Serahkan Harapan Pada Parti Kami Untuk Majukan Melayu Seru Dr Mahathir


Foto oleh Mukhriz Hazim

PUTRAJAYA — Tun Dr Mahathir Mohamad meminta kaum Melayu dan Bumiputera untuk meletakkan kepercayaan kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang diterajuinya untuk menyelamat dan membawa kejayaan kepada mereka.

Perdana Menteri merangkap pengerusi Bersatu itu menegaskan parti berkenaan tahu bagaimana Melayu dan Bumiputera lain boleh berjaya dan sekali gus menyelamatkan diri mereka sendiri.
Loading...

“Tak perlu saya ulas di sini bagaimana Bersatu boleh ubah nasib orang Melayu dan Bumiputera. Yang kita minta hanyalah kepercayaan dan kesanggupan menurut cara yang akan diperkenal oleh kita.

“Percayalah, Melayu boleh selamatkan diri mereka sendiri. Percayalah hanya Melayu sahaja yang boleh selamatkan diri mereka sendiri,” kata Dr Mahathir ketika menyampaikan ucapan dasar pada perhimpunan agung tahunan (PAT) Bersatu kali kedua di sini malam tadi yang turut dihadiri presiden parti  Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Dalam ucapan yang berterus-terang itu, beliau berkata kini orang Melayu berada dalam keadaan tidak menentu dan kehilangan haluan susulan kekalahan parti yang mewakili mereka sebelum ini, dan berpecah sehingga secara berkesan tidak wujud lagi.



Dr Mahathir berkata beliau akan dituduh rasis kerana pendedahan berhubung nasib Melayu dan Bumiputera, namun merasakan perlu berbuat demikian kerana selama lebih 70 tahun telah melihat kemerosotan yang berlaku pada kaum bangsa sendiri.

“Tak mengapalah jika diburukkan nama saya asalkan bangsa saya sedar akan nasib buruk yang akan menimpa mereka di masa hadapan. Sedarlah bahawa kita yang salah. Tak usah cari kesalahan orang lain.

“Pemulihan berada di tangan kita. Usaha yang diperlukan tidak sebegitu besar. Insya Allah akan terhasillah pengorbanan kita,” kata perdana menteri.

Menurut Dr Mahathir, beliau menumpukan kepada apa yang akan dilakukan oleh pemimpin politik daripada Bersatu dalam kerajaan Pakatan Harapan.

“Kuasa pemimpin kerajaan ialah untuk memaju dan membangun negara agar rakyat akan hidup lebih selesa dan sempurna,” katanya sambil menambah ia bukan untuk mendapat keuntungan bagi diri sendiri.

Matlamat yang diperjuang, katanya, masih sama iaitu ingin menjadikan Malaysia negara maju setaraf dengan negara maju lain dan tidak hendak menjadi puak yang miskin di negara yang kaya, serta memastikan nikmat dalam negara dikecapi bersama oleh semua kaum.


Bagi yang lemah, Dr Mahathir berkata “tongkat” boleh membantu, namun bantuan seperti ini tidak harus dikekalkan dan perlu digugurkan sebaik sahaja kekuatan kembali semula.

“Kita berpolitik supaya kita tidak lagi akan bergantung kepada politik. Kita berpolitik untuk menyelamat dan membebaskan kita melalui kejayaan sebagai satu bangsa yang mampu bersaing dengan siapa sahaja, tiap seorang dari kita berdaya tahan sendiri tanpa bertongkat,” tegasnya.

Menurutnya, pendapat bahawa tongkat adalah tanda kemuliaan adalah salah, sebaliknya yang berdiri tegak dalam menghadapi serta mengatasi cabaran ― mereka inilah orang yang mulia.

PAT Bersatu selama tiga hari yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya itu berakhir hari ini. — Bernama



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2018/12/serahkan-harapan-pada-parti-kami-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengiktirafan Uec Perlu Pertimbangkan Perasaan Orang Melayu Dr Mahathir

Pengiktirafan Uec Perlu Pertimbangkan Perasaan Orang Melayu Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 454 hits
KUALA LUMPUR 2 Jan Beberapa media tempatan hari ini yang memetik laporan akhbar berbahasa Cina Sin Chew Daily melaporkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu perasaan orang Melayu turut dipertimbangkan sebelum Sijil Peperiksaan Bers...
Tok Mat Ku Nan Noh Mahu Keluar Parti Mahathir

Tok Mat Ku Nan Noh Mahu Keluar Parti Mahathir

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 461 hits
Wartawan Watan Online Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa enam pemimpin UMNO yang bertemunya termasuk Timbalan Presiden UMNO menyatakan hasrat keluar parti Mereka datang jumpa saya dan beritahu yang mereka akan meninggalkan UMN...
Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

Pertarungan Anwar Tun M Kejap Lagi Parti M Akan Lebih Mp Melayu

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 245 hits
Parti PAN mempunyai 11 orang ahli parlimen Melayu Pribumi Melayu dan PKR 26 MP Melayu Ikut khabar banyak lagi MP Umno yang akan lompat masuk Pribumi DAP mempunyai 32 orang MP Cina Dari segi keutuhan etnik DAP merupakan parti yang bahagian t...
Mampukah Dr Mahathir Satukan Melayu

Mampukah Dr Mahathir Satukan Melayu

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 245 hits
SEPERTI diduga Perhimpunan Agung Kali Pertama Parti Pribumi Bersatu Malaysia dihiasi dengan kecaman terhadap UMNO Parti induk Melayu itu yang cukup besar jasanya kepada hampir kesemua pemimpin Bersatu kini dianggap seolah olah barang yang j...
Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 395 hits
Isu Pengapungan Harga Minyak Dr Mahathir Terus Buat U Turn Dalam Masa Yang Sama Rakyat Terus MenderitaDS Najib Ini Belum U Turn Lagi Ini Lampu Isyarat Ini Bukan Lagi Senyap Senyap Tibai Penetapan harga runcit produk petroleum secara minggua...
Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 326 hits
KONSPIRASI JATUHKAN ANWAR KALI 2Mahu tidak mahu saya terpaksa menulis hakikatnya yg berlaku dlm keluarga PH bahawa konspirasi utk menidakkan Anwar menjadi PM ke 8 benar2 berlaku di kalangan pasukan PH sendiri Mula2 saya hairan kenapa sebaha...
Banyak Kesalahan Kelemahan Orang Melayu Dan Bumiputera Kata Mahathir

Banyak Kesalahan Kelemahan Orang Melayu Dan Bumiputera Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 388 hits
Ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menghadiahkan cenderahati kepada Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad sehelai kain sampin Kaum Melayu dan Bumpitera tidak boleh menafikan mereka ketinggalan berbanding kaum lain di negara ini ...
Kami Bukan Pewaris Umno Tapi Tidak Diam Demi Bela Melayu Kata Dr Mahathir

Kami Bukan Pewaris Umno Tapi Tidak Diam Demi Bela Melayu Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 366 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Parti Pribumi Bersatu Malaysia bukan pewaris Umno tetapi akan bertanggungjawab kepada orang Melayu dan Bumiputera Pengerusi Bersatu berkata parti berkenaan yang ditubuh untuk meny...
Semua Parti Dalam Pakatan Masih Kuat Kata Dr Mahathir

Semua Parti Dalam Pakatan Masih Kuat Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 172 hits
Semua parti dalam Pakatan masih kuat kata Dr Mahathir nbsp nbsp Dikemas kini 52 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 4
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Spoiler Filem Sheriff Narko Integriti Siapa Hidup Siapa Mati

Fakta Baru Pembunuhan Wanita Hamil Di Ruko Kelapa Gading Tidak Ada Luka Luar Di Tubuh Korban

Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi