Penyelewengan Tabung Haji Oleh Kerajaan Bn




SIRI : II.


SKANDAL TABUNG HAJI

‘Skandal Tabung Haji’ muncul di tengah hangat kita bersembang tentang bagaimana syarikat berpenyakit milik kerajaan, 1MDB; sedang bergelut untuk melunaskan hutangnya yang menggunung.

Nama Tabung Haji dipetik apabila ia didapati telah membeli sebidang tanah Tun Razak Exchange, seluas lebih sedikit daripada separuh padang bola, dengan harga yang luarbiasa mahal. Ini dipercayai telah dilakukan bagi membantu 1MDB melunaskan hutang-hutangnya.

Kebetulan, pengerusi Tabung Haji ketika hal ini terjadi adalah tidak lain, Azeez Rahim; bekas Ahli Parlimen Baling, yang duduk sangat hampir ke tengah lingkaran dalaman mantan perdana menteri merangkap suami kepada Datin Seri Rosmah Mansor.

Lebih menarik lagi, ketika itu; empat orang Ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji turut berada dalam lembaga pengarah 1MDB. Empat orang ini harus dihafal nama mereka, iaitu; Datuk Johan Abdullah, Tan Sri Ismee Ismail, Datuk Abdul Samad Alias dan akhir sekali, peminat kasut merah; Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Skandal Tabung Haji meletup seawal Mei 2015. Dua bulan sebelum skandal 1MDB meletup di akhbar Wall Street Journal dengan segala macam pendedahan, diikuti tindakan undang-undang oleh DOJ tentang wang dari akaun ‘Tanore’ yang masuk ke akaun peribadi mantan perdana menteri, Datuk Seri Najib.

Najib Razak mengambil masa yang begitu lama untuk bersilat dengan alasan dan justifikasi terhadap duit derma orang kaya Arab yang mulanya tidak wujud, namun kemudian diakui, dan kemudian dikembalikan sebahagiannya. Namun langkah, bunga dan buah Najib Razak ternyata sia-sia belaka.

Setelah Najib Razak dan juak-juaknya tersungkur dalam pilihanraya 9 Mei lalu, Azeez Rahim meletakkan jawatannya sebagai pengerusi Tabung Haji pada 24 haribulan.

26 September, Azeez muncul di mahkamah dengan berpakaian lokap SPRM.

1 Disember, Tabung Haji membuat dua laporan polis terhadap Azeez Rahim, bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Tan Sri Ismee Ismail dan Datuk Seri Johan Abdullah. Ya, nama-nama ini kita ada sebut awal tadi.

Bukan sahaja itu, beberapa nama pengurusan kanan lain dipetik termasuk Datuk Adi Azuan (Ketua Pegawai Operasi), Datuk Rozaida Omar (Ketua Pegawai Kewangan), Hazlina Mohd Khalid (Penasihat Undang-Undang) dan Rifina Md Ariff (Pengurus Besar Kanan, Perkhidmatan Korporat Dan Harta Tanah).

2 Disember, media melaporkan bahawa pada tahun 2016; Tabung Haji didakwa memalsukan buku akaunnya. Ini dilakukan untuk memberi ilusi prestasi cemerlang badan tersebut demi mewajarkan dividen 6.25 peratus yang diumumkan menjelang pilihanraya lalu.

Dividen berjumlah RM2.7 bilion dibayar tiga bulan sebelum pilihanraya.

Itu belum campur soal kehilangan RM4 bilion daripada RM64 bilion yang dimasukkan pendeposit ke tabungan rukun Islam kelima itu. Perkara serupa pernah dibangkitkan Rafizi Ramli pada tahun 2016. Berbakul Rafizi kena maki.

Siapa dia ‘pendeposit’ yang dimaksudkan? Ya, ibu ayah kita di kampung yang menabung lama untuk mengerjakan haji. Hasil berniaga nasi lemak, menoreh getah, ambil upah jaga budak.

Dah marah belum ?
C/P : SUARA RAKYAT.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/01/penyelewengan-tabung-haji-oleh-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Tabung Haji Siri 1

Kisah Tabung Haji Siri 1

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 413 hits
Malam ni aku nak up mengenai Tabung Haji nak kongsikan sejarah dan penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan BN agar anda boleh buat perbandingan dan segera insaf Siri I PEMBELIAN TANAH OLEH TABUNG HAJITabung Haji telah membeli sebidang ta...
Najib Denies Appointing Apandi Ali To Tabung Haji Board As Reward

Najib Denies Appointing Apandi Ali To Tabung Haji Board As Reward

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 268 hits
Former prime minister Najib Razak says there was nothing sinister in Apandi Ali s appointment KUALA LUMPUR Najib Razak dismissed a suggestion by the prosecution that former attorney general Apandi Ali was appointed a Tabung Haji board membe...
Cara Simpan Duit Dalam Akaun Tabung Haji

Cara Simpan Duit Dalam Akaun Tabung Haji

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 1419 hits
Assalamualaikum dan Hai Semalam sempat masukkan duit dalam Akaun Tabung Haji Saya masukkan duit RM1 dan RM5 yang saya simpan lebih kurang sebulan Macam mana dapat idea simpan duit RM1 dan RM5 ni Haaa ceritanya macam ni suatu hari saya berbo...
Ph Pengkhianat Tabung Haji Dan Islam Ini Buktinya

Ph Pengkhianat Tabung Haji Dan Islam Ini Buktinya

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 542 hits
76 2 Dari Keseluruhan Ladang Sawit Milik Tabung Haji Sudah Sedang Dijual Oleh PHSaya telah banyak kali memberi amaran bahawa penjualan aset negara pada masa harga aset dan pasaran lemah adalah langsung tidak masuk akal Kes TH Plantations Bh...
Semak Dividen Dan Baki Tabung Haji Online

Semak Dividen Dan Baki Tabung Haji Online

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 458 hits
Semak Dividen Dan Baki Tabung Haji Online bagaimana Bila agaknya Dividen Tabung Haji tahun ni akan diumumkan Lebih Info akan kongsikan maklumat berkenaan Semak Dividen Dan Baki Tabung Haji Online dengan
Bahana Skandal Tabung Haji Zaman Najib Azeez

Bahana Skandal Tabung Haji Zaman Najib Azeez

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 316 hits
Bahana Skandal Tabung Haji zaman Najib Azeez1 Hampir dua tahun telah berlalu sejak jatuhnya kerajaan Kleptokrasi UMNO BN 2 Hampir RM17 bilion telah diperuntukkan oleh kerajaan Pakatan Harapan untuk selamatkan dan modali semula TH 3 Tetapi a...
Tubuh Rci Tabung Haji Saya Sendiri Sedia Dipanggil

Tubuh Rci Tabung Haji Saya Sendiri Sedia Dipanggil

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 253 hits
HASPAIZI ZAIN Pemuda Umno mendesak kerajaan segera menubuhkan suruhanjaya siasatan diraja bagi menyiasat dakwaan penyelewengan yang berlaku dalam Lembaga Tabung Haji seperti janji Manifesto Pakatan Harapan Ketuanya Dr Asyraf Wajdi Dusuki be...
Tabung Haji To Bear Cost Of Haj Visa For M Sian Pilgrims

Tabung Haji To Bear Cost Of Haj Visa For M Sian Pilgrims

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 288 hits
Tabung Haji will bear the cost of haj visa for each Malaysian pilgrim following the Saudi Arabian government s decision to impose a new charge of SAR300 for each visa issued beginning in this year s haj season While estimating that it would...
Kerajaan Negeri Sabah Akhirnya Batalkan Pas Sementara Sabah Pss

Kerajaan Negeri Sabah Akhirnya Batalkan Pas Sementara Sabah Pss

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 257 hits
Kerajaan Negeri Sabah membuat keputusan membatalkan pelaksanaan Pas Sementara Sabah Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata keputusan pembatalan itu akan dimaklumkan kepada pihak Kementerian Dalam Negeri Beliau dalam satu sidang ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City