Pengambilan Vaksin Covid 19 Lebih Tinggi Dalam Kalangan Pesakit Mental Tapi Turun Untuk Yang Tak Ambil Ubat




Walaupun kadar vaksinasi tinggi secara keseluruhan, individu tanpa ubat dengan masalah mental menunjukkan kadar pengambilan vaksin COVID-19 yang jauh lebih rendah, menunjukkan perlunya intervensi kesihatan yang lebih fokus.

Kajian: Penyakit mental dan vaksinasi COVID-19: penyelidikan antarabangsa menggunakan data pemerhatian & pendaftaran
Satu kajian terkini dalam jurnal Nature Communications menyiasat hubungan antara gangguan mental dan pengambilan vaksin terhadap virus SARS-CoV-2. Penyelidik juga meneliti perbezaan berdasarkan jenis gangguan mental, tahap keterukan, dan status pengambilan ubat.
Pandemik COVID-19 telah menyebabkan kesakitan dan kematian yang luar biasa di seluruh dunia. Di sebalik pengedaran vaksin COVID-19 yang berkesan secara meluas, masih terdapat kebimbangan dan penolakan vaksin yang besar. Memastikan kadar vaksinasi yang tinggi adalah penting untuk memerangi pandemik. Individu berisiko tinggi, seperti mereka yang mengalami masalah mental, lebih cenderung mengalami COVID-19 yang teruk dan berisiko tinggi untuk kehilangan nyawa. Namun, hasil kajian mengenai pengambilan vaksin COVID-19 kini pelbagai. Contohnya, individu dengan masalah penyalahgunaan bahan dan skizofrenia diketahui mempunyai kadar pengambilan yang rendah, tetapi mereka yang mengalami tekanan dan kebimbangan menunjukkan kadar yang lebih tinggi. Di samping itu, penggunaan anxiolytic, hypnotic, atau antipsychotic berkait dengan pengambilan vaksin yang lebih rendah.
Tentang Kajian Ini Dalam kajian pemerhatian dan pendaftaran ini, penyelidik menilai kesan gangguan mental terhadap pengambilan vaksin COVID-19.
Data dari konsortium COVIDMENT secara antarabangsa (n=325,298) dan pendaftaran di Sweden (n=8,080,234) telah dianalisis. Kohort COVIDMENT termasuk Kumpulan Ketahanan Kebangsaan COVID-19 Iceland (C-19 Resilience), Biobank Estonia (EstBB) berkaitan dengan COVID-19, kajian kesihatan mental dan kepatuhan COVID-19 Norway (MAP-19), kajian CovidLife Scotland, serta kajian Omtanke2020 Sweden.
Penyelidik menganalisis data pengambilan vaksin SARS-CoV-2 pertama hingga 30 September 2021 dan 18 Februari 2022. Analisis pengambilan dos kedua dilakukan antara 30 November 2021 dan 18 Februari 2022, dengan hanya menyertakan individu yang menerima vaksin selain JCOVDEN.
Gangguan mental menjadi pendedahan utama dalam kajian ini, sementara pengambilan vaksin COVID-19 adalah hasil yang dikaji. Variabel pendedahan sekunder termasuk tekanan dan kebimbangan. Gangguan mental diperoleh menerusi laporan diri, diagnosis klinikal menggunakan kod ICD-10, dan preskripsi berdasarkan kod ATC. Data pengambilan vaksin diperoleh dari Pendaftaran Vaksin Nasional (NVR).
Analisis sensitiviti mengecualikan rekod perubatan elektronik untuk menentukan pendedahan dan hasil serta individu dengan penyakit kronik. Kajian ini juga meneroka perbezaan yang berkaitan dengan dasar vaksinasi COVID-19 di seluruh negara dan strategi mitigasi. Regresi Poisson digunakan untuk menunjukkan nisbah kejadian, telah dilaraskan dengan umur, jantina, penyakit berkaitan, tabiat merokok, dan sejarah COVID-19 sebelum ini. Analisis meta kesan rawak mengumpulkan hasil dari kohort COVIDMENT.
Keputusan Kadar vaksinasi secara keseluruhan adalah tinggi, dengan hanya sedikit jurang dalam pengambilan akibat masalah mental. Para peserta COVIDMENT menunjukkan tiada perbezaan ketara dalam pengambilan vaksin berdasarkan gangguan mental. Namun, data pendaftaran Sweden menunjukkan bahawa kadar vaksinasi adalah sedikit lebih rendah bagi peserta dengan kondisi mental yang didiagnosis oleh pakar, dengan pengambilan 9% lebih rendah di kalangan mereka yang tidak mengambil ubat psikiatri. Individu dengan masalah penyalahgunaan dadah menunjukkan pengambilan vaksin 16% lebih rendah. Ditemui juga bahawa hasil ini serupa untuk kedua-dua jantina.
A Vaksin dosis pertama COVID-19 menjelang 30th September 2021 dan (B) vaksin dosis kedua menjelang 30th November 2021. Data ditunjukkan sebagai PR dengan CI 95% (garis melintang) dibundarkan kepada 2 tempat perpuluhan. Semua anggaran adalah yang telah dilaraskan untuk umur, jantina, kawasan kediaman, pendidikan tertinggi, status hidup bersama, pendapatan, jangkitan COVID-19 teruk dan Indeks Komorbiditi Charlson (CCI). Gangguan penyalahgunaan bahan tidak termasuk penyalahgunaan alkohol dan tembakau. N = (A) 7,883,298; (B) 6,728,266.
Hasil dari COVIDMENT menunjukkan tiada kaitan antara tekanan atau kebimbangan dengan pengambilan vaksin. Namun, data pendaftaran Sweden memaparkan situasi yang lebih rumit; mereka yang menghidapi tekanan yang dikesan oleh pakar menunjukkan pengambilan vaksin yang lebih tinggi untuk dos pertama, tetapi mereka yang mengalami tekanan tanpa mengambil ubat menunjukkan penurunan pengambilan. Ini menunjukkan bahawa hubungan antara tekanan atau kebimbangan dengan pengambilan vaksin mungkin bergantung kepada tahap penyakit dan penggunaan ubat. Analisis sensitiviti menunjukkan hasil yang serupa untuk populasi Nordic dan bukan Nordic.
Bagi peserta COVIDMENT, terdapat pengambilan keseluruhan sebanyak 85% untuk dos pertama vaksin SARS-CoV-2, di mana 82% adalah di kalangan individu yang mempunyai gangguan mental, dan 87% di kalangan mereka yang tidak mempunyai gangguan tersebut. Begitu juga, kadar pengambilan dos kedua adalah lebih rendah bagi mereka yang mengalami gangguan mental (95%) berbanding dengan mereka yang tidak menghidap (96%). Di antara pendaftar Sweden, prevalensi COVID-19 teruk adalah rendah secara keseluruhan (0.4%); namun, prevalensinya lebih tinggi di kalangan individu dengan gangguan mental (0.8%) berbanding dengan mereka yang tidak mempunyai gangguan (0.3%). Pengambilan dos pertama adalah 79% bagi mereka yang mempunyai gangguan mental dan 85% bagi mereka yang tidak. Kadar pengambilan dos kedua pula adalah 96% dan 98% berturut-turut. Gangguan penyalahgunaan bahan menunjukkan PR, 0.84, paling kuat berkait dengan pengurangan pengambilan vaksin. Sebaliknya, tekanan (PR, 1.02) dan gangguan bipolar (PR, 1.04) dikaitkan dengan pengambilan vaksin yang lebih tinggi.
Penyelidikan mendapati bahawa pengambilan vaksin COVID-19 adalah tinggi di kalangan mereka yang mempunyai dan tidak mempunyai masalah mental, menandakan keberkesanan kempen vaksinasi SARS-CoV-2 dalam mencapai kebanyakan populasi. Namun, para penyelidik mendapati kadar vaksinasi yang jauh lebih rendah di kalangan orang dewasa tidak berubat yang mempunyai masalah mental dalam pendaftaran Sweden. Penemuan ini boleh membantu merancang usaha vaksinasi untuk penyakit berjangkit dan pandemik di masa hadapan.
Rujukan jurnal:
Barker, M.M., Kõiv, K., Magnúsdóttir, I. et al. Penyakit mental dan vaksinasi COVID-19: penyelidikan antarabangsa menggunakan data pemerhatian dan pendaftaran. Nat Commun 15, 8124 (2024), DOI: 10.1038/s41467-024-52342-1,

Source link
The post Pengambilan Vaksin COVID-19 Lebih Tinggi Dalam Kalangan Pesakit Mental, Tapi Turun Untuk Yang Tak Ambil Ubat appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/pengambilan-vaksin-covid-19-lebih-tinggi-dalam-kalangan-pesakit-mental-tapi-turun-untuk-yang-tak-ambil-ubat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suplemen Untuk Tenaga Bagi Pesakit Yang Ambil Ubat Statin Dan Amlodipine

Suplemen Untuk Tenaga Bagi Pesakit Yang Ambil Ubat Statin Dan Amlodipine

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 73 hits
Assalamualaikum doktor saya ingin bertanya Suplemen apa yang sesuai untuk lelaki yang bekerja menggunakan tenaga yang banyak Tetapi dia juga mengambil Amlodipine dan statin Amlodipine dan statin boleh mempunyai beberapa kesan negatif terhad...
Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 99 hits
Ibu merupakan permata hati bagi mana mana anak yang yang dilahirkan Ibu juga ibarat seorang malaikat yang ditugaskan menjaga anak anak yang lahirnya hanya sebesar lengan namun ramai yang mengakui tidak pernah mendapat kasih sayang seperti i...
Gaya Hidup Pencemaran Kesihatan Mental Punca Penyakit Jantung Meningkat Di Kalangan Belia

Gaya Hidup Pencemaran Kesihatan Mental Punca Penyakit Jantung Meningkat Di Kalangan Belia

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 72 hits
Penyakit kardiovaskular masih menjadi penyebab utama kematian di seluruh dunia Pada tahun 2021 statistik yang mencemaskan menunjukkan bahwa CVD merenggut 20 5 juta nyawa yang mencakup sekitar sepertiga dari semua kematian global Di India se...
Lebih Murah Tapi Lebih Banyak Manfaat Kesihatan Ini 3 Air Mineral Jenama Dari Malaysia

Lebih Murah Tapi Lebih Banyak Manfaat Kesihatan Ini 3 Air Mineral Jenama Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 80 hits
Secara umum setiap air yang kita minum mungkin kelihatan serupa dan sering dirujuk sebagai air kosong atau air putih Tanpanya tubuh badan kita tidak mungkin dapat berfungsi dengan baik Tidak dapat dinafikan kebanyakan manusia di seluruh dun...
Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 94 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 28 2024 9 43 PMGabungan Madani memenangi pilihan raya kecil Mahkota dengan kemenangan besar dengan BN mengutip hampir 28 000 undi dan menang di semua daerah mengundi Keputusan itu juga menunjukkan bahawa gabu...
Nohhh Tak Selesai Peemohonan Maaf Selesai Tapi Di Mahkamah Tak Selwsai

Nohhh Tak Selesai Peemohonan Maaf Selesai Tapi Di Mahkamah Tak Selwsai

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 99 hits
Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini menangguhkan kes melibatkan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang didakwa menghasut isu pelantikan Menteri Besar Selangor dan penubuhan Kerajaan Perpaduan dalam satu ceramah politik Ha...
Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 133 hits
1 Menang majoriti lebih 20 000 BN kekalkan kerusi DUN MahkotaKLUANG Calon Barisan Nasional Syed Hussien Syed Abdullah menewaskan calon Perikatan Nasional Mohamad Haizan Jaafar dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Mahkota Syed Huss...
Saya Nak Teruja Dengan Apple Intelligence Tapi Ini Buat Susah

Saya Nak Teruja Dengan Apple Intelligence Tapi Ini Buat Susah

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 120 hits
Kalau korang pernah tengok iklan untuk iPhone 16 tahun ni korang mesti perasan yang Apple Intelligence jadi tumpuan utama dalam sesi promosi Nampaknya Apple terlambat sikit dalam mengikuti perkembangan AI yang makin popular dan Apple Intell...
Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 94 hits
Hewlett Packard Enterprise baru saja melancarkan server HPE ProLiant DL145 Gen11 yang ditujukan untuk sektor runcit pembuatan dan telekomunikasi Server ini direka khas untuk digunakan di persekitaran seperti kilang klinik dan lokasi terpenc...
Bersatu Wing Rejects Retracting Education Subsidies For Well Off Students

10 Jenama Ayam Goreng Tempatan Yang Popular Di Malaysia

Percetakan Cawan Plastik Dan Kertas Yang Kreatif Tingkatkan Pengalaman Minum Pelanggan

Najib S Third World Excuse To Justify His Corruption

Saya Anggap Di Sinilah Kubur Suami

Is The Huge Foreign Worker Presence In Cameron Highlands Legit Are Enforcement Agencies Aware

Mahkota Win Doesn T Mean Dap Umno Have Buried Hatchet Says Analyst

Staycation Cuti Sekolah Di Mercure Living Putrajaya


echo '';
10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live


Drama Gadis Dan Angan Angan Lakonan Bell Ngasri

Antara Enam Kelebihan Hari Jumaat

Tel Aviv Jadi Gaza Natanyahu Lari Ketakutan Terkencing Dalam Seluar

Balas Tweet Tentang Suami Skandal Dengan Staf Netizen Kata Fazura Bagi Hint Dia Macam Nak Bagitahu Tapi Macam Taknak

Untuk Johorian Sahaja

Star Fruit