Kanak Kanak 4 Tahun Membesar Di Tempat Pembuangan Sampah


Kisah kanak-kanak berusia 4 tahun, Michelle membesar di tempat pembuangan Sampah di Bintulu, Sarawak.
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt) Kawasan pembuangan sampah adalah satu-satunya taman permainan diketahui seorang kanak-kanak berusia 4 tahun, Michelle. Duduk di lopak berlumpur di luar rumah datuk dan neneknya di Bintulu, Mitchelle yang berusia empat tahun itu bermain dengan mainan yang dijumpainya di kawasan pembuangan sampah berhampiran.


Tengah hari itu sangat terik, namun Michelle dan anak-anak kampung lain tidak peduli, mereka keluar juga untuk bermain sorok-sorok, berkaki ayam mengejar antara satu sama lain di sekeliling laluan yang penuh dengan timbunan sampah.

Sebuah pondok di kawasan pembuangan sampah di Bintulu, Sarawak.
Tempat pembuangan sampah itu adalah salah satu daripada banyak kawasan seumpamanya di kawasan tersebut, ia dipenuhi timbunan barangan dianggap sampah oleh mereka yang membuangnya.

Namun, bagi yang mereka yang tinggal di kawasan sedemikian seperti Michelle, sampah-sampah itu adalah talian hayat yang tidak ternilai.

Setiap hari, penduduk kampung itu akan keluar rumah dan menyelongkar sampah yang datang ke kawasan tersebut bagi mencari barangan yang boleh dijual.

Untuk kanak-kanak, sementara itu, tempat pembuangan sampah adalah satu-satunya taman permainan yang pernah mereka kenal. Kanak-kanak lelaki bermain-main di sungai yang tercemar sementara gadis-gadis bermain dengan guli di tengah-tengah timbunan sampah.

Anak-anak bermain di sungai yang kotor ketika penduduk kampung memeriksa garisan cucian yang dibina di sepanjang tebing.
Michelle menghabiskan sebahagian besar waktunya dengan membuang sampah bersama rakan-rakannya. Pada waktu petang, dia bersiar-siar dengan datuknya sementara menunggu neneknya pulang dari hari pemulangan.

Ini adalah kehidupan anak-anak seperti dia, yang keluarganya tinggal di pinggir ladang sampah, mencari wang dari sampah yang dibongkar di sana setiap hari.

Bintulu, dulunya sebuah perkampungan nelayan yang sunyi, mulai sibuk dengan aktiviti setelah penemuan simpanan minyak dan gas yang besar di kawasan berhampiran. Selepas tenaga datang perkebunan kayu dan kelapa sawit, dan kemudian industri berat seperti peleburan aluminium dan pembuatan simen.

Boom berurutan ini menjadikan Bintulu menjadi negeri yang terkenal dengan tawaran wang mudah untuk orang kurang mahir. Tetapi ketika semakin makmur, jurang pendapatan mulai melebar.


Ketidaksamaan dengan cepat meningkat, dan banyak penduduk luar bandar yang pertama kali berhijrah ke bandar pada awal 1980-an sekarang tinggal sebagai setinggan di tempat pembuangan sampah seperti Michelle's.

Penduduk kampung berdiri berhampiran timbunan sampah yang menyediakan mereka sebagai saluran kehidupan yang sangat diperlukan.
Tetapi untuk semua barang yang dicari mereka, mereka hampir tidak sebarang hasil dari sampah di tempat sampah yang dibuang di tempat pelupusan itu .

"Hari ini, banyak hidup yang sempit di tepi gundukan sampah, yang melimpah di sudut jalan dan memakan halaman," kata Francis Ngu Hown Hua, yang telah menghabiskan separuh hayatnya di Bintulu, kepada MalaysiaNow.

Katanya, kebanyakan penduduk setinggan berasal dari luar bandar dan mempunyai sedikit pendidikan dan sedikit kemahiran yang membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan kehidupan di bandar.

Datuk dan nenek Michelle hanya dua di antara banyak.

Nurirastri, nenek Michelle, mengangkat karung plastik di punggungnya yang dipenuhi dengan barang-barang yang dikeluarkan dari tempat sampah berhampiran rumah mereka.
Neneknya, Nurirastri, berkata dia dan suaminya berpindah ke Bintulu dari Sibu setelah berkahwin.

Selama bertahun-tahun, mereka berjalan ke tempat pembuangan sampah setiap hari di mana mereka mengumpulkan sisa-sisa logam, elektronik, getah dan beg plastik untuk dijual untuk dikitar semula.

Mereka mengambil Michelle setelah ibunya, yang baru berusia 14 tahun ketika dia memilikinya, melarikan diri.

Kini, Nurirastri pergi ke tempat pembuangan sampah sahaja dan menyisir sampah mencari barang berharga untuk dijual sementara suaminya menjaga Michelle di rumah.


Pada waktu malam, mereka bertukar ganti: Nurirastri mengawasi Michelle sementara suaminya pergi mencari lebih banyak barang yang dapat mereka tukar dengan wang tunai.

"Biasanya dia akan keluar hingga jam 4 pagi," kata Nurirastri kepada MalaysiaNow.

Segala-galanya menjadi lebih sukar dengan kedatangan wabak Covid-19, tetapi mereka masih berjuang untuk melakukan apa yang mereka dapat untuk anak itu, walaupun mereka sendiri jatuh sakit.

Nurirastri menderita sakit kronik di perutnya. "Ia sangat menyakitkan; rasanya seperti sesuatu yang tajam menusuk saya, ”katanya.

"Tapi untungnya, Francis menolong saya. Dia memberi saya ubat, dan saya keluar bekerja setelah rasa sakit hilang. "

Francis masuk setiap kali dia dapat memeriksa keluarga kecil itu, bertanya apakah mereka mempunyai cukup makanan dan susu untuk Michelle.

Michelle menghulurkan tangan neneknya sambil berdiri di sebelah botol minuman dan beg lampin yang diberikan kepada keluarga.
Dia mengatakan bahawa banyak penduduk kampung kekurangan dokumentasi seperti surat beranak dan kad pengenalan, yang membatasi akses mereka ke perkhidmatan sosial.

"Mereka juga tidak mampu melakukan pemeriksaan kesihatan," katanya.

Hidup sendirian di tengah timbunan sampah, mereka melakukan yang terbaik untuk membesarkan anak-anak mereka tetapi persekitarannya tidak kondusif.


"Pemungut hasil Sisa menggunakan air tercemar untuk membilas makanan dan mandi walaupun mereka membersihkan air minuman dan memasak mereka," kata Francis.

"Anak-anak dapat dilihat memancing di kolam air yang berbau dekat lokasi."

Bagi banyak orang, ini akan menjadi kehidupan mereka di masa depan yang tidak dapat dilupakan kerana kekurangan akses kepada penjagaan kesihatan dan stigma sosial yang besar menyebabkan mereka tidak dapat pergi lagi.

Tidak jelas berapa banyak anak yang dilahirkan ke dalam dunia pembusukan ini, tetapi Francis mengatakan mereka mungkin akan berada di sana untuk tinggal.

Penduduk kampung menuruni anak sungai yang keruh ke rumah mereka di sepanjang tebing.
Di tempat pembuangan sampah, Nurirastri dan suaminya terus mencari-cari, dengan harapan bahawa sedikit apa mereka perolehi dari tempat pelupusan sampah pada suatu hari akan cukup untuk membantu Michelle melarikan diri dari setinggan kampung mereka.

"Harapan saya adalah kita dapat memiliki rumah di persekitaran yang lebih baik," kata Nurirastri.

"Kami melakukan ini untuk Michelle. Kami mahu dia bersekolah dan menjadi orang yang berjaya. Saya tahu bahawa kita tidak dapat mewariskan dengan memberikannya harta tetapi apa yang penting adalah pengetahuan. "

Ini mungkin merupakan ironi paling besar dari semua itu untuk mendapatkan cukup banyak untuk meninggalkan tempat pembuangan sampah, mereka mesti terus tinggal di sana, sekurang-kurangnya buat masa ini, menjelajah dari gubuk kecil mereka setiap hari untuk menyaring sampah dengan harapan suatu hari memenuhi impian mereka untuk melarikan diri.

SOURCE: Malaysianow

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/10/kanak-kanak-4-tahun-membesar-di-tempat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sop Sabah Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dibenar Makan Di Premis

Sop Sabah Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dibenar Makan Di Premis

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 218 hits
Kerajaan negeri Sabah membenarkan kanak kanak bawah 12 tahun untuk makan di premis dan masuk ke premis perniagaan ditemani ibu bapa yang menerima dos lengkap vaksin COVID 19 berkuat kuasa hari ini SUBSCRIBE now Astro Awani https www
Tiada Tempat Di Dunia Buat Anak Berusia 4 Tahun Tanpa Kerakyatan Di Sarawak

Tiada Tempat Di Dunia Buat Anak Berusia 4 Tahun Tanpa Kerakyatan Di Sarawak

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 349 hits
Rayyan adalah anak yang cerdik namun tidak sah kerana ibu bapanya tidak berkahwin ketika dia dilahirkan Anak kecil berusia empat tahun Rayyan turut membantu membawa barangan di Bintulu Sarawak untuk diberikan kepada mereka yang memerlukan s...
Bumdes Sekapuk Raih Miliaran Rupiah Usai Ubah Pembuangan Sampah Jadi Destinasi Wisata

Bumdes Sekapuk Raih Miliaran Rupiah Usai Ubah Pembuangan Sampah Jadi Destinasi Wisata

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 172 hits
Badan Usaha Milik Desa Sekapuk Kecamatan Ujung Pangkah Kabupaten Gresik Jawa Timur berhasil meraih omzet miliaran rupiah dari keberadaan destinasi wisata yang sebelumnya merupakan tempat pembuangan sampah
4 471 Kes Kanak Kanak Hilang Dari 2017 Hingga 1 September Tahun Ini

4 471 Kes Kanak Kanak Hilang Dari 2017 Hingga 1 September Tahun Ini

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 201 hits
PDRM menjalin kerjasama dengan 40 agensi lain melalui NUR Alert iaitu sistem amaran awal bagi kes kehilangan kanak kanak untuk membantu agensi penguatkuasa undang undang dalam menjalankan siasatan Gambar hiasan PARLIMEN Lebih 10 000 kes ora...
Kes Tapak Pembuangan Sampah Haram Selangor Turun Kata Exco

Kes Tapak Pembuangan Sampah Haram Selangor Turun Kata Exco

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 326 hits
Akta akta sedia ada dan tindakan penguatkuasaan oleh PBT di Selangor didapati memadai buat masa ini untuk menangani isu tempat pembuangan sampah haram menurut Ng Sze Han SHAH ALAM Statistik daripada Pihak Berkuasa Tempatan menunjukkan kes b...
Kanak Kanak Ini Suka Tunggu Pekerja Lori Sampah Depan Rumah Ramai Puji Cara Bapa Ini Didik Anak

Kanak Kanak Ini Suka Tunggu Pekerja Lori Sampah Depan Rumah Ramai Puji Cara Bapa Ini Didik Anak

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 458 hits
Anak anak belajar melalui pemerhatian sikap emosi dan apa yang diajar oleh ayah dan ibu mereka Kalau anda mahukan anak anak rajin membantu bertimbang rasa dan ringan tulang eloklah didik dan pupuk mereka melakukan hal tersebut sejak kecil l...
Dia Anak Syurga Percutian Bertukar Tragedi Kanak Kanak 6 Tahun Maut Terjatuh Dari Hotel

Dia Anak Syurga Percutian Bertukar Tragedi Kanak Kanak 6 Tahun Maut Terjatuh Dari Hotel

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 349 hits
Siapa sangka percutian sebuah keluarga berakhir dengan tragedi apabila anak bongsu mereka maut dipercayai terjatuh dari hotel mereka menginap di Tanjung Bungah di sini hari ini Menurut laporan dari MalaysiaGazette kejadian berlaku kira kira...
Kanak Kanak 3 Tahun Lemas Jatuh Dari Rumah Bot

Kanak Kanak 3 Tahun Lemas Jatuh Dari Rumah Bot

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 270 hits
Petugas rumah bot berusaha menyelamatkan mangsa dengan memberi bantuan pernafasan tetapi tiada tindak balas menurut polis KUALA BERANG Seorang kanak kanak lelaki berusia tiga tahun ditemukan lemas dipercayai selepas terjatuh dari rumah bot ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta