Pensyarah Jadi Orang Asli Pertama Terima Geran Anugerah Merdeka


 
Masni Mat Dong (tengah) bersama penerima lain Geran Anugerah Merdeka untuk Penempatan Antarabangsa 2023. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: Seorang pensyarah Universiti Pengurusan dan Teknologi Tunku Abdul Rahman (TAR UMT) di Pahang menjadi wanita Orang Asli pertama di negara ini yang menerima Geran Anugerah Merdeka untuk Penempatan Antarabangsa.
Berasal dari suku Jakun, Masni Mat Dong merupakan salah seorang daripada lima anak muda Malaysia yang menerima anugerah tersebut daripada Sultan Perak dan Penaung Diraja Amanah Anugerah Merdeka, Sultan Nazrin Shah dalam satu majlis di sini hari ini.
Wanita berusia 33 tahun itu, telah diberikan anugerah itu untuk cadangan penyelidikannya mengenai Reimagining Inclusive Development: A Spatial Justice and Multidimensional Poverty Perspective on the Orang Asli in Malaysia, yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti kehidupan Orang Asli di Malaysia.
Ads by Kiosked“Disebabkan lokasi kami yang terpencil, masyarakat Orang Asli telah menghadapi pelbagai kesukaran dan cabaran, seperti pemindahan komuniti dan kehilangan warisan budaya mereka.
“Dengan geran yang diterima, saya ingin menjalani penempatan saya di Oxford Poverty and Human Development Initiative (OPHI), Universiti Oxford, England, dengan tujuan mengkaji ketidakadilan spatial dan kemiskinan pelbagai dimensi Orang Asli,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Berasal dari Kampung Sungai Soi di Kuantan, beliau juga berharap pencapaiannya akan menggalakkan dan memperkasakan Orang Asli, untuk mengambil bahagian dalam proses membuat keputusan menerusi pendekatan penyertaan dan inklusif yang mengiktiraf budaya, sejarah dan nilai.
Pertama kali diperkenalkan pada 2012, Geran Anugerah Merdeka untuk Penempatan Antarabangsa bertujuan untuk memupuk belia Malaysia, dan membantu mereka dalam perjalanan mencapai kecemerlangan mereka dengan membiayai penempatan penerima ke institusi atau organisasi antarabangsa dalam disiplin terpilih (pendidikan, seni, sukan, kerja komuniti/sosial, alam sekitar, kesihatan, sains dan teknologi).
Sehingga kini, seramai 29 penerima telah menerima geran itu dan penempatan mereka di 30 institusi pengajian tinggi di sembilan negara.
Selain Masni, penerima lain tahun ini termasuklah pelajar PhD sepenuh masa Syaza Soraya Sauli; Amaziasizamoria Jumail, seorang pegawai penyelidikan di Danau Girang Field Centre (DGFC) di Sabah; Ng Chuck Chuan, seorang pembantu profesor di Xiamen University Malaysia; dan Dr Kong Xin Ying, seorang felow pascakedoktoran di universiti Teknikal Nanyang.
Ads by KioskedSementara itu, bagi Amaziasizamoria, 33, yang kini sedang mengusahakan projek Regrow Borneo di dataran banjir Kinabatangan, bercadang untuk menjalani penempatannya di Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM), Mexico, di mana dia akan mempelajari Tropical Forest Restoration Ecology within a Global South Context.
“Di Sabah, dataran banjir Kinabatangan merupakan habitat penting untuk biodiversiti dan menawarkan keadaan yang sesuai untuk penyerapan karbon. Malangnya, 80 peratus daripada kawasan hutan telah ditukar untuk kegunaan lain. Inilah sebabnya kami menubuhkan projek Regrow Borneo di dataran banjir Kinabatangan pada tahun 2019, untuk mengurangkan kadar karbon dengan penanaman semula pokok.
“Usaha penghutanan semula sebegini juga penting ke arah meningkatkan taraf hidup masyarakat setempat, serta mempertingkatkan biodiversiti dan daya tahan ekosistem. Bagaimanapun, walaupun banyak usaha pemulihan hutan telah dilaksanakan di Malaysia, sehingga kini masih belum ada penilaian berskala besar mengenai kesan pemulihan hutan,” katanya.
Oleh itu, dengan penempatannya di UAEM, beliau berhasrat untuk mengkaji penunjuk yang sesuai untuk usaha penghutanan semula seperti struktur hutan, fungsi ekologi dan biodiversiti, sebagai kaedah yang boleh dilaksanakan untuk menilai hasil pemulihan hutan yang berkesan.
“Memandangkan Malaysia dan Mexico merupakan kawasan hotspot biodiversiti yang menghadapi cabaran yang sama dari segi penebangan hutan, perubahan iklim dan impak sosioekonomi, penempatan ini akan membolehkan saya bekerja dengan pasukan penyelidik terkenal dunia dan belajar daripada model sedia ada, yang boleh digunakan sebagai garis panduan untuk hutan hujan Borneo,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/08/pensyarah-jadi-orang-asli-pertama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto Raih Penghargaan Program Desa Wisata Sumatera Barat Hingga Ntb Terima Trofi Merdeka Awards 2023

Foto Raih Penghargaan Program Desa Wisata Sumatera Barat Hingga Ntb Terima Trofi Merdeka Awards 2023

papar berkaitan - pada 1/9/2023 - jumlah : 193 hits
Empat daerah di Indonesia meraih penghargaan kategori Program Desa Wisata pada ajang Merdeka Awards 2023
Inilah Peraih Penghargaan Merdeka Awards 2023

Inilah Peraih Penghargaan Merdeka Awards 2023

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 119 hits
Merdeka Award 2023 ini adalah ajang pemberian penghargaan kepada tokoh inpiratif
Selalu Hadirkan Inovatif Pertanian Mentan Raih Merdeka Awards

Selalu Hadirkan Inovatif Pertanian Mentan Raih Merdeka Awards

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 103 hits
Mentan SYL menerima penghargaan pada acara Merdeka Awards Kategori Program Inovatif untuk Negeri
Hati Yang Merdeka

Hati Yang Merdeka

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 162 hits
Selamat Hari Merdeka Yang ke 66 Sehari sebelum ambang merdeka ai ngeteh dengan seorang kawan Then ai upload Datin ke tu Sam Bukan Datin tapi seorang wanita hebat yg ceria dan optimis Usahawan berjaya Oh patutlah nampak auranya Wah Dasyat tu...
Hari Merdeka 2023 Malaysia Dengan Tema Yang Penuh Bermakna

Hari Merdeka 2023 Malaysia Dengan Tema Yang Penuh Bermakna

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 239 hits
Selamat hari Kebangsaan yang Ke 66 buat Malaysia Malaysia bakal menyambut Hari Kemerdekaan atau Hari Kebangsaan yang ke 66 dengan Tema Hari Merdeka 2023 penuh The post appeared first on
Prabowo Menghadap Jokowi Di Istana Merdeka Bahas Apa

Prabowo Menghadap Jokowi Di Istana Merdeka Bahas Apa

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 125 hits
Prabowo tampak datang sendiri ke Istana Merdeka untuk menemui Presiden Jokowi
Alami Semarak Merdeka Di Alamanda Putrajaya Dan Mesra Mall Kemaman

Alami Semarak Merdeka Di Alamanda Putrajaya Dan Mesra Mall Kemaman

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 195 hits
ALAMI SEMARAK MERDEKA DI ALAMANDA PUTRAJAYA DAN MESRA MALL KEMAMAN Assalammualaikum semua Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 66 tahun 31 Ogos 2023 kali ini diraikan dengan memperingati bagaimana perjuangan rakyat Malaysia untuk merd...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura