Penolong Pegawai Perubatan Didakwa Rasuah Urus Jenazah


Oleh Muhammad Zulsyamini Sufian Suri Mohd Fariq didakwa di Mahkamah Sesyen Ipoh di sini, hari ini atas enam tuduhan menerima suapan berkaitan hal ehwal pengurusan jenazah bernilai RM1,750 antara April 2020 hingga Februari lalu. - Foto NSTP/Shahrul Hafiz Zam IPOH: Seorang penolong pegawai perubatan hospital kerajaan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas enam tuduhan menerima suapan berkaitan hal ehwal pengurusan jenazah bernilai RM1,750, pada April 2020 hingga Februari lalu.
Mohd Fariq Ariffin, 34, bagaimanapun mengaku tidak bersalah bagi semua pertuduhan itu di hadapan Hakim M Bakri Abd Majid.
Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa secara rasuah memperoleh untuk diri sendiri suapan wang tunai dengan nilai keseluruhan RM1,750 daripada Nur Azlan Azmi, 33, melalui akaun bank CIMB miliknya.
Ia adalah sebagai upah melakukan suatu perbuatan berhubung hal ehwal prinsipal tertuduh sebagai ejen kerajaan Malaysia yang bertugas di Hospital Kajang, iaitu dengan memberikan kerja pengurusan jenazah terhadap enam jenazah individu berbeza dari Unit Forensik Hospital Kajang kepada Nur Azlan.
Semua kesalahan itu didakwa dilakukan di CIMB Bank Cawangan Bercham, Taman Medan Bercham, antara 28 April 2020 hingga 5 Februari lalu.
Pertuduhan dibaca mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau kedua-duanya sekali bagi setiap pertuduhan.
Pertuduhan pilihan turut dibacakan bagi setiap enam pertuduhan berkenaan iaitu mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara hingga dua tahun atau denda, atau kedua-duanya sekali bagi setiap pertuduhan.
Mengikut pertuduhan pilihan yang dibacakan, Mohd Fariq sebagai penjawat awam menerima untuk diri sendiri suatu barang berharga iaitu wang tunai RM1,750 daripada Nur Azlan melalui akaun bank miliknya tanpa sebarang balasan, yang mana diketahui ia mempunyai kaitan dengan tugas rasmi tertuduh sebagai penolong pegawai perubatan bagi kerja pengurusan jenazah.
Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Fadhli Ab Wahab dan Pegawai Pendakwa SPRM, Mohd Aliff Shaharuzaman, manakala tertuduh diwakili peguam peguam Syahrul Nizam Mohd Rabi.
Pihak pendakwaan menawarkan jaminan RM5,000 terhadap tertuduh, sebelum mahkamah membenarkan tertuduh dijamin dengan jumlah itu dengan seorang penjamin serta menetapkan 10 Januari depan untuk sebutan semula kes.
Mahkamah turut meletakkan syarat tambahan, tertuduh perlu melaporkan diri minggu pertama setiap bulan di pejabat SPRM, selain pasport milik tertuduh diserahkan kepada mahkamah.
Selain itu, mahkamah juga membenarkan untuk kes itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam bagi menghadapi perbicaraan selanjutnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/penolong-pegawai-perubatan-didakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terima Suapan Hal Pengurusan Jenazah Penolong Pegawai Perubatan Didakwa

Terima Suapan Hal Pengurusan Jenazah Penolong Pegawai Perubatan Didakwa

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 177 hits
Seorang penolong pegawai perubatan dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas enam pertuduhan menerima suapan berjumlah RM1 750 bagi kerja kerja pengurusan jenazah sejak tahun lalu hingga tahun ini Tertuduh Mohd Fariq Ariffin 34 ba...
Staf Hospital Kajang Mengaku Tak Salah Terima Suapan Urus Jenazah

Staf Hospital Kajang Mengaku Tak Salah Terima Suapan Urus Jenazah

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 135 hits
Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM5 000 untuk semua pertuduhan dengan seorang penjamin IPOH Selepas tiga rakan sekerjanya didakwa di Shah Alam semalam seorang lagi kakitangan Hospital Kajang Selangor didakwa di Mahkamah Sesyen at...
Keputusan Kes Rasuah Zahid Pada 24 Januari 2022

Keputusan Kes Rasuah Zahid Pada 24 Januari 2022

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 181 hits
Keputusan sama ada Ahmad Zahid Hamidi akan dibebaskan atau diperintahkan membela diri atas 47 pertuduhan pecah amanah rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan dana Yayasan Akalbudi akan diketahui pada 24 Januari ini Hakim Mahkamah Tingg...
Rosmah Gagal Gugur Sri Ram Batal Kes Rasuah Solar Hibrid

Rosmah Gagal Gugur Sri Ram Batal Kes Rasuah Solar Hibrid

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 163 hits
Rosmah Mansor sekali lagi gagal membatalkan kes rasuah melibatkan projek tenaga solar hibrid di pedalaman Sarawak bernilai RM1 25 billion dan turut gagal menggugurkan Gopal Sri Ram sebagai pendakwa dalam kes tersebut Ia selepas panel tiga h...
Hukum Gantung Pesalah Rasuah

Hukum Gantung Pesalah Rasuah

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 126 hits
Cendekiawan negara Profesor Emeritus Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan yang juga Profesor Ulung mahu hukuman lebih berat dikenakan terhadap pesalah rasuah di negara ini Jelas beliau negara China dan Indonesia pernah mempunyai rekod paling teruk ...
Guni Rasuah Dan Bakul Pasar

Guni Rasuah Dan Bakul Pasar

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 140 hits
GUNI RASUAH vs BAKUL PASAR Please share More cartoons www zunar my keluargamalaysia keluargamalaysia barangnaik
Permohonan Rosmah Batal Kes Rasuah Ditolak Mahkamah

Permohonan Rosmah Batal Kes Rasuah Ditolak Mahkamah

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 163 hits
AGENDA DAILY Isteri bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Datin Seri Rosmah Mansor diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi pada 18 Februari lalu untuk membela diri atas tiga pertuduhan rasuah Langkah isteri bekas Perdana Menteri Datin Ser...
Bila Negara Dikuasai Kartel Rasuah

Bila Negara Dikuasai Kartel Rasuah

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 181 hits
Southeast Asia s leading super app Grab Holdings Ltd with the ticker GRAB celebrated its milestone US public listing on Thursday with Nasdaq s first ever opening bell ceremony hosted in the region The ceremony held in Singapore which was at...
Senang Sangat Nak Kesan Rasuah

Senang Sangat Nak Kesan Rasuah

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 246 hits
SEKIRANYA kita ingin mewujudkan negara yang benar benar bebas daripada rasuah serta salah guna kuasa semua pihak perlu aktif memainkan peranan masing masing Mereka perlu melakukan pemantauan serta berani tampil melaporkan sebarang kegiatan ...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut

Jalan Jalan Tengok Rumah Contoh Dekat Durian Tunggal 2024

Pet Expo Midvalley 2024