Perjalanan Jauh Untuk Mendapatkan Keadilan


 



NIK HASYUDEEN



Perjalanan jauh untuk mendapatkan keadilan

Mengikut laporan audit forensik Projek LCS, Boustead Naval Shipyard (BNS) dijangka mengalami kerugian sebanyak RM 890 juta. Ini disebabkan bayaran palsu, kontrak bertindih, tuntutan berganda, variasi kontrak dan pembelian barangan yang sepatutnya sudah diterima.

Oleh kerana BNS dimiliki oleh Boustead Holdings yang sebahagian besar sahamnya dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), anggota tentera dan pesara tenteralah di antara mangsa utama kebobrokan yang berlaku di BNS ini.

Tentunya orang akan bertanya secepat manakah orang-orang yang bertanggungjawab ke atas kerugian ini akan didakwa di mahkamah? Walaupun sudah ada seorang bekas pekerja didakwa di atas kesalahan berjumlah RM 21 juta, tentunya ramai orang beranggapan bahawa kerugian yang mendekati bilionan ringgit ini akan melibatkan lebih banyak jerung-jerung besar.

Walaupun sudah ada laporan audit forensik, ianya tidak cukup sebagai asas pendakwaan. Ada beberapa langkah lagi yang perlu diambil sebelum penjenayah yang terlibat dibawa ke pengadilan.

1. Dapatan laporan ini perlu disiasat terlebih dahulu oleh badan penguatkuasa yang berkenaan bagi mengumpul bukti dan saksi. Ini tentunya memerlukan penyiasat-penyiasat yang benar-benar pandai menyiasat dan mengambil tanggungjawab untuk melaksanakan kerja mereka dengan penuh amanah. Keadilan kena dipentingkan berbanding dengan keselamatan kerusi yang mereka duduki.

Jika kita ingat, sebelum tahun 2018 kes-kes 1MDB dan SRC dianggap suci. Malah, orang-orang yang menyiasat pula yang ditekan dan ditukarkan ke bahagian kerajaan yang menyebabkan penyiasatan tergendala. Hanya selepas pertukaran kerajaan, siasatan dihidupkan kembali dan seorang penjenayah di dalam kes SRC sudah dipenjarakan manakala kes 1MDB yang tersohor di serata dunia masih berjalan.

2. Pihak Peguam Negara sebagai Pendakwaraya kena berpuas hati bahawa bukti dan saksi yang mencukupi sudah ada bagi mendakwa di bawah peruntukan undang-undang yang ada. Bukti bagi kes jenayah ialah “melangkaui keraguan yang munasabah”.

Kes juga kena dirangka (frame) dengan bijak berdasarkan bukti-bukti dan saksi-saksi yang ada oleh pendakwaraya yang pintar dan komited, bukannya dari pertuduhan dah nak nampak macam nak kalah. Mungkin inilah sebabnya bagi kes 1MDB dan SRC, pendakwa dari luar (V Sithambaram dan Gopal Sri Raj) digunakan sebagai pendakwaraya utama, bukannya dari Jabatan Peguam Negara. Ni macam misteri jugak ya.

Satu lagi halangan ialah corak di kebelakangan ini yang mana Peguam Negara mengkompaun kes-kes jenayah termasuk di bawah pengubahan wang haram dan jenayah sekuriti. Orang yang membayar kompaun, walaupun berjuta ringgit, tidak dikira sebagai penjenayah dan masih layak menduduki jawatan awam termasuk menjadi menteri.

3. Hakim-hakim yang mengendalikan kes mestilah benar-benar berkemampuan, bebas dan adil. Kita tentunya sudah dapat melihat bagaimana proses mahkamah digunakan untuk melambat-lambatkan perjalanan kes.

Melambatkan kes bukannya tak ada kesan ke atas keadilan. Saksi boleh meninggal dunia macam kes di Pulau Pinang. Kita pun tahu ingatan akan menjadi lemah jika masa sudah lama berlalu. Ada satu kes yang melibatkan jenayah sekuriti semasa krisis kewangan Asia di akhir tahun 90an yang masih berjalan sehingga hari ini.

4. Peranan saksi-saksi di dalam perbicaraan juga penting. Semalam ada seorang saksi yang menafikan dia tahu apa yang dia pernah nyatakan di dalam kenyataan bersumpahnya sebelum ini. Ini tentunya akan memberi kesan kepada pihak pendakwaraya.

Di dalam kes rasuah yang dianggap “menang-menang” kerana yang menyuap dan disuap dapat apa yang mereka mahukan, salah seorang dari mereka perlu menjadi saksi kerajaan. Jika tidak, siapa yang nak buktikan rasuah berlaku? Ni pun boleh jadi kompleks juga.

Dari penjelasan di atas, keadilan bukanlah satu perkara yang datang begitu sahaja. Ramai manusia yang diberikan kedudukan di dalam rantaian keadilan (justice value chain) ini perlu melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang mereka tanggung dengan penuh jujur. Sistem yang digunapakai mestilah berkesan. Laungan dan seruan tidak akan menjadikan sistem berubah dengan sendirinya.

Allah SWT telah mengharamkan kezaliman dan kita sebagai umat Islam kena berusaha supaya sistem keadilan kita benar-benar berfungsi. Jangan pula kita membiarkan kezaliman kerana penjanayah yang terlibat kita anggap mulia. Bagaimana pula dengan mangsa jenayah seperti kes SRC dan juga BNS ini? Mereka tak penting hanya disebabkan kita tak kenal muka-muka mereka?

Jadi, kita bukan sahaja perlu mengekalkan sistem keadilan yang berkesan tetapi kena menambah baik setiap aspek agar orang-orang yang melakukan kesalahan dan jenayah dihukum dengan adil, tak kira siapa mereka dan kedudukan mereka di dalam masyarakat.

Sudah tentu kita akan disoal oleh Allah SWT di akhirat berkenaan peranan kita di dalam menjadikan bumi Allah ini bumi yang adil dan tidak ada manusia yang dizalimi. Satu undi yang diberikan di dalam pilihanraya bukanlah perkara yang kecil di dalam membentuk sistem keadilan di dalam negara kita ini. Jangan main-main dengan undi anda.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/perjalanan-jauh-untuk-mendapatkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Perjalanan Jauh Dengan Kereta Yang Patut Anda Ikuti

Tips Perjalanan Jauh Dengan Kereta Yang Patut Anda Ikuti

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 281 hits
Tips Perjalanan Jauh Dengan Kereta Yang Patut Anda Ikuti Setelah terkurung selama dua tahun akibat Covid 19 kita semua pasti berkobar kobar nak melancong lagi Tetapi bagaimana nak jamin bahawa kereta kita memang bersedia untuk membuat perja...
Keadilan Tertangguh

Keadilan Tertangguh

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 198 hits
blogtunm blogspot com Tun M 1 Ada pepatah Inggeris yang berkata justice delayed is justice denied yang boleh kita terjemah sebagai keadilan yang tertangguh adalah keadilan yang terabai 2 Kerana kes SRC Najib mengambil masa yang amat panjang...
Keadilan Parti Punya Pimpinan Dari Dua Generasi Faham Semangat Zaman Denyut Nadi Rakyat

Keadilan Parti Punya Pimpinan Dari Dua Generasi Faham Semangat Zaman Denyut Nadi Rakyat

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 176 hits
Tidak banyak parti di Malaysia memilikki pimpinan tertinggi daripada dua generasi dan faham arus perubahan zaman Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pimpinan KEADILAN satu satunya barisan pemimpin yang mampu mencerna semangat...
Selangi Tertunda Anwar Sebagai Pm Rafizi Bina Ekonomi Negara Keadilan Akan Terus Bangkit Lawan

Selangi Tertunda Anwar Sebagai Pm Rafizi Bina Ekonomi Negara Keadilan Akan Terus Bangkit Lawan

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 100 hits
KEADILAN akan bangkit dari kemerosotan pengaruh akibat pengkhianatan Langkah Sheraton untuk menjadi kekuatan ulung dalam Pilihan Raya Umum ke 15 Pengarah Konvensyen Pilihanraya KEADILAN 2022 G Manivanan berkata demikian dalam ucapan pembuka...
Penghakiman Telus Gambaran Sistem Keadilan Berwibawa Sultan Nazrin

Penghakiman Telus Gambaran Sistem Keadilan Berwibawa Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 134 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 29 2022 11 48 AMSistem penghakiman yang telus menggambarkan proses keadilan yang berwibawa dan tidak dibayangi dengan perasaan gusar dan gentar pada sesiapa titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah Baginda berti...
Zahid Dapat Keadilan Awal

Zahid Dapat Keadilan Awal

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 188 hits
Perjalanan perbicaraan Zahid berjalan dengan lancar sebelum ini kecuali Zahid melengahkannya dengan pelbagai alasan Oleh itu surat Peguam Negara tidak relevan dan boleh dianggap mengganggu proses mahkamah Moral of the story Urusan hakim di ...
Kebaikan Mendapatkan Tidur Yang Mencukupi Dan Berkualiti Tidur Pun Boleh Kurus

Kebaikan Mendapatkan Tidur Yang Mencukupi Dan Berkualiti Tidur Pun Boleh Kurus

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 132 hits
Tidur yang mencukupi memberi banyak manfaat kepada tubuh badan kita tetapi apa yang dimaksudkan dengan mencukupi Berapa lama sepatutnya kita tidur baru ianya diklasifikasikan sebagai tidur yang mencukupi Satu persoalan yang sangat bagus Mem...
Keadilan Tolak Sebarang Kerjasama Dengan Pn Najwan

Keadilan Tolak Sebarang Kerjasama Dengan Pn Najwan

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 112 hits
KEADILAN Shah Alam menyambut baik kenyataan tegas Timbalan Presiden KEADILAN Mohd Rafizi Ramli semalam yang menolak sebarang usaha membentuk kerjasama politik dengan Perikatan Nasional menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 Menurut Timbalan Ketu...
Keadilan Pimpin Perubahan Negara 2 Dekad Lawan Tetap Lawan Kini Digunakan Umno

Keadilan Pimpin Perubahan Negara 2 Dekad Lawan Tetap Lawan Kini Digunakan Umno

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 185 hits
Musuh politik yang menghina perjuangan KEADILAN sejak 1998 lalu kini merasai perubahan yang dibawa oleh arus Reformasi selepas dua dekad Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli berkata dalam tempoh yang panjang bergerak perlahan tetapi past...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar