Perjuangan Anak Muda Lebih Hebat Lepas Undi 18 Dilaksana



Perjuangan anak muda Malaysia akan lebih bersemarak apabila warganegara berumur 18 dibenarkan mengundi mulai 15 Disember tahun ini.
Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, Undi 18 merupakan satu pengiktirafan besar kepada perjuangan berterusan generasi muda menuntut suara mereka didengari sejak berdekad dekad lalu.
“Dalam tempoh hampir setengah abad, banyak kejayaan telah dicapai oleh pergerakan anak-anak muda Malaysia yang dipelopori oleh para pelajar universiti.
“Antara yang nyata ialah mulai 15 Disember tahun 2021 ini, anak-anak muda yang berumur 18 tahun dan ke atas secara otomatik sudah boleh mengundi di dalam pilihan raya dan juga boleh bertanding sebagai calon Ahli Parlimen ataupun Ahli Dewan Undangan Negeri.
“Peranan anak-anak muda sangat terserlah semasa tempoh hampir dua tahun negara mengharungi Pandemik Covid-19 di mana berlaku tiga kali Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
“Ketika sebahagian rakyat miskin dari golongan B40 keputusan bekalan makanan di ambang kebuluran, anak-anak muda ini muncul dengan inisiatif, “Kibarkan Bendera Putih” di seluruh negara,” katanya.
Menurut Hassan lagi, anak muda yang ditekan oleh kerajaan ‘tebuk atap’ Perikatan Nasional ketika itu tidak tinggal diam, sebaliknya terus menuntut demokrasi yang meluas, melakukan tunjuk perasaan ‘bendera hitam’ membantah darurat berterusan dan mendesak Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meletak jawatan.
“Begitu juga untuk menarik perhatian akan suasana cemas tentang kegagalan kerajaan menangani jumlah kematian angkara Covid-19 yang meningkat setiap hari, maka anak-anak muda tanpa rasa takut ditangkap atau dipenjara telah turun ke jalan-jalan raya mengisytiharkan gerakan “Kibarkan bendera hitam” di seluruh negara.
“Perjuangan para pelajar universiti dan anak-anak muda Malaysia tidak pernah berhenti. Mereka sentiasa dapat mengesan denyut nadi kehidupan rakyat jelata.
“Kini anak-anak muda dan para pelajar universiti tampil sekali lagi ke hadapan menyuarakan keresahan dan kebimbangan rakyat yang sedang menghadapi krisis harga barangan makanan seperti ayam, telur, sayur-sayuran dan roti yang naik melambung tinggi,” katanya lagi.
Tambah Hassan, semangat melawan anak anak muda sejak generasi Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim memimpin demonstrasi Baling kira kira 47 tahun lalu terus bersemarak digerakkan oleh anak-anak muda di kampus universiti hari ini.
Katanya, sejarah perjuangan adil dan berani para mahasiswa universiti hampir setengah abad lalu perlu diperkasakan sehingga kerajaan yang lebih baik dapat dibentuk dan mengembalikan kemakmuran Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33605

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selangor Lulus Undi 18 Beri Peluang Anak Muda Tentukan Hala Tuju Negeri

Selangor Lulus Undi 18 Beri Peluang Anak Muda Tentukan Hala Tuju Negeri

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 132 hits
Usaha Kerajaan Negeri meminda had usia mengundi dari 21 kepada 18 tahun merupakan suatu pengiktirafan kepada generasi muda dalam menentukan hala tuju negeri melalui pilihan raya Menurut Ketua Penerangan KEADILAN Selangor Halimey Abu Bakar k...
Rancang Anak Ke 3 Lagi 5 Tahun Lepas 5 Bulan Lekat Lagi Rezeki Fiza Frizzy

Rancang Anak Ke 3 Lagi 5 Tahun Lepas 5 Bulan Lekat Lagi Rezeki Fiza Frizzy

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 172 hits
Pengacara dan ibu kepada dua anak Fiza Frizzy 33 berkongsi yang dia sedang hamil anak ketiga meskipun anak keduanya Mohd Fahad Syamel baru berusia enam bulan Menerusi laporan MH Fiza berkata pada mulanya masih ragu ragu mengenai kehamilan t...
Anugerah Merdeka Kajian Anak Muda Demi Kelestarian Alam

Anugerah Merdeka Kajian Anak Muda Demi Kelestarian Alam

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 149 hits
Nama mereka mungkin tidak begitu dikenali namun kajian mereka diramal mampu membantu Malaysia dan kerana itu mereka terpilih sebagai penerima Geran Anugerah Merdeka untuk tahun 2021 SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawa...
Anak Muntah Cirit Birit Lepas Makan Ubat Adakah Ini Satu Penyakit Berbahaya

Anak Muntah Cirit Birit Lepas Makan Ubat Adakah Ini Satu Penyakit Berbahaya

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 231 hits
Alahan ubat berlaku apabila seseorang mengalami reaksi yang negatif terhadap ubat ubatan yang diambil Apabila anda ada alergik ubat sistem imun badan akan cuba untuk melawan alergi tersebut dengan mencetuskan tindak balas tertentu Walau bag...
Hiburan Michael Ang Titip Nasihat Kepada Anak Muda Supaya Rancang Kehidupan

Hiburan Michael Ang Titip Nasihat Kepada Anak Muda Supaya Rancang Kehidupan

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 331 hits
Pengarah dan penerbit baru baru ini sempat menitipkan nasihat kepada anak muda di Malaysia untuk bijak merancang tentang kehidupan dan masa hadapan mereka 4 minggu laluMahu Suntik Lagi Michael Ang Tanya Jenis Vaksin Paling Berkesan Pada Net...
Harga Barang Melambung Pengangguran Meningkat Apa Nasib Anak Muda

Harga Barang Melambung Pengangguran Meningkat Apa Nasib Anak Muda

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 185 hits
Nasib anak muda memasuki tahun 2022 mungkin lebih buruk dengan melambungnya harga barang dan semakin sempitnya peluang pekerjaan Bagi Exco Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Muhammad Adzlan Adzhar laporan media arus perdana baru baru ini yang ...
Pesanan Terakhir Ibu Lepas Kafan Tunjuk Muka Saya Pada Anak

Pesanan Terakhir Ibu Lepas Kafan Tunjuk Muka Saya Pada Anak

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 192 hits
Kasih ibu bawa ke syurga kasih ayah selamanya Setiap pengorbanan ibu tak dapat dibalas dengan wang ringgit Ibaratnya selagi ada kekuatan sebolehnya ibu sedaya upaya akan beri kasih sayang pada anak dan keluarga Seperti yang tular di media s...
Mula Mula Mengantuk Lepas 5 Minit Tya Ariffin Bimbang Tapi Teruja Anak Dah Sekolah

Mula Mula Mengantuk Lepas 5 Minit Tya Ariffin Bimbang Tapi Teruja Anak Dah Sekolah

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 136 hits
Ibu mana yang tidak bimbangkan anak anaknya bila mana kembali ke sekolah di musim Covid 19 ini Namun bertawakal pada Allah disamping mengamalkan SOP adalah langkah terbaik Bagi Tya Ariffin dia turut merasa bimbang namun begitu teruja untuk ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus