Peniaga Ayam Bantah Lantikan Pengedar Tunggal



MyMetroMutakhir
Bernama
Georgetown: Persatuan Peniaga Ayam Pulau Pinang hari ini, membantah pelantikan sebuah syarikat pengedar ayam tunggal dan menggesa Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) mempertimbangkan tindakan menghapuskan tempat penyembelihan ayam di semua pasar basah di bahagian pulau yang disifatkan sebagai menindas peniaga ayam segar keseluruhannya.
Pengerusi persatuan itu, Azizur Rahman mendakwa tindakan kerajaan negeri melantik satu syarikat pengedar ayam yang berasal dari Singapura itu pada Disember tahun lalu menimbulkan pelbagai isu termasuk status penyembelihan ayam mengikut syarak selain kesegaran dan kebersihan ayam yang diragui.
"Pelantikan syarikat tersebut juga diragui kerana tiada hitam putih daripada pihak kerajaan negeri berhubung pelantikan tersebut.

"Malah, kami sebagai peniaga ayam segar juga dikehendaki membeli peti pendingin dari syarikat berkenaan yang berharga RM12,000 sebuah sebelum 1 Mac ini. Ini adalah satu bentuk penindasan," katanya dalam satu sidang media di sini, hari ini.
Katanya, jika syarikat berkenaan memonopoli aktiviti pengedaran ayam keseluruhannya, lebih 200 peniaga ayam dan pekerja di pasar basah sedia ada akan terjejas.
"Jangan sampai isu ini terjadi seperti isu daging sejuk beku import baru-baru ini. Sebagai peniaga Muslim adalah menjadi tanggungjawab kami untuk sediakan ayam yang halal untuk pengguna Islam.
"Jadi, kami sebulat suara menolak tindakan MBPP dan menggesa kerajaan negeri untuk mewujudkan pusat penyembelihan halal (kendalian orang Islam) di setiap (pasar) daerah di negeri ini," katanya.
Terdahulu, isu tersebut timbul susulan cadangan MBPP untuk menghapuskan penyembelihan ayam di semua pasar basah di bahagian pulau apabila pembinaan pusat pengedaran ayam di Batu Lanchang siap sepenuhnya pada tahun ini.


Apabila siap kelak, pusat itu akan mengedar ayam yang siap disembelih kepada 126 penjual ayam di 26 pasar di seluruh Pulau Pinang.
Pada 1 Februari tahun lalu Datuk Bandar MBPP Datuk Yew Tung Seang dilaporkan berkata pembinaan pusat pengedaran itu adalah untuk mengekalkan kebersihan di semua pasar basah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/01/peniaga-ayam-bantah-lantikan-pengedar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Makan Nasi Ayam Autentik Juga Itik Goreng Berempah Hanya Di Chicken Rice Guys

Nak Makan Nasi Ayam Autentik Juga Itik Goreng Berempah Hanya Di Chicken Rice Guys

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 617 hits
Anda peminat Nasi Ayam Hainanese dengan rasa autentik Tentunya tercari carinya mana restoran yang memenuhi selera Boleh dikatakan sebut saja Nasi ayam semua orang menyukainya Dalam episod sulung Makan Di Mana Imran Aqil selaku hos membawa k...
Rendang Ayam Berkuah

Rendang Ayam Berkuah

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 401 hits
Sejak macam pandai masak rendang ayam kemain ligat masak rendang ayam 2 3kali sebulan Sebulan ye bukan seminggu Baca betul betul Jangan salah faham Kalau seminggu kenyang makan ayam je lah Buat rendang ayam bila teringin je Biasanya kalau o...
Resepi Pekasam Ayam Goreng Dengan Kacang Buncis Lazat Uhh

Resepi Pekasam Ayam Goreng Dengan Kacang Buncis Lazat Uhh

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 405 hits
Bila di sebut pekasam kebiasaannya orang mesti orang ingat pekasam ikan sungai ataupun pekasam daging Tapi jangan tak tau dah ada pekasam ayam pula Kalaulah opah aku masih hidup tercengang cengang dia apabila mendapat tahu ni Zaman berubah ...
Nasi Hijau Ayam Golek

Nasi Hijau Ayam Golek

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 492 hits
Bila tak berapa nak sihat semalam nak memasak pun tak larat Boleh pulak pening dan rasa badan lain macam Rasa nak demam macam tu lah Selagi tak teruk malas betul nak telan paracetamol Bertahan je lah Husband pun keluar membeli makanan Kedai...
Lima Resipi Comfort Food Ayam Brand Untuk Melangkah Ke Tahun Baharu

Lima Resipi Comfort Food Ayam Brand Untuk Melangkah Ke Tahun Baharu

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 349 hits
Lima Resipi Comfort Food Ayam Brand untuk Melangkah ke Tahun Baharu Comfort food adalah makanan ringkas yang pernah menjadi kegemaran di masa lampau Ia mampu membawa kita kembali ke zaman sewaktu kecil melangkah ke dapur melihat ibu atau ne...
Ayam Masak Kalio Menggunakan Sos Kalio Aya Real Food

Ayam Masak Kalio Menggunakan Sos Kalio Aya Real Food

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 324 hits
Ayam Masak Kalio Menggunakan Sos Kalio AYA Real Food Dah dua hari Ummi bersenang lenang ponteng masak Semalam Ummi ambil cuti menghilangkan penat meronda Legoland Nasiblah ada Ready to Eat Sauce Kalio AYA REAL FOOD senang kerja Ummi Pertama...
Tukar Selera Keluarga Buat Ayam Masak Ungkep Makan Dengan Nasi Panas Panas Sedap

Tukar Selera Keluarga Buat Ayam Masak Ungkep Makan Dengan Nasi Panas Panas Sedap

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 396 hits
Ada yang teringin nak cuba menu Ayam Masak Ungkep Ini masakan popular orang Jawa Kuahnya tak terlalu basah dan kering sedikit macam rendang Masakan Ungkep ni guna cili api Kalau nak pedas boleh tambah cili api lebih sedikit Kalau mahu kuran...
Ayam Panggang Crumble

Ayam Panggang Crumble

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 421 hits
Ayam Panggang CrumbleBy Kak Wan Resipicitarasawan Bahan bahan1 ekor Ayam 5 batang daun bawang1 labu bawang putih belah Bahan Perapan2 sudu teh Rempah Chinese 5 spices1 sudu besar serbuk pati ayam2 sudu kecil garam 1 sudu kecil lada hitam ka...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional