Penjual Durian Bukit Tak Menang Tangan


Oleh ZAKKINA WATI AHMAD TARMIZI

ABD. Hadi Abdullah mengutip durian yang gugur di lereng-lereng bukit di sebuah dusun durian di Kampung Orang Asli Tekir Mentera, Labu, Seremban. – UTUSAN/MOHD. SHAHJEHAN MAAMINSEREMBAN: Kira-kira dua ming­gu lalu, sepanjang Jalan Labu-Gadong dekat sini dipenuhi deretan penjual-penjual durian, tidak kira gerai mahupun jualan dengan hanya menggunakan kenderaan.
Ini kerana musim durian bukit mula tiba dan Kampung Orang Asli Tekir Mentera dekat Labu juga mulai menjadi tumpuan peraih-peraih durian termasuk dalam kalangan penduduk setempat.
Tok Batin kampung tersebut, Ramli Taka, 68, berkata, sejak dua minggu lalu penduduk kampung tidak menang tangan memenuhi permintaan luar biasa terutama dari penduduk sekitar yang mencari raja buah itu.
“Sejak dua minggu lalu, kami sudah mula sibuk dengan keha­diran peraih luar yang membeli durian bukit yang mempunyai permintaan tinggi dalam kala­ngan penduduk setempat.
“Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilihat tidak sangat mengganggu jualan musim durian kali ini, setiap hari ada sahaja peraih yang datang dan mereka sudah membuat tempahan awal termasuk membayar wang deposit,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di kampung tersebut di sini semalam.
Menurutnya, durian dari dusun seluas 12 hektar di lereng-lereng bukit dari Kampung Tekir, Labu sehingga ke sempadan Mantin dekat sini mula gugur sejak dua minggu lalu.
“Durian bukit ini rasanya berlemak susu, ada rasa pedas dan pahit namun lebih sedap berbanding durian lain. Jadi ramai yang mencari durian bukit ini apabila tiba musimnya.
“Penduduk kampung mampu meraih pendapatan sehingga RM100 sehari mengikut keluasan dan pendapatan itu berbaloi kerana mereka terpaksa memikul buah durian itu melalui lereng-lereng bukit,” katanya yang memberitahu peraih akan menawarkan harga sehingga RM7 sekilogram untuk durian bukit ini.
Ramli menjelaskan, dalam tempoh PKP ini pihaknya juga mengambil langkah dengan memastikan golongan peraih dan orang luar dari kampung itu mengikuti prosedur operasi standard (SOP) jika ingin memasuki kampung berkenaan.
“Musim durian bukit ini adalah PKP kedua. Jadi, saya sudah memaklumkan kepada semua peraih atau orang luar yang ingin memasuki kampung ini perlu menjaga peraturan termasuk mengamalkan SOP yang ketat.
“Saya risau sekiranya mereka datang membawa virus Covid-­19. Kalau ikutkan sekiranya tidak ada PKP kami akan menjual sendiri buah durian ini namun disebabkan PKP penduduk kampung tidak mahu keluar,” katanya.
Sementara itu seorang pencari durian, Abd. Hadi Abdullah, 55, berkata, dia terpaksa keluar seawal pukul 4 pagi dan perlu berhati-hati untuk berjalan di lereng-lereng bukit.
“Seawal 4 pagi saya sudah keluar mencari rezeki lebih-lebih lagi buah durian ini ada yang gugur pada waktu malam dan pagi. Jadi, saya perlu keluar awal untuk mengambil durian ini untuk mengelakkan ia rosak dimakan monyet,” katanya. UTUSAN



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/penjual-durian-bukit-tak-menang-tangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjual Durian Terseret Kasus Suap Edhy Prabowo 10 Kali Transfer Duit Rp100 Juta

Penjual Durian Terseret Kasus Suap Edhy Prabowo 10 Kali Transfer Duit Rp100 Juta

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 125 hits
Jumlah uang yang saya setor ke Amiril selalu sesuai jumlah dengan uang tunai yang diberikan Amiril ke saya kira kira sudah sekitar Rp1 M total yang saya transfer ke Amiril timpal Jaksa
Kenali Charles Ingram Lelaki Yang Menipu Untuk Menang Who Wants To Be A Millionaire

Kenali Charles Ingram Lelaki Yang Menipu Untuk Menang Who Wants To Be A Millionaire

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 113 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Rancangan kuiz permainan televisyen Who Wants to Be A Millionaire versi Malaysia yang dihoskan oleh Dato Jalaluddin Hassan pernah menjadi fenomena di negara ...
Jom Tangkap 1 Juta Pageviews Dan Menang Hadia

Jom Tangkap 1 Juta Pageviews Dan Menang Hadia

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 198 hits
Jom Tangkap 1 Juta Pageviews dan Menang Hadiah Alhamdulillah masih bernyawa Harini nak open bagi sesiapa yang dapat tangkap Pageview 1 000 000 blog ni aku bagi hadiah wang tunai sebanyak RM88 00 Jika ada rezeki lebih saya bagi lebih Plus mi...
Rezeki Menang Set Cawan Mama

Rezeki Menang Set Cawan Mama

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 262 hits
Rezeki Menang Set Cawan MAMA Alhamdulillah rezeki jangan ditolak Tapi kalau dah dapat pastu nak bagi orang lain buat hadiah tiada salahnya Jimat duit sikit Hahahaha Bagi hadiah yang kita dapat untuk dihadiahkan kepada orang lain Kan Sempena...
Suara Sebijik Guna Nama Diva Bb Lelaki Tiru Cara Diva Aa Cakap Siap Gaya Tangan Buat Netizen Terhibur

Suara Sebijik Guna Nama Diva Bb Lelaki Tiru Cara Diva Aa Cakap Siap Gaya Tangan Buat Netizen Terhibur

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 363 hits
Siapa sahaja yang tak kenal dengan Azwan Ali kan Kelantangannya menyuarakan pendapat untuk pelbagai isu memang boleh menusuk hati individu yang mendengar Namun kebiasaannya nasihat atau saranan yang dikeluarkan pengacara yang lebih dikenali...
Kilang Sarung Tangan Diarah Tutup Dikompaun Langgar Sop

Kilang Sarung Tangan Diarah Tutup Dikompaun Langgar Sop

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 199 hits
Kilang sarung tangan diarah tutup dikompaun langgar SOP Dikemas kini 7 jam yang lalu Diterbitkan pada 20 Jun 2021 10 11PM
Umno Jangan Cuba Cuci Tangan

Umno Jangan Cuba Cuci Tangan

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 162 hits
Hentikanlah drama dan lakonan WATAK suci rakyat selagi tidak istihar keluar PN dan menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Memadai kuasa YDPA untuk menguruskan negara
Sa Menang Top Komentator Blog Ako Retna

Sa Menang Top Komentator Blog Ako Retna

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 244 hits
Assalamualaikum Hi korang Baru baru ni SA menang top komentator di Blog untuk bulan May 2021 Bukan SA sorang je tapi ada 2 rakan blogger lagi iaitu Atiqah Najihah Dan Farrah MF Alhamdulillah rezeki sebab rajin komen blog Ako baik entry baru...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Miliki 52 5 Kilogram Sabu Ratu Narkotika Asal Aceh Dihukum Mati

Waketum Golkar Akui Ridwan Kamil Berpeluang Menang Di Jabar Dibanding Daerah Lain