Pengiraan Menggunakan Tangan Melalui Teknik Aritmetik Memudahkan Pelajar Kuasai Dengan Matematik Lebih Mudah


Pengiraan Menggunakan Tangan Melalui Teknik Aritmetik Memudahkan Pelajar Kuasai Dengan Matematik Lebih Mudah | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Sejak sekolah ditutup akibat pandemik covid 19, semua anak-anak terpaksa belajar dari rumah sepenuhnya. Hal ini agak memberi kesan kepada pembelajaran anak-anak dan juga pengurusan daripada pihak ibu-bapa untuk memastikan pelajaran diteruskan. Sha mempunyai dua orang anak yang sedang belajar di darjah 3 dan pra sekolah. Untuk pembelajaran di Prasekolah iaitu Adik Nur mungkin tidak terlalu sukar berbanding dengan Abang Zaryth yang berada di darjah 3. Agak menjadi satu masalah kerana sesi pembelajaran secara bersemuka hanya beberapa kali sejak darjah 2 sehinggalah kini darjah 3. Salah satu mata pelajaran yang menjadi kelemahan Abang Zaryth adalah subjek matematik. Sebagai jalan usaha untuk membantu Abang Zaryth dalam matematik, Sha telah mendaftarkan Zaryth ke dalam satu kelas tuisyen matematik menggunakan teknik aritmetik.



 
Pengiraan Menggunakan Tangan Melalui Teknik Aritmetik Memudahkan Pelajar Kuasai Dengan Matematik Lebih Mudah 
Untuk pengetahuan korang, pada mulanya Abang Zaryth tidak dapat menerima pelajaran yang di ajar oleh tenaga pengajar di pusat aritmetik. Hal ini adalah disebabkan Abang Zaryth tidak biasa dengan guru baru, kurang minat terhadap matematik dan takut untuk sertai kawan-kawan baru yang lain.
Walaubagaimanapun, selepas beberapa kali sesi kelas aritmetik atas dasar paksaan akhirnya Abang Zaryth mula dapat biasakan diri dengan teknik aritmetik. Sha sebagai ibu sangatlah mengharapkan perubahan pada diri Abang Zaryth sebelum sesi persekolahan bermula kembali. Tambah pula Abang Zaryth agak lemah menghafal sifir. Sha bukanlah mahu memberi tekanan kepada anak, tetapi Sha mahu membantu anak untuk belajar dengan lebih mudah daripada memaksa dia menghafal. Jadi Sha telah memilih Pusat Aritmetik Cahaya Minda untuk membantu Sha dan Abang Zaryth.


Apakah Sebab Memilih Belajar Matematik Menggunakan Teknik Aritmetik Bersama Pusat Aritmetik Cahaya Minda? 

Kelas aritmetik ini telah dikendalikan oleh Cikgu Faridah. Seorang yang sentiasa bersemangat mengajar pelajarnya. Apakah yang menyebabkan Sha memilih Pusat Aritmetik Cahaya Minda sebagai inisiatif untuk pembelajaran matematik untuk anak Sha? Sha ada 5 sebab utama iaitu :

1. Kaedah Pengiraan Menggunakan Tangan
Sebenarnya ini adalah kali pertama Sha mendengar tentang teknik menggunakan jari. Rupa-rupanya kita boleh membuat pengiraan menggunaan jari bagi jumlah nombor 99 dan ke bawah. Yang mana tangan kanan dan kiri mempunyai fungsi berlainan. Fungsi tangan kanan adalah untuk nombor sa manakala tangan kiri untuk nombor puluh.
 
2. Guru berpengalaman menarik minat pelajar
 
Sejak kali pertama hingga kini Sha tertarik dengan cara guru aritmetik ini mengajar. Untuk pengetahuan korang, Abang Zaryth merupakan antara pelajar yang paling kurang memberi respon di dalam kelas. Tetapi Sha bersyukur kerana cikgunya tidak meninggalkan Abang Zaryth keseorangan. Korang juga perlu tahu, guru yang mengajar Abang Zaryth sebenarnya berpengalaman selama 28 tahun dalam bidangnya.


3. Pembelajaran Secara Google Meet
 
Kelas dijalankan menggunakan medim Google Meet yang mana mudah untuk ibu-bapa akses kerana tidak perlu muat naik. Kelas juga tidak terlalu ramai, jadi cikgu boleh tumpu pada semua pelajar semasa sesi pembelajaran.


4. Mementingkan Penyertaan Waris Dalam Memberi Semangat
 
Memandangkan Abang Zaryth agak lemah, jadi cikgu akan bercakap dengan ibu untuk sama-sama memberi semangat kepada anak untuk belajar. Cikgu juga sentiasa berkongsi tips untuk memupuk minat anak kepada matematik. Maklumlah bukan semua ibu pandai matematik, tambah pula Sha pun baru belajar teknik ini bersama Abang Zaryth.


5. Ajar Sampai Pandai
 
Apa yang paling penting, Pusat Aritmetik Cahaya Minda ini akan berusaha memastikan pelajar dapat menguasai matematik. Besarlah harapan Sha supaya Abang Zaryth dapat menunjukkan perubahan positif sepanjang mengikuti pembelajaran aritmetik ini. Sebagai ibu pastilah Sha tidak mahu anak-anak Sha ketinggalan dalam pelajaran.
 
Kesan Belajar Matematik Menggunakan Teknik Aritmetik 




Alhamdulillah Sha sangat bersyukur, hampir 3 bulan Abang Zaryth mengikuti Kelas Aritmetik ini Sha dapat lihat peubahan positif dalam diri Abang Zaryth. Selepas mengikuti beberapa sesi kelas, Abang Zaryth mula tidak sabar untuk sesi seterusnya. Sekarang Abang Zaryth pula yang mengajar ibu membuat pengiraaan..huhuhu..
Sekarang Abang Zaryth dan rakan-rakan sekelas sedang di peringkat ujian untuk menguji kepantasan mereka menjawab soalan. Kepantasan ini adalah untuk memastikan mereka betul-betul faham dan mereka boleh membuat operasi sifir tanpa menghafal dan operasi bahagi nanti. 
 
Harga Yuran Kelas Aritmetik Pusat Aritmetik Cahaya Minda 
Untuk makluman, yuran kelas matematik online menggunakan teknik aritmetik ini  adalah sebanyak Rm 150/sebulan. Pada Sha jumlah ini adalah berpatutan dengan perkhidmatan yang diberikan. Kelas pula dijalankan dua kali seminggu bermaksud setiap bulan anak-anak akan mengikuti kelas sebanyak 8 kali. Masa kelas pula boleh dibincang bersama pihak pusat aritmetik. Macam Abang Zaryth kelasnya pada waktu petang, jadi waktu pagi mereka PdPR.
 
Cara Mendaftar Tuisyen Matematik Online Pusat Aritmetik Cahaya Minda 



Untuk maklumat lebih lanjut berkaitan kelas aritmetik dan ada juga sedikit penerangan tentang teknik tersebut di facebook rasmi Pusat Aritmetik Cahaya Minda. Selain itu, ibu-bapa diluar sana boleh sahaja menghubungi pihak mereka di link ini http://www.wasap.my/60184662805/AritmetikCahayaMinda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2021/10/kuasai-matematik-dengan-teknik-aritmetik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Pandai Matematik Teknik Aritmetik Ni Guna Jari Je

Cara Nak Pandai Matematik Teknik Aritmetik Ni Guna Jari Je

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 420 hits
Cara nak pandai Matematik teknik Aritmetik ni guna jari je Boleh percaya ke dengan cara hanya guna jari je dah boleh pandai Matematik Tak mustahil tau Sebab anak saya yang umur 11 tahun ni dah buktikan berkesannya teknik guna jari ni Pada m...
Teknik Mengira Guna Jari Yang Mudah Untuk Pelajar

Teknik Mengira Guna Jari Yang Mudah Untuk Pelajar

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 397 hits
TEKNIK MENGIRA GUNA JARI YANG MUDAH UNTUK PELAJAR Tak payah dah mengira guna batang aiskrim atau buku kotor untuk mengira Masa mula mula kawan umi kenalkan satu pusat tuisyen matematik yang mengajar anak anak mengira menghafal sifir guna ja...
Kuih Lepat Kacang Hijau Air Tangan Mak Resipi Mudah Sangat Sedap

Kuih Lepat Kacang Hijau Air Tangan Mak Resipi Mudah Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 474 hits
Banyak resipi yang boleh diolah dari kacang hijau antaranya Kuih Lepat Kacang Hijau yang dikongsikan oleh saudara Muhamad Fadzul Ilahi Azhar ini Jarang sekali kita mendengar atau rasa namun bila tengok pada rupanya kelihatan sangat sedap da...
Benarkah Orang Yang Peka Lebih Mudah Berbohong

Benarkah Orang Yang Peka Lebih Mudah Berbohong

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 113 hits
Seseorang yang memiliki kepribadian sensitif biasanya dapat merasakan apa yang sedang dialami orang lain Faktanya sebuah penelitian menemukan bahwa sifat peka ini sebenarnya menunjukkan bahwa mereka lebih baik dalam berbohong Orang Peka Leb...
5 Teknik Mudah Hasilkan Corak Pada Dinding Hanya Menggunkan Cat Tapi Hasil Cantik Seperti Wallpaper

5 Teknik Mudah Hasilkan Corak Pada Dinding Hanya Menggunkan Cat Tapi Hasil Cantik Seperti Wallpaper

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 479 hits
Kebiasaanya kalau nak nampak dinding kediaman menjadi satu dekor yang lebih menarik pemilik lebih cenderung memilih wallpaper Di pasaran pula terdapat pelbagai jenis dan corak wallpaper seperti yang jenis 3D dan sebaginya Namun harganya bol...
Resipi Mudah Air Herba Bagus Untuk Buang Angin Dalam Badan Jadi Lebih Bertenaga Tak Mudah Letih Lesu

Resipi Mudah Air Herba Bagus Untuk Buang Angin Dalam Badan Jadi Lebih Bertenaga Tak Mudah Letih Lesu

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 278 hits
Tugas sebagai ibu bapa bukanya mudah selepas seharian melakukan kerja kerja penting pastinya terasa penat dan lenguh lenguh badan Kalau papa dan mama nak legakan sedikit rasa penat boleh cuba buat air rebusan herba menggunakan resipi yang d...
Pelajar Lelaki Kahwini Guru 15 Tahun Lebih Tua

Pelajar Lelaki Kahwini Guru 15 Tahun Lebih Tua

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 164 hits
Pelajar lelaki kahwini guru 15 tahun lebih tua Seorang pemuda di Indonesia menjadi sensasi internet apabila mengahwini gurunya sendiri yang mempunyai perbezaan usia sekitar 15 tahun dengannya lapor laman berita Suara com semalam Menerusi sa...
Anak Baru Belajar Baca Tip Mudah Ini Bantu Kuasai Bahasa Melayu English Serentak

Anak Baru Belajar Baca Tip Mudah Ini Bantu Kuasai Bahasa Melayu English Serentak

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 263 hits
Kalau ajar BM dengan BI sekali anak anak tak confuse ke Ini persoalan yang selalu ditanya oleh ibu ibu yang nak mula ajar English pada anak anak Soalan ini juga yang pernah diajukan oleh ibu yang homeschool Bagi menjawab persoalan ini Puan ...
Bina Kolam Dengan Kedalaman 2 Kaki Menggunakan Pond Liner Hasilnya Lebih Menarik

Bina Kolam Dengan Kedalaman 2 Kaki Menggunakan Pond Liner Hasilnya Lebih Menarik

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 303 hits
PROFIL TAMAN Nama pemilik Ahmad Rizal dan Dr Norzaini Rose Jenis kediaman Banglo Keluasan taman 4640 kaki persegi Konsep taman Resort tropika Mesti ramai antara kita yang mengimpikan kediaman dikelilingi keindahan alam bak resort resort ind...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist