Kontroversi Pelantikan Latheefa Beebi Koya Sebagai Ketua Pesuruhjaya Sprm


Sudah lebih dari setahun Pakatan Harapan mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan dan berikutan itu, pelbagai perubahan yang telah dilakukan bagi membina negara yang lebih berdaya saing dan bebas rasuah namun, segala tindakan yang dilakukan sudah tentu mempunyai penyokong dan mereka yang tidak berpuas hati.

Latheefa Beebi Koya

Terbaharu adalah pelantikan Latheefa Beebi Koya sebagai ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggantikan Mohd Shukri Abdull yang menamatkan kontraknya lebih awal.

Boleh dikatakan ramai yang masih tidak mengenali beliau yang juga merupakan seorang peguam.

Kami ingin kongsikan serba sedikit biodata dan pengalaman tentang Ketua SPRM yang terbaharu ini.

Latheefa Beebi Koya juga dikenali sebagai Kak Lat lahir pada 4 Februari 1973 di Kerala, India, tetapi berpindah ke Kuala Lumpur ketika berusia 3 bulan bersama keluarganya dan membesar di Petaling Jaya.

Latheefa menamatkan pelajaran di University of London dengan Ijazah Undang-Undang pada tahun 1997 dan beliau memperoleh Sijil Amalan Perundangan Malaysia 2 tahun kemudian, membolehkan Latheefa berkhidmat sebagai seorang peguam di Malaysia.

Sejak Mei 2002, beliau telah mengamalkan undang-undang di Messrs Daim & Gamany, yang diasaskan oleh Tun Abdul Daim bin Zainuddin, bekas Menteri Kewangan Malaysia, sebagai peguam bela dan peguam cara.

Antara Jun 2008 dan Julai 2012, Latheefa adalah ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), tetapi berhenti dari jawatannya selepas khabar angin muncul mengenai pengusirannya dari majlis itu.

Latheefa kemudiannya mengasaskan Peguam untuk Liberty (LFL) bersama Anggota Parlimen Padang Serai (MP), N. Surendran, pada tahun 2011.

Beliau berkhidmat sebagai penasihat LFL sehingga tahun 2018 sebelum berkhidmat sebagai pengarah eksekutif.

Penglibatan dan kontroversi dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR)

Latheefa pernah berkhidmat sebagai ketua biro maklumat untuk Sayap Belia PKR dan ketua biro hal ehwal undang-undang untuk PKR.

Beliau juga pernah mendedahkan tujuan di sebalik langkah yang dirancang oleh Rafizi Ramli untuk menghalang Mohamed Azmin Ali dari menjadi Menteri Besar Selangor, walau bagaimanapun, Langkah Kajang gagal mencapai motif sebenar.

Pada Jun 2018, Latheefa mengkritik kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana menggalakkan seorang remaja menderma kepada dana Tabung Harapan.

Sebulan kemudian, beliau mengkritik Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan bekas presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail, kerana didakwa menangguhkan pendakwaan terhadap seorang lelaki yang ingin berkahwin dengan gadis bawah umur.

Pada November 2018, Latheefa menggelar lawatan Presiden PKR Wan Azizah ke Julau menjelang pemilihan PKR Sarawak sebagai "tidak sesuai" kerana penggunaan jentera kerajaan dan pengumuman peruntukan dengan kehadiran salah seorang calon, Julau MP Larry Sng.

Dia kemudian menggesa PKR untuk menggantung pemilihan yang akan datang untuk Julau berikutan peningkatan besar-besaran keahlian bahagian dari 603 hingga lebih 13,000 sehari kemudian, mendakwa pemimpin parti itu "whitewashing" dan menghalalkan penipuan.

Pada 17 Disember 2018, Latheefa melancarkan serangan terhadap Presiden PKR, Anwar Ibrahim, atas pelantikan ketua-ketua perhubungan negeri PKR dengan mendakwa "kronisme dan nepotisme" selepas banyak pilihan-pilihan tersebut tidak menerima sokongan majoriti dari ketua-ketua bahagian negeri masing-masing.

Apa yang dilakukannya menerima teguran daripada ahli partinya sendiri, kerana mengkritik presiden parti secara terbuka dan mengemukakan aduan disiplin terhadapnya kepada parti itu.

Latheefa menjawab dengan mengatakan bahawa penggunaan "taktik gaya UMNO" untuk mendiamkan beliau tidak akan berjaya.

Tidak lama selepas komen beliau, Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar meletak jawatan dari semua jawatan parti manakala Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim menolak tawaran itu untuk menjadi ketua penguatkuasa PKR Johor.

Pelantikan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM

Pada 4 Jun 2019, Latheefa dilantik sebagai pengganti Mohamad Shukri Abdull sebagi ketua pesuruhjaya SPRM dalam kontrak 2 tahun berkuatkuasa 1 Jun 2019.

Rakan anggota PKR dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil, menyeru Latheefa untuk meletakkan jawatan dari parti itu untuk mengelakkan konflik kepentingan.

Latheefa kemudiannya memberikan respon bahawa beliau sudah mengemukakan perletakan jawatannya sebagai anggota PKR biasa pada 3 Jun 2019, setelah dimaklumkan tentang lantikannya yang akan berlaku.

LFL juga mengeluarkan kenyataan yang mengumumkan bahawa pengasasnya telah melepaskan kedudukan dan keahlian dalam organisasi tersebut.

Pelantikan ini menjadi sejarah dalam SPRM kerana Latheefa adalah wanita pertama yang dilantik memegang jawatan itu, namun menerima reaksi bercampur-campur dari ahli-ahli politik dan orang awam.

Beliau menerima pujian kerana dikenali dengan pendekatannya yang tegas dan tidak bertolak ansur tetapi dikritik oleh yang lain kerana pelantikannya tidak melalui parlimen serta disebabkan oleh latar belakang politiknya.

Antara mereka yang memuji tetapi mempersoalkan proses pelantikannya termasuklah bekas pengerusi Gabungan Pemilihan Bersih dan Adil (Bersih) yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah dan Pengarah Eksekutif Pusat Pengawasan Rasuah dan Kronisme (C4), Cynthia Gabriel.

Presiden Persatuan Cina Malaysia (MCA), Wee Ka Siong menggelar pelantikannya sebagai "mengejutkan" manakala ADUN Muara Tuang, Idris Buang dari Parti Warisan Bersatu Bumiputera (PBB) melabelkan pelantikan itu sebagai "tidak boleh diterima".

Pemimpin masyarakat lain termasuk Marina Mahathir dan bekas presiden Majlis Peguam Malaysia, Ambiga Sreenevasan, memuji pelantikannya.

Ketua Jawatankuasa Pilihan Utama Pelantikan Awam, Ahli Parlimen Selayang William Leong, kemudiannya mengesahkan bahawa jawatankuasa pilihan parlimen tidak dirujuk atas pelantikan Latheefa.

Peguam hakim dan bekas hakim Mahkamah Persekutuan Malaysia, Gopal Sri Ram, mengatakan bahawa badan perundangan "tidak mempunyai peranan" dalam pelantikan Latheefa sebagai ketua pesuruhjaya SPRM.

Kontroversi dan misteri SPRM

Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad memilih tarikh yang luar biasa untuk membuat pengumuman penting bagi satu jawatan yang penuh rahsia.

Sehari sebelum sambutan hari raya Aidilfitri, kerajaan mengumumkan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baharu.

Pelantikan ini sangat luar biasa kerana Latheefa bukan penjawat awam seperti mana ketua-ketua SPRM sebelum ini.

Walaupun terdapat ketua dari luar, namun mereka yang dilantik ke jawatan tersebut mempunyai pengalaman dalam pentadbiran kerajaan, siasatan jenayah dan undang-undang jenayah.

Sebaliknya Latheefa tidak mempunyai apa-apa merit tinggi untuk menguruskan sebuah suruhanjaya yang begitu penting dan kritikal kepada negara.

Satu-satunya kebolehan Latheefa ialah beliau mempunyai suara lantang dan tidak takut bersuara sama ada di pihak yang benar atau tidak dan ini kali pertama dalam sejarah SPRM mendapat ketua melalui lantikan politik.

Adalah sangat misteri dalam sebuah negara yang telah matang demokrasi, kerajaan memilih ahli politik sebagai ketua agensi penyiasat dan penguat kuasa.

Kerajaan tidak boleh menafikan bahawa lantikan itu merupakan lantikan politik kerana tiada alasan pentadbiran langsung untuk pelantikan tersebut.

Walaupun kebanyakan media menyebut Latheefa sebagai Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, namun beliau ialah bekas ahli Majlis Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan masih merupakan aktivis politik parti tersebut.

Sehingga dilantik juga, Latheefa diketahui sebagai aktivis politik pro-sosialis melalui Parti Rakyat Malaysia (PRM).

Selepas penggabungan PRM dan PKR, beliau memegang beberapa jawatan penting dalam PKR dan turut menjadi Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya 2008-2012 sebelum meletak jawatan dan menuduh Menteri Besar Selangor ketika itu, Tan Sri Khalid Ibrahim merancang memecat beliau.

Sejak itu, Latheefa dilihat sebagai jurucakap dan penyokong kuat Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali.

Beliau antara individu paling lantang menentang Langkah Kajang Rafizi Ramli untuk menjadikan Datuk Seri Anwar Ibrahim (kemudiannya Datuk Seri Wan Azizah) sebagai Menteri Besar Selangor.

Latheefa juga lantang menyerang kem Anwar Ibrahim terutama ketika pemilihan PKR yang lalu dengan menuduh kem Rafizi terbabit rasuah.

Beliau juga tidak segan silu mengkritik secara keras keputusan yang membabitkan kementerian di bawah Wan Azizah.

Latheefa juga merupakan peguam kepada Azmin Ali dalam saman Puncak Niaga ke atas Menteri Besar Selangor, dengan kata lain, dalam politik atau profesion guaman Latheefa akan dilihat sebagai orang Azmin.

Latheefa juga merupakan bekas peguam di firma guaman Daim and Gamany yang berkaitan dengan supremo politik negara sekarang, Tun Daim Zainuddin.

Maka, daripada bacaan politik parti kerajaan, ada sesuatu yang sedang bergolak apabila Tun Mahathir memilih untuk melantik seorang individu tanpa merit jelas, tetapi penentang kuat kem Anwar Ibrahim, sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu.

Latheefa dilahirkan di Kerala, India dan sepanjang kerjaya sebagai aktivis politik, beliau mempunyai pendapat yang sering bercanggah dengan pihak berkuasa agama Islam.

Justeru, setelah melantik Menteri Kewangan, Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara bukan Islam, Dr Mahathir memilih wanita Muslim yang dilihat sentiasa mempertikaikan pandangan pihak berkuasa agama Islam sebagai ketua sebuah agensi.

Apa pun kontroversi pelantikan ini, akhirnya tindakan dan kenyataan Latheefa semasa menjalankan tanggungjawab beliau sebagai ketua SPRM akan dinilai orang.

Setiap keputusan dan kenyataan SPRM selepas ini akan mudah mengundang banyak prejudis.

Malah, bukan sahaja pelantikan Latheefa yang kontroversi, pengunduran Mohd Shukri Abdull juga sangat misteri.

Beliau dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM bagi tempoh dua tahun iaitu mulai 18 Mei 2018 sehingga 17 Mei 2020 namun, Mohd Shukri mengambil keputusan mengundur diri sebelum tamat kontrak.

Daripada seorang yang berpendirian teguh dan mempunyai azam yang kuat, tiba-tiba Mohd Shukri menjadi tidak berdaya sehingga memohon berhenti awal.

Khabar angin kononnya Mohd Shukri tidak lagi sependapat dengan kerajaan apabila beberapa kes yang disiasat oleh SPRM dan diperakui untuk pendakwaan telah disenyapkan begitu sahaja.

Khabar angin ini hanya sekadar desas-desus kecualilah jika tiba-tiba Mohd Shukri menemui semula keberanian seperti mana beliau menentang Perdana Menteri sebelum ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
15 Pemimpin Kaki Rasuah Yang Telah Di Penjarakan Di Seluruh Dunia8 Ciri-ciri Negara Kleptokrasi, Perbezaan Negara Yang Dipengaruhi Dan Dikuasai Rasuah
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/06/kontroversi-latheefa-koya-ketua-sprm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Latheefa Koya Ketua Pesuruhjaya Baru Sprm

Latheefa Koya Ketua Pesuruhjaya Baru Sprm

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 535 hits
Peguam dan Pengarah Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty Latheefa Beebi Koya dilantik sebagai ketua pesuruhjaya baru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dalam kenyataan kepada media Pejabat Perdana Menteri menyatakan Latheefa mengganti...
Latheefa Koya Dilantik Jadi Ketua Pesuruhjaya Sprm Baharu Keluar Dari Pkr Serta Merta

Latheefa Koya Dilantik Jadi Ketua Pesuruhjaya Sprm Baharu Keluar Dari Pkr Serta Merta

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 463 hits
Latheefa Beebi Koya dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia baharu berkuat kuasa sejak 1 Jun lalu untuk tempoh dua tahun Dalam Kenyataan Pejabat Perdana Menteri berkata pelantikan itu selaras dengan subseks...
Pelantikan Latheefa Koya Bolehkah Sprm Jadi Badan Bebas

Pelantikan Latheefa Koya Bolehkah Sprm Jadi Badan Bebas

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 348 hits
KUALA LUMPUR 4 Jun 8211 Perlantikan Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty Latheefa Beebi Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang baharu untuk tempoh kontrak selama dua tahun berkuat kuasa 1 Jun 2019 menja...
Latheefa Koya Ketua Baru Sprm

Latheefa Koya Ketua Baru Sprm

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 346 hits
Peguam dan Pengarah Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty Latheefa Beebi Koya dilantik sebagai ketua pesuruhjaya baru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Dalam kenyataan kepada media Pejabat Perdana Menteri menyatakan Latheefa mengganti...
Nga Cadang Pinda Akta Sprm Berkait Pelantikan Ketua Pesuruhjaya

Nga Cadang Pinda Akta Sprm Berkait Pelantikan Ketua Pesuruhjaya

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 256 hits
Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming TELUK INTAN Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Ming mencadangkan supaya Seksyen 5 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dipinda bagi menambah baik prosedur pelantikan ketua pesuruhj...
Tambah Baik Prosedur Pelantikan Ketua Pesuruhjaya Sprm Kor Ming Cadangkan Akta Dipinda

Tambah Baik Prosedur Pelantikan Ketua Pesuruhjaya Sprm Kor Ming Cadangkan Akta Dipinda

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 164 hits
TELUK INTAN 10 Jun Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Ming mencadangkan supaya Seksyen 5 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dipinda bagi menambah baik prosedur pelantikan Ketua Pesuruhjaya SPRM pada masa akan datang K...
Kenapa Latheefa Koya Dipilih Ketuai Sprm

Kenapa Latheefa Koya Dipilih Ketuai Sprm

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 357 hits
Pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mencetuskan pelbagai polemik dan konflik di kalangan pemerhati politik negara serta pemimpin parti Latheefa diberi mandat sejak 1 Jun lalu untuk memeg...
Penganalisis Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Bukan Konspirasi Sekat Anwar

Penganalisis Pelantikan Latheefa Ketuai Sprm Bukan Konspirasi Sekat Anwar

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 384 hits
Penganalisis menolak andaian bahawa pelantikan Latheefa Koya sebagai ketua pesuruhjaya SPRM merupakan konspirasi besar untuk menghalang Anwar menjadi perdana menteri menggantikan Dr Mahathir Mohamad PETALING JAYA Penganalisis menolak andaia...
Anwar Gesa Terima Keputusan Pm Beri Latheefa Ruang Jalankan Tugas Sebagai Kp Sprm

Anwar Gesa Terima Keputusan Pm Beri Latheefa Ruang Jalankan Tugas Sebagai Kp Sprm

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 220 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim dilaporkan memberi sokongan penuh terhadap keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad melantik peguam Latheefa Koya untuk mengetuai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia meskipun perkara itu ditentang oleh segelintir pemimp...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik