Pensyarah Kimia Ni Kongsikan Tip Goreng Ikan Yang Betul Sah Sah Tak Akan Melekat Di Kuali


Kalau hendak diikutkan menu ikan goreng jika dimakan bersama sambal belacan dan ulam-ulaman, ianya sudah cukup untuk membangkitkan selera. Rasanya sungguh padu!
Pun begitu untuk mendapatkan hasil gorengan ikan yang sedap, ada teknik yang betul dipatuhi supaya ikan yang digoreng tidak melekat pada kuali dan seterusnya isi ikan terasa juicy.
Seorang pensyarah kimia, Fatimah Salim berkongsi tip gorengan ikan yang betul dan juga penerangannya daripada sudut sains.
“Ramai pasti tahu yang rasa ikan goreng dipengaruhi oleh jenis ikan, kesegarannya dan bahan perapannya. Tahukah anda rasa ikan goreng juga disumbangkan oleh cara memasak serta kawalan suhu semasa memasak?
“Masalah yang sering timbul ialah untuk mendapatkan hasil gorengan yang cantik (tidak melekat pada kuali) dan ‘juicy’ (rangup di luar dan lembap di dalam). Mari kita selamai sains disebalik menggoreng ikan,” ujarnya.

Menurut pensyarah ini ada sebab kenapa ikan melekat pada kuali apabila digoreng.
“Ikan melekat pada kuali kerana permukaan ikan basah yang bersentuhan dengan permukaan kuali. Semasa mengoreng, api akan memanaskan kuali dan minyak.
“Ikan yang bersentuhan dengan permukaan kuali lalu menyebabkan ikan terus mengering pada kuali dan menyebabkannya melekat. Keadaan ini akan menyukarkan proses menterbalikkan ikan dan sebahagian daripada isinya akan melekat pada kuali,” terangnya panjang lebar.
Turut dikongsikan tips untuk mengelakkan ikan melekat pada kuali.
-Untuk mengelakkan perlekatan ikan dengan permukaan kuali, panaskan minyak secukupnya (agak2 sehingga SEDIKIT berasap) kemudian masukkan ikan.
-Disebabkan tidak larut bersama, perlanggaran antara molekul-molekul minyak dengan molekul-molekul air pada ikan akan menghasilkan bunyi gorengan yang kuat.
-Minyak yang cukup panas ini akan menyebabkan air pada permukaan ikan meruap dengan cepat dan menjadikannya kering dan rangup. Maka, permukaan ikan yang bersentuhan dengan kuali tidak akan melekat.

Tidak dengan itu turut dikongsikan rahsia untuk mendapatkan isi ikan yang juicy.
-Permukaan ikan yang rangup tadi akan menjadi selaput penghalang untuk air di dalam ikan daripada meruap seterusnya mengekalkan kelembapan (juiciness) dalam isi ikan.
-Ikan haruslah dimasak SEKEJAP sahaja kerana struktur kimia ikatan protein isi ikan adalah longgar jika dibandingkan dengan daging ayam dan lembu. Maka ianya tidak memerlukan masa yang lama untuk dimasak.
-Memasak ikan terlalu lama akan menyebabkan lembapan dalam isi ikan meruap, seterusnya menjadikan isinya keras. Ini sesuai untuk mereka yang sukakan ikan yang rangup dan garing.
Nota: Mereka yang menggunakan kuali kali lekat tidak akan mengalami masalah perlekatan semasa menggoreng kerana teknologi selaput pelinciran telah membantu.
 
The post Pensyarah Kimia Ni Kongsikan Tip Goreng Ikan Yang Betul. Sah-sah Tak Akan Melekat Di Kuali! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pensyarah-kimia-ni-kongsikan-tip-goreng-ikan-yang-betul-sah-sah-tak-akan-melekat-di-kuali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Betul Nak Goreng Ikan Gorengan Jadi Cantik Tak Melekat Pada Kuali

Cara Betul Nak Goreng Ikan Gorengan Jadi Cantik Tak Melekat Pada Kuali

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 179 hits
PADANAN nasi putih dengan ikan goreng dimakan panas panas sememangnya kombinasi yang sangat padu Cukup sekadar digaul dengan garam dan kunyit ikan goreng adalah hidangan yang cukup simple lebih lebih lagi jika nak cepat Kalau ada ulam budu ...
Lauk Terpaling Sedap Ikan Rebus Goreng Style Pantai Timur Simple Je Nak Buatnya

Lauk Terpaling Sedap Ikan Rebus Goreng Style Pantai Timur Simple Je Nak Buatnya

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 159 hits
Orang dulu dulu untuk pastikan ikan dapat disimpan lama meskipun tidak mempunyai peti sejuk mereka ada caranya yang tersendiri Selain ikan boleh dikeringkan menjadi ikan masin atau diperam menjadi pekasam bahkan kerap kali juga akan dijadik...
Kacang Bendi Goreng Telur Dan Ikan Bilis Dan Tips Tak Berlendir

Kacang Bendi Goreng Telur Dan Ikan Bilis Dan Tips Tak Berlendir

papar berkaitan - pada 25/9/2023 - jumlah : 232 hits
Kadang kadang ada perkara yang tidak ada kena mengena dengan kita tapi berlaku di sekeliling kita akan menyebabkan kita kusut dan pening kepala Terutama bab penyalahgunaan kuasa bab rasuah bab fitnah menfitnah dsb Semua ini tidak boleh untu...
Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stress Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil

Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stress Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 159 hits
Jadi buntu dibuatnya bila asyik berfikir hendak tambah anak Tambah pula jarak anak pertama begitu jauh jaraknya Lama lama jadi stres bila memikirkannya kenapa masih tak hamil lagi Jangan terlalu stress dan memikirkan hendak hamil setiap mas...
Nasi Goreng Ikan

Nasi Goreng Ikan

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 149 hits
Assalamualaikum Pagi semua Semoga Allah permudahkan urusan kita semua harini LM tak tau nak masak apa untuk sarapan ayah dan anak Maka pagi pagi jerang nasi sambil cuci sedikit cawan yang anak minum lagi tadi sebelum ke sekolah terus siapka...
Lelaki Ini Kongsikan Formula Guna Aircond Dengan Betul Bil Letrik Pun Jimat Rumah Pun Sejuk

Lelaki Ini Kongsikan Formula Guna Aircond Dengan Betul Bil Letrik Pun Jimat Rumah Pun Sejuk

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 272 hits
Menurut Kenyataan Dari Jabatan Meteorologi Malaysia Bulan Mac merupakan penghujung Monsun Timur Laut dan menyebabkan bacaan suhu di sesetengah kawasan di negeri sebelah utara dan tengah Semenjung Malaysia meningkat
Lama Tak Masak Asam Pedas Ikan Pari

Lama Tak Masak Asam Pedas Ikan Pari

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 185 hits
Assalamualaikum WBTSEMALAM Pak Inche beritahu dia ada agenda bersama Kelab Media petang lepas kerja mungkin lewat sikitlah sampai ke rumah Sk baca sekali imbas aje mesejnya lepas tu dah janji dengan Iman nak masak Asam Pedas Ikan Pari Biasa...
Resepi Masak Asam Rebus Ikan Kembung

Resepi Masak Asam Rebus Ikan Kembung

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 101 hits
Resepi Masak asam rebus ikan kembungBahan bahan3 ekor ikan kembung mabong5 7 helai daun kesum1 3 asam keping1 batang serai dititikAir 700 ML 1 LBahan dikisar1 ulas bawang merah3 ulas bawang putih1 inci kunyit hidupCili merahBelacanAirCara m...
Kecil Tapi Berbisa Lelaki Beri Amaran Sakit Terpijak Ikan Weever Seperti Sakit Wanita Ingin Bersalin

Kecil Tapi Berbisa Lelaki Beri Amaran Sakit Terpijak Ikan Weever Seperti Sakit Wanita Ingin Bersalin

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 129 hits
Seorang lelaki memberi amaran mengenai sejenis ikan kecil yang biasa ditemui di tepi pantai di Britain Namun ia boleh mengeluarkan racun berbisa lapor portal berita MailOnline kelmarin Louis dari Norfolk England sedang berjalan bersama iste...
Check Alat Tulis Anak

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

How Brain Drain Can Be Beneficial To Malaysia And Why It Should Be Encouraged

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday

Jangan Bersangka Sudah Beriman



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Bunga Orkid Rosak

Subsidi Bersasar Bendung Ketirisan Diesel Bersubsidi

Muhyiddin Pernah Cadang Laksana Subsidi Bersasar

Bank Staff Colluded With Syndicate To Steal Client S Money Pula

Langsat Fruit

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah