Penternak Ini Bela Kambing Ikut Zaman Nama Kambing Saya Beri Spontan Ikut Nama Manusia Video



Penternak Ini Bela Kambing Ikut Zaman!’Nama Kambing Saya Beri Spontan Ikut Nama Manusia’ [VIDEO]
KAMBING-kambing yang dibela di ladang penternakan ini diberi pelbagai nama yang unik oleh pemiliknya.
Antara nama yang menjadi pilihan termasuklah Aiman, Zubir, Suzana, Rokiah, Nurul Huda, Hanafi dan banyak lagi.
Menurut Azroy Abdul Manaf, 38, nama-nama itu diberi secara spontan, namun ia ternyata membawa perbezaan buat haiwan ternakannya.
“, . Kalau kita panggil dengan gelaran kambing, ia tak akan menyahut. Suatu hari, saya panggil dengan nama manusia, terus kambing menoleh.
“Jadi saya buat keputusan untuk namakan semua kambing saya. Setiap kali dipanggil, Alhamdulillah, ia akan menoleh dan beri respon kepada saya.
VIDEO DIBAWAH:- https://mykmu.net/wp-content/uploads/2022/01/Penternak-Ini-Bela-Kambing-Ikut-ZamanNama-Kambing-Saya-Beri-Spontan-Ikut-Nama-Manusia.mp4 “Selain itu, ada juga pengikut media sosial yang beri cadangan nama untuk kambing-kambing saya,” ujarnya yang mengusahakan ladang ternakan Temasek Agro di Batu 9, Gombak, Selangor.
Menurut penternak yang senang disapa Azroy itu, ladang miliknya sudah diusahakan sejak lima tahun lalu.

Kambing-kambing belaan Azroy diberi pelbagai nama dan gelaran.
Setakat kiraan pada 7 Januari 2022, terdapat 257 ekor kambing di ladang tersebut yang mana ia secara berkala akan disalurkan kepada pelanggan yang terdiri daripada orang persendirian, pengusaha restoran, katering dan sebagainya.
“Kami kemas kini stok setiap bulan. Setakat ini, ada 257 ekor kambing dan biri-biri. Selain dibeli untuk aqiqah dan korban, kami juga supply kambing hidup kepada penternak yang lain.
“Ada juga pengusaha katering, pengusaha kambing perap serta orang persendirian yang beli kambing untuk kenduri dan sebagainya.
“Ada yang beli kambing hidup, ada yang minta disembelih dan dipotong siap, kami jual ikut permintaan,” ujarnya yang dibantu dua adik serta dua lagi pekerja.
Jika dahulunya Azroy banyak berkongsi mengenai kambing-kambingnya di Facebook, dia mula beralih ke platform TikTok pada Oktober tahun lalu dan berjaya meraih lebih 130,000 pengikut dalam tempoh singkat.
Lebih menggembirakan, video-video keletah menghiburkan Azroy dengan kambing-kambing ternakannya turut mencuri perhatian netizen sehingga meraih jutaan tontonan di platform berkenaan.

Ladang ternakan Azroy terletak di Gombak, Selangor
“Sebenarnya saya memang terharu dapat raih ramai followers dalam tempoh singkat. Melalui TikTok, sedikit sebanyak dapat memberi pendedahan mengenai ladang ini. Malah, ia turut membawa pelanggan-pelanggan baharu buat kami.
“Disebabkan TikTok, ada individu dari Johor nak beli kambing dengan saya, sedangkan di sana pun memang ada orang jual kambing.
Terima kasih saya ucapkan kepada mereka yang beri sokongan.
“Setiap hari jam 9 pagi, 12 tengah hari dan 5 petang saya akan buat live di TiKTok, untuk tunjuk sesi beri makan kepada kambing. Agak mengejutkan kerana ia meraih puluhan ribu tontonan.
“Sebagai penghargaan, saya juga jemput 80 followers terpilih dari serata Malaysia untuk datang makan kambing golek di ladang saya pada ambang Tahun Baharu, baru-baru ini,” jelas Azroy lagi.

Gelagat kambing di ladang ternakan itu banyak dikongsi melalui TikTok.
Mengenai kehidupan sehariannya, Azroy mengakui dia menghabiskan sekitar 12 jam untuk menguruskan semua haiwan ternakan di ladang tersebut.
Selain pemeriksaan kesihatan, pemberian makanan serta pembersihan kandang, Azroy percaya komunikasi yang bagus juga dapat memberi impak positif buat haiwan-haiwan tersebut.
“Sesiapa yang nak masuk bidang ini, mereka kena beri komitmen penuh. Saya bermula 7 pagi dan akan berakhir 7 petang.
Seharian di kandang. Pada saya, kita jangan buat kandang seperti kandang, sebaliknya anggap ia seperti rumah. Kena sentiasa bersih, biar selesa orang nak datang.
“Saya juga selalu bercakap dengan kambing. Saya pesan supaya mereka jadilah kambing yang sedap dimakan. Aktiviti bercakap dengan kambing yang saya kongsi di TikTok turut menjadi punca followers meningkat, mereka suka tengok video begitu,” ujarnya lagi.-mSTAR
Penternak Ini Bela Kambing Ikut Zaman!’Nama Kambing Saya Beri Spontan Ikut Nama Manusia’ [VIDEO]
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik :
Jihan Musa didakwa salah guna kuasa Cop Parkir, Macam Bapak Dia Punya (Video) Lengkap vaksin kini syarat wajib berkahwin Susu Badan Ibu Ini Bertukar Hijau Selepas Dijangkiti Covid-19 Naim Daniel Jual Jiwa Kepada Syaitan? PLUS Koyak! Tutup ruang komen setelah dihujani ribuan kecaman Shuib akhirnya luah isi hatinya Nik Abduh beri teguran, pengguguran Khairuddin perlu penjelasan Dakwaan cabul srikandi parti, ADUN Bersatu kata konspirasi Dollah Salleh Terlibat Dalam Kemalangan Bila saya kata tidak akan sentuh wanita – Zul Ariffin Layari Laman Facebook MYKMU</a
Model Jelita Pandu Kereta Suami Pemain Bolasepak, Meninggal Dunia Akibat Langgar Lori [VIDEO]

Intan Najuwa buat pengakuan baru pertama kali lakukannya

The post Penternak Ini Bela Kambing Ikut Zaman!’Nama Kambing Saya Beri Spontan Ikut Nama Manusia’ [VIDEO] appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/01/19/penternak-ini-bela-kambing-ikut-zamannama-kambing-saya-beri-spontan-ikut-nama-manusia-video/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bela 70 Spirit Doll Queen Athena Dari Indonesia Dakwa Ada Roh Di Dalamnya Tapi Video

Bela 70 Spirit Doll Queen Athena Dari Indonesia Dakwa Ada Roh Di Dalamnya Tapi Video

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 174 hits
Bela 70 Spirit Doll Queen Athena Dari Indonesia Dakwa Ada Roh Di Dalamnya Tapi VIDEO FENOMENA spirit doll menjadi topik perbualan hangat dalam kalangan masyarakat sejak kebelakangan ini selepas beberapa selebriti di Indonesia secara terbuka...
Video Naik Kereta Ke Naik Kuda Tu Asif Dan Syahmi Sazli Jadi Perhatian Lagi Dalam Drama Spontan

Video Naik Kereta Ke Naik Kuda Tu Asif Dan Syahmi Sazli Jadi Perhatian Lagi Dalam Drama Spontan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 180 hits
Tak gurau Mi itu antara trademark popular daripada insan istimewa dikenali sebagai Asif Buat peminat Drama Spontan pasti sudah cukup mengenali dengan pelakon ini yang sememangnya tak kering gusi gara gara gelagat lucunya Asif atau Mohd Asyi...
Biskut Senyum Biskut Cermai Biskut Butang Biskut Cendawan Nama Pun Biskut Zaman Sekolah

Biskut Senyum Biskut Cermai Biskut Butang Biskut Cendawan Nama Pun Biskut Zaman Sekolah

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 637 hits
Biskut senyum biskut cermai biskut butang biskut cendawan Nama Pun Biskut Zaman Sekolah Biskut senyum biskut cermai biskut butang biskut cendawan Nama Pun Biskut Zaman SekolahDulu dulu kalau nak raya mak selalu buat biskut ni Kira legen jug...
Big Stage 2022 Mommy Jerung Merah Sedia Beraksi Video

Big Stage 2022 Mommy Jerung Merah Sedia Beraksi Video

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 186 hits
Big Stage 2022 Mommy Jerung Merah Sedia Beraksi VIDEO Beri laluan beri laluan Mommy Jerung Merah nak lalu ni boh Kalau dengar sahaja tagline ini di aplikasi Tiktok pasti anda sudah dapat membayangkan bagaimana aksi yang ditonjolkan oleh pen...
Pemuda Di Tana Toraja Ditangkap Usai Rekam Dan Sebar Video Asusila

Pemuda Di Tana Toraja Ditangkap Usai Rekam Dan Sebar Video Asusila

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 171 hits
Berdasarkan keterangan YP dirinya melakukan perekaman tersebut agar memberi efek jera pelaku yang berbuat asusila tersebut Video tersebut pun viral di media sosial
Video Dpr Keluhkan Bau Balsem Saat Rapat Bareng Kpu Diminta Harus Sehat

Video Dpr Keluhkan Bau Balsem Saat Rapat Bareng Kpu Diminta Harus Sehat

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 100 hits
Komisi II DPR rapat bareng Pansel calon anggota KPU Rabu Dalam rapat anggota DPR mengeluhkan soal kesehatan Hal itu diungkapkan anggota Komisi II DPR Agung Widyantoro
Selepas Terima Suntikan Vaksin Covid 19 Elakkan Aktiviti Berat Sekurangnya Seminggu Video

Selepas Terima Suntikan Vaksin Covid 19 Elakkan Aktiviti Berat Sekurangnya Seminggu Video

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 163 hits
Selepas Terima Suntikan Vaksin COVID 19 Elakkan Aktiviti Berat Sekurangnya Seminggu Elak lakukan aktiviti berat serta guna pakai tenaga berlebihan selama sekurang kurangnya seminggu selepas divaksin bagi mengelak menghidapi radang otot jant...
Video Netizen Penat Senyum Sendiri Gelagat Sweet Suap Makan Masih Sama Aliff Aziz Bella Astillah

Video Netizen Penat Senyum Sendiri Gelagat Sweet Suap Makan Masih Sama Aliff Aziz Bella Astillah

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 192 hits
Sebut sahaja nama pasangan Aliff Aziz dan Bella Astillah pasti ramai yang begitu kagum dengan kisah cinta mereka
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote