Perbelanjaan Kad Kredit Tunjukkan Najib Tahu Dana Dari Src Dpp


malaysiakini.com
Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan 21 Apr 2021, 5:25 pm

Mahkamah Rayuan diberitahu bahawa perbelanjaan mewah menggunakan kad kredit di Hawaii dan Itali menunjukkan Najib Razak tahu yang RM42 juta dana SRC International masuk ke akaunnya.

Timbalan pendakwa raya, V Sithambaram berhujah demikian di hadapan panel tiga hakim yang mendengar rayuan bekas perdana menteri itu dalam kes rasuah melibatkan RM42 juta dana SRC.

Najib merayu untuk membatalkan sabitan dan hukuman terhadapnya atas tujuh tuduhan salahguna kuasa, pecah amanah (CBT) dan pengubahan wang haram.

Penghujahan Sithambaram hari ini adalah berkaitan dengan tiga tuduhan pengubahan wang haram terhadap Najib.

Sithambaram ketika mengemukakan hujah balas terhadap rayuan bekas perdana menteri itu hari ini berkata, penggunaan berjuta-juta ringgit dalam akaun bank Najib dengan serta merta menunjukkan perayu itu tahu bahawa wang itu berasal dari SRC.

DPP merujuk kepada keterangan semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi, di mana pihak pendakwaan mendedahkan caj AS $ 130,625 (RM543,530) ke atas kad kredit Najib untuk pembelian jam tangan di Chanel di Honolulu, Hawaii, pada 22 Disember 2014.

Semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi, pihak pendakwaan juga mendedahkan perbelanjaan yang melibatkan akaun Najib di De Grisogono, Sardinia, Itali yang melibatkan perbelanjaan 763,500 euro (RM3.514 juta).

Dalam perbicaraan itu, Najib memberi keterangan bahawa dia membiarkan isterinya Rosmah Mansor memilih hadiah ulang tahunnya sendiri - iaitu seutas jam tangan. Katanya, dia mahu menebus rasa bersalah kerana terpaksa meninggalkan keluarganya secara tiba-tiba di Hawaii untuk kembali ke Malaysia yang menghadapi masalah banjir ketika itu.

Mahkamah juga mendengar keterangan Najib bahawa perbelanjaan di Grisogono pada 8 Ogos 2014 adalah untuk membeli hadiah bagi isteri bekas perdana menteri Qatar pada masa itu.

Najib memberi keterangan bahawa dia bergantung kepada akaun peribadinya untuk pembelian di Grisogono kerana dia tidak mahu menggunakan dana awam untuk transaksi tersebut, dan mendakwa tindakan itu akan menguntungkan rakyat Malaysia.

Sithambaram hari ini berkata perbelanjaan itu antara bukti menunjukkan bahawa Najib sengaja membutakan matanya (wilful blindness) dan pihak pembelaan tidak membantah bukti berkenaan.

"Jelas bahawa perayu (Najib) telah menggunakan dana yang diterima dari SRC sepenuhnya berdasarkan bukti yang ditambahkan dalam jejak kewangan ( money trail) dan dijelaskan lebih awal dalam tuduhan CBT.

"Tidak perlu ada kesimpulan yang ditarik balik kerana bukti itu jelas menunjukkan perayu cuba memanfaatkannya.

"Perbelanjaan oleh perayu membuktikan pengetahuannya mengenai RM42 juta dari SRC yang masuk ke akaun bank peribadinya," hujah Sithambaram di hadapan panel hakim yang dipengerusikan oleh hakim Mahkamah Rayuan Abdul Karim Abdul Jalil.

Pasukan pembelaan Najib berpendapat bahawa bekas perdana menteri itu tidak bersalah kerana antara lain dia tidak mengetahui bahawa dana RM42 juta yang dimasukkan ke akaunnya berasal dari SRC.

Perbicaraan bersambung esok di hadapan panel hakim yang turut dianggotai hakim Mahkamah Rayuan, Vazeer Alam Mydin Meera dan Has Zanah Mehat.

Pada 28 Julai tahun lalu, Najib didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas satu tuduhan salah guna kuasa, tiga tuduhan CBT dan tiga tuduhan pengubahan wang haram berkaitan dana RM42 juta SRC.

Hakim, Mohd Nazlan Mohd Ghazali menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas Najib.

Mahkamah membenarkan permohonan pasukan pembelaan untuk menangguhkan hukuman sementara menunggu rayuan.

SRC, yang dahulunya merupakan anak syarikat 1MDB, kemudiannya menjadi milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan.

Selain bekas perdana menteri, Najib juga pernah menjadi menteri kewangan, penasihat emeritus SRC, dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/04/perbelanjaan-kad-kredit-tunjukkan-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Credit Card Spending Showed Najib Knew Funds Were From Src Dpp

Credit Card Spending Showed Najib Knew Funds Were From Src Dpp

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 268 hits
Lavish credit card spending in Hawaii and Italy showed that Najib Abdul Razak was aware that the RM42 million of SRC International funds had flowed into his account the Court of Appeal heard today Deputy public prosecutor V Sithambaram subm...
Najib Gave Evasive Answers Over Src Funds Frozen In Switzerland Dpp Submits

Najib Gave Evasive Answers Over Src Funds Frozen In Switzerland Dpp Submits

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 219 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak gave evasive answers over the nearly RM4 billion in SRC International funds frozen in Switzerland the Court of Appeal heard today Deputy public prosecutor V Sithambaram submitted before the three pers...
Malu Apa Bossku Macai Najib Pindah Wang Dana Src

Malu Apa Bossku Macai Najib Pindah Wang Dana Src

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 192 hits
Dana SRC dipindahkan oleh macai Najib TPRBernamaApril 20 2021 Sithambaram berkata hanya Najib yang didakwa kerana tidak ada niat bersama antara perayu dan tiga yang lain Gambar fail Astro AWANIPUTRAJAYA Macai Datuk Seri Najib Tun Razak ahli...
Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 185 hits
Demikian kata peguam bekas Perdana Menteri iaitu Harvinderjit Singh PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu hanya ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low boleh menjelaskan mengapa dana SRC International Sdn Bhd dimasukk...
Najib Dikenakan Pendakwaan Berpilih Dalam Kes Src Rm42 Juta

Najib Dikenakan Pendakwaan Berpilih Dalam Kes Src Rm42 Juta

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 168 hits
Tak mungkin Mana ada pendakwaan berpilih Lihat senarai ini dan anda akan tahu bahawa peguam Najib cakap kosong Senarai orang yang TIDAK dikenakan pertuduhan dalam kes SRC 1 Orang yang meluluskan SRC memberikan geran RM20 juta untuk menubuhk...
Mengapa Hanya Najib Tidak Zeti Dan Nor Mohamad Yakcob Didakwa Kes Src International

Mengapa Hanya Najib Tidak Zeti Dan Nor Mohamad Yakcob Didakwa Kes Src International

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 183 hits
Saya akhirnya mengetahui mengapa para pendakwa SRC memutuskan untuk tidak memanggil kedua dua bekas Gabenor BNM Zeti dan bekas menteri EPU Nor Mohamad Yakcop sebagai saksi pendakwaan untuk memberi keterangan terhadap Najib pada saat saat te...
Najib Subjected To Selective Prosecution In Rm42m Src Case Court Hears

Najib Subjected To Selective Prosecution In Rm42m Src Case Court Hears

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 173 hits
Najib Abdul Razak was subjected to selective prosecution in the RM42 million SRC International case the Court of Appeal heard today The former prime minister s defence counsel Harvinderjit Singh submitted that the prosecution practised sele...
Jho Low Won T Dare To Deceive Najib Says Dpp

Jho Low Won T Dare To Deceive Najib Says Dpp

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 174 hits
Fugitive businessman Low Taek Jho or Jho Low would not dare to deceive Datuk Seri Najib Razak due to their good relationship the Court of Appeal was told Ad hoc prosecutor Datuk V Sithambaram said it was too far fetched that Jho Low being i...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan