Perebutan Kroni Punca Plus Tidak Jadi Dijual




oleh Ab Jalil Backer
Pengumuman mengekalkan konsesi lebuh raya kendalian PLUS Malaysia Bhd (PLUS) di bawah kawalan Khazanah Nasional Bhd (Khazanah) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mungkin merupakan satu-satunya keputusan terbaik yang dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, sejak mengambil alih pentadbiran negara.
Namun respon balas oleh Pengerusi Maju Holdings Abu Sahid Mohamed yang tidak berpuas hati dengan keputusan kerajaan terutamanya Khazanah sangat biadap dan angkuh.
Dalam kenyataan kepada portal berita FMT beliau menyifatkan keputusan itu sebagai “bodoh”. Beliau juga Pengarah Urusan Khazanah Nasional, Shahril Ridza Ridzuan sebagai “pembohong” kerana menyatakan azanah tidak pernah meletakkan PLUS sebagai aset untuk dijual.
Menurut Abu Sahid, Maju Holdings dipelawa membida, bukan seperti syarikat lain yang hanya masuk tanpa jemputan.
Namun kenyataan Abu Sahid sendiri bertentangan apabila memberitahu FMT, “Bagaimana mereka boleh kata saya tidak dipelawa… Kami tulis surat kepada mereka, kami orang pertama menulis surat kepada mereka.”
Dari kenyataan Abu Sahid itu sudah jelas bahawa Maju Holdings yang terlebih dahulu menghantar cadangan pembelian, bukannya Khazanah memanggil sebut harga atau tender penjualan.
Untuk rekod Shahril sejak tahun lalu lagi sudah menyatakan ketidaksetujuan beliau dengan cadangan menjual PLUS kepada mana-mana pihak.
Ini bukan kali pertama Maju Holdings cuba melakukan pengambilalihan. Pada 2017, Maju Holdings turut mengemukakan cadangan pembelian PLUS namun ditolak oleh kerajaan ketika itu.
Pada hemat penulis ada ada tiga sebab kenapa cadangan pengambilalihan ini terpaksa ditolak oleh kerajaan.
Pertamanya, kerajaan sedang berhadapan kritikan keras rakyat dan parti pembangkang mengenai penjualan pelbagai aset dan syarikat milik kerajaan di bawah Khazanah. Justeru satu lagi penjualan sebesar PLUS boleh menghakiskan terus kepercayaan rakyat terhadap pentadbiran Pakatan Harapan (PH).
Kedua, pendirian Pengerusi Khazanah yang sejak awal memberi isyarat bahawa beliau tidak bersetuju dengan sebarang cadangan penjualan PLUS kepada pihak swasta. Shahril yang juga bekas CEO KWSP melihat kepentingan mengawal aset strategik kerajaan dan pelaburan KWSP yang menguntungkan penyimpan.
Ketiga ialah persaingan ‘bidaan haram’ sesama kroni. Bidaan ini adalah haram kerana Khazanah sendiri tidak mengumumkan sebarang jemputan membida untuk PLUS.
Kerajaan sukar untu membuat keputusan penjualan PLUS kerana ia sudah menjadi rebutan antara kroni-kroni kerajaan masa kini. Terdapat empat syarikat yang menawarkan pembelian tersebut ialah Widad Business Group (WBG), Maju Holdings Sdn Bhd, RRJ Capital dan Karongsa Private Capital Sdn Bhd (KPCSB)
Pembabitan RRJ Capital yang merupakan sebuah syarikat pelaburan dari Hong Kong dalam penawaran ini menimbulkan persoalan apakah mereka mewakili kepentingan ahli politik tertentu dalam kerajaan hari ini?
Namun lebih jelas ada pertentangan antara ahli perniagaan terkait Mahathir dan yang terkait Tun Daim Zainuddin. Abu Sahid (Maju Holdings) diketahui umum sebagai sekutu rapat Dr Mahathir, manakala Halim Saad (KPCSB), merupakan anak didik Daim sejak di Peremba pada tahun 80-an.
Minat Halim dan Daim terhadap PLUS bukan perkara baharu kerana PLUS pada asalnya dikuasai oleh Halim sebelum berhadapan masalah dalam krisis kewangan dunia 1998. Pada 2014, Halim (dan Daim) menerusi Idaman Saga Sdn Bhd turut membuat tawaran pengambilalihan namun ditolak oleh kerajaan.
Pengekalan PLUS di bawah Khazanah Nasional dan KWSP merupakan satu kejayaan perjuangan rakyat terutamanya parti pembangkang yang berterusan mengkritik tindakan kerajaan melupuskan aset-aset yang menguntungkan kepada pihak swasta.
Rakyat belum lupa bahawa pada pada 2011, Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak telah mengarahkan pengambilalihan sepenuhnya PLUS oleh Khazanah Nasional dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi menstrukturkan semula perjanjian tol yang berat sebelah sejak tahun 90-an.
Pengambilalihan ini juga membolehkan KWSP memperolehi pendapatan yang lebih baik bagi membayar dividen kepada pencarum. Dari setiap ringgit tol yang dikutip, 51 sen akan beralih kepada kerajaan melalui Khazanah Nasional dan 49 sen kepada KWSP – bukan lagi kepada pihak swasta.
Justeru hari ini marilah kita meraikan kejayaan menghalang aset kerajaan dari dijual dan menyelamatkan pelaburan KWSP.
Kekhuatiran kita ini hanyalah keputusan sementara yang akan berubah dalam masa setahun dua lagi apabila rakyat mula selesa semula dan oligarki politik mula berbagi ‘harta pusaka’.
*Sebahagian artikel ini disiarkan dalam Sinar Harian 20 Januari 2020




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/20/perebutan-kroni-punca-plus-tidak-jadi-dijual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Announcement On Proposed Plus Highway Takeover Soon Says Guan Eng

Announcement On Proposed Plus Highway Takeover Soon Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 272 hits
PUTRAJAYA The proposed takeover of PLUS Malaysia Bhd and four other highway concessionaires was discussed on Wednesday s Cabinet meeting Lim Guan Eng confirmed The Finance Minister however declined to divulge on what was brought up in the m...
Dapatkan Unifi Home Plan Serendah Rm149 Dan Unifi Plus Box Secara Percuma

Dapatkan Unifi Home Plan Serendah Rm149 Dan Unifi Plus Box Secara Percuma

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 441 hits
unifi baru sahaja melancarkan Mobile Travel Pass pada minggu lalu Mulai 15 Januari unifi melancarkan satu lagi pelan iaitu unifi Home baharu dengan hiburan premium serendah RM149 sebulan Dengan langganan unifi Home anda akan menerima unifi ...
Unifi Plus Box Hadir Dengan Android Tv Sokongan Video 4k Dan Hdr

Unifi Plus Box Hadir Dengan Android Tv Sokongan Video 4k Dan Hdr

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 442 hits
Unifi Khabar Baik Info dari pembaca omghackers com dan penjual set top box Unifi dah mula hendak menyahut kempen Cut The Cord dengan menawarkan peranti Android TV Box Harga bulanan yang ditawarkan bersama peranti nampaknya boleh menyebabkan...
Taikun Bidas Bos Khazanah Bohong Tak Jual Plus Bodoh

Taikun Bidas Bos Khazanah Bohong Tak Jual Plus Bodoh

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 257 hits
Pengerusi eksekutif sebuah syarikat yang membuat tawaran mengambil alih PLUS Malaysia Sdn Bhd menyifatkan Pengarah Urusan Khazanah Nasional Shahril Ridza Ridzuan ialah pembohong beberapa jam selepas Putrajaya mengumumkan keputusan tidak men...
Unifi Plus Box Kini Ditawarkan Oleh Tm Hadir Bersama Android Tv

Unifi Plus Box Kini Ditawarkan Oleh Tm Hadir Bersama Android Tv

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 810 hits
Telekom Malaysia hari ini telah mula menawarkan kotak multimedia mereka yang terbaru iaitu Unifi Plus Box Unifi Plus Box boleh dihubungkan ke kaca televisyen dan seterusnya pengguna boleh menikmati kandungan daripada Unifi TV dengan mudah p...
Kenyataan Media Aliran Kabinet Parlimen Perlu Halang Penjualan Plus Kepada Pihak Swasta

Kenyataan Media Aliran Kabinet Parlimen Perlu Halang Penjualan Plus Kepada Pihak Swasta

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 362 hits
Kabinet Parlimen perlu halang penjualan PLUS kepada pihak swastaBy 14 Jan 202064PLUS North South Expressway Photograph WikipediaAliran bimbang tentang kemungkinan penjualan syarikat operasi lebuhraya terbesar negara PLUS Malaysia Bhd kepada...
Unifi Plus Box Dengan Sokongan 4k Dan Google Assistant Akan Dilancarkan Esok

Unifi Plus Box Dengan Sokongan 4k Dan Google Assistant Akan Dilancarkan Esok

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 388 hits
Telekom Malaysia kini telah hadir dengan imej acah memperlihatkan mereka akan melancarkan Unifi Plus Box secara rasminya esok 15 Januari 2020 Unifi Plus Box bakal hadir dengan sokongan Android TV sekaligus membolehkan pengguna membuat kawal...
Plus Guna Teknologi Dron Pantau Pergerakan Trafik Sempena Tahun Baharu Cina

Plus Guna Teknologi Dron Pantau Pergerakan Trafik Sempena Tahun Baharu Cina

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 203 hits
PETALING JAYA 14 Jan Plus Malaysia Berhad akan menggunakan teknologi dron bagi memantau pergerakan trafik di beberapa lokasi yang dikenalpasti di lebuh raya kendaliannya pada musim perayaan Tahun Baharu Cina kali ini Pengerusinya Datuk Moha...
Cabinet To Discuss Plus Takeover Bid This Wednesday Lim Guan Eng

Cabinet To Discuss Plus Takeover Bid This Wednesday Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 285 hits
The cabinet will discuss the proposed takeover of PLUS Malaysia Bhd and four Gamuda Bhd s highways in Klang Valley during its meeting this Wednesday Finance Minister Lim Guan Eng said today An announcement on the matter will be made after t...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah