Penjelasan Vaksin Covid 19 Perlu Disampaikan Kepada Pelajar


BH ONLINE Penjelasan mengenai vaksin COVID-19 harus diberikan kepada remaja atau pelajar sekolah secara berterusan. - Foto NSTP/Hazreen Mohamad KUALA LUMPUR: Penjelasan mengenai vaksin COVID-19 harus diberikan kepada remaja atau pelajar sekolah secara berterusan supaya mereka lebih prihatin mengenai pencegahan penyakit dalam mengekang penularan wabak berkenaan terhadap golongan itu.
Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP) Wang Heng Suan, berkata walaupun tiada undang-undang yang mewajibkan pelajar mengambil vaksin, kaunselor di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan sekolah perlu memainkan peranan memberi kesedaran serta kepentingan vaksinasi kepada pelajar.
"Suntikan vaksin penting untuk mengekang penularan jangkitan COVID-19 sekali gus memastikan sistem pembelajaran berfungsi dengan baik. Pemberian vaksin kepada remaja adalah jalan terbaik bagi mengekang penularan jangkitan itu dalam kalangan remaja.
"Ibu bapa harus memahami situasi pandemik ketika ini dan dapat memberikan kerjasama yang baik dengan mendaftarkan anak mereka untuk mendapatkan vaksin supaya ekosistem pendidikan Malaysia tidak terjejas," katanya kepada Bernama, baru-baru ini.
Heng Suan berkata, pandemik COVID-19 adalah satu cabaran kepada golongan pendidik dan pelajar dalam meneruskan pengajaran dan pembelajaran (PdP) kerana wabak itu bukan sahaja membabitkan nyawa seorang pesakit, tetapi satu komuniti atau populasi.
Katanya NUTP percaya sekolah akan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Kementerian Pendidikan mengambil kira langkah mengawal penularan jangkitan COVID-19 ketika pelajar memulakan sesi persekolahan secara berperingkat mulai 3 Oktober ini.
Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) Remaja yang bermula secara rasmi pada 20 September lepas menyasarkan pembabitan 3.2 juta remaja berusia 12 hingga 17 tahun, dengan 60 peratus daripada mereka mendapat sekurang-kurangnya satu dos vaksin pada November ini dan 80 peratus mendapat dos lengkap sebelum sekolah dibuka pada sesi 2022.
Bagaimanapun, program itu telah dimulakan lebih awal di Sarawak pada 8 September dan Labuan pada 11 September selepas kadar vaksinasi di negeri dan wilayah persekutuan itu mencapai 80 peratus.
Di Sabah pula dimulakan pada 16 September kerana sebahagian besar remaja tinggal di kawasan pedalaman dan memerlukan lebih masa bagi aktiviti jangkau luar.
Sementara itu, Yang Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia Sukimin Juki, berkata pemberian vaksin COVID-19 kepada pelajar sekolah adalah cara terbaik ketika ini memandangkan sesi persekolahan akan dibuka tidak lama lagi sekali gus mampu mewujudkan ekosistem yang selamat di sekolah.
Beliau berkata, bagi mewujudkan persekitaran yang selamat di sekolah, bukan hanya warga sekolah seperti guru, pihak pengurusan dan petugas sokongan sahaja perlu divaksin, tetapi juga pelajar sekolah bagi mewujudkan gelembung yang lebih selamat sesama mereka.
"Pemberian vaksin adalah yang terbaik buat masa ini. Mungkin tidak 100 peratus, tetapi dalam usaha mewujudkan ekosistem yang selamat, ia antara langkah terbaik pada waktu ini," katanya.
Dalam pada itu, Naib Yang Dipertua Majlis Pengetua Sekolah Malaysia Mohd Ariffin Abdul Rahman, berkata walaupun warga sekolah dan pelajar telah menerima suntikan vaksin, tindakan terbaik adalah mematuhi segala SOP yang telah digariskan.
Beliau berkata, ia berikutan sekiranya SOP seperti penjarakan fizikal dan pemakaian pelitup muka tidak diterapkan dengan baik, jangkitan masih boleh berlaku biarpun majoriti telah menerima vaksin.
"Kalau sudah divaksin tetapi tidak jaga SOP, kemungkinan jangkitan itu akan ada dan mungkin berada pada tahap satu atau dua. Tapi kita tidak mahu itu berlaku jadi langkah tambahan adalah jaga SOP walau di mana kita berada, dalam atau luar sekolah," katanya.– BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/penjelasan-vaksin-covid-19-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
57 Persen Pelajar Di Banten Telah Disuntik Vaksin Covid 19

57 Persen Pelajar Di Banten Telah Disuntik Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 197 hits
Kepala Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Provinsi Banten Tabrani mengatakan 57 persen pelajar berusia 12 hingga 17 tahun di Banten telah disuntik vaksin Tabrani mengatakan Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Banten menargetkan sampai akhir bulan ...
Berita Palsu Dua Pelajar Smk Tasek Damai Meninggal Dunia Akibat Vaksin Covid 19 Tidak Benar

Berita Palsu Dua Pelajar Smk Tasek Damai Meninggal Dunia Akibat Vaksin Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 398 hits
Assalamualaikum semuaAku ada terbaca satu berita tentang ada pelajar yang meninggal dunia akibat vaksin covid 19 Saja nak cari pengesahan aku google la berita ni Ternyata tak betul ya Aku kongsikan petikan berita dari Astro Awani Mior Farid...
Satgas Ingatkan Vaksin Tak Bisa Jadi Satu Satunya Tameng Menghadapi Pandemi Covid 19

Satgas Ingatkan Vaksin Tak Bisa Jadi Satu Satunya Tameng Menghadapi Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 174 hits
Dia mengungkapkan belajar dari pengalaman negara negara dengan cakupan vaksinasi dosis pertama yang tertinggi di dunia yaitu Singapura 79 persen Finlandia 73 persen Inggris 71 persen Jepang 66 persen dan Amerika Serikat 63 persen nyatanya l...
Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

Vaksin Covid 19 81 8 Peratus Populasi Dewasa Lengkap Dos

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 219 hits
81 8 peratus populasi dewasa dalam negara telah lengkapkan vaksinasi mereka sekali gus menyaksikan sasaran untuk capai imuniti kelompok semakin hampir SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWA...
Sanofi Henti Bangun Vaksin Covid 19 Guna Teknologi Mrna

Sanofi Henti Bangun Vaksin Covid 19 Guna Teknologi Mrna

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 301 hits
Syarikat Perancis Sanofi yang ketinggalan dalam penghasilan vaksin generasi baharu COVID 19 hari ini memutuskan untuk menghentikan penghasilan vaksin menggunakan teknologi messenger Asid Ribonukleik Sebaliknya gergasi farmaseutikal itu akan...
Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

Dakwaan Remaja Meninggal Dunia Di Lahad Datu Selepas Mendapatkan Vaksin Covid 19 Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 317 hits
Seramai 410 489 remaja telah menerima suntikan dos pertama vaksin COVID 19 sehingga semalam dan setakat ini tidak ada sebarang laporan mengenai kesan sampingan serius dialami golongan remaja yang menerima suntikan itu Gambar fail BERNAMA Vi...
Polis Perak Buka Kertas Siasatan Dakwaan Pelajar Mati Akibat Vaksin

Polis Perak Buka Kertas Siasatan Dakwaan Pelajar Mati Akibat Vaksin

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 193 hits
September 29 2021 11 30 PMKetua Polis Perak Mior Faridalathrash Wahid berkata berdasarkan siasatan kematian dua pelajar itu tiada kaitan dengan vaksin Covid 19 kerana kedua duanya belum pun menerima suntikan berkenaan IPOH Polis membuka dua...
5948 Sidang Media Isu Paksaan Dan Keselamatan Vaksin Buatan Baharu Covid 19 Gpmc Media 21 09 2021

5948 Sidang Media Isu Paksaan Dan Keselamatan Vaksin Buatan Baharu Covid 19 Gpmc Media 21 09 2021

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 210 hits
SIDANG MEDIA ISU PAKSAAN DAN KESELAMATAN VAKSIN BUATAN BAHARU COVID 19 Mengenai isu isu Paksaan kewajipan vaksin secara tidak langsungHentikan diskriminasi antara rakyat yang divaksin dan yang tidak divaksinPenangguhan vaksinasi untuk kanak...
Ridwan Kamil Minta Polisi Dalami Kasus Praktik Jual Beli Sertifikat Vaksin Covid 19

Ridwan Kamil Minta Polisi Dalami Kasus Praktik Jual Beli Sertifikat Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 151 hits
Gubernur Jawa Barat Ridwan Kamil menanggapi kasus penyalahgunaan wewenang dalam penerbitan sertifikat vaksin tanpa vaksinasi di Bandung Dia meyakini praktik kecurangan dan modus kejahatan bisa ditangani oleh pihak kepolisian
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan