Penjelasan Kenapa Rasulullah Sarankan Tidur Menghadap Kanan


Penjelasan Kenapa Rasulullah Sarankan Tidur Menghadap Kanan. Bukan sekadar postur berdiri atau duduk sahaja yang penting, waktu tidur kita juga harus memiliki posisi yang baik dan betul.
Satu di antara posisi tidur yang benar iaitu dengan menghadap ke kanan. Terdapat banyak hujah waktu tidur kita mesti menghadap ke kanan. Penjelasan Kenapa Rasulullah Sarankan Tidur Menghadap Kanan
1. Mengurangkan beban jantung
Posisi jantung manusia lebih cenderung jika ada di kiri. Dengan tidur menghadap ke kanan, hal itu bakal mengurangkan beban jantung dan organ badan lain.
Namun, jika kita tidur di posisi menghadap kiri, jantung bakal menerima aliran darah yang berlebihan. Denyut jantung juga jadi lebih cepat, walau sebenarnya jantung perlu rehat waktu kita tidur.
2. Merehatkan otak kiri
Hujah waktu tidur kita mesti menghadap kanan adalah untuk merehatkan otak kiri.
Mengapa cuma merehatkan otak samping kiri saja? Kerana otak kiri miliki manfaat untuk membantu organ-organ di bahagian kanan untuk bekerja dengan baik.
Contohnya untuk makan, mengingati sesuatu perkara, serta hal lain yang menguasai memakai organ badan kanan. Dengan posisi tidur menghadap kanan, kerja otak kiri juga semakin lebih santai untuk membantu kerja organ badan kanan.
3. Melindungi paru-paru
Paru-paru kiri manusia lebih kecil dari pada paru-paru kanan. Oleh kerana itu, dengan posisi tidur kita menghadap ke kanan, jantung tidak akan membebani paru-paru kanan.
Sebaliknya, bila tidur ke kiri, jantung bakal menerpa paru-paru yang memiliki ukuran kecil.
Tentunya, lebih tak baik buat kesihatan kita.
Selepas mengetahui hujah waktu tidur kita mesti menghadap ke kanan, Seperti yang disarankan Rasulullah SAW.
Adab Tidur dalam Islam serta Faedahnya
Di dalam Islam tidak ada satu aktiviti pun yang tidak dinyatakan, ia hanya untuk kebaikan manusia supaya kita dapat jadi manusia baik dengan cara jasmani serta rohani yang mempunyai tujuan untuk menggerakkan manfaatnya sebagai khalifah di dunia serta melakukan pekerjaan di dunia untuk melaksanakan ibadah pada Allah SWT. Seandainya manusia itu tak sihat kerana tidurnya tidak teratur, jadi ibadahnya juga akan tidak dapat dikerjakan dengan cara maksimum.
Adab tidur dalam Islam itu salah satunya:
1. Tidak tidur lewat malam selepas solat Isyak
Terkecuali dalam keadaan darurat seperti untuk mengulangkaji (muroja’ah) ilmu pengetahuan atau ada tamu atau menemani keluarga, seperti yang diriwayatkan oleh Abu Barzah radhiyallahu ‘anhu.
“Bahawasanya Rasulullah sallallahu ‘allaihi wasallam membenci tidur malam sebelumnya (solat Isyak) serta berbincang-bincang (yang tidak berguna) sesudahnya, ” Hadith Kisah Al-Bukhari No. 568 serta Muslim No. 647 (235).
2. Sebaiknya tidur dalam keadaan telah berwuduk
Seperti Hadith : “Apabila engkau akan mendatangi pembaringan (tidur), jadi sebaiknya berwuduk terlebih dulu seperti wudukmu untuk lakukan solat, ” (HR. Al-Bukhari No. 247 serta Muslim No. 2710).
3. Sebaiknya mengutamakan posisi tidur menghadap kanan
Tidur dengan posisi rusuk kanan sebagai tumpuan serta berbantal dengan tangan kanan, tidak mengapa jika sesudahnya beralih posisinya di atas segi kiri (rusuk kiri sebagai tumpuan). Hal semacam ini berdasarkan pada sabda Rasulullah :
“Berbaringlah diatas rusuk samping kananmu, ” (HR. Al-Bukhari no. 247 serta Muslim no. 2710).
“Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam jika tidur menempatkan tangan kanannya di bawah pipi kanannya, ” (HR. Abu Dawud no. 5045, At Tirmidzi No. 3395, Ibnu Majah No. 3877 serta Ibnu Hibban No. 2350).
4. Tidak dibenarkan terdedah dengan posisi perut sebagai tumpuannya baik saat tidur malam mahupun tidur siang
“Sesungguhnya (posisi tidur terdedah) itu iaitu posisi tidur yang dimurkai Allah Azza Wa Jalla, ” (HR. Abu Dawud dengan sanad yang sahih).
5. Membaca ayat-ayat Al-Quran, diantaranya :
Membaca ayat kursi. Membaca dua ayat paling akhir dari surat Al-Baqarah .Mencantumkan dua tapak tangan lalu ditiup serta dibacakan surat Al-Ikhlas, Al-Falaq serta An-Naas lalu dengan dua tapak tangan memegang dua bahagian badan yang boleh dipegang dengannya dari kepala, muka, serta badan bahagian depan. Ulangi sebanyak 3 kali. Hal ini dinyatakan dalam Hadith Kisah. Al-Bukhari dalam Fathul Bari XI/277 No. 4439, 5016 (cet. Daar Abi Hayan) Muslim No. 2192, Abu Dawud No. 3902, At-Tirmidzi.
6. Sebaiknya mengakhiri pelbagai doa tidur dengan doa tersebut :
“Bismikarabbii wa dho’tu jambii wa bika arfa’uhu in amsakta nafsii farhamhaa wa in arsaltahaa fahfazhhaa bimaa tahfazha bihi ‘ibaadakasshaalihiin. ”
“Dengan Nama-Mu, ya Rabb-ku, aku menempatkan lambungku. Serta dengan nama-Mu juga aku bangun daripadanya. Jika Engkau menahan rohku (mati), jadi berilah rahmat kepadanya. Namun jika Engkau melepaskannya, jadi peliharalah, seperti Engkau pelihara hamba-hamba-Mu yang soleh, ” (HR. Al-Bukhari No. 6320, Muslim No. 2714, Abu Dawud No. 5050 serta At-Tirmidzi No. 3401).
7. Disunnahkan jika akan membalikkan badan (dari satu segi ke segi yang lain) saat tidur malam untuk mengatakan doa :
“laa ilaha illallahu waahidulqahhaaru rabbussamaawaati wal ardhi wa maa baynahumaa ‘aziizulghaffaru. ”
“Tidak ada Illah yang memiliki hak diibadahi terkecuali Allah yang Maha Esa, Maha Perkasa, Rabb yang kuasai langit serta bumi dan apa yang ada di antara keduanya, Yang Maha Mulia lagi Maha Pengampun, ” (HR. Al-Hakim I/540 disetujui serta disahihkan oleh Imam adz-Dzahabi).
The post Penjelasan Kenapa Rasulullah Sarankan Tidur Menghadap Kanan appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/penjelasan-kenapa-rasulullah-sarankan-tidur-menghadap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mata Kanan Anak Juling Sebelah Dan Rabun Lepas Setahun Kerap Menghadap Skrin Telefon

Mata Kanan Anak Juling Sebelah Dan Rabun Lepas Setahun Kerap Menghadap Skrin Telefon

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 622 hits
Adakah anda selalu memberikan telefon atau gajet kepada anak Anak selalu menangis anda tak tahu nak buat apa maka terus bagi gajet Anak anda seolah olah ketagih kalau sehari tak dapat jadi resah gelisah Anak anda boleh menghadap gajet sehar...
Roti High 5 Boikot Umat Islam Gerakkan Harimau Sedang Tidur

Roti High 5 Boikot Umat Islam Gerakkan Harimau Sedang Tidur

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 1011 hits
PENGGUNABaru perasaan Roti High 5 sudah tiada itu hebatnya boikot Umat IslamSemalam nak beli roti baru perasan roti berjenama High 5 tiada di dalam rak Rupanya kilangnya dah tutup Bila search terjumpa berita Jun 2016 Bekas pekerja syarikat ...
Kebaikan Pakai Stokin Semasa Tidur Malam Rileks Media

Kebaikan Pakai Stokin Semasa Tidur Malam Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 379 hits
Mungkin tidak ramai dari kita yang menyedari akan kebaikan amalan memakai sarung kaki ketika tidur Kajian perubatan telah menunjukkan bahawa memakai stoking ketika tidur sangat digalakkan untuk membantu mendapatkan tidur yang berkualiti sel...
Terbukti Kurang Tidur Ternyata Bisa Buat Orang Lebih Pemarah

Terbukti Kurang Tidur Ternyata Bisa Buat Orang Lebih Pemarah

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 175 hits
Pendapat mengenai kurangnya tidur dapat menyebabkan orang marah marah ternyata dapat dibuktikan secara ilmiah Hasil penelitian ini mengungkap hubungan langsung antara berkurangnya jam tidur dengan meningkatnya kemarahan pada seseorang
Pentingnya Set Baju Tidur Menyusu Untuk Ibu Menyusu

Pentingnya Set Baju Tidur Menyusu Untuk Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 355 hits
Assalamualaikum dan salam sayang Tahniah kepada rakan rakan yang sedang mengandung ataupun telah bersalin Teringat pulak kenangan ciktom ketika excited mencari kelengkapan bayi bersalin dan juga berpantang Alhamdulillah adik ciktom yaty
Giliran Arul Kanda Pula Tidur Lokap Malam Ini

Giliran Arul Kanda Pula Tidur Lokap Malam Ini

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 341 hits
JIKA semalam bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini giliran Arul Kanda Kandasamy pula ditahan Suruhanjaya anti rasuah berhubung kes yang sama Bekas CEO 1Malaysia Develop...
4 Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur Dan Cara Atasinya

4 Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur Dan Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 567 hits
4 Punca Anak Meracau Sewaktu Tidur Dan Cara Atasinya Assalamualaikum Pernah tak alami keadaan tiba tiba je anak yang sedang tidur terbangun menjerit jerit meracau sambil mata terpejam rapat Pertama kali Diah berhadapan situasi anak meracau ...
Bahagian Tempat Tidur Suami Isteri Atas Katil

Bahagian Tempat Tidur Suami Isteri Atas Katil

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 1004 hits
Sebelum aku kawin dah banyak kali aku tengok gambar macam kat atas tu Lepas kahwin bahagian tempat tidur lelaki atas katil akan hanya kecik berbanding perempuan Mula mula aku ingat gambar tu Cuma sekadar lawak situasi dan keadaan yang saja ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar