Perbuatan Rashid Tolak Usul Pembangkang Dilihat Tidak Demokratik




Tindakan Timbalan Yang Di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon menolak usul Pas untuk melakukan undi percaya terhadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tidak demokratik.
Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini lantang memperjuangkan kebebasan bersuara terutama di Parlimen.
“Kita lihat perlu ada kebebasan bersuara di Dewan Rakyat kerana ini yang dilaungkan kerajaan sebelum ini. Jadi kebebasan bersuara perlu diberikan kepada semua pihak atas nama demokrasi.
“Dalam konteks ini, jika ada suara untuk menyekat apa yang disyorkan atau dilaksanakan pembangkang, saya lihat ini tidak berlandaskan kepada pegangan sebagai sebuah Parlimen yang demokratik,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.
Md Shukri berkata, seseorang yang memegang jawatan sebagai Yang Dipertua Dewan atau Timbalan Yang Dipertua Dewan perlu bertindak sebagai penimbangtara dengan memberikan alasan yang rasional dan bukan bersifat subjudis.
“Ini menunjukkan sesuatu perkara telah diputus sebelum kejadian itu dilakukan atau sebelum usul itu belum dibawa ke dalam Parlimen. Jadi perkara ini tidak patut berlaku,” katanya.
Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya jawatan Timbalan Speaker Dewan Rakyat diberikan kepada individu yang lebih profesional.
Beliau juga berpendapat adalah lebih baik Pas dibenarkan untuk membawa usul tersebut daripada membawa perkara itu ke jalanan, sekaligus menunjukkan kematangan pembangkang.
Pas tetap sokong kepimpinan Dr Mahathir
Semalam, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, dalam Perkara 18(2), Yang Dipertua Dewan Rakyat mempunyai kuasa mutlak sama ada mahu menerima atau menolak mana-mana usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen.
Menurutnya, dalam Perkara 7(1) memperuntukkan bahawa tugas Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat hanyalah untuk mempengerusikan Dewan jika Yang Dipertua tidak hadir.
“Alasan yang digunakan oleh Mohd Rashid, mengikut akhbar Berita Harian ialah ‘usul yang ingin dibawa Pas itu tidak menyentuh kepentingan umum dan tidak perlu disegerakan’.
“Langsung tidak disebut dalam Perkara 18(2) mengenai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat tetapi yang disebut hanyalah mengenai Yang Dipertua Dewan Rakyat, menunjukkan ini adalah kuasa mutlak Yang Dipertua Dewan Rakyat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Mohd Khairuddin yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus turut mempersoalkan bagaimana Mohd Rashid boleh menolak usul berkenaan sedangkan surat belum pun diserahkan kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat.
Sinar




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/02/12/perbuatan-rashid-tolak-usul-pembangkang-dilihat-tidak-demokratik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Komited Serah Kuasa Kepada Anwar Mahathir Sepatutnya Larang Usaha Kumpul Sd Dan Tolak Usul Percaya Pas

Selepas Komited Serah Kuasa Kepada Anwar Mahathir Sepatutnya Larang Usaha Kumpul Sd Dan Tolak Usul Percaya Pas

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 293 hits
Seiring dengan pengakuan Tun Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim dalam pertemuan mereka Khamis lalu bahawa beliau komited berpegang kepada janji peralihan kuasa dan tidak terlibat dengan sebarang komplot mengumpul Akuan Bersumpah atau SD ...
Pelik Kenapa Parti Pemerintah Melenting Usul Pembangkang Sokong Pm

Pelik Kenapa Parti Pemerintah Melenting Usul Pembangkang Sokong Pm

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 153 hits
Datuk Seri Wee Ka Siong hairan dengan sikap parti pemerintah yang tidak mengalu alukan usul pembangkang menyokong Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Presiden MCA itu berkata jika usul dibuat parti pembangkang untuk menyokong kerajaan a...
Usul Percaya Kepada Pm Beri Peluang Kepada Ahli Parlimen

Usul Percaya Kepada Pm Beri Peluang Kepada Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 186 hits
ANNUAR SHAH ALAM Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa menegaskan Pas mempunyai hak untuk membawa usul percaya kepada Perdana Menteri di Dewan Rakyat bulan depan sekiranya Speaker Dewan membenarkannya Menurutnya sekiranya usul ini diter...
Usul Undi Percaya Pas Di Luar Tabie

Usul Undi Percaya Pas Di Luar Tabie

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 279 hits
Pas berpotensi mencatat sejarah sebagai parti yang mencadangkan usul songsang di Dewan Rakyat Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan usul undi percaya ke atas perdana menteri Tun Mahathir yang akan dibentangkan Pas dalam sesi Dewan R...
Mukhriz Persoal Apa Keperluan Pas Bawa Usul Sokong Pm

Mukhriz Persoal Apa Keperluan Pas Bawa Usul Sokong Pm

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 269 hits
ALOR SETAR Parti Pribumi Bersatu Malaysia mempersoal tindakan Pas yang berhasrat mengemukakan usul menyokong kepimpinan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada persidangan Dewan Rakyat yang akan bermula bulan depan Timbalan Presidennya...
Usul Percaya Vs Usul Tidak Percaya

Usul Percaya Vs Usul Tidak Percaya

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 212 hits
Izwan Abdul Halim Harakah Ada pihak yang keterlaluan menganggap PAS seperti buang tabiat kerana melakukan perkara tidak pernah dibuat orang namun realitinya Usul Percaya pernah dikemukakan ke Parlimen Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Ustaz...
Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 382 hits
Selepas gagal mahu menumbangkan PH melalui hasrat menubuhkan kerajaan baru Pakatan Nasional bersama UMNO dan Bersatu Pas nampaknya terus berusaha untuk menggugat keharmonian PH Kali ini parti itu bercadang pula mahu mengemukakan usul percay...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally