Pengkhianatan Tun Terhadap Ph Didedah Tommy Thomas





“Menarik sekali pendedahan mantan Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas, di dalam buku ‘My Story: Justice in the Wilderness’ terbitan SIRD yang mula berada di pasaran semalam kata Penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff.
Dr Kamarul juga menyifatkan buku yang ditulis oleh bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas itu adalah bukti nyata bagaimana Yang di-Pertuan Agong telah melaksanakan tanggungjawab dalam tempoh peralihan kuasa sebelum ini dengan seadil-adilnya.
"Seri Paduka telah bertindak tanpa cuba memihak kepada mana-mana pihak seperti didakwa ketika zaman peralihan Pakatan Harapan (PH) kepada kerajaan baharu.

Tommy juga menurut Dr. Kamarul telah menyatakan bahawa selepas Tun Dr Mahathir Mahathir Mohamad melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Februari tahun lalu, peruntukan Perlembagaan membolehkan timbalan beliau ketika itu, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilantik sebagai pemangku Perdana Menteri.
"Agong bertindak mengikut Perlembagaan dan mahu melantik Dr Wan Azizah sebagai pemangku Perdana Menteri atau Perdana Menteri Interim.
"Bagaimanapun, Dr Mahathir mencalonkan dirinya untuk jawatan sementara itu, meskipun sudah berundur sebagai Perdana Menteri.

PENGKHIANATAN TERUK TUN DR MAHATHIR KINI TERDEDAH
Menarik sekali pendedahan mantan Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas, di dalam buku “My Story: Justice in the Wilderness” terbitan SIRD yang mula berada di pasaran semalam.
Paling menarik bagi saya tentulah pendedahan Tan Sri Tommy mengenai peranan Yang di-Pertuan Agong di dalam tempoh peralihan kuasa, iaitu bahawa:
(1) Yang di-Pertuan Agong merayu kepada Tun Dr Mahathir Mohamad supaya kekal menjadi Perdana Menteri tetapi Tun Dr Mahathir bertegas mahu meletakkan jawatan yang menyebabkan Yang di-Pertuan Agong tiada pilihan lain selain menerima perletakan jawatan tersebut.
(2) Tun Dr Mahathir tegas bahawa Kabinet mesti dibubar (insisted that the Cabinet must be dismissed) ekoran perletakan jawatan beliau sebagai Perdana Menteri dan ini terpaksa diterima oleh Yang di-Pertuan Agong menyebabkan sejumlah 50 Menteri dan Timbalan Menteri hilang jawatan.
(3) Yang di-Pertuan Agong sebenarnya mahu melantik Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri Interim tetapi Yang di-Pertuan Agong tidak dapat berbuat demikian kerana Tun Dr Mahathir mahukan beliau sendiri dilantik sebagai Perdana Menteri Interim tersebut.
Sangat menarik juga pastilah pendedahan Tan Sri Tommy bahawa Tun Dr Mahathir menyebut kepada beliau di dalam pertemuan mereka pada 25 Februari 2020 bahawa:
(1) Tun Dr Mahathir mempunyai sokongan sebulat suara daripada 222 Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri.
(2) Tun Dr Mahathir akan mempunyai kuasa penuh (“a complete free hand”) di dalam Kerajaan Perpaduan beliau.
(3) Jawatan parti tidak akan diberi pertimbangan oleh Tun Dr Mahathir untuk lantikan Kabinet Kerajaan Perpaduan.
(4) Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng tidak akan menjadi sebahagian daripada Kabinet Kerajaan Perpaduan.
(5) Tun Dr Mahathir terpaksa memecat Tan Sri Tommy sebagai Peguam Negara kerana ini adalah syarat UMNO dan PAS.
Buku Tan Sri Tommy ini adalah bukti nyata bagaimana Yang di-Pertuan Agong telah melaksanakan tanggungjawab Baginda dalam tempoh peralihan kuasa ini dengan seadil-adilnya tanpa cuba memihak kepada mana-mana pihak seperti didakwa.
Lebih penting lagi, buku Tan Sri Tommy ini juga adalah bukti jelas bagaimana Tun Dr Mahathir telah mengkhianati dengan seteruk-teruknya rakan-rakannya di dalam PH, khususnya Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Lim Guan Eng.
Tidak dapat dibayangkan jika pemimpin-pemimpin seperti Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Dr Wan Azizah dan Lim Guan Eng masih sanggup bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir setelah beliau dibuktikan telah mengkhianati dengan seteruk-teruknya mereka..
.. Itupun ada lagi yang nak bekerjasama sekali lagi dengan Tun untuk menumbangkan Muhyiddin dan PN pula.

Sabda Rasulullah S.A.W. “Jangan sampai kamu dipatuk oleh ular di dalam lubang yang sama dua kali,” (Riwayat Abu Daud)...
Dari satu sudut yang lain pula.. tindakan Tommy tu tak proffesional sebab melanggar prinsip asas Perundangan iaitu  "kepentingan peguam-pelanggan".

Yang mana diantaranya ialah tidak mendedahkan kepada umum sebarang nasihat yang diberi kepada pelanggan sepanjang perkhidmatan, kecuali dalam keadaan yang dibenarkan undang-undang



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/pengkhianatan-tun-terhadap-ph-didedah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tun Mahathir Tak Mahu Usir Zakir Naik Tommy Thomas

Tun Mahathir Tak Mahu Usir Zakir Naik Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 215 hits
January 31 2021 DR Mahathir Mohamad tidak mahu mengusir Zakir Naik walaupun hanya itu yang dikehendaki oleh India kalau sekiranya ia tidak dapat mengekstradisi pendakwah kontroversi itu kata bekas Peguam Negara Tommy Thomas Dalam buku biogr...
Kes Altantuya Najib Dakwa Difitnah Keluar Surat Tuntutan Terhadap Tommy Thomas

Kes Altantuya Najib Dakwa Difitnah Keluar Surat Tuntutan Terhadap Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 370 hits
February 2 2021 6 18 PMMuhammad Shafee Abdullah berkata Najib Razak mengarahkan beliau memfailkan saman awal minggu depan jika Tommy Thomas gagal memberi jawapan memuaskan menjelang Jumaat ini PETALING JAYA Najib Razak mengeluarkan surat tu...
Bekas Pegawai Jabatan Peguam Negara Buat Laporan Polis Terhadap Tommy Thomas Kerana Fitnah

Bekas Pegawai Jabatan Peguam Negara Buat Laporan Polis Terhadap Tommy Thomas Kerana Fitnah

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 189 hits
Provided by Free Malaysia Today Mohamad Hanafiah Zakaria mahu polis melakukan siasatan terhadap Tommy Thomas atas kesalahan memfitnah PETALING JAYA Seorang bekas pegawai kanan undang undang membuat laporan polis terhadap Tommy Thomas kerana...
Akhirnya Tun Jawab Serangan Tommy Thomas

Akhirnya Tun Jawab Serangan Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 359 hits
Setelah beberapa hari berlalu akhirnya Tun Mahathir menjawab tuduhan oleh Tommy Thomas melalui memoir My Story Justice in the Wilderness terhadap dirinya Tan Sri Tommy Thomas jelas sangat kecewa dengan Tun Dr Mahathir Mohamad kerana meletak...
Najib Bakal Fail Saman Fitnah Terhadap Tommy Thomas Penerbit

Najib Bakal Fail Saman Fitnah Terhadap Tommy Thomas Penerbit

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 231 hits
freemalaysiatoday com February 6 2021 3 17 PMBekas perdana menteri Najib Razak minggu lalu telah menuntut permohonan maaf dan ganti rugi sebanyak RM10 juta daripada Thomas atas dakwaan memfitnah beliau di dalam buku yang ditulisnya KUALA LU...
Buku Tommy Thomas Hina Institusi Perundangan Ag

Buku Tommy Thomas Hina Institusi Perundangan Ag

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 277 hits
Buku memoir yang ditulis bekas peguam negara Tommy Thomas jelas merupakan penghinaan terhadap institusi perundangan di negara ini kata penggantinya Idris Harun Kandungan buku ini telah memberikan impak yang negatif khususnya daripada kaca m...
Buku Tommy Thomas Pemuda Umno Desak Siasat Tommy Thomas

Buku Tommy Thomas Pemuda Umno Desak Siasat Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 158 hits
Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mendesak Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan bagi menyiasat beberapa perkara dibangkitkan bekas Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas dalam bukunya SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube
Kdn Mungkin Haram Buku Tommy Thomas

Kdn Mungkin Haram Buku Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 222 hits
February 5 2021 10 33 AMBuku tulisan Tommy Thomas My Story Justice in The Wilderness mengundang kontroversi selepas dilancarkan PETALING JAYA Buku tulisan bekas peguam negara Tommy Thomas My Story Justice in The Wilderness kini dalam pemerh...
Tommy Thomas Adalah Asset Ph

Tommy Thomas Adalah Asset Ph

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 233 hits
Dibelakangnya yang membantu menyusun memoirnya adalah pengkhianat negara APA yang nak dibanggakan dengan Mat Sabu Anwar dan Lim Guan Eng sebagai pemilik asset Tolak JUGA mana pemimpin atau parti yang MASIH mahu bekerjasama dengan PH atau se...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag