Perasaan Kena Buang Kerja


 
2023 selepas pengumuman ISS oleh syarikat, Senyum ler jer.


Dalam kehidupan aku sebagai pekerja swasta ini , kali ini sudah 2 kali aku berstatus penganggur.

Pengalaman Kena Buang Kerja? ( Umur 40 tahun)Kali pertama 2014 apabila dibuang karja begitu sahaja tanpa ada simpanan di bank dan hutang yang masih perlu dibayar setiap bulan. Hanya Allah sahaja yang tahu hati ini bergelogak kuat.
Mancari kerja disemua tempat dan pada masa itu dah tak kira soal gaji. Janji ada kerja. Tapi malangnya sehigga 4 bulan masih tiada lagi kerja.
Aku bertuah pada masa itu mempunyai isteri yang memahami serta ibu yang selalu menyokong ku. Aku jual kuih dan hantar ker kedai-kedai tapi dengan margin untung bersih RM20 atau kadang-kadang rugi memang tak berbaloi membuat pekerjaan ini.
Pada bulan keempat semua hutang-hutang aku tak mampu nak bayar. Emas wife aku dah pajak gadai kali kedua dan duit di tangan terus mengecil.
Pada masa itu ada kawan yang aku ikut buat projek dan dapatlah RM30 sehari. Memang pada masa itu cukup down sekali tetapi aku tetap senyum dalam kerisauan.
Dalam hati ini aku berkata, kalau dalam 2 bulan lagi aku tak dapat kerja. Semua usaha kehidupan aku selama berbelas tahun akan hilang macam tu sahaja.
Aku akan kehilangan rumah, kereta serta konpem akan blaclist dan sebagainya. Dan bagaimana aku nak menyara isteri , anak dan mak aku ketika tu di mana semuanya bergantung pada aku.
Dan syukur alhamdulilah, pada tahun 2014 juga setelah mengganggur selama 5 bulan. Aku mendapat pekerjaan di sebuah kilang di Melaka dan gaji yang diberikan lebih baik lagi.
Pekerjaan ini benar-benar telah menyelamatkan kehancuran ekonomi keluarga aku yang berada di hujung tanduk. Serius beb!!!


Pengalaman Kedua Kena Buang Kerja? (Umur 49 tahun)Aku amat bersyukur ketika itu dan kami hidup dengan selesa melalui pekerjaan baru ini. Dan setelah 10 tahun pada tahun 2023, sekali lagi kami diberhentikan kerja. Tapi syukur alhamdulilah kami diberikan pampasan yang baik.
Sekurang-kurangnya selama 5-7 bulan kami masih boleh bernapas sementara aku mencari kerja lain. Tetapi dengan umur 49 tahun masih adakah sesiapa yang mahukan aku? Dan memberi gaji yang aku dapat seperti sekarang?
Itu biarkan masa menentukannya kerana pada masa ini aku masih menunggu lagi surat VSS dari majikan aku.
Aku bernasib baik kerana selama 2 tahun ini aku ada membuat bisnis online memberi edukasi berniaga on line tetapi kadar pendapatan amat rendah kerana minat sahaja.
Walau pun ada pendapatan tetapi amat jauh sekali. Namun aku optimis kerana bisnis online yang aku buat ini hanya suka-suka dan aku tak ambil serius. Tetapi dengan ilmu yang aku ada selama 2 tahun membuat bisnis onine ini, langkah permulaan memulakan kerjaya baru ini tidak akan lama.
Disebabkan aku mempunyai pengalaman dan data yang konkrit untuk BOOST perniagaan on line ini. Tapi pada masa yang sama aku masih mencari kerja lain.
Kalau dah 25 tahun bekerja dalam bidang yang sama dan tiba-tiba nak tukar, memang cukup sukar sekali. Kalau dapat kerj baru pasti aku akan ambil nanti tetapi masalah gaji pula menjadi kekangan.
Mahu tak mahu aku harus menjana pendapatan melalui bisnis online secara konsisten dan mencari pekerjaan yang ada walaupun gaji agak rendah tetapi keseluruhannya mampu untuk aku membayar hutang.
Umur aku 49 tahun takkan banyak hutang... Untuk pengetahuan semua hutang aku akan habis kecuali rumah apabila umur aku 55 tahun. Aku ada 6 tahun untuk berjuang selesaikan masalah hutang aku ini.




Kesimpulan Perasaan Kena Buang Kerja?Sentiasa percaya pada Allah dan rezekinya. Aku bersyukur kerana perjalanan hidup aku setakat ini masih mampu menyara keluarga dan aku tahu diluar sana menghadapi masalah yang lagi hebat dari aku.


Dan jika anda tanya saya bagaimana risaunya hati anda. Saya tahu sebab saya pernah melaluinya...apa yang saya boelh katakan dengan pengalaman hidup ini ialah terus berusaha dan berdoa. Anda tidak akan percaya, jika Allah nak kasi anda rezeki, sekelip mata anda akan dapat. Terus berdoa dan berusaha dan jadi manusia yang baik.
Dan jika anda masih lagi mempunyai pekerjaan , baik cari backup kerjaya jika anda lalui perkara seperti ini lagi. Janganlah pekerjaan yang memakan fizikal kena kerja sehingga 16 jam seharu tapi sebaik-baik bisnis on line atau yang mudah.


Bukannya anda mahu kaya tetapi sebagai back up plan dan jika anda kena buang kerja at least anda tahu tujuan ke mana anda mahu pergi. Jangan jadi seperti saya melalui pengalaman pertama , keliru tak tahu kemana mahu pergi kerana tiada back up plan.


Saya mencadangkan anda ambil kelas Shopee ini. Dapatkan EBook ini dan belajar perlahan-lahan. Shopee memang cukup mencabar !!!!!! Orang kata mudah apabila anda masuk kaki ke dalam platform ini baru  anda tahu susahnya mahu menjual!!!

Namun anda bukannya tergesa-gesakan. Buat perlahan-lahan dan cari teknik yang terbaik dan minat apa yang sesuai dengan anda melalui bisnis online ini.
Secara peribadi aku telah perabihkan berpuluh ribu sebelum ini mempelajari ilmu bisnis online kerana minat dan backup plan dan rupanya inilah masanya.
KLIK SINI JIKA ANDA BERMINAT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2023/11/perasaan-kena-buang-kerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hebat Datuk Botak Buat Kerja Semua Mp Pn Didakwa Sudah Didekatinya Untuk Sokong Anwar

Hebat Datuk Botak Buat Kerja Semua Mp Pn Didakwa Sudah Didekatinya Untuk Sokong Anwar

papar berkaitan - pada 25/11/2023 - jumlah : 175 hits
Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal mendakwa semua ahli Parlimen Perikatan Nasional telah dihubungi Datuk Botak bagi memujuk mereka beralih sokongan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim A...
Lahir Di London Ibu Bapa Kerja Profesional Adik Doktor Puteri Sarah Lahir Dalam Keluarga Yang Bukan Calang Calang

Lahir Di London Ibu Bapa Kerja Profesional Adik Doktor Puteri Sarah Lahir Dalam Keluarga Yang Bukan Calang Calang

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 199 hits
Siapa saja yang tidak mengenali pelakon hebat Puteri Sarah kan Tapi disebalik kehebatannya pada awal ibu Sarah tidak membenarkan dia untuk berkecimpung dalam industri seni Bagaimanapun Sarah bersyukur kerana ibu tidak pernah lupa menitik be...
Cara Atasi Kebuntuan Otak Nak Cari Bisnes Apa Yang Mahu Dilakukan Setelah Berhenti Kerja

Cara Atasi Kebuntuan Otak Nak Cari Bisnes Apa Yang Mahu Dilakukan Setelah Berhenti Kerja

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 174 hits
Ini sambungan dari artikel yang lalu bagaimana proses saya jadi usahawan selepas berhenti kerja makan gaji Ada 3 ramuan penting yang perlu ada jika anda buat keputusan untuk berhenti kerja makan gaji dan sara kehidupan dengan berniaga sendi...
Pengakuan Steven Kabur Ke Luar Negeri Kerja Untuk Kembalikan Uang Jessica Iskandar

Pengakuan Steven Kabur Ke Luar Negeri Kerja Untuk Kembalikan Uang Jessica Iskandar

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 92 hits
Artis Jessica Iskandar mengklaim sudah pasrah akan ulah Christopher Sfefanus Budianto yang telah menipu dan menggelapkan sewa mobil terhadapnya
Kerja Buat Penunggang Agama Yang Tak Cerdik

Kerja Buat Penunggang Agama Yang Tak Cerdik

papar berkaitan - pada 25/11/2023 - jumlah : 98 hits
W Faudzin Aku simpati dengan Uqasha Senrose yang difitnah dengan gambar ini kononnya terlalu dekat dgn Us Azhar Idrus sedangkan suasana ketika itu mereka tidak tahu PMX juga sering difitnah dgn hal hal begini oleh penunggang penunggang agam...
Buat Kerja Setan

Buat Kerja Setan

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 182 hits
Zuliadin AbdullahAda satu kisah seorang individu berjalan menuju ke sebuah kelab malam dengan melengkapi dirinya dengan sebuah bom Tujuannya untuk meletupkan kelab malam terbabit kerana menurutnya ia pusat maksiat Dalam perjalanannya dia te...
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names