Penyakit Kencing Tikus Bawa Maut




Penyakit kencing tikus atau nama sainsnya Leptospirosis ialah penyakit berjangkit  disebabkan bakteria Leptospira yang disebarkan melalui haiwan. Jika tidak dirawat segera, penyakit ini boleh merebak dan membawa maut. 
Leptospirosis merupakan antara penyakit berjangkit yang sering berlaku di Malaysia. Kes Leptospirosis pertama direkodkan di Malaysia dikatakan sekitar tahun 1925.
Leptospirosis merupakan penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria spirochete, iaitu spesies leptospira interrogans. Ia merupakan penyakit bawaan zoonotik kerana manusia biasanya mendapat jangkitan ini daripada haiwan terjangkit (infected animals) contohnya tikus.
Namun kini, banyak jenis haiwan boleh menjadi perumah bakteria ini, sama ada liar atau peliharaan. Haiwan dijangkiti ada kalanya menunjukkan tanda sakit, tetapi sekadar menjadi pembawa dan tidak memindahkan jangkitan. Secara umumnya bakteria Leptospira boleh menjangkiti anjing, tikus dan haiwan liar lain seperti rakun dan serigala.
Bakteria ini akan berada di dalam buah pinggang haiwan terjangkit dan akan keluar bersama air kencing haiwan tersebut.
Manusia boleh terjangkit melalui pendedahan dengan kencing yang tercemar pada luka ataupun terminum atau termakan makanan yang tercemar dengan kencing tikus.
Selain itu, jangkitan boleh berlaku dengan melaui udara yang mengandungi titisan air kencing yang tercemar dengan kuman Leptospira. Aktiviti perkelahan di kawasan air merupakan satu cara lazim terjangkit penyakit ini.
Leptospirosis juga digelar sebagai “The Great Mimicker” kerana boleh menyembabkan simptom yang pelbagai sama seperti penyakit lain mengakibatkan ia agak susah untuk di diagnos.
Antara komplikasi penyakit ini adalah seperti menyebabkan kegagalan pada fungsi hati dan ginjal, jangkitan kuman pada otak (Meningitis), atau masalah pernafasan seterusnya kematian andai tidak dirawat.
Tanda atau gejala bermula dengan demam, menggigil, sakit anggota tubuh dan sakit kepala, batuk tidak berkahak, loya, muntah dan cirit-birit, sakit sendi, sakit tulang, sakit tekak dan sakit perut.
Pesakit mungkin mengalami sakit otot, pembesaran limpa atau hati, bengkak salur kelenjar, sakit tekak, kekerasan otot, perubahan bunyi pada peparu atau ruam.
Penyakit ini boleh mendatangkan gejala yang ringan sehingga serius. Biasanya, 90% orang yang terjangkit mengalami gejala yang ringan sahaja contohnya demam panas, sakit sendi, mata merah dan sakit perut. 
Ada sesetengah orang yang boleh mengalami gejala yang teruk contohnya kerosakan buah pinggang, jaundis, pendarahan dalam paru-paru serta jangkitan kuman otak dikenali sebagai meningitis.
Biasanya, kelewatan mendapatkan rawatan awal terhadap demam yang dianggap biasa merupakan punca kepada penghidap penyakit kencing tikus ini maut.
Rawatan untuk penyakit kencing tikus ini merupakan ubat-ubatan seperti  antibiotik  yang boleh diberikan melalui suntikan atau dimakan.
Antibiotik merupakan sejenis ubat yang boleh membasmi jangkitan bakteria dari badan. Ubat-ubatan ini merupakan sesuatu rawatan yang memang terbukti dapat merawat penyakit kencing tikus ini. Contoh antibiotik yang sering digunakan adalah Penicillin G, Ampicillin, Doxycycline, Amoxicillin dan Ceftriaxone.
Namun demikian, terdapat petua yang dikatakan boleh merawat penyakit kencing tikus iaitu penggunaan serai. Petua ini menyatakan bahawa  serai  merupakan penawar penyakit kencing tikus.
Dalam petua ini, beberapa batang serai termasuk daunnya dibasuh lalu direbus. Air rebus dengan serai ini hanya perlu diminum supaya dapat sembuh daripada jangkitan kuman ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2020/09/dfa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Penyakit Penyakit Popular Yang Boleh Serang Anak Kita Tanpa Sedar No 5 Boleh Bawa Maut

Senarai Penyakit Penyakit Popular Yang Boleh Serang Anak Kita Tanpa Sedar No 5 Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 340 hits
Penyakit yang sering menjangkiti kanak kanak pada usia sejak lahir hingga lima tahun ialah masalah demam sawan penyakit kulit selesema batuk dan cirit birit Walaupun ia dikatakan masalah kesihatan biasa tetapi jika dibiarkan berterusan tanp...
Makan Daging Penyu Boleh Bawa Maut

Makan Daging Penyu Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 546 hits
M Update 7 9 2020 Daging penyu boleh menjadi punca terjadinya penyakit kronik yang menyebabkan kematian kata Pensyarah Biologi Marin Fakulti Sains dan Sekitaran Marin Universiti Malaysia Terengganu Dr Muhammad Hafiz Borkhanuddin Beliau berk...
Akshay Kumar Minum Air Kencing Lembu Setiap Hari Untuk Cegah Penyakit Termasuk Covid 19

Akshay Kumar Minum Air Kencing Lembu Setiap Hari Untuk Cegah Penyakit Termasuk Covid 19

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 263 hits
Pelakon Bollywood dan juga pengasas permainan FAU G Akshay Kumar tanpa segan silu mendedahkan dirinya mengamalkan minum air kencing lembu setiap hari kerana percaya bahawa amalan itu mempunyai manfaat terhadap kesihatan termasuk melawan wab...
Penaga Penunggang Maut Terperosok Bawah Van

Penaga Penunggang Maut Terperosok Bawah Van

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 217 hits
Seorang penunggang motosikal terbunuh selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya membabitkan tiga buah kenderaan di Jalan Permatang Bendahari Penaga Kepala Batas di sini sebentar tadi Dalam kejadian kira kira pukul 8 pagi itu mangsa Mohd ...
Tiga Maut Seorang Lagi Kritikal Akibat Keracunan Karbon Monoksida

Tiga Maut Seorang Lagi Kritikal Akibat Keracunan Karbon Monoksida

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 413 hits
Tiga yang meninggal dunia dalam kejadian itu dikenali sebagai Sharifah Fariesha Syed Fathi Ayuni Shazwanie Shabri dan Nor Adilah Mohd Safwan manakala yang sedang dirawat adalah Nor Aqilah yang merupakan kembar kepada Nor Adilah BUTTERWORTH ...
Sebak Dengar Tangisan Suami Dia Lelaki Menangis Di Sisi Jasad Isterinya Maut Digilis Treler

Sebak Dengar Tangisan Suami Dia Lelaki Menangis Di Sisi Jasad Isterinya Maut Digilis Treler

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 733 hits
Seorang wanita OKU maut digilis sebuah treler di Jalan Sungai Ular dalam kejadian yang berlaku pada jam 1 tengah hari Khamis Mangsa Nur Almass Zasmi 23 maut di tempat kejadian meninggalkan anak perempuannya yang baru berusia tujuh bulan Sua...
3 Maut 1 Kritikal Akibat Lemas Dalam Kereta Yang Enjinnya Masih Hidup

3 Maut 1 Kritikal Akibat Lemas Dalam Kereta Yang Enjinnya Masih Hidup

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 643 hits
Dua maut manakala dua lagi kritikal selepas kesemua mangsa dipercayai mengalami lemas karbon monoksida dan tidak sedarkan diri di dalam kereta di parkir sebuah stesen minyak di Sama Gagah Lebuhraya Utara Selatan Difahamkan kesemua mangsa ya...
Seorang Lelaki Maut Dalam Nahas Motosikal Berhampiran Plaza Tol Prai

Seorang Lelaki Maut Dalam Nahas Motosikal Berhampiran Plaza Tol Prai

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 205 hits
Siasatan awal yang dilakukan di tempat kejadian menunjukkan mangsa yang menuju ke Butterworth dari Jalan Prai kehilangan kawalan mesinnya menyebabkan mesin itu tergelincir dan dia jatuh BUTTERWORTH Seorang lelaki yang bekerja sendiri mening...
Dia Satu Satunya Anak Kakak Saya Tidur Dalam Kereta Di Stesen Minyak 3 Rakan Maut

Dia Satu Satunya Anak Kakak Saya Tidur Dalam Kereta Di Stesen Minyak 3 Rakan Maut

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 727 hits
Tiga orang penuntut kolej maut manakala seorang lagi rakan mereka kritikal akibat lemas terhidu gas karbon monoksida Kesemua mangsa dikatakan tidur di dalam kereta di sebuah stesen minyak di Lebuh Raya Utara Selatan dekat Samagagah di sini
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand