Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik


LANGSUNG DARI PARLIMEN

SEPANJANG sidang dewan berlangsung pagi ini khususnya ketika Perdana Menteri Anwar Ibrahim (wakil Tambun) menjawab dan memberi penjelasan berhubung isu penjualan saham Malaysia Aiport Holdings Berhad (MAHB) kepada Global Insfrastructure Partners GIP untuk menguruskan lapangan terbang negara kepada GIP dewan berjalan penuh tertib dan santun.
Wakil pembangkang seperti terpukau dan terbius dengan hujah dan fakta diberikan Perdana Menteri, ditambah pula dengan penyampian secara defensive.
Penjelasan Perdana Menteri diterima dengan baik dan professional. Walaupun isu dijangka akan menghangatkan dewan sampai akan dipulau oleh pembangkang, tidak berlaku pagi ini. 
Pagi ini pembangkang rasional mungkin mereka telah mengambil ubat penenangan jiwa sebelum ke dewan. Ada dua wakil daripada pihak pembangkang mencelah bertanya soalan tambahan terhadap penerangan Perdana Menteri, wakil Machang (Wan Faisyal) dan Alort Star (Afnan Taib).
Wakil Machang bertanya kenapa syarikat GIP yang ada hubungan dengan Israel dipilih dan tidak syarikat lain. Dia juga bertanya kenapa tidak diambil syarikat dari Jepun atau Singapura yang berjaya menguruskan lapangan terbang di Narita dan Singapura dengan baik. Kenapa GIP yang ada hubungan dengan Israel dipilih? 
Manakala wakil Alor Star tidak sangat mengkhusus kepada isu Blackrock, tetapi menimbulkan soal ketidak selarian di antara PM dengan para menterinya. Menurut wakil Alor Setar, Anwar seperti berkerja bersendirian ke hulu ke hilir. Beliau mengibaratkan Perdana Menteri sebagai kepala kereta api berjalan bersendirian tanpa diikuti gerabak dari belakang.
Lantas itu beliau mencadangkan agar gerak gerabak yang kurang fungsi itu ditukar segera. Apakah dimaksudkan gerabak baru yang dijadikan gantian itu dari made in Pas?
Mengenai isu Blackrock Wakil Alor Setar itu berpuas hati dan mengucapkna terima kasih kepada Perdana Menteri. Ketua pembangkang atau pun wakil Marang tidak buka mulut langsung semasa isu itu dijelaskan perdana menteri. Atau pun beliau tidak hadir kerana sakit betis?
Bagi menjawab kedua persoalan dibangkitan itu, Perdana Menteri Anwar menjelaskan pemilihan GIP untuk menguruskan lapangan terbang kita kerana syarikat yang ada hubungan dengan Israel itu lebih tolenran berbanding syarikat lain. 
Tidak benar kalau hanya syarikat itu dinilai, kerana ada 45 buah syarikat dinilai untuk usahasama itu dan hanya lima dipilih. Kerajaan menolak syarikat lain kerana mereka gagal memenuhi syarat ditetapkan, pengerusi dan CEO hendaklah dari kalangan rakyat Malaysia tetapi mereka mahu pengerusi dan CEO MAHB dilantik dari kalangan rakyat mereka.
Bagaimana pun GIP bersetuju mematuhi syarakat ketat dikenakan KWSP dan Khazanah dimana mahukan pengerusi dan CEO dilantik dari kalangan rakyat Malaysia.  
PM juga menjelas dan merawat kebimbangan sesetengah pihak mengenai masa depan MAHB menjadi milik GIP sepenuhnya. Katanya ia tidak berbangkit kerana penguasaan saham MAHB dimiliki Khazanah dan KWSP sebanyak 70 peratus manakala pengerusi dan CEOnya adalah warganegara Malaysia. Ini adalah jaminan kerajaan walaupun syarat itu diperbuatkan oleh Khazanah dan KWSP.
Dalam pada itu PM menzahirkan rasa kesal kenapa isu ini dibangkit ketika ini sedangkan perundingan dan kerjasama dengan GIP dilakukan sejak tahun 2012 lagi. Tampak sangat ia sengaja diungkit kerana untuk dijadikan modal bagi menghentam kerajaan. [wm.kl. 12:17 pm 25/06/2024]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2024/06/penjelasan-isu-blackrocak-oleh-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Blackrock Isu Sebenar Jual Pegangan Aset Strategik Negara

Blackrock Isu Sebenar Jual Pegangan Aset Strategik Negara

papar berkaitan - pada 26/6/2024 - jumlah : 159 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jun 25 2024 5 05 PMPembangkang tidak pernah membantah pemilikan ekuiti firma firma tempatan yang diperolehi oleh Blackrock melalui pasaran terbuka Sebaliknya setiausaha akhbar Menteri Besar Kedah Muhamad Mat Yaki...
Isu Saham Mahb Tak Sama Dengan Kilang Berkaitan Blackrock Di Kedah Kelantan

Isu Saham Mahb Tak Sama Dengan Kilang Berkaitan Blackrock Di Kedah Kelantan

papar berkaitan - pada 25/6/2024 - jumlah : 245 hits
malaysiakini comAhli Parlimen Machang Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal kewujudan kilang berkaitan Blackrock di Kedah dan Kelantan tidak boleh disamakan dengan perancangan pengambilalihan Malaysia Airport Holdings Berhad Menurutnya pelabura...
Anwar Bidas Pihak Guna Isu Blackrock Untuk Kepentingan Politik

Anwar Bidas Pihak Guna Isu Blackrock Untuk Kepentingan Politik

papar berkaitan - pada 22/6/2024 - jumlah : 147 hits
Siapa yang izinkan syarikat Israel beroperasi dulu bidas PM AnwarHarapandailyDatuk Seri Anwar Ibrahim membidas tindakan pihak tertentu yang menunggang isu penyertaan syarikat BlackRock dalam penstrukturan semula kepentingan Malaysia Airport...
Insya Allah Apa Yang Saya Cakap Ini Benar Ustaz Don Tampil Beri Penjelasan Isu First Love Nabi Amp Video Dimanipulasi

Insya Allah Apa Yang Saya Cakap Ini Benar Ustaz Don Tampil Beri Penjelasan Isu First Love Nabi Amp Video Dimanipulasi

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 117 hits
Sebelum ini nama Ustaz Don Daniyal meniti di bibir netizen gara gara kekhilafannya berkongsi kisah cinta pertama Nabi Muhammad S A W ketika bersiaran di sebuah stesen radio Perkongsian tersebut kemudiannya menimbulkan pelbagai respon dalam ...
Isu Blackrock Adalah Perangkap Buat Pembangkang Mereka Terperangkap

Isu Blackrock Adalah Perangkap Buat Pembangkang Mereka Terperangkap

papar berkaitan - pada 26/6/2024 - jumlah : 85 hits
Hujung Mei bulan lepas GM dah ulas isu Blackrock dan beberapa syarikat multi mega yang lain sebagai pengurus aset Kami berdiam diri lihat gelagat masing2 di kalangan pembangkang Seperkara yang kalian tak tahu yang mencanangkan isu Blackrock...
Penjelasan Bpjs Ketenagakerjaan Soal Viral Kebocoran Data Oleh Hacker

Penjelasan Bpjs Ketenagakerjaan Soal Viral Kebocoran Data Oleh Hacker

papar berkaitan - pada 27/6/2024 - jumlah : 95 hits
BPJS Ketenagakerjaan membantah tejadi kebocoran data seperti beredar lewat akun media sosial X FalconFeedsio
Pdrm Ugutan Terbuka Untuk Bakar Mydin Oleh Penyokong Pembangkang

Pdrm Ugutan Terbuka Untuk Bakar Mydin Oleh Penyokong Pembangkang

papar berkaitan - pada 17/6/2024 - jumlah : 126 hits
Dr Mazlee Malek Ugutan terbuka untuk bakar Mydin oleh penyokong pembangkangHarap Polis Diraja Malaysia boleh ambil tibdakan terhadap individu seperti ini sebelum terlambat Mungkin beliau anggap ianya sebagai ugutan biasa namun kebanyakan ak...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Akaun Emas Gap Bukan Emas Digital


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Saiz Fail Dlc Shattered Space Untuk Starfield Ditemui

Vivo Tunjuk X200 Series Dengan Lebih Jelas