Penjelasan Isu Al Kahfi Polemik Pacndangan Ustaz Azhar Idrus




Ustaz Dr Abdul Halim El-Muhammady


Masalah penjelasan yg diberikan oleh Ustaz Azhar tentang pertanyaan seorang yang memahami ucapan PM 10 menyebut ashab Al kahf adalah orang Kristian ..Soalan dikemukakan kpd Ust Azhar Idrus untuk mendapat pandangannya  tentang kenyataan PM yang difahami oleh yang bertanya.


Ust Azhar Idrus memberi jawapan sepontan TANPA menghalusi  apa ucapan sebenar PM dengan mengatakan PM menyebut ashab Al kahf adalah orang Kristian dan ditambah lagi dengan  kenyataan bahawa pandangan sebegini adalah daripada orang jahil perkara agama yang boleh menyesatkan orang lain .


Ust Azhar Idrus juga mengatakan  agama Kristian ini agama Baru yg percaya kpd konsep triniti sedangkan ashab Al kahfi beriman kpd Allah Tuhan yang Maha ESA


Kesilapan yang nyata jawapan yang diberikan kerana;
 
PM tidak menyebut ashab alkahfi beragama Kristian TAPI beliau menyebut pemuda itu menyelamatkan diri kedalam gua untuk menyelamatkan prinsip hidup mereka mempertahankan akidahnya dan agamanya kerana di waktu pemerintahan   kerajaan Roman ketika itu Akan membunuh sesiapa SAHAJA yang percaya kepada agama Masihi atau Yahudi yang menjadi pegangan manusia pada masa pemerintahan Decius 250 AD.


PM menyebut tentang pemuda ini  tentang ketegasan pegangannya أنهم آمنوا بربهم و دناهم هدى


Mereka itu beriman dengan Tuhan mereka dan Allah menambah lagi hidayah kepada mereka.


PM menyebut Kristian itu islah Zaman peristiwa ashab Al kahf berlaku bukannya menyebut ashab alkahf Kristian atau Masihi.


Kalaupun mereka itu menganut Kristian atau Yahudi masih dalam pengajaran kitabnya yang asal iaitu Taurat atau Injil.


Dari sudut fakta ilmiah dan sejarah tentang agama Kristian dikatakan Baru.


Ia bukan Baru, perubahan konsep teriniti telah lama berlaku selepas Nabi Isa diangkat oleh Allah SWT dan keputusan tentang kepercayaan Tuhan Tiga uknum itu dilakukan oleh Paderi pada Zaman pemerintahan kerajaan Roman dan konsep teriniti ini dicatatkan dalam Qur'an sebagai konsep ketuhanan yang salah begitu juga kepercayaan orang kristian Nabi Isa dibunuh Sebagai menebus dosa kesalahan manusia yang Isa menebusnya.


Penyelewengan agama Kristian dan Yahudi ini bukan Baru. Qur'an mendedahkan penyelewengan ini untuk memberitahui kepada generasi kemudian supaya tidak ada  kesedaran bahawa mereka MENGIKUTI autoriti agama dari keputusan paderi-paderi atau hukamak mereka bukannya daripada Allah.


Ust Azhar Idrus nampaknya melakukan dua kesilapan dalam penjelasanya . 


Pertama jawapan yang diberikan terhadap pertanyaan yang diimulakan oleh yang bertanya menunjukkan DIA  tidak memahami apa ucapan sebenar PM atau Sengaja dikemukan soalan begitu untuk melahirkan persepsi  negatif terhadap PM dan ia bertepatan pula dengan sifat gopoh Ust Azhar Idrus untuk respon soalan tersebut dengan SEGERA dan ditambah lagi dengan kata- kata yang merendahkan keupayaan pengetahuan dan llmu PM sedangkan dia tidak halusi sendiri ucapan PM . 


Sebagai seorang ulama di hormati untuk memberi pandangan terhadap seorang pemimpin negara sepaturnya dia berpegang kpd ayat tabayyun  bukannya terus menerima dan respon kepada apa SAHAJA soalan yang dikemukakan


Selain itu fakta ilmiah tentang ulasannya berkenaan keristianiti juga tidak memberi penjelasan yang baik dan meyakinkan terutamanya kaitan dengan ashab alkahf  kerana dalam perbincangan ulama ada menyebut tentang pegangan agama ashab alkahfi yang mereka pertahankan.


Ulama sepaturnya lebih berhati-hati dalam memahami isu dan memberi pandangan terhadapn ya berdasarkan fakta ilmu bukannya secara sebrono SAHAJA kerana pandangannya menjadi ikutan masyarakat.


Semoga golongan ulama menjadi ubur menyuluh masyarakat untuk hidup Aman dan bahagia dan memandu pemimpin negara  kearah kesejahteraan hidup rakyat dan negara bukannya merendah dan menghina kedudukkannya. 


*Ustaz Dr Abdul Halim El-Muhammady* adalah Pengerusi Persatuan Majlis Murabbi Madani dan Ahli Majlis Istisyari WADAH. Mantan Pensyarah UKM.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/12/penjelasan-isu-al-kahfi-polemik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Kesilapan Ustaz Azhar Idrus Mengenai Isu Al Kahfi

Dua Kesilapan Ustaz Azhar Idrus Mengenai Isu Al Kahfi

papar berkaitan - pada 23/12/2023 - jumlah : 208 hits
HarapanDaily comUSTAZ DR ABDUL HALIM EL MUHAMMADYMasalah penjelasan yang diberikan oleh Ustaz Azhar Idrus tentang pertanyaan seorang yang memahami ucapan PM 10 menyebut ashab Al Kahf adalah mengenai orang Kristian Soalan dikemukakan kepada ...
Biodata Ustaz Azhar Idrus Penceramah Bebas Asal Terengganu

Biodata Ustaz Azhar Idrus Penceramah Bebas Asal Terengganu

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 164 hits
Siapa yang tidak kenal dengan Ustaz Azhar Idrus seorang penceramah terkenal dalam negara malaysia dengan gayanya yang tersendiri Beliau yang mesra disapa UAI adalah merupakan seorang penceramah bebas yang telah terkenal sejak dahulu lagi Te...
Penjelasan Isu Larangan Ucapan Merry Chistmas Pada Kek

Penjelasan Isu Larangan Ucapan Merry Chistmas Pada Kek

papar berkaitan - pada 17/12/2023 - jumlah : 94 hits
Menurut kenyataan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia 1 Tular di media sosial berkenaan isu larangan ucapan Merry Christmas pada kek berikutan Memorandum dari Syarikat Berry s bertarikh 14 Disember 2023 bertajuk Not Allowed
Isu Pengadil Di Final Piala Malaysia Fam Keluar Kenyataan Rasmi

Isu Pengadil Di Final Piala Malaysia Fam Keluar Kenyataan Rasmi

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 151 hits
Sebelum perlawanan final Piala Malaysia 2023 berlangsung isu keadaan padang menjadi topik utama seluruh peminat bola sepak tanah air Tidak habis di situ timbul pula isu pengadil bagi perlawanan antara Johor Darul Ta zim melawan Terengganu F...
Siasatan Forensik Tumpu Elemen Jenayah Dalam Isu Godam Data Perkeso

Siasatan Forensik Tumpu Elemen Jenayah Dalam Isu Godam Data Perkeso

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 175 hits
SIASATAN forensik nbsp termasuk dakwaan pembabitan pihak tertentu di sebalik serangan siber terhadap Pertubuhan Keselamatan Sosial sedang giat dijalankan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perkeso Mohammed Azman Aziz Mohammed berkata nbsp mes...
Ashabul Kahfi Nasrani Atau Kristian

Ashabul Kahfi Nasrani Atau Kristian

papar berkaitan - pada 25/12/2023 - jumlah : 98 hits
HarapanDaily comIsu Ashabul Kahfi ini telah dijadikan isu politik untuk menyerang pihak yang berbeza sehingga lahir tuduh menuduh sebagai sesat dan sebagainya Apabila menjadi isu politik nilai ilmu telah dikesampingkan dan kalam serta tulis...
Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Najib Tun Razak Game Over

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


5 Star Hotel Kuala Lumpur Malaysia Top Luxury Kl

Zeus4d Experience Endless Entertainment

Tersangkut Dalam Lif Pejabat

Bos Rajin Bagi Makanan

Color Psychology In Brand Names

Pintu Lain Ke Syurga