Pengeluar I Lestari I Sinar I Citra Perlu 4 6 Tahun Untuk Bina Semula Simpanan


 Oleh OMAR ZIN
PETALING JAYA: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menganggarkan bahawa ahli-ahli yang terkesan perlu bekerja antara empat hingga enam tahun tambahan untuk membina semula simpanan yang telah dikeluarkan semasa pandemik Covid-19.
Menurut Jabatan Hal Ehwal Korporat KWSP, kemudahan pengeluaran seperti i-Lestari, i-Sinar, dan i-Citra telah mengakibatkan kejatuhan yang ketara dalam peratusan ahli yang mencapai simpanan asas iaitu RM240,000 pada 55 tahun, iaitu daripada 36 peratus pada tahun 2020 kepada anggaran 27 peratus pada hujung tahun ini.
“Berikutan keperluan untuk melindungi masa depan ahli dan membina semula dana persaraan mereka, sebarang pengeluaran luar biasa tambahan pada masa hadapan perlu dipertimbangkan dengan teliti.
“KWSP berharap langkah-langkah yang dilaksanakan untuk menyokong pemulihan ekonomi dan merangsang pekerjaan akan membantu ke arah memenuhi keperluan rakyat,” menurut KWSP dalam kenyataan hari ini.
Disebabkan itu, KWSP kini fokus dalam membantu ahlinya membina semula simpanan demi masa depan semasa persaraan.
KWSP memberikan jaminan tersebut setelah kemudahan pengeluaran seperti i-Lestari, i-Sinar, dan i-Citra yang diperkenalkan berikutan pandemik Covid-19 mengakibatkan sejumlah RM101 bilion telah dikeluarkan dan disalurkan kepada lebih 7.4 juta ahli, atau lebih daripada separuh jumlah keseluruhan ahli KWSP.
Katanya, walaupun pengeluaran tersebut telah memberikan sedikit kelegaan kewangan kepada ahli semasa pandemik dan pelbagai peringkat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), jumlah simpanan yang telah dikeluarkan kini telah menyebabkan seramai 6.1 juta ahli mempunyai kurang daripada RM10,000 dalam akaun KWSP mereka.
“Daripada jumlah tersebut, seramai 3.6 juta mempunyai kurang daripada RM1,000, seterusnya menjadikan mereka lebih rentan dan tanpa perlindungan persaraan.
“Kejatuhan dalam jumlah simpanan ini ternyata lebih merisaukan untuk ahli Bumiputera, memandangkan seramai 78 peratus, atau lebih tiga perempat telah memohon untuk fasiliti pengeluaran tersebut.
“Akibatnya, seramai 4.4 juta, atau 54 peratus ahli Bumiputera kini mempunyai kurang daripada RM10,000, dan 2 juta, atau 25 peratus mempunyai kurang daripada RM1,000, ” menurut KWSP dalam kenyataan hari ini.
Tambahan lagi, KWSP menyifatkan bahawa pengagihan simpanan telah menjadi semakin tidak saksama.
“Kumpulan 40 peratus terbawah ahli KWSP yang lebih kurang 5 juta ahli menyaksikan simpanan mereka jatuh sebanyak 38 peratus kepada hanya RM8 bilion, menjadikan baki simpanan median sebanyak RM1,005.
“Kumpulan 40 peratus pertengahan juga mengalami kejatuhan sebanyak 18% kepada RM155 bilion, atau baki median sebanyak RM24,995,” katanya.
Kata KWSP, hanya kumpulan 20 peratus teratas yang berumur di bawah 55 tahun menyaksikan kenaikan dalam simpanan, namun ini mencapai median berjumlah RM152,043, atau bersamaan dengan hanya RM633 sebulan untuk 20 tahun.
“Ketiga-tiga pengeluaran luar biasa ini telah menyebabkan 73 peratus, atau hampir tiga perempat, ahli berada dalam situasi serius di mana jumlah dana mereka tidak cukup untuk bersara melebihi paras kemiskinan,” katanya.
Bagaimanapun, KWSP yakin Pelan Pemulihan Negara, program vaksin, kes harian Covid-19 dan kemasukan ke hospital yang telah menurun secara konsisten, membolehkan sektor ekonomi dapat dipulihkan semula sementara rakyat Malaysia keluar semula bekerja dan sekali gus memperbaiki taraf hidup mereka.
Selain itu, katanya, Bajet 2022 menyaksikan peruntukan RM8.2 bilion untuk Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) dan RM4.8 bilion untuk Inisiatif Jamin Kerja Keluarga Malaysia (JaminKerja), serta pelbagai langkah mencerminkan pendirian kerajaan dalam memperkukuhkan agenda perlindungan sosial untuk rakyat Malaysia.
“Usaha ini juga dapat dilihat melalui kesinambungan insentif i-Saraan dan Kasih Suri Keluarga Malaysia. Usaha-usaha ini sedikit sebanyak dapat membantu ke arah menangani sebarang kepincangan sistem perlindungan sosial negara untuk masyarakat rentan, bagi memastikan mereka diberi akses kepada mencapai taraf hidup minimum biarpun dalam persekitaran yang tidak dijangka.
“Agenda perlindungan sosial yang diterajui oleh Majlis Perlindungan Sosial Malaysia (MySPC), yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, kini sedang mengkaji pembaharuan asas kepada sistem perlindungan sosial negara.
“KWSP menyokong penuh langkah-langkah ini dan akan bekerjasama rapat dengan kerajaan untuk memastikan masa depan yang terjamin dan terpelihara untuk ahli dan rakyat,” katanya. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/pengeluar-i-lestari-i-sinar-i-citra.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

Gadai Barang Kemas Terakhir Demi Anak Nak Masuk Darjah 1 Selepas 20 Tahun Ibu Seb4k Dapat Sarung Semula Cincin Di Jari

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 220 hits
ADIK ganti balik cincin yang mak gadai untuk sekolahkan adik Begitulah kata kata seorang anak yang ingin membalas semula pengorbanan si ibu Rakaman video yang dimuat naik oleh wanita berkenaan memaparkan dia menghulurkan sebuah kotak yang b...
Projek Pembesaran Lapangan Terbang Sandakan Siap Hujung Tahun Ini

Projek Pembesaran Lapangan Terbang Sandakan Siap Hujung Tahun Ini

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 183 hits
Projek Pembesaran Lapangan Terbang Sandakan yang melibatkan kos RM80 9 juta dijangka siap hujung tahun ini Foto Bernama Projek pembesaran Lapangan Terbang Sandakan akan siap pada akhir tahun ini SANDAKAN Projek Pembesaran Lapangan Terbang S...
51 Tahun Mengabdi Kak Seto Cerita Perjuangan Awal Merantau Ke Jakarta Sempat Jadi Gelandangan

51 Tahun Mengabdi Kak Seto Cerita Perjuangan Awal Merantau Ke Jakarta Sempat Jadi Gelandangan

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 179 hits
Menganggap Ibu Kota adalah tempat menjanjikan tanpa pemikiran yang panjang selama 7 tahun ia juga pernah bekerja sebagai pembantu rumah tangga
Baby 2 Is Coming Di Usia 2 Tahun Rayyan Bakal Jadi Abang Elfira Kongsi Berita Gembira

Baby 2 Is Coming Di Usia 2 Tahun Rayyan Bakal Jadi Abang Elfira Kongsi Berita Gembira

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 295 hits
Nampaknya tak lama lagi pelakon cantik Elfira Loy bakal menimang cahaya mata kedua Berita gembira tersebut dikongsi sendiri olehnya melalui laman instagram Menurut perkongsian di laman instagramnya Elfira yang mesra dipanggil EL memegang be...
Dua Tahun Jokowi Ma Ruf Ksp Klaim Pemerintah Tutup Langkah Mafia Tanah

Dua Tahun Jokowi Ma Ruf Ksp Klaim Pemerintah Tutup Langkah Mafia Tanah

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 144 hits
Kantor Staf Kepresidenan merilis Capaian Kinerja 2021 dalam rangka peringatan dua tahun pemerintahan Joko Widodo Ma ruf Amin yang jatuh pada 20 Oktober 2021 Dalam laporan tersebut dijelaskan pemerintah telah menutup langkah mafia tanah
Kanak Kanak 4 Tahun Membesar Di Tempat Pembuangan Sampah

Kanak Kanak 4 Tahun Membesar Di Tempat Pembuangan Sampah

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 310 hits
Kisah kanak kanak berusia 4 tahun Michelle membesar di tempat pembuangan Sampah di Bintulu Sarawak Kawasan pembuangan sampah adalah satu satunya taman permainan diketahui seorang kanak kanak berusia 4 tahun Michelle Duduk di lopak berlumpur...
Mula Mula Kahwin Memang Susah Usahakan Beli Rumah Dalam Tempoh 5 Tahun Ini Tip Mudah

Mula Mula Kahwin Memang Susah Usahakan Beli Rumah Dalam Tempoh 5 Tahun Ini Tip Mudah

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 305 hits
Kehidupan berumah tangga sememangnya banyak cabarannya Diuji dengan kesusahan pada awalnya adalah perkara biasa Namun inilah keindahan berumah tangga Jangan buang masa cepat cepatlah merancang kewangan dan paling penting beli rumah segera J...
Pakar Jelaskan Sepatutnya 1 Tahun 3 Bulan Anak Boleh Kenal Beberapa Bahagian Tubuh

Pakar Jelaskan Sepatutnya 1 Tahun 3 Bulan Anak Boleh Kenal Beberapa Bahagian Tubuh

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 217 hits
Sepatutnya pada usia 15 bulan anak kita dah boleh kenal lebih kurang 5 6 bahagian tubuh Kemahiran kenal bahagian tubuh ini penting sebagai indikator yang anak kita tu berkembang secara normal dan seiring usianya Menurut Terapis Cara Kerja A...
Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

Bermula Usia 6 13 Tahun Anak Lelaki Akan Mula Tertarik Dengan Ayahnya Ambil Peluang Jadi Ayah Yang Baik

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 196 hits
Ayah merupakan lelaki pertama yang hadir dalam hidup anak anak Seawal usia mereka masih kecil idola mereka tentu sekali ayah Sebolehnya ayah ayah luangkan masa untuk bersama anak terutama anak lelaki Kenapa penting Ikuti perkongsian ini Ber...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha