Perempuan Jadi Ibu Tunggal Sebabkan Lemahnya Lelaki Menjadi Suami


Perempuan Jadi Ibu Tunggal Sebabkan Lemahnya Lelaki Menjadi Suami! Tak baik pandang serong pada golongan ibu tunggal, dia sendiri tak pernah meminta untuk bertukar status sekelip mata. Tetapi kalau itu satu takdirnya, dia terima dengan redha demi anak-anak. Sebagai orang luar, kita tak berhak memandang sinis pada golongan ibu tunggal atau janda. Apa lagi bergurau senda tantang statusnya. Kita sendiri tak tahu apa yang membuatkan dia terpaksa memilih untuk menjadi ibu tunggal a.k.a janda. Untuk lebih dekat, jemput baca perkongsian saudara Firdaus Shakirin tentang ibu tunggal atau janda.

Bila Wanita Bertukar Status Jadi Ibu Tunggal Hati-hati, dia tu janda…Tengok yang putih duduk kat hujung tu, dia tu janda anak 1… muda lagi dah jadi janda kan…” kata seorang kawan sambil menunjukkan ibu tunggal tu kepada saya. So what…?” balas saya…”Tak la, hati-hati la, dia tu kan janda. Janda ni orang yang senang dihampiri ke? Janda ni, terdesak sangat nak cinta? Janda ni, tak ada maruah? Tak ada harga diri? Jadi janda itu satu dosa?

Perspektif Masyarakat Hmm… ini pandangan dan perspektif masyarakat terhadap janda a.k.a ibu tunggal. Kalau dia tahu yang dia akan jadi ibu tunggal, agak-agak dia akan berkahwin tak dengan lelaki yang “menghadiahkan” dia status tu? Dalam rumahtangga, sepatutnya hanya perlu ada siapa? Suami dan isteri… tapi bila lemahnya si suami dalam memerintah, rumah tangganya ada suami, isteri dan mertua. Mertua yang menentukan hala tuju rumah tangga, mertua yang membuat keputusan, mertua yang memastikan rumah tangga anaknya mengikut apa yang dia nak.

Isteri mana yang tahan? “Orang luar” masuk campur dalam urusan rumah tangganya. Suami jadi bisu, hilang kebebasan untuk bersuara disebabkan tak faham apa maksud perkahwinan, siapa yang bertanggungjawab menentukan hala tuju keluarga itu dan bila sepatutnya “orang luar” itu masuk campur dalam hubungannya dengan isteri.

Punca Wanita Jadi Janda? Suami tak betul-betul jadi suami sebab tak ada ilmu. Then datang bab suami abai tentang nafkah, culas tentang kewajipan, dah kawin, tapi malas nak kerja. Kerja tak tetap, sekejap stay sekejap tukar dan selalu harap bantuan dan pertolongan dari isteri. Siapa KETUA KELUARGA sekarang ni? Sesebuah hubungan akan pincang bila mana fitrah tu kita tak ikut. Ketetapan dan panduan yang agama dah gariskan.

Suami asyik dengan kawan-kawan Bila dah kawin, buat macam cara dah kawin. Bukan dok rasa diri tu bujang, boleh keluar sesuka hati melepak main game sana sini. Solat tunggang langgang then mula terjebak dengan benda terlarang. Iman tak kuat, senang ikut pengaruh rakan-rakan dan syaitan. Belum sentuh lagi bab pukul isteri, bab layan isteri macam hamba, bab tak bagi isteri balik jumpa keluarganya dan sebagainya. Berlakunya kes penceraian untuk sesebuah rumah tangga itu adalah disebabkan lemahnya lelaki dalam menjadi suami. Lelaki yang tahu tanggung jawab, ada ilmu, pandai menggunakan akal dengan baik, dia akan jadi suami yang baik dan “perempuan” yang berkahwin dengannya tak dapat title “ibu tunggal”. Dia akan dapat title isteri solehah dan ibu mithali disebabkan suaminya pandai membimbing dan membentuk dirinya.

Menjadi Pilihan Menjadi ibu tunggal itu adalah pilihan yang terbaik untuk mereka berdasarkan apa yang mereka hadapi dan apa yang mereka lalui. Jadi siapa kita untuk nak mempersoalkannya?
Sumber: Mingguan Wanita
Artikel Lain

Doa Yang Terbaik Dan Waktu Afdal Seorang Isteri,Rebutlah Walaupun Suami Tidak Nampak, Insha Allah… Percaya tak kuasa doa seorang isteri dalam rumah tangga yang bermasalah? Apabila wanita bertukar status menjadi seorang isteri, tak ada impian lain yang dia impikan melainkan mengharapkan suaminya boleh jadi ketua keluarga terbaik.

Tidak Semua Suami Memahami Namun tak semua isteri beruntung dapat suami yang memahami, kadang ada sesetengah isteri terpaksa buat semua kerja sampai ke malam. Malah kalau dibelek pada wajah isteri, nampak muka tak tertanggung rasa penat tetapi masih gigih melayan karenah anak dan suami yang sesekali balik lambat. Jadi si isteri masih setia menunggu sampai tertidur di ruang tamu. Itulah… berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Bersyukurlah jika ada suami yang faham, bertimbang rasa dan mahu sama-sama meringankan beban. Dan seharusnya para isteri rasa bertuah jika memiliki suami yang baik kerana lelaki sebegini sudah hampir pupus.

Tanggugjawab Isteri Untuk Menegur Andai suami nampak leka dan jauh dari ibadat yang mana solat pun dilambat-lambatkan, malah ke masjid pun kurang… maka inilah tanggung jawab yang isteri kena betulkan. Macam mana dan apa yang patut buat, renungkan perkongsian daripada Muhammad Ahmad ini… Makbulnya Doa Seorang Isteri : Isteri WAJIB doa sungguh-sungguh untuk suami agar jadi PEMIMPIN yang terbaik untuk keluarga ini. Jika bukan isteri siapa lagi untuk doakan suami. Jika sebelum ini banyak kebaikan yang ada pada suami kenapa hari ini kita mahu bicara keburukannya? Bicara dan mengadulah kepada الله .

Mengadu Pada Yang Esa Mengadu dengan penuh linangan air mata,dengan penuh keikhlasan. Mengadu kepada manusia adakalanya ia menyakitkan. Bila Dan Cara Doakan Suami : Sambil masak doa untuk suami, ketika basuh baju doa untuk suami. Kalau pegang tangan suami doa untuk suami. Tatap wajah suami, bicaralah dengan lemah lembut dan luahkanlah dengan linangan air mata. Wahai yang bergelar isteri, bangunlah untuk 2 rakaat doalah untuk suamimu saat dia sedang tidur: “ya الله ini suami saya, saya sayang dia lebih dari diri saya, banyak kebaikan dia untuk saya. ya الله ampunilah segala dosa dia, jadikanlah dia suami yang baik, yang taat segala perintahMU.
The post Perempuan Jadi Ibu Tunggal Sebabkan Lemahnya Lelaki Menjadi Suami! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/perempuan-jadi-ibu-tunggal-sebabkan-lemahnya-lelaki-menjadi-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tumpah Darah Lepas Bersalin Bukan Hal Biasa Biasa Boleh Sebabkan Kematian Ibu Hamil Perlu Ada Ilmu

Tumpah Darah Lepas Bersalin Bukan Hal Biasa Biasa Boleh Sebabkan Kematian Ibu Hamil Perlu Ada Ilmu

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 544 hits
Kes kematian ibu selepas melahirkan anak bukanlah hal biasa yang boleh dipandang ringan oleh ahli keluarga Disebabkan itulah orang orang lama selalunya menasihatkan ibu berpantang supaya ditemani suami atau ahli keluarga ketika berpantang S...
Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana

Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 923 hits
Nak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami DurjanaNak Bagi Ke Tak Jangan Sampai Abang Makan Anak Perempuan Kita Sendiri Suami Durjana
Perempuan Lepas Mengandung Akan Gemuk Dan Berbau Hak Suami La Untuk Cari Lain Firdaus

Perempuan Lepas Mengandung Akan Gemuk Dan Berbau Hak Suami La Untuk Cari Lain Firdaus

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 807 hits
Perempuan lepas mengandung akan gemuk dan berbau hak suami la untuk cari lain FirdausBaru baru ini media hiburan memuat naik laporan mengenai gossip rumah tangga pelakon Mia Ahmad dan suaminya Mohd Izham Tarmizi sedang diuji Difahamkan si s...
Tolong Jangan Judge Ibu Ibu Yang Perlukan Me Time Me Time Tak Bermakna Tak Sayangkan Suami Anak

Tolong Jangan Judge Ibu Ibu Yang Perlukan Me Time Me Time Tak Bermakna Tak Sayangkan Suami Anak

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 559 hits
Akhir akhir ini banyak diperkatakan tentang me time bagi seorang ibu Namun ramai pula yang memandang ibu ibu yang perlukan me time sebagai ibu yang tak sayangkan suami anak dan pentingkan diri sendiri Ibu ini mengutarakan pandangannya Me ti...
Perempuan Mengandung Ni Emosi Senang Terjejas Tau Mawar Rashid Minta Suami Jaga Hatinya Semasa Hamil

Perempuan Mengandung Ni Emosi Senang Terjejas Tau Mawar Rashid Minta Suami Jaga Hatinya Semasa Hamil

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 1131 hits
Perempuan hamil mengalami pelbagai perubahan pada diri Peningkatan paras sesetengah hormon menyebabkan emosi pasang surut Suami perlu tahu cara untuk mengendalikan situasi Mawar Rashid yang kini sedang hamil anak pertama menyatakan perkara ...
Bini Pergi Umrah Suami Sibuk Tiktok Dengan Perempuan Lain

Bini Pergi Umrah Suami Sibuk Tiktok Dengan Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 682 hits
Baru baru ini isteri usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri iaitu Datin Shahida berangkat ke Mekah untuk menunaikan umrah Menerusi Instagram Datin Shahida turut berpesan The post appeared first on
Zara Menangis Setiap Kali Lihat Lelaki Itu Ibu Tak Sangka Anak Yang Maut Didera Sebenarnya Dijaga Suami Pengasuh

Zara Menangis Setiap Kali Lihat Lelaki Itu Ibu Tak Sangka Anak Yang Maut Didera Sebenarnya Dijaga Suami Pengasuh

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 485 hits
Tidak dapat dibayangkan kesedihan hati seorang ibu apabila anak yang ditatang dan dijaga maut didera tanpa perikemanusian Pemergian bayi bernama Nur Muarzara Ulfa 11 bulan akibat penderaan fizikal dan seksual akhirnya membongkar perkara yan...
Ibu Cantik Cenderung Dapat Anak Perempuan Wow Menarik Ni

Ibu Cantik Cenderung Dapat Anak Perempuan Wow Menarik Ni

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 265 hits
Informasi By rencah7 Memiliki anak perempuan cukup mengujakan Nak nak lagi buat si ibu yang suka bergaya Waktu inilah boleh tampil sedondon atau membeli baju yang cantik dengan pelbagai rekaan Bukan itu sahaja ada ada satu kajian yang dijal...
Wahai Isteri Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain

Wahai Isteri Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 1171 hits
Wahai Isteri Baca Dan Amalkan Doa Ini Setiap Hari Supaya Suami Anda Tidak Curang Dan Cari Perempuan Lain Namun bagi kaum isteri amat menakutkan sekali apabila si suami tidak lagi memberikan kasih sayang seperti waktu awal perkahwinan dulu J...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu