it could spark a crisis like the one it experienced in 2018 said political analyst Sivamu...
Second Mou Might As Well Be Unity Government Says Pkr Man

Second Mou Might As Well Be Unity Government Says Pkr Man

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 226 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob and PH leaders signed the MoU in September last year PETALING JAYA A PKR assemblyman has rejected the idea of a second memorandum of understanding between Pakatan Harapan and the ruling government saying i...
Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Stay Gold Purpose Built Moto S Effortlessly Cool Yamaha Xt500

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Makanan Jamuan Raya Tak Habis Anak Tapau Semua Makanan Bawa Balik Bijak

Keupayaan Memahami Konsep Semalam Hari Ini Dan Esok Yang Permudah Dan Menyusahkan Hidup Manusia

Foto Menggencarkan Perekaman Ktp Elektronik Dengan Jemput Bola Ke Sekolah Sekolah

Mendagri Tegaskan Musrenbangnas Sebagai Wadah Sinkronisasi Pembangunan Pemerintah Pusat Daerah