Penutupan Sekolah Berpanjangan Cetus Jurang Pendidikan Lebih Luas Kata Persatuan Ibu Bapa


 
Pelajar yang lemah dalam pelajaran dan mereka daripada kumpulan isi rumah B40 akan terjejas teruk, kata ahli pendidikan.PETALING JAYA: Penutupan sekolah yang berpanjangan di seluruh negara dijangka meningkatkan lagi jurang pendidikan antara murid di bandar dan luar bandar walaupun sekolah mungkin belum lagi boleh dibuka untuk mengatasi masalah itu, kata dua persatuan ibu bapa.
Presiden Kumpulan Ibu Bapa Bertindak untuk Pendidikan Noor Azimah Abdul Rahim berkata, terdapat juga jurang pendidikan di kawasan membangun antara murid daripada isi rumah berkemampuan dan miskin bandar disebabkan kurangnya kelengkapan mencukupi bagi mengikuti kelas dalam talian.
Beliau memberitahu FMT bahawa kanak-kanak prasekolah dan di sekolah rendah boleh menghadapi masalah untuk menguasai kemahiran asas seperti menulis dan membaca dan boleh menjadi lebih buruk jika tidak ditangani.
Noor Azimah turut menyuarakan kebimbangan berhubung kanak-kanak yang tinggal di kawasan pedalaman.
Noor Azimah Abdul Rahim.“Saya rasa apabila kanak-kanak kembali ke sekolah, mereka akan menghadapi masalah untuk berada pada tahap yang diharapkan, terutama bagi mereka yang tidak gemar mengikuti kelas dalam talian.
“Saya pasti keadaan itu lebih buruk dalam kalangan kumpulan isi rumah B40. Kini lebih ramai keluarga menjadi ibu atau bapa tunggal dan ramai kanak-kanak menjadi anak yatim. Ini adalah tragedi,” katanya.
Pengerusi Kumpulan Ibu Bapa Bertindak untuk Pendidikan Melaka Mak Chee Kin berkata, ada segelintir kanak-kanak terpaksa mengabaikan pendidikan untuk membantu ibu bapa bagi memastikan keluarga tidak kelaparan.
Katanya, pembangunan dari sudut bukan akademik dalam pendidikan seperti sukan dan seni akan terkesan kerana ia lebih sesuai dilakukan dalam persekitaran persekolahan.
Mak Chee Kin.“Di peringkat serantau, Malaysia pasti akan ketinggalan di belakang negara jiran yang mengurus pandemik dengan lebih baik. Sekali lagi, murid lemah adalah golongan yang terjejas teruk.
Gabungan Pendidikan Global UNESCO melaporkan sekolah di Malaysia ditutup selama 41 minggu setakat ini, iaitu lebih lama berbanding negara jiran seperti Singapura (14), Vietnam (19) dan Timor-Leste (11).
Dengan bilangan kes harian Covid-19 yang berada sekitar 20,000, Noor Azimah dan Mak berkata, ramai ibu bapa masih bimbang untuk menghantar semula anak mereka ke sekolah.
Noor Azimah berkata, Kementerian Pendidikan (KPM) harus mencari jalan untuk merapatkan jurang pendidikan yang tidak dapat dielakkan itu dengan segera dan berkesan apabila situasi pandemik semakin pulih.
“Persoalannya ialah adakah kita akan melakukannya dengan cara yang berbeza? Bagaimana kita ingin memulakan kembali seluruh sistem bagi membolehkan jurang itu diatasi dengan berkesan dan secepat mungkin?
“Kita harus memperkemaskan kembali sistem pendidikan. Ini adalah masa untuk menyingkirkan apa sahaja dalam kurikulum yang dilihat sebagai sia-sia dan membazir,” katanya.
Katanya, salah satu cara untuk merapatkan jurang itu ialah dengan melaksanakan cara pembelajaran abad ke-21 dengan guru lebih berperanan sebagai fasilitator manakala murid di seluruh negara pula diberikan akses kelengkapan terbaik.
“Kelengkapan terbaik bukan hanya diberikan kepada kawasan bandar dalam keadaan kawasan luar bandar masih ketinggalan. Dalam hal ini, teknologi akan membantu tetapi guru juga harus tahu bagaimana untuk menggunakannya secara berkesan.”
Walaupun ramai memuji keberhasilan pembelajaran dalam talian yang mendorong kepada kecemerlangan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020, namun Noor Azimah meragui sama ada ia benar.
Sambil menyifatkannya sebagai inflasi gred, beliau berkata, pelajar A-level di United Kingdom (UK) pun diharapkan untuk diberi gred lebih baik sebagai ganti kepada sesi kelas yang terganggu.
“Inflasi gred bukan satu tindakan yang bagus, ia hanya memberi harapan palsu kepada pelajar. Guru ‘membunuh’ pelajar mereka dengan kebaikan.
“Saya rasa menteri pendidikan perlu melakukan analisis secara terperinci bagaimana keputusan SPM itu dicapai dengan baik,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/08/penutupan-sekolah-berpanjangan-cetus.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Beradik Kehilangan Bapa Sejam Selepas Pemergian Ibu Akibat Covid 19

6 Beradik Kehilangan Bapa Sejam Selepas Pemergian Ibu Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 208 hits
Pasangan Minah Ma min 69 meninggal dunia pada 1 40 pagi suaminya Mahamood Omar Muhammad 71 pula meninggal dunia jam 3 pagi di Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu Kelantan PETALING JAYA Baru sahaja kehilangan ibu akibat Covid 19 ena...
Ibu Meninggal Dunia Akibat Covid 19 Ebi Kornelis Dan Bapa Juga Positif Masih Jalani Kuarantin

Ibu Meninggal Dunia Akibat Covid 19 Ebi Kornelis Dan Bapa Juga Positif Masih Jalani Kuarantin

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 407 hits
Ebi Kornalis bersama ibu dan bapanya dijangkiti Covid 19 DUGAAN buat penyanyi Ebi Kornelis apabila ibunya iaitu Reni Bakar meninggal dunia di usia 81 tahun pada Selasa akibat Covid 19 di Unit Isolasi Hospital Queen Elizabeth 1 Sabah Lebih m...
Lebai Biadap Pas Kata Pengumuman Batal Darurat Lebih Kepada Isu Teknikal

Lebai Biadap Pas Kata Pengumuman Batal Darurat Lebih Kepada Isu Teknikal

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 190 hits
July 30 2021Situasi yang berlaku melibatkan pembatalan Ordinan Darurat sehingga menggamatkan suasana Mesyuarat Khas Parlimen di Dewan Rakyat adalah lebih kepada soal teknikal Bahkan menurut Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah sit...
21 Sekeluarga Positif Covid 19 Hilang Ibu Bapa

21 Sekeluarga Positif Covid 19 Hilang Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 221 hits
Sebahagian ahli keluarga Noorsafurah Mohd Yasin termasuk 21 orang yang dijangkiti Covid 19 Saya tak tahu di mana dapat Covid 19 TAMPIN Tidak pernah terbayang oleh seorang wanita apabila terpaksa berhadapan satu situasi luar jangkaan apabila...
Doakan Kesembuhan Abah Di Lcu Ibu Bapa Pos1tif Cov1d 19 Dayah Bakar Mohon Doa Orang Ramai

Doakan Kesembuhan Abah Di Lcu Ibu Bapa Pos1tif Cov1d 19 Dayah Bakar Mohon Doa Orang Ramai

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 280 hits
Pengacara Dayah Bakar memohon jasa baik wargamaya untuk mendoakan kesihatan ibu dan bapanya yang disahkan pos1tif COV1D 19
Please Stay Strong Ahli Keluarga Termasuk Ibu Bapa Yana Samsudin Positif Covid 19

Please Stay Strong Ahli Keluarga Termasuk Ibu Bapa Yana Samsudin Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 374 hits
Pelakon Yana Samsudin memaklumkan bahawa seluruh ahli keluarganya yang berada di Yong Peng telah disahkan positif Covid 19
Ibu Tidak Akan Balik Rumah Ibu Bukan Milik Kita Kata Shuib Kepada Anak Anak

Ibu Tidak Akan Balik Rumah Ibu Bukan Milik Kita Kata Shuib Kepada Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 525 hits
Shuib dengan pakaian pelindung diri selepas selesai mengebumikan jenazah isterinya Allahyarham Siti Sarah Raissuddin di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Pusu Gombak hari ini BIARPUN terlalu berat untuk memberitahu anak anaknya mengenai...
Baru Keluarkan Cincin Nak Lamar Teman Wanita Ibu Pula Kata Tidak Video

Baru Keluarkan Cincin Nak Lamar Teman Wanita Ibu Pula Kata Tidak Video

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 201 hits
Baru Keluarkan Cincin Nak Lamar Teman Wanita Ibu Pula Kata Tidak VIDEO SEORANG ibu mengganggu rancangan anaknya yang nyaris mengeluarkan cincin untuk melamar teman wanita Dan dari Amerika Syarikat berkata dia mahu berkongsi momen itu bersam...
Kes Ibu Hamil Dijangkiti Covid 19 Meningkat Catat 70 Kematian Kata Kkm

Kes Ibu Hamil Dijangkiti Covid 19 Meningkat Catat 70 Kematian Kata Kkm

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 210 hits
3 396 kes Covid 19 dilaporkan dalam kalangan ibu hamil di Malaysia sejak Mac 2020 sehingga Jun 2021 Seorang ibu hamil menunggu giliran vaksinasi di Sunway Pyramid Convention Centre Gambar Bernama Kementerian kesihatan memaklumkan sebanyak 7...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta