Izin Anak Orang Kaya Berpotensi Masuk Sbp Mrsm Matrikulasi Tapi Bayar Penuh


bharian.com.my
Oleh Prof Dr Barjoyai Bardai 
[email protected]
- Oktober 4, 2024 @ 9:10am
Gambar hiasan. Foto NSTP
SISTEM pendidikan dari sekolah rendah sehingga ke menengah tinggi adalah percuma bagi seluruh warga Malaysia. Sebanyak 10,220 sekolah menawarkan pendidikan percuma untuk lebih lima juta pelajar pada setiap tahun, membabitkan lebih 416,000 pendidik seluruh negara.

Malaysia mempunyai 72 sekolah berasrama penuh (SBP) dengan 11 sekolah premier, 46 sekolah menengah sains, 12 sekolah berasrama penuh integrasi (SBPI) dan tiga sekolah menengah agama persekutuan (SMAP) menawarkan hampir 5,000 tempat belajar dengan lebih 53 peratus adalah pelajar daripada kumpulan berpendapatan rendah (B40).

Jumlah tempat belajar ini meningkat lebih 15 peratus setiap tahun. Bahkan, lebih 10,000 permohonan diterima untuk memasuki SBP setiap tahun. Hari ini ada lebih sebuah SBP di setiap negeri.

Bagi program persediaan memasuki ke IPT, Malaysia menyediakan pusat matrikulasi dan pusat asasi menyediakan 30,000 tempat bagi lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pada 2021, lebih 14,000 pelajar mengikuti program ini sebagai persediaan ke universiti.

Malaysia juga mempunyai institusi pendidikan premier sangat terkenal di seluruh dunia dipanggil Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), menawarkan program pendidikan unggul dan unik. Sebanyak 55 MRSM wujud hari ini menawarkan program pengajian dari Tingkatan Satu hingga ke Tingkatan Lima.

MRSM juga mula menawarkan program prauniversiti selepas 50 tahun penubuhannya. Setakat 2022, MRSM berjaya melahirkan lebih 194,000 graduan lepasan SPM dan kelayakan berkaitan serta berjaya masuk ke IPT. Pengambilan masuk pelajar ke MRSM sangat ketat, menekankan tahap kecerdasan tinggi dan potensi pelajar dalam sains, teknologi, keusahawanan dan pemikiran kreatif.

100,000 pelajar mohon MRSM setiap tahun

Pada setiap tahun, lebih 100,000 pelajar memohon memasuki MRSM dan kira-kira 10 peratus sahaja diterima masuk. Pada 2021, seramai 10,209 pelajar diterima masuk, manakala pada 2022, seramai 9,879 orang diterima memasuki MRSM seluruh negara.

Sebagai panduan khusus, 60 peratus kuota pengambilan ke MRSM diperuntukkan kepada anak kumpulan B40, 20 peratus kepada anak kumpulan berpendapatan sederhana (M40) dan 15 peratus kepada kumpulan berpendapatan tinggi (T20) manakala 5.0 peratus khusus untuk pelajar bukan Bumiputera.

Setiap tahun, 10 peratus pengambilan dikhususkan kepada pelajar bukan Bumiputera sehingga kuota 5.0 peratus pelajar bukan Bumiputera dipenuhi daripada jumlah 10,000 pelajar diterima masuk.

Atas faktor ini, kerajaan dan penggubal dasar perlu berhati-hati dalam membuat dasar mengenai pengambilan pelajar masuk ke SBP, MRSM dan Pusat Matrikulasi kerana ia membabitkan kesan jangka pertengahan dan panjang.

Jika kos purata pembelajaran dan sara hidup ialah RM1,000 sebulan untuk 30,000 pelajar, jumlah kos tahunannya hanyalah RM360 juta, hanya kurang 0.01 peratus daripada jumlah belanjawan untuk pendidikan sebanyak RM55 bilion pada 2023.

Usah samakan kumpulan pendapatan tinggi, sederhana

Penggubal dasar perlu lebih teliti melihat kemungkinan kesan jangka panjang. Pertama, kumpulan berpendapatan tinggi adalah mereka berpendapatan melebihi RM10,000 sebulan. Mereka ini sebenarnya lebih sesuai dikategorikan sebagai kumpulan berpendapatan sederhana berbanding kumpulan 'maha kaya'.

Mereka menyumbang bukan sahaja jumlah cukai agak besar tetapi kemahiran dan kepakaran, tenaga serta sumber daya. Mereka tidak sepatutnya dianaktiri.

Kedua, golongan ini mempunyai kecerdasan dan keupayaan tinggi. Anak mereka juga didedahkan dengan potensi tinggi dalam pendidikan. Mengetepikan mereka daripada peluang memasuki ke institusi pendidikan premier seperti MRSM, Kolej Matrikulasi dan SBP akan menghilang potensi besar keupayaan negara pada masa hadapan.

Apa yang boleh dilakukan ialah membuka program asrama penuh ini termasuk SBP, Kolej Matrikulasi dan MRSM kepada kumpulan berpendapatan tinggi mempunyai anak berpotensi, tetapi membayar yuran penuh bagi membolehkan mereka menjadi sumber modal insan penting negara pada masa depan.

Penulis adalah Provost di Malaysia University of Science and Technology (MUST)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/10/izin-anak-orang-kaya-berpotensi-masuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaun Anak Tak Masuk Pun Dok Pertahan T20 Pakai Vellfire Hantaq Anak Masuk Mara Bagi Ka Ke B40 Peluang

Walaun Anak Tak Masuk Pun Dok Pertahan T20 Pakai Vellfire Hantaq Anak Masuk Mara Bagi Ka Ke B40 Peluang

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 35 hits
Izlin Idris Kawan anak aku bila cuti Sabtu Ahad keluar kolej gi jalan je pun habis RM2 3K beli mekap saja belum shopping pakaian lagiCuti sem jalan ke Paris Ada yang rumah macam mall beb Tapi study under MARA Tu lah level T20 yang walaun B4...
Hiburan Bapa Ada 34 Anak Tapi Cuma Kenal 2 Saja Kanak Kanak Gisbh Didoktrin Sebagai Anak Yatim Ketua Polis Negara

Hiburan Bapa Ada 34 Anak Tapi Cuma Kenal 2 Saja Kanak Kanak Gisbh Didoktrin Sebagai Anak Yatim Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 114 hits
Difahamkan salah seorang tahanan yang berkait rapat dengan Global Ikhwan Services and Business Holdings mempunyai empat orang isteri dan 34 anak tetapi tidak tahu keberadaan 32 anaknya lagi Ada 34 anak tapi cuma kenal 2 saja Kata Ketua Poli...
Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

Mak Mental Tapi Boleh Bersalinkan 8 Orang Anak Bila Ayah Bukak Cerita Rupanya Kena Paksa Kahwin

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 107 hits
Ibu merupakan permata hati bagi mana mana anak yang yang dilahirkan Ibu juga ibarat seorang malaikat yang ditugaskan menjaga anak anak yang lahirnya hanya sebesar lengan namun ramai yang mengakui tidak pernah mendapat kasih sayang seperti i...
Hiburan Mampu Beli Sendiri Bayar Cash Tapi Wanita Ini Mahu Kekasih Belanja Iphone 16 Installment 3 Tahun Selfish Tak I

Hiburan Mampu Beli Sendiri Bayar Cash Tapi Wanita Ini Mahu Kekasih Belanja Iphone 16 Installment 3 Tahun Selfish Tak I

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 121 hits
Model terbaru keluaran Apple iaitu iPhone 16 menjadi rebutan ramai sejak ia dilancarkan baru baru ini di Malaysia Termasuklah seorang wanita tidak dikenali ini yang bertanyakan pendapat orang ramai namun sebaliknya menerima kecaman Advertis...
Suami Paksa Saya Dan Anak Tidur Dengan Tuangurunya Alasannya Nak Masuk Syurga Tanpa Hisab

Suami Paksa Saya Dan Anak Tidur Dengan Tuangurunya Alasannya Nak Masuk Syurga Tanpa Hisab

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 64 hits
Siapa sangka seorang suami yang juga pengikut ajaran sesat tergamak menggadaikan maruah isteri dan anaknya sendiri demi mendapatkan ganjaran syurga tanpa hisab Lebih memburukkan keadaan bekas arkitek yang berhenti kerja demi meraih syurga i...
Gisbh Anak Syarikat Tidak Pernah Bayar Zakat Lembaga Zakat Selangor

Gisbh Anak Syarikat Tidak Pernah Bayar Zakat Lembaga Zakat Selangor

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 103 hits
SHAH ALAM 28 Sept Lembaga Zakat Selangor mengesahkan tidak pernah menerima sebarang jenis bayaran zakat daripada GISB Holdings Sdn Bhd Ketua Divisyen Kutipan Mohd Fikri Naim Harun berkata walaupun LZS pernah menjalankan dakwah kutipan zakat...
Rita Rudani Dedah Sebab Bayar Sendiri Kos Rawatan Anak Sulung Patah Tangan

Rita Rudani Dedah Sebab Bayar Sendiri Kos Rawatan Anak Sulung Patah Tangan

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 69 hits
Hati ibu mana yang tidak sebak melihat anak cedera Ibu sudah pasti akan melakukan yang terbaik buat anak tersayang Begitulah perasaan Rita atau nama sebenarnya Rita Rudaini Mokhtar 48 apabila anak sulungnya Airit Rayyan Rizqin berada di hos...
Rita Rudaini Tanggung Kos Rawatan Anak Sendiri Dedah Hampir 13 Tahun Pembayar Insurans Henti Bayar

Rita Rudaini Tanggung Kos Rawatan Anak Sendiri Dedah Hampir 13 Tahun Pembayar Insurans Henti Bayar

papar berkaitan - pada 7/10/2024 - jumlah : 43 hits
Pelakon Rita Rudaini tanggung rawatan anak sendiri yang hampir seminggu di hospital akibat patah tangan disebabkan sikap seseorang yang tidak endah Dia bagaimanapun meluahkan rasa syukur apabila anak sulung Airit Rayyan Rizqin selamat menja...
Anak Nak Masuk Asrama Mak Ayah Jangan Lupa Beritahu Pesanan Penting Ini

Anak Nak Masuk Asrama Mak Ayah Jangan Lupa Beritahu Pesanan Penting Ini

papar berkaitan - pada 20/9/2024 - jumlah : 68 hits
Anak nak masuk Mak ayah jangan lupa beritahu pesanan penting ini Bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang bakal memasuki asrama perasaan bercampur baur pasti dirasai Bangga kerana anak anak berpeluang untuk berdikari tetapi pada masa yang sam...
Stop That Dot Homesoy Empowers Malaysian Women To Take Charge Of Breast Cancer Prevention

Inaugural Pos Malaysia Run 2024 A Resounding Success Celebrating Health And Community

The Death Of Journalism In Malaysia

Ramai Dari Umno Masih Pegang Jawatan Lantikan Politik

Vivo Partners With Sunway Lagoon Nights Of Frights 10 For A Spooktacular Celebration

Get A Free Galaxy Fit3 And Exclusive Accessories Discounts With Up To 50 Off With Your Galaxy A55 5g Purchase

Win Big With Toshiba Tv S October Sensation Promo

An Extravagant And Cosy Experience In The Golden Lounge Kuala Lumpur Airport


echo '';
Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat


Sarapan Poori Di Restoran Osman Garden Bistro

Mou 2 Negara 1 Misi M Sia Thai T Ganu International Paramotor

Arthritis

Rasa Berdebar Debar Selepas Makan

Pusing Pusing Naik Beca Di Melaka

Bila Terajin Sikit