Percutian Singkat Ke Perlis



Saya mengambil kesempatan untuk ke luar daerah bersama Hubby pada hujung minggu 2 minggu yang lalu. Sekadar a short break. Tempat saya saya tuju adalah Perlis. Saya memang jarang ke negeri yang paling kecil ini. 
Sejak kunjungan pertama saya ke sana, asyik teringat ingat keenakan ikan bakar di gerai ikan bakar Kuala Perlis. Boleh klik di SINI. Ketika itu, saya meratah seekor ikan terubuk seorang diri dan Hubby pula makan ikan siakap masak tiga rasa. 

Kali ini kami menukar dengan mengambil ikan jenahak. Ikannya sangat segar menjadikan ikan bakarnya sangat sedap di mana isi ikan jenahak yang kami order, sangat manis. Ikan bakarnya dibakar menggunakan arang, bukan dibakar menggunakan kuali. Inilah yang menjadikan ikan bakarnya berbeza dengan ikan bakar di tempat lain. Saya sempat merisik resepi. Tunggukan saya share di entri akan datang.

Lauk lauk lain yang kami order juga sangat sedap kerana makanan laut yang segar. Terletak bersebelahan jeti Kuala Perlis tempat di mana nelayan menaikkan hasil tangkapan mereka. Udang hanya saya pesan supaya digoreng dengan garam kunyit sahaja. Manakala sotong pula dicelup tepung. Serious semua sedap. 

Walaupun dalam keadaan tidak sihat, saya tetap makan sehingga habis licin. Cuma kengsom ikan pari sahaja yang tidak berapa menjadi kali ini. Tidak seperti kunjungan saya kali pertama dulu.  





Kami memilih untuk menginap di Hotel Putra Brasmana yang berhadapan dengan pusat ikan bakar Kuala Perlis berhampiran dengan jeti. Kebetulan cuaca sangat sangat panas. Jadi kami hanya lepak di dalam bilik hotel. Keluar makan dan balik semula ke bilik. 

Teringat suatu ketika dahulu kami pernah ke sini. Ketika Nana dan Nelly masih kecil. Kami parking dan mengambil feri ke Langkawi dan balik hari sahaja. Tidak bermalam di Perlis pun. Semasa di Langkawi, sempat juga beli beberapa biji pinggan corelle sekadar melengkapkan set sedia ada. Dan yang masih saya ingat, saya kena bayar cukai walaupun hanya beberapa keping. 
Hmm itulah masa baru membina kehidupan, asal ke kedai bebas cukai jer, memang membeli coklat dan pinggan mangkuk. Teringat ada seorang yang menggelarkan diri sebagai Miss Bawang tulis kat saya “so kampung” kerana saya tidak menulis resepi di video youtube. Dia kata kenapa nak kena ambik resepi di blog, so kampung. 
Saya tak tahu lah kalau Miss Bawang yang so bandar ni lebih kaya, lebih berpelajaran berbanding dengan saya anak kampung.  Memang saya orang kampung. Saya bangga berasal dari kampung dan dibesarkan di kampung. Tapi sekurangnya saya berjaya dalam hidup di bandar. Sebab saya orang kampung, saya rasanya lebih beradab sebagaimana orang kampung. Buat Miss Bawang, kalau tak ada yang baik baik, tak perlulah meninggalkan komen yang “jahat” (saya pinjam istilah orang kampung saya) seperti itu. 
Balik dari makan kami tak ke mana mana. Terus balik bilik hotel. Malam melihat pemandangan tempat makan yang sangat meriah sehingga ke jauh malam. 
Keesokkannya selepas bersarapan kami naik ke bilik berehat seketika sebelum check out. Singgah rumah seorang kawan dan selepas Zohor kami bertolak ke Alor Setar. 
Dalam perjalanan, kami singgah makan tengahari di samping menikmati cendol Jo yang memang sedap. Hajat hati nak makan gulai daging dengan umbut batang pisang. Tetapi katanya tiada stock batang pisang, jadi diganti dengan ubi kentang sahaja. 

Sesampai di Alor Setar kami berpusing pusing mencari tempat reflexologi kerana saya mahu mengurut sementara menunggu waktu untuk ke airport. Saya mengambil pakej 1 1/2 jam sementara hubby hanya mengurut kaki. 
Sesampai di airport kami terus ke surau untuk menunaikan solat. Alhamdulillah cuaca elok, kami sampai di KLIA tepat pada waktunya. Saya menpunyai temujanji dengan Forwarding Agent untuk mengambil persian carpet yang saya bawa masuk dari Iran. Hmm seronoknya hati. Akhirnya cita cita saya untuk memiliki carpet handmade yang didatangkan direct dari Iran tercapai. Alhamdulillah. 
Dengan itu berakhir lah percutian singkat, lari dari kesibukan bandar, keluar dari rutin biasa di rumah pada hari minggu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2019/03/percutian-singkat-ke-perlis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percutian Family Ke Perlis Part 5 Padang Besar

Percutian Family Ke Perlis Part 5 Padang Besar

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 712 hits
Hi korang Panjang lagi cerita percutian family ni SA cuba schedule hari2 sebab SA sekarang sibuk dengan kerja takde masa langsung nak tengok blog entry schedule pun SA buat dlm MRT dalam Komuter nak balik rumah penat kerja apa je yang tak p...
Canopy Walk Atau Titian Kanopi Di Perlis

Canopy Walk Atau Titian Kanopi Di Perlis

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 537 hits
Canopy Walk di Perlis ini hanya terletak 25minit dari bandar Kangar Terletak tidak jauh dari Gua Kelam Jika anda ingin pergi ke PadNg Besar ianya berada dalam jarak lebih kurang 10km sahaja dari FRIM ke Padang Besar Kos Lawatan Ke Canopy Wa...
Perak Kedah Perlis Dijangka Negeri Paling Panas Pada Paras 37 38 Darjah Celsius

Perak Kedah Perlis Dijangka Negeri Paling Panas Pada Paras 37 38 Darjah Celsius

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 377 hits
Malaysia tidak akan berdepan dengan cuaca panas melampau seperti yang pernah berlaku pada tahun 1998 dengan suhu yang tertinggi berada pada paras 40 Darjah Celsius Pengarah Pusat Operasi Cuaca dan Geo Fizik Nasional Jabatan Meteorologi Mala...
Mufti Perlis Harap Kali Ini Betul Betul Ditutup

Mufti Perlis Harap Kali Ini Betul Betul Ditutup

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 319 hits
MALAYSIAKINI Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berharap kerajaan tidak berkompromi dan menutup terus pusat tahfiz yang mengeksploitasi kanak kanak bagi mengaut keuntungan Beliau berkata perkara ini sudah lama berlaku dan banyak aduan ...
Kereta Mufti Perlis Dibakar

Kereta Mufti Perlis Dibakar

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 646 hits
Kereta mufti Perlis dibaling bom petrol polis Kenderaan rasmi Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin dipercayai dipercayai dibakar pada bahagian bonet dan cermin hadapan dipecahkan Kejadian di hadapan rumahnya di Jalan Persiaran Wawasan di...
Malaysia Mufti Perlis Siasatan Awal Kereta Terbakar Bukan Sabotaj Bom Petrol

Malaysia Mufti Perlis Siasatan Awal Kereta Terbakar Bukan Sabotaj Bom Petrol

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 246 hits
Kenderaan rasmi Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin dipercayai dipercayai dibakar pada bahagian bonet dan cermin hadapan dipecahkan Kejadian di hadapan rumahnya di Jalan Persiaran Wawasan di Kangar itu disyaki berlaku awal pagi tadi Sia...
Dua Lelaki Bakar Kereta Mufti Perlis Dikesan Melalui Cctv Jiran

Dua Lelaki Bakar Kereta Mufti Perlis Dikesan Melalui Cctv Jiran

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 268 hits
Dua lelaki yang disyaki membakar kereta rasmi mufti Perlis dikesan polis melalui rakaman kamera litar tertutup jiran agamawan itu Ketua polis Perlis berkata kedua dua suspek dikesan memasuki kawasan kejiranan Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidi...
Malaysia Kereta Mufti Perlis Terbakar Dibaling Bom Petrol

Malaysia Kereta Mufti Perlis Terbakar Dibaling Bom Petrol

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 341 hits
Kenderaan rasmi Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin dipercayai dipercayai dibakar pada bahagian bonet dan cermin hadapan dipecahkan Kejadian di hadapan rumahnya di Jalan Persiaran Wawasan di Kangar itu disyaki berlaku awal pagi tadi Sia...
Fake Degree Or Not Marzuki Appointed Chairman Of Perlis Bersatu

Fake Degree Or Not Marzuki Appointed Chairman Of Perlis Bersatu

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 243 hits
BERSATU secretary general Marzuki Yahya has been appointed chairman of both Perlis Bersatu and Pakatan Harapan for the time being He replaces Amier Hassan who has been rested from holding the post at the division and state levels Similar ac...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly