Penjawat Awam Digalak Berwakaf Secara Berkala


BERNAMA TAN SRI Muhyiddin Yassin berucap ketika pelancaran Bulan Wakaf Kebangsaan. FOTO BERNAMA Kuala Lumpur: Bagi meningkatkan tabungan dana dan aset wakaf negara, satu inisiatif perlu dirangka di peringkat kerajaan persekutuan untuk menggalakkan penjawat awam berwakaf, khususnya secara berkala melalui potongan gaji, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Perdana Menteri berkata tindakan itu antara empat perkara utama yang digariskan bagi memastikan instrumen wakaf dapat memainkan peranan penting dalam membantu ekonomi negara.
Untuk itu, beliau mahu semua ketua setiausaha kementerian dan ketua jabatan serta agensi peringkat persekutuan memainkan peranan dalam menggalakkan pegawai dan kakitangan mereka berwakaf.
Katanya Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali sudah meluluskan Pekeliling Am Bil. 1 Tahun 2020 Tatacara Pelaksanaan Sumbangan Wakaf Tunai Melalui Potongan Gaji Secara Sukarela Bagi Pegawai Awam yang berkhidmat di Wilayah Persekutuan dan negeri.
"Begitu juga dengan institusi-institusi perbankan dan kewangan dalam membantu mempelbagaikan lagi platform berwakaf.
"Institusi-institusi kewangan Islam seharusnya menjadikan wakaf sebagai elemen yang menjadi nilai tambah kepada produk dan perkhidmatan kewangan mereka," katanya dalam ucapan bersempena pelancaran bulan Ramadan sebagai Bulan Wakaf Kebangsaan yang disiarkan melalui akaun Facebook rasminya hari ini.
Selain itu Muhyiddin berkata pembangunan hartanah wakaf juga perlu dijadikan satu elemen penting dalam penyediaan pelan pembangunan setiap Rancangan Malaysia.
Dalam konteks itu katanya syarikat berkaitan kerajaan, syarikat pelaburan berkaitan kerajaan dan badan korporat bersama-sama Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), Yayasan Waqaf Malaysia (YWM) dan majlis agama Islam negeri perlu mengenal pasti ruang dan peluang kerjasama yang boleh dijalinkan bagi mengoptimumkan penggunaan dan pembangunan aset-aset wakaf.
Perdana menteri turut mahu satu pelan pembudayaan wakaf yang holistik dan komprehensif dirangka di peringkat nasional dan negeri bagi mewujudkan masyarakat yang lebih celik wakaf.
Katanya YWM perlu diperkasakansama ada dalam bentuk suntikan dana atau pertambahan bakat supaya ia benar-benar dapat menjadi teladan pentadbiran wakaf yang terkedepan di peringkat antarabangsa.
"Saya berharap melalui peranan institusi-institusi berkaitan wakaf di Malaysia, kita boleh menawarkan kepakaran serta model amalan terbaik kepada negara-negara Islam yang lain dalam usaha mengembalikan kegemilangan wakaf," katanya.
Perdana menteri berkata kerajaan persekutuan melalui JAWHAR dan YWM akan terus komited untuk bekerjasama dengan majlis agama Islam negeri-negeri supaya instrumen wakaf dapat berperanan aktif dan efektif untuk membangunkan taraf sosioekonomi ummah.
Mengenai pelancaran bulan Ramadan sebagai Bulan Wakaf Kebangsaan, Muhyiddin berkata ia dilaksanakan bagi memastikan masyarakat dapat memberikan tumpuan khusus kepada kehebatan wakaf.
"Ini bukanlah bermaksud untuk berwakaf perlu menunggu Ramadan tetapi kita akan merancakkan lagi aktiviti wakaf pada bulan ini ke seluruh pelusuk Malaysia.
"Semoga setiap aktiviti yang dirancang sepanjang Bulan Wakaf Kebangsaan Tahun 2021 ini akan dapat memenuhi hasrat amal jariah pewakaf dan beroleh ganjaran serta rahmat Ilahi," katanya.
Perdana menteri turut menyentuh mengenai Dana Kenanga Waqf Al-Ihsan iaitu unit amanah yang dilancarkan hasil kerjasama Kenanga Investors Berhad dan YWM serta kerjasama kedua di antara YWM dan Bank Rakyat.
Muhyiddin berkata menerusi kerjasama dalam meningkatkan tabungan dana wakaf, Bank Rakyat memberi komitmen untuk menyumbangkan dana wakaf sebanyak RM1 juta sebagai geran padanan.
"Bagi setiap ringgit disumbangkan pewakaf individu ke platform disediakan Bank Rakyat, Bank Rakyat akan mewakafkan nilai yang sama kepada Dana Wakaf Tunai. Ini adalah revolusi wakaf cetusan sinergi sektor korporat yang mampu menyumbang kepada pembangunan dan perkembangan wakaf di Malaysia," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/penjawat-awam-digalak-berwakaf-secara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rombak Kabinet Bergaji Besar Dahulu Sebelum Suruh Penjawat Awam Berwakaf

Rombak Kabinet Bergaji Besar Dahulu Sebelum Suruh Penjawat Awam Berwakaf

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 225 hits
Rombak Kabinet Bergaji Besar Dahulu Sebelum Suruh Penjawat Awam Berwakaf Susulan kenyataan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bahawa negara sudah kekurangan duit Ahli Dewan Undangan Negeri Durian Tunggal mencadangkan kerajaan membuat rombakan...
Pelajar Antarabangsa Dakwa Diserang Polis Bantuan Direman 4 Hari Kerana Halang Tugas Penjawat Awam

Pelajar Antarabangsa Dakwa Diserang Polis Bantuan Direman 4 Hari Kerana Halang Tugas Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 232 hits
1 131 total views 1 131 views today Dakwaan yang dibuat pelajar antarabangsa sebuah universiti tempatan yang viral di media sosial semalam mendakwa dirinya diserang oleh anggota polis bantuan wanita di pintu masuk universiti mengundang pada...
Penjawat Awam Jangan Terlibat Kempen Antivaksin Kata Ksn

Penjawat Awam Jangan Terlibat Kempen Antivaksin Kata Ksn

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 245 hits
Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali berucap pada majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2020 Jabatan Perdana Menteri hari ini PUTRAJAYA Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali hari ini mengingatkan penjawat awam agar tidak terlibat dengan g...
Kenapa Kerajaan Bisu Sampai Bila Mahu Penjawat Awam Perlu Hadap Situasi Begini

Kenapa Kerajaan Bisu Sampai Bila Mahu Penjawat Awam Perlu Hadap Situasi Begini

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 185 hits
Iklan banci boleh dikatakan setiap hari masuk TV Tak cukup iklan dibuat forum untuk merayu rakyat supaya membuat pengisian secara online Persoalannya kenapa kerajaan membisu dalam perkukuhkan perundangan supaya menyenangkan statististics de...
Register Online Cuepacscare Cuepacspa Cara Daftar Program Takaful Penjawat Awam

Register Online Cuepacscare Cuepacspa Cara Daftar Program Takaful Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 269 hits
REGISTER ONLINE CUEPACSCARE CUEPACSPA CARA DAFTAR PROGRAM TAKAFUL PENJAWAT AWAM Kepada yang berminat untuk register online Cuepacscare Cuepacspa boleh rujuk artikel ini Pusat Khidmat Pemasaran MyCuepacsCare melancarkan sistem permohonan sec...
Insentif Untuk Penjawat Awam

Insentif Untuk Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 153 hits
Oleh MOHD FADHLI MOHD SULAIMAN Ismail Sabri Yaakob menyampaikan anugerah kepada Komander Tentera Laut Diraja Malaysia Norhasram Mohd Muharami pada Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan Pingat Perkhidmatan Pekerti Terbilang Kementerian Pertaha...
Pembayaran Bantuan Insentif Khas Bagi Penjawat Awam Persekutuan

Pembayaran Bantuan Insentif Khas Bagi Penjawat Awam Persekutuan

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 410 hits
Pembayaran Bantuan Insentif Khas Bagi Penjawat Awam Persekutuan ini merujuk kepada Pembayaran Bantuan Insentif Khas Tahun 2020 bagi Penjawat Awam Persekutuan di Sarawak Pembayaran BIK Tahun 2020 kepada semua Penjawat Awam Persekutuan ini di...
Sprm Tahan Pengurus Syarikat Penjawat Awam Disyaki Kemuka Tuntutan Palsu Rm336 000

Sprm Tahan Pengurus Syarikat Penjawat Awam Disyaki Kemuka Tuntutan Palsu Rm336 000

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 177 hits
Pengurus syarikat dan seorang penjawat awam ditahan SPRM di Sandakan kerana disyaki membuat tuntutan palsu berjumlah RM326 000 SANDAKAN Pengurus syarikat dan seorang penjawat awam ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana disyak...
Penjawat Awam Jangan Amal Budaya Bodek

Penjawat Awam Jangan Amal Budaya Bodek

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 213 hits
HARAKAH DAILY ALOR SETAR Penjawat awam dinasihat tidak mengamalkan budaya membodek sebaliknya menjalankan tanggungjawab dengan penuh berhemah Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata kerajaan negeri tidak mahu penjawat awam mengam...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama