Pengambilan Tanah Oleh Kerajaan Di Kg Sg Baru Duluan Merbahaya Khalid Samad


 


TANYA PIMPINAN UMNO- MEREKA KATA BOLEH JUAL 3K SKAKI...MANA DIA TAK TAU...DENGAR MACAM SUARA PM...DENGAR JUGA SUARA NUAR MUSA...DENGAR JUGA..HAHHH....NAJIK....NAJIK...MANA PEE....







Pengambilan tanah oleh kerajaan untuk diserahkan kepada pemaju swasta sebagaimana yang berlaku di Kampung Sungai Baru, Kuala Lumpur merupakan duluan yang merbahaya sekiranya diterima pakai sebagai cara bertindak kerajaan.

Hal itu dinyatakan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad dalam sidang medianya di Kampong Bharu tengah hari tadi.

Menurut Khalid, jika pengambilalihan ini selesai dengan jayanya maka tidak mustahil pemaju yang menghadapi kesukaran berunding dengan penduduk di kawasan lain akan meminta kerajaan mengambilalih tanah untuk mereka.

"Kalau kita benarkan ini (berlaku, ia) satu precedent (duluan) merbahaya. Mana mana pemaju kalau nak keluarkan penduduk, penduduk tak setuju, dia runding dengan kerajan guna Akta Pengambilan Tanah untuk pemaju. Ini tak munasabah," katanya.

Oleh itu, Khalid mengesa agar Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri meninjau ke bawah melihat cara 'anak anak buahnya' menjalankan tugas sebagai menteri.

Begitu juga, katanya, Menteri Wilayah pada era kerajaan Perikatan Nasional dan BN seharusnya membela penduduk bukannya berdiam diri.

"Saya nak merayu kepada PM Ismial Sabri dalam Keluarga Malaysia yang poster merata, tunjuk prihatin, campurtanganlah (dalam hal ini).

"Menteri Wilayah sama ada yang sebelum ini (PN), dua dua tidak menunaikan tanggungjawab mereka terhadap penduduk. Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu pun tidak menunaikan tanggungjawab kepada penduduk. Jadi kita minta PM sendiri terlibat

"Saya juga akan bentuk jawatankuasa dari para peguam yang akan kaji dari sudut undang undang apa tindakan yang boleh diambil untuk menghalang dan mencabar keputusan ini.

"Termasuk prosedur bagaimana surat minta keluar (pengusiran) itu dihasilkan dalam masa begitu singkat. Kita akan cuba membantu supaya pemilik diberikan hak mereka.

"Biar perundingan dijalankan secara biasa. Kita minta tarik semula warta (pengambilan tanah) ini. Biar pemaju runding dengan pemilik seperti biasa," katanya.

Khalid juga mempertikaikan di manakah kumpulan kumpulan pembela Melayu yang menyerang habis habisan kerajaan Pakatan Harapan ketika mahu membangunkan Kampong Bharu 2 tahun lalu, tetapi tidak timbul pada waktu rumah orang Melayu di Kampung Sungai Baru dirampas

Beliau juga kesal dengan pampasan yang diberikan dalam pengambilan paksa tersebut yang jauh lebih rendah daripada harga ditawarkan oleh kerajaan PH yang lalu.

"Kerajaan ambil dengan paksa, dan tawaran penduduk tak terima kerana nilai terlalu rnedah. Dulu kita tawar RM1,000 sekaki, kita dikutuk kata rendah, sekarang lagi rendah," katanya lagi.

Untuk rekod, penduduk sebelum ini mengadu pampasan untuk mengambilalih unit kediaman flat mereka hanya sekitar RM250,000 dan tidak memadai untuk membeli kediaman baharu sama ada di Kuala Lumpur atau Selangor.










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/pengambilan-tanah-oleh-kerajaan-di-kg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Ambil Tanah Serah Kepada Pemaju Merbahaya

Kerajaan Ambil Tanah Serah Kepada Pemaju Merbahaya

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 99 hits
Kerajaan ambil tanah serah kepada pemaju merbahayaPosted By on June 14 2022Pengambilan tanah oleh kerajaan untuk diserahkan kepada pemaju swasta sebagaimana yang berlaku di Kampung Sungai Baru Kuala Lumpur merupakan duluan yang merbahaya se...
Tanah Kg Sg Baru Projek Swasta Kenapa Kerajaan Masuk Campur

Tanah Kg Sg Baru Projek Swasta Kenapa Kerajaan Masuk Campur

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 245 hits
Tanah Kg Sg Baru projek swasta kenapa kerajaan masuk campur Posted By on June 13 2022Pengambilan tanah menggunakan Akta Pengambilan Tanah 1960 ke atas rumah rakyat di Kampung Sungai Baru dan tindakan Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu sua...
Hiburan Cara Baru Nak Scam Ke Enggan Beri Nombor Mykad Gadis Dipanggil B Doh Oleh Abang Kurier

Hiburan Cara Baru Nak Scam Ke Enggan Beri Nombor Mykad Gadis Dipanggil B Doh Oleh Abang Kurier

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 159 hits
Baru baru ini tular di laman ciapan oleh seorang pengguna dikenali sebagai Phoebe Shafinaz yang mendedahkan taktik baru scammer telah mendapat perhatian ramai Menerusi ciapan tersebut Phoebe telah menerima panggilan dari scammer tersebut ya...
Jom Makan Di Cafe Baru Tanah Merah Jiwa Kopi Dan Bingsu Tanah Merah

Jom Makan Di Cafe Baru Tanah Merah Jiwa Kopi Dan Bingsu Tanah Merah

papar berkaitan - pada 31/5/2022 - jumlah : 1011 hits
Jom Makan Di Cafe Baru Tanah Merah Jiwa Kopi Dan Bingsu Tanah Merah Jalan Jalan di Tanah Merah Kelantan tapi tak tahu nak makan dan lepak dekat mana dengan kawan kawan Jom aku kongsikan dengan korang satu lagi cafe baru yang boleh dikunjung...
Panas Akhirnya Tanah Penduduk Melayu Dirampas Kerajaan Umno

Panas Akhirnya Tanah Penduduk Melayu Dirampas Kerajaan Umno

papar berkaitan - pada 30/5/2022 - jumlah : 121 hits
TAJUK BICARA YB KHALID ABDUL SAMAD KESATUAN MELAYU ISLAM RETORIK KOSONG
Mgnews Jangan Downgrade Penghuni Flat Kampung Sungai Baru Khalid

Mgnews Jangan Downgrade Penghuni Flat Kampung Sungai Baru Khalid

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 126 hits
Bekas Menteri Wilayah Persekutuan yang juga Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mempersoalkan jumlah pampasan lebih RM200 000 yang ditawarkan kepada penghuni flat Kampung Sungai Baharu adalah rendah dan akan merendahkan taraf hidup mereka ...
Khalid Samad Mencemari Pengundi Shah Alam

Khalid Samad Mencemari Pengundi Shah Alam

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 92 hits
Bagi aku AMANAH sebahagian dari PH dan telah bersama ketika susah dan senang dan jika boleh kekal bersama PH tapi jika AMANAH memilih untuk bersama gabungan baru sewajarnya melalui kenyataan yang dikeluarkan Presiden YB Mohammad Sabu Jika b...
Atok Boleh Ja Ajak Warisan Umno Bn Danmuda Ajak Sekali Khalid Samad Kah

Atok Boleh Ja Ajak Warisan Umno Bn Danmuda Ajak Sekali Khalid Samad Kah

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 109 hits
Tiada ruang kerjasama PH Pejuang jika Mahathir tolak Anwar tegas DAP June 3 2022 Lim Guan Eng berkata PH sememangnya berhasrat membuka pintu rundingan dengan Pejuang menjelang PRU15 namun mungkin terpaksa melupakannya ekoran pendirian Dr Ma...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu

Lelaki Diganggu Oleh Pemandu Selepas Mengekori Kenderaannya

Indonesia Kaji Semula Tadbir Urus Pekerja Asing