Peringatan Untuk Anwar


sitifatimah Orang yang lupa peristiwa masa lampau akan mengulangi kesilapan


BANGI – “Anwar naik mencacak. Dalam masa 11 tahun beliau naik daripada anak ayam berbulu pahat kepada Timbalan Perdana Menteri dan bakal pengganti Dr Mahathir.
“Apa yang berlaku selepas itu adalah sejarah dan kita sering diingatkan melalui hujah ahli falsafah George Santayana bahawa orang yang lupa (kejadian) masa lampau akan mengulangi kesilapannya.”
Demikian ditegaskan Penasihat Media dan Komunikasi di Pejabat Perdana Menteri, Datuk A Kadir Jasin, sebelum menutup tulisannya dengan memetik kata-kata Ibnu Khaldun dalam bukunya yang agung ‘Muqaddimah’ (1377), dan mengajak semua pihak ‘belajar daripada sejarah’.
Tokoh Wartawan Negara itu membuat ulasan berhubung kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang sering berkata beliau tidak pandai memilih pengganti dan kali terakhir mengulanginya ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Putrajaya, 30 Disember lalu.
“Saya tidak mahu mempersoalkan sama ada beliau bersungguh-sungguh atau berseloroh apabila membuat kenyataan itu. Sebaliknya saya berpendapat Tun Dr Mahathir mematuhi peraturan di dalam memilih pengganti atau bakal pengganti.
“Apa yang berlaku kepada pengganti atau bakal pengganti lebih berupa masalah dan pilihan mereka sendiri. Daripada pengamatan saya, Dr Mahathir sentiasa dipandu oleh kehendak dan keputusan parti di dalam membuat pilihan pengganti dan bakal pengganti.
“Atas alasan itulah beliau membawa masuk semula dan memberikan jawatan kepada banyak orang yang menentang beliau dalam parti dan kerajaan,” katanya menulis dalam blog beliau, hari ini.
Beliau mengimbas semula langkah Dr Mahathir melantik semula individu yang menentang beliau pada 1987. Ini termasuk,Tun Abdullah Ahmad Badawi, yang dilantik semula sama ada di dalam UMNO atau Kabinet, sehingga akhirnya menjadi Perdana Menteri.
Kadir turut mengimbas semula bagaimana pemilihan Dr Mahathir terhadap Tun Musa Hitam suatu ketika dahulu sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan sejarah yang dilalui kedua-duanya sehingga terkenal dengan gelaran ‘2M’ ketika itu.
“Anwar adalah pilihan Dr Mahathir. Tidak sampai setahun menjadi Perdana Menteri beliau membawa Anwar masuk UMNO dan dalam masa tidak sampai sebulan mencalonkan beliau sebagai wakil Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum (PRU) 1982.
Anwar merampas kerusi Parlimen Permatang Pauh daripada penyandang PAS, Allahyarham Yusof Rawa. Mengalu-alukan kemenangan Anwar, Dr Mahathir menyifatkan beliau sebagai anak ayam baru tumbuh bulu pahat, tetapi sudah diterima oleh rakyat jelata sehingga mampu mengalahkan gergasi politik ketika itu.
“Anwar naik mencacak. Dalam masa 11 tahun beliau naik daripada anak ayam berbulu pahat kepada Timbalan Perdana Menteri dan bakal pengganti Dr Mahathir.
“Apa yang berlaku selepas itu adalah sejarah dan kita sering diingatkan melalui hujah ahli falsafah George Santayana bahawa orang yang lupa (kejadian) masa lampau akan mengulangi kesilapannya,” katanya.
Kadir berkata, oleh itu, bukan salah cara Dr Mahathir memilih pengganti, sebaliknya individu yang menjadi pengganti atau bakal pengganti itu yang ‘menembak kaki mereka sendiri’.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/peringatan-untuk-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peringatan Pada Anwar Azmin Bukan Musa Hitam

Peringatan Pada Anwar Azmin Bukan Musa Hitam

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 418 hits
Sejarah mencatatkan hubungan Tun dengan Musa Hitam mula retak apabila Tun melantik Ku Li ke jawatan Kabinet walaupun Ku Li tewas dengan Musa dalam perebutan jawatan Timbalan President Musa Hitam letak jawatan TPM tetapi KEKAL di dalam umno ...
Preacher Wan Ji Expects Azmin To Slaughter Anwar Soon

Preacher Wan Ji Expects Azmin To Slaughter Anwar Soon

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 307 hits
Influential preacher Wan Ji Wan Hussin has predicted that PKR president Anwar Ibrahim will be slaughtered by the latter s deputy Azmin Ali in due time Drawing comparisons to Chinese military strategist and philosopher Sun Tzu Wan Ji said Az...
Anwar Is Comfortable That He Will Succeed Me Says Mahathir

Anwar Is Comfortable That He Will Succeed Me Says Mahathir

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 283 hits
BERSATU AGM Bersatu chairperson Dr Mahathir Mohamad said he believes PKR president Anwar Ibrahim is comfortable with the prospect of succeeding him as the next prime minister Despite the pressure for Mahathir to stay on as prime minister fo...
Dikaitkan Skandal Anwar Adrielle Iman Tidak Teragak Agak Saman

Dikaitkan Skandal Anwar Adrielle Iman Tidak Teragak Agak Saman

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 1596 hits
Adrielle Iman tidak teragak agak untuk mengambil undang undang terhadap pihak yang memfitnah beliau KUALA LUMPUR Seorang lelaki yang dikenali sebagai Adrielle Iman tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang terhadap mana mana pihak...
Anwar Akan Rasa Selesa Bila Ambil Tugas Pm Daripada Saya Tun Mahathir

Anwar Akan Rasa Selesa Bila Ambil Tugas Pm Daripada Saya Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 382 hits
dan Astro Awani Disember 31 2018 20 07 MYTTun Mahathir tugasnya sebagai Perdana Menteri akan tamat dalam masa terdekat dan penggantinya dilihat bersedia untuk menggalas jawatan itu Foto Astro AWANIPUTRAJAYA Perdana Menteri Tun Dr Mahathir M...
Tun Janji Serahkan Pm Pada Anwar Adakah Tun Penunai Janji

Tun Janji Serahkan Pm Pada Anwar Adakah Tun Penunai Janji

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 253 hits
DR MAHATHIR MOHAMAD menggulung perbahasan pada hari terakhir Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Kali Kedua di Putrajaya semalam Tun pegang janjiPUTRAJAYA 30 Dis Walaupun ada usul agar beliau memanjangkan tempohnya meng...
Why Anwar May Not Become The Next Prime Minister

Why Anwar May Not Become The Next Prime Minister

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 309 hits
So it is not up to Mahathir whether Anwar becomes Prime Minister even if Mahathir says 100 times that Anwar is his successor Anwar needs to impress His Majesty the Agong that he has 112 or more Members of the House who want him to become Pr...
Azmin Sudah Berani Lawan Anwar Secara Berdepan Hamcing

Azmin Sudah Berani Lawan Anwar Secara Berdepan Hamcing

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 319 hits
Game of Shadow Azmin bakal jenazahkan karier politik Anwar Agak agak siapa bakal dijenazahkan Mengikut situasi Azmin yang sudah menjilat Mahathir Nampak gayanya Anwar sudah pasti dinyahkan jauh jauh untuk menjadi PM ke 8 Anwar sedar keadaan...
Giliran Anwar Dimuziumkan Azmin Ustaz Wan Ji

Giliran Anwar Dimuziumkan Azmin Ustaz Wan Ji

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 528 hits
Wan Ji Wan Hussin Seorang kawan saya berbangsa Cina suatu hari bertanya kepada saya berkenaan Azmin Ali Saya menyatakan andai kamu orang Cina berbangga dengan kehebatan Sun Tzu dalam seni perang kami dari kalangan orang Melayu ada Azmin Ali...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu

Semua Berfkir Tentang Rafah

Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan