Penganalisis Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Bukan Konspirasi Sekat Anwar


Vinodh Pillai Penganalisis menolak andaian bahawa pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM merupakan ‘konspirasi besar’ untuk menghalang Anwar menjadi perdana menteri menggantikan Dr Mahathir Mohamad. PETALING JAYA: Penganalisis menolak andaian seorang pemimpin pembangkang bahawa pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertujuan untuk menyekat Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Dalam satu respons pantas terhadap pelantikan Latheefa pada Selasa, Presiden MCA Wee Ka Siong berkata, ia berlawanan dengan janji Pakatan Harapan (PH) bagi memastikan kakitangan SPRM sendiri dilantik sebagai ketua suruhanjaya itu.

“Saya berasa terganggu bagi pihak Presiden PKR, Anwar Ibrahim kerana Latheefa diketahui umum selalu menyasarkan Anwar,” katanya di Facebook.

“Saya berharap pelantikannya (Latheefa) bukanlah satu konspirasi besar untuk menyekat Anwar daripada menjadi perdana menteri selepas ini.”

Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata, pada masa lepas memang Latheefa menyasarkan Anwar dan keluarga beliau, termasuk anaknya Nurul Izzah.

“Tetapi saya tidak jangka pelantikannya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM merupakan ancaman kepada Anwar secara peribadi dan juga sekutu politik beliau,” katanya kepada FMT.

Mengakui bahawa pelantikan Latheefa memeranjatkan, namun Azmi berkata, ia merupakan kuasa budi bicara perdana menteri untuk berbuat demikian.

“Saya rasa pelantikan itu ada kaitan dengan kelewatan usaha pembasmian amalan rasuah yang sepatutnya dilakukan oleh SPRM,” katanya dengan menambah bahawa Dr Mahathir Mohamad mungkin percaya bahawa “orang luar” boleh mempercepatkan usaha tersebut.

Latheefa, seorang peguam hak asasi terkenal, dilantik menggantikan Mohd Shukri Abdull sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

Pengumuman itu disambut perasaan bercampur-campur, dengan sebahagiannya mempersoalkan sikap neutralnya kerana beliau merupakan bekas ahli PKR dan pernah menjadi anggota jawatankuasa pusat parti itu.

Latheefa pernah mengkritik Anwar secara terbuka sebelum ini, dan pada Disember lepas mendakwa beliau mengamalkan kronisme dan nepotisme ketika melantik ketua negeri parti berkenaan.

Dalam pada itu, Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia turut mempersoalkan andaian bahawa pelantikan Latheefa mungkin merupakan percubaan untuk menyekat Anwar daripada menjadi perdana menteri.

“Dalam keadaan hari ini, tidak mungkin Anwar atau sekutu rapatnya terlibat dalam rasuah, paling tidak bukan pada skala yang boleh didakwa,” katanya kepada FMT.

Katanya adalah lebih munasabah Mahathir mahu menunjukkan pengaruhnya dan memberitahu dunia bahawa beliau mengawal keadaan, bukannya menjadi boneka mana-mana pihak.

“Ironisnya, ia merupakan antitesis terhadap dakwaan PH sebelum ini, yang menjanjikan sebuah pakatan politik yang demokratik dan responsif.

“Mungkin ia disebabkan langkah agresif pihak yang tidak sebulu dengan Mahathir yang mahu menekannya supaya menyerahkan kuasa kepada Anwar lebih cepat,” tambahnya.

Felo kanan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, Oh Ei Sun berkata, walaupun tampak jelas bahawa Mahathir tidak berniat menyerahkan baton kepimpinan kerajaan kepada Anwar, namun pelantikan Latheefa tidak semestinya berkait dengan perkara itu.

“Tidak jelas sama ada ia ada kaitan dengan keengganan menyerahkan kuasa kepada Anwar,” katanya dengan menambah bahawa Mahathir tidak menyerahkan kepimpinan negara kepada Anwar 2 dekad lepas, semasa beliau menjadi perdana menteri buat kali pertama.

Oh berkata, latar belakang politik Latheefa tidak harus dikaitkan dengan pelantikan baru itu.

“Kita perlu faham konteks penuh bagaimana ia (pelantikan) dibuat,” katanya kepada FMT.

“Pada masa pemerintahan Barisan Nasional (BN), aktivis sosial dan demokrasi tidak mempunyai banyak ruang untuk mempromosi ideologi mereka, dan ramai dalam kalangan mereka menyertai parti pembangkang sebagai satu bentuk platform sosial bagi menyampaikan pegangan masing-masing.

“Berikutan kelantangan dan karisma mereka, sebilangannya, seperti Latheefa, menonjol dengan cepat. Sebilangan yang lain pula hilang semangat, yang mungkin juga merupakan sebab kenapa beliau tidak bertanding dalam pemilihan parti tahun lepas.

“Justeru untuk terlalu mengaitkan Latheefa dengan sikap partisan adalah satu percubaan untuk merosakkan reputasinya yang cemerlang selama ini,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/penganalisis-pelantikan-latheefa-ketuai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Muktamad Tiada U Turn Pm

Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Muktamad Tiada U Turn Pm

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 250 hits
ALOR SETAR Pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baru adalah keputusan muktamad kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini Perdana menteri berkata lantikan itu dibuat seperti m...
Latheefa Koya Ketuai Sprm Satu Lantikan Politik Tidak Tepati Janji Ph Anwar

Latheefa Koya Ketuai Sprm Satu Lantikan Politik Tidak Tepati Janji Ph Anwar

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 668 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu memberi penjelasan sewajarnya berhubung keputusan kerajaan melantik Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baharu Menurut The Star Onlin...
Penganalisis Tak Yakin Ada Pilihan Raya Awal Untuk Sekat Anwar Jadi Pm

Penganalisis Tak Yakin Ada Pilihan Raya Awal Untuk Sekat Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 358 hits
Propaganda Umno saja Awat ingat PH bodo sangat kot Ianya akan hanya berlaku sekiranya janji pilihanraya bahawa Anwar akan dilantik selepas 2 tahun pentadbirannya tidak ditunaikan tanpa persetujuannnya PKR sebagai parti yang terbesar sudah p...
Anwar Gesa Terima Keputusan Pm Beri Latheefa Ruang Jalankan Tugas Sebagai Kp Sprm

Anwar Gesa Terima Keputusan Pm Beri Latheefa Ruang Jalankan Tugas Sebagai Kp Sprm

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 220 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan memberi sokongan penuh terhadap keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad melantik peguam Latheefa Koya untuk mengetuai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia meskipun perkara itu ditentang oleh segelintir pemimp...
Presiden Mca Saya Risaukan Anwar Bila Latheefa Jadi Bos Sprm

Presiden Mca Saya Risaukan Anwar Bila Latheefa Jadi Bos Sprm

papar berkaitan - pada 6/6/2019 - jumlah : 300 hits
MALAYSIAKINI Presiden MCA Wee Ka Siong berkata hari ini beliau berasa terganggu kerana risaukan nasib Presiden PKR Anwar Ibrahim susulan lantikan bekas ahli parti komponen PH Latheefa Koya menjadi ketua pesuruhjaya baru SPRM Saya rasa terga...
Kenapa Latheefa Koya Dipilih Ketuai Sprm

Kenapa Latheefa Koya Dipilih Ketuai Sprm

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 357 hits
Pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mencetuskan pelbagai polemik dan konflik di kalangan pemerhati politik negara serta pemimpin parti Latheefa diberi mandat sejak 1 Jun lalu untuk memeg...
Kontroversi Pelantikan Latheefa Beebi Koya Sebagai Ketua Pesuruhjaya Sprm

Kontroversi Pelantikan Latheefa Beebi Koya Sebagai Ketua Pesuruhjaya Sprm

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 341 hits
Sudah lebih dari setahun Pakatan Harapan mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan dan berikutan itu pelbagai perubahan yang telah dilakukan bagi membina negara yang lebih berdaya saing dan bebas rasuah namun segala tindakan yang dilakukan ...
Pelantikan Latheefa Beri Isyarat Pertembungan Pasukan Tun M Dan Anwar Wiranita Putra

Pelantikan Latheefa Beri Isyarat Pertembungan Pasukan Tun M Dan Anwar Wiranita Putra

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 340 hits
Wiranita Parti Bumiputera Perkasa Malaysia mendakwa pelantikan Latheefa Koya sebagai sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia merupakan satu lagi isyarat pertembungan pasukan Tun Dr Mahathir Mohamad dan pasukan Datuk...
Anwar Jumpa Dr M Bincang Isu Pelantikan Latheefa

Anwar Jumpa Dr M Bincang Isu Pelantikan Latheefa

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 414 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim menerusi sosial media miliknya hari ini memberitahu beliau telah bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkenaan isu pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya baru SPRM Dalam pertemuan yang berlangs...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega