Penyokong Anwar Perlu Satukan Pkr Bukannya Desak Dr M Berundur


Timmy Say  


Penting sangatkah agenda peralihan kuasa Pakatan Harapan (PH) sehinggakan hampir setiap hari ada saja golongan pro-Anwar Ibrahim yang menggesa Dr Mahathir Mohamad mengundurkan diri secepat mungkin sebagai perdana menteri?

Contohnya di Konvensyen Reformis 2.0 semalam, suara penyokong Anwar sekali lagi bergema mendesak Mahathir berundur pada 9 Mei 2020, 2 tahun selepas PH memenangi Putrajaya.

Golongan pro-Anwar perlu berhati-hati kerana dipercayai gelagat mereka sudah mencapai tahap memualkan. Anwar sendiri berkata, beliau akan menunggu sehingga Mahathir berpuas hati dengan keadaan negara sebelum mengambil alih jawatan perdana menteri.

Mengapa golongan pro-Anwar masih tidak akur dengan pendirian Anwar ini, hatta mereka tidak menyukai Mahathir?

Ataupun ini hanya permainan “good cop bad cop” di mana Anwar cuba membentuk persepsi awam beliau boleh tunggu, tetapi penyokongnya memaparkan sikap sebenar tidak sabar menunggu Anwar menjadi perdana menteri?

Apa yang dapat diperhatikan ialah gesaan untuk Mahathir berundur secepat mungkin semakin menjadi-jadi ekoran kekalahan teruk PH di Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai pada 16 Nov lalu.
Ramai ahli politik PH membuat tafsiran sendiri terhadap kekalahan teruk gabungan itu sebanyak 15,086 undi majoriti di Tanjung Piai di tangan MCA.

Ada ahli politik PH berkata, mesej PRK Tanjung Piai diterima. Ada yang berkata, kegagalan menunaikan janji dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 menjadi punca.

Ada yang tiba-tiba tersedar mereka terlebih janji ketika PRU14, ada pula yang berpendapat kekalahan teruk itu membuktikan kerajaan adil kepada semua kaum kerana undi daripada semua kaum kepada PH merosot.

Apa pula mesej yang diterima golongan pro-Anwar? Tidak lain tidak bukan, mereka menafsirkan kekalahan teruk PH itu sebagai isyarat untuk Anwar menggantikan Mahathir sebagai perdana menteri secepat mungkin.

Persoalannya, betulkah rakyat Tanjung Piai menghantar isyarat ini ataupun mereka menghantar isyarat mahu PH ditumbangkan hatta siapa menjadi perdana menteri?

Jika PRK Tanjung Piai diadakan semula dengan Anwar sebagai perdana menteri, bolehkah PH menebus majoriti 15,086 undi yang diperolehi MCA? Kalau ditanya soalan ini kepada penyokong pro-Anwar, jawapannya sudah tentu ya, walaupun ramai yang akan tersenyum sinis.

Golongan pro-Anwar perlu sedar pergaduhan sesama parti komponen PH juga antara penyebab terbesar rakyat menolak PH di Tanjung Piai.

Dalam PKR, pergaduhan sesama sendiri ini lagi teruk di mana presiden dan timbalan presiden parti berperang secara terang-terangan.

Oleh itu, pada waktu ini, golongan pro-Anwar sepatutnya membantu Anwar menyatukan PKR terlebih dahulu.

Bayangkan persepsi negatif ke atas Anwar sekiranya PKR berpecah ketika beliau menjadi presiden.

Sekiranya PKR berpecah, akan timbul persoalan di minda rakyat – jika beliau gagal mentadbir parti dengan baik, apakah jaminan beliau mampu mentadbir negara dengan baik?

Sebelum mendesak Mahathir berundur, desaklah Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali untuk berundur atau berubah sikap dahulu. Fikirkan cara untuk Anwar mendapat sokongan semua ahli Parlimen PKR menjadi perdana menteri terlebih dahulu.

Jika ahli Parlimen PKR sendiri tidak sebulat suara mahukan Anwar menjadi perdana menteri, mustahil Anwar akan mendapat mandat penuh daripada parti lain, walaupun Mahathir sudi menyerahkan tugas itu kepadanya.

Bahkan, mungkin ada orang lain yang boleh memintas beliau kerana mendapat sokongan daripada lebih 112 ahli Parlimen.

Ketika ini, rata-rata rakyat masih marah kerana rasa tertipu oleh PH. Oleh itu, rakyat tidak kisah ataupun hilang tidur walaupun tiada peralihan kuasa.

Jika golongan pro-Anwar tidak memahami sentimen ini, maka peluang Anwar menjadi perdana menteri sebelum dan selepas PRU15 akan menjadi semakin malap.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/penyokong-anwar-perlu-satukan-pkr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Krisis Pemuda Pkr Zuraida Dakwa Anwar Ada Kuasa Untuk Bertindak Apa Apa Sahaja

Krisis Pemuda Pkr Zuraida Dakwa Anwar Ada Kuasa Untuk Bertindak Apa Apa Sahaja

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 264 hits
Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin berkata telah menjadi tradisi bahawa timbalan presiden parti akan dijemput merasmikan kongres sayap Pemuda dan Wanitanya KUALA LUMPUR Naib Presiden PKR Zuraida Kamaruddin mendakwa kemelut yang berlaku an...
Kemelut Pkr Boleh Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

Kemelut Pkr Boleh Halang Anwar Jadi Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 282 hits
PETALING JAYA Dua penganalisis mengingatkan bahawa peluang presiden PKR Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri berdepan risiko berikutan perbalahan terbuka antara penyokong beliau dengan penyokong timbalan presiden parti itu Mohamed...
Perjumpaan Azmin Pkr Saya Tak Dijemput Kata Anwar

Perjumpaan Azmin Pkr Saya Tak Dijemput Kata Anwar

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 321 hits
Diterbitkan Hari ini 4 22 petangBERITATidak banyak yang dinyatakan Anwar Ibrahim ketika sebahagian ahli parlimen dan pemimpin PKR disebut sebut mengadakan pertemuan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali petang ini Presiden PKR itu yang...
Anwar Says Pkr Reps Who Meet With Enemy Party Abusing Power Trust

Anwar Says Pkr Reps Who Meet With Enemy Party Abusing Power Trust

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 312 hits
PKR MPs met up with Umno s HIshammuddin Hussein in Azmin Ali s house PKR lawmakers who meet and make clandestine deals are the definition of corruption Datuk Seri Anwar Ibrahim said today The PKR president did not name anyone in his speech ...
Tiada Usul Tak Percaya Pada Anwar Dalam Kongres Pkr

Tiada Usul Tak Percaya Pada Anwar Dalam Kongres Pkr

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 227 hits
Tiada usul tak percaya pada Anwar dalam kongres PKR Perkara itu disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Usul dan Perbahasan Kongres AMK 2019 Chua Wei Kiat
Anwar To Meet Melaka Pkr Reps Whose Absence Led To Defeat Of Ruling Govt S Motion

Anwar To Meet Melaka Pkr Reps Whose Absence Led To Defeat Of Ruling Govt S Motion

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 445 hits
Calling their absence unacceptable PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim said he will be meeting two Melaka assemblymen after the party failed to get its state senator nominee approved in the legislative assembly yesterday Anwar said he wi...
32 Sarawak Pkr Leaders Gather In Kl Urging Anwar To Save Party From Manoeuvring Hands

32 Sarawak Pkr Leaders Gather In Kl Urging Anwar To Save Party From Manoeuvring Hands

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 413 hits
32 Sarawak PKR leaders flew into Kuala Lumpur today to seek an audience with party president Datuk Seri Anwar Ibrahim demanding their rights to autonomy Led by Sarawak PKR chief Baru Bian the 32 beseeched Anwar to save the party from manoeu...
Pkr Jangan Sibuk Politik Picisan Kata Anwar

Pkr Jangan Sibuk Politik Picisan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 309 hits
PKR jangan sibuk politik picisan kata Anwar Dikemas kini 33 minit yang lalu Diterbitkan pada 18 Nov 2019 12 29PM
Ada Pihak Dalam Pkr Sudah Lupa Landasan Kata Anwar

Ada Pihak Dalam Pkr Sudah Lupa Landasan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 272 hits
Geraldine Tong Presiden PKR Anwar Ibrahim mengkritik sejumlah dalam parti itu yang menurutnya lupa akan perjuangan parti itu Walaupun tidak merujuk mana mana pihak secara khusus ia dilihat seperti kritikan terhadap timbalannya Mohamed Azmin...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor