Pengalaman Merasai Gerhana Matahari Anulus



Pengalaman Merasai Gerhana Matahari Anulus
Tahun pertama aku betul-betul merasai pengalaman kejadian Gerhana Matahari Anulus. Kalau tahun-tahun sebelumnya waktu aku bekerja, jujurnya tak ambil peduli sangat sebab aku terlalu sibuk dengan kerja. Rezeki sekali lagi tahun ni fenomena Gerhana Matahari Anulus berulang lagi dan aku antara makhluk bertuah dapat merasainya.

Sehari sebelum fenomena Gerhana Matahari Anulus berlaku, ramai kongsikan info Gerhana Matahari Analus dan juga cara solat Sunat Gerhana Matahari (Solat Sunat Kusuuf). Terima kasih Allah kerana hantarkan kawan-kawan yang sebegini baik.

Gerhana Matahari Anulus yang berlaku di Malaysia telah pun bermula pada pukul 11:20 pagi, gerhana maksimum pada pukul 1:14 petang dan tamat pada jam 3:11 petang. Alhamdulillah aku memang siap sedia tunggu kejadian Gerhana. Perasaan tu tak usah disebut gembiranya. Gembira sebab berpeluang menikmati keajiaban Maha Pencipta.



Apakah itu Gerhana Matahari Anulus?
Anulus merupakan bahasa Latin yang membawa maksud “cincin”.  Menurut maklumat dari Pusat Sains Negara, Gerhana Matahari Anulus hanya dapat disaksikan dari beberapa tempat di seluruh Malaysia seperti Kukup, Tanjung Piai, Tanjung Pelepas, Selatan Nusajaya dan Pengerang di selatan Johor dan di Bau, Kota Samarahan, Serian dan Sri Aman di Sarawak. Wah bertuahnya mereka ni.

Bagi kawasan-kawasan lain dalam Malaysia hanya dapat menyaksikan Fasa Gerhana Matahari Separa sahaja. Walaupun tak dapat tengok Gerhana Matahari Anulus tapi merasai gelombang Gerhana pun satu rezeki. Selain Gerhana Anulus, ada Gerhana Penuh, Gerhana Hibrid dan Gerhana Separa.

Gerhana Anulus berlaku berlaku apabila kedudukan Bulan terletak di antara Bumi dan Matahari. Oleh itu Bulan telah menghalang cahaya Matahari samaada separa atau sepenuhnya. Walaupun saiz Bulan lebih kecil, bayangan Bulan mampu melindungi cahaya Matahari sepenuhnya.



Hikmah Kejadian Gerhana Matahari
Jujurnya aku tak pernah sangka aku boleh sebak bila berlaku Gerhana Matahari. Melihat sendiri dengan mata kasar, merasai saat-saat kegelapan alam, ditambah pula beberapa minit sebelum Azan Zohor berkumandang cukup buat aku sebak. Terbayang hari pembalasan yang Tuhan janjikan. Banyak sungguh hikmah Tuhan aturkan.

Tuhan dorongkan aku untuk buat solat sunat Gerhana dan kemudian aku dan anak-anak teruja nak tunggu kejadian Gerhana Matahari. Beberapa minit sebelum kejadian Gerhana Matahari maksima adalah beberapa minit sebelum waktu Zuhur. Bayangkan keadaan gelap mendung menunggu hujan, tapi tiada angin bertiup. 
Keadaan statik dan gelap. Masa ni aku dah meremang bulu roma. Aku ingat aku sorang je yang rasa, rupanya anak yang sulung pon sama. Tapi sekejap je perasaan tu, lepas tu sana sini orang melaungkan Azan tanda waktu Zuhur bermula.

Solat Sunat Gerhana Matahari (Kusuuf)

Solat sunat Gerhana atau solat sunat Kussuf hukumnya adalah muakkad. Solat sunat ini dilakukan sebanyak dua rakaat. Mendapat pahala sunat jika dilakukan secara sendirian dan lebih afdal jika dilakukan secara berjemaah. Solat sunat Kusuuf menekankan untuk Ruku’ dan sujud yang panjang.



5 Amalan Sunah Ketika Terjadi GerhanaSolat sunat Kusuuf Berdoa. Doa mustajab bermula dari awal kejadian gerhana sehingga akhir gerhana. Maka ambil lah peluang untuk berdoa. Zikir dan bertadbir. Boleh amalkan segala jenis zikir dan bertadbir serta tak perlu dengan suara yang kuat.Istigfar. Memohon ampun kepada Tuhan atas segala dosa-dosa yang telah dilakukan dengan harapan terampun segala dosa. Sedekah. Sedekah mengikut kemampuan.







Kesempatan Tuhan bagi untuk merasai Gerhana matahari kali ni aku anggap salah satu rezeki besar yang Tuhan kirimkan. Terima kasih Tuhan sebab kejadian gerhana kali ni buka mata aku melihat keindahan dan kebesaran Allah. Banyak juga pengajaran aku belajar dari sang Bulan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2019/12/pengalaman-Merasai-Gerhana-Matahari-Anulus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Updi Pskt Siar Fenomena Gerhana Matahari Anulus Secara Langsung Esok

Updi Pskt Siar Fenomena Gerhana Matahari Anulus Secara Langsung Esok

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 612 hits
KUALA TERENGGANU 25 Disember Rakyat Terengganu berpeluang menyaksikan secara langsung gerhana matahari Anulus apabila Pusat Sains dan Kreativiti Terengganu dengan kerjasama Urus Setia Penerangan Darul Iman bakal menyiarkan fenomena alam itu...
Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

Apa Yang Harus Kita Tahu Tentang Gerhana Matahari Anulus

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 1903 hits
Tengahari semalam 26hb Disember 2019 bersamaan 29hb Rabiul Akhir 1441H berlakunya sekali lagi fenomena alam membuktikan kekuasaan Allah swt atas setiap kejadian di muka bumiNya Di media sosial berebut rebut masing masing menaikkan gambar at...
Subhanallah Hari Ini Gerhana Matahari Anulus Cara Solat Gerhana Matahari

Subhanallah Hari Ini Gerhana Matahari Anulus Cara Solat Gerhana Matahari

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 922 hits
Subhanallah Hari Ini Gerhana Matahari Anulus Cara Solat Gerhana Matahari Sekarang sedang berlaku Gerhana Matahari Anulus dimana kedudukan sejajar antara matahari bulan dan bumi Jika gerhana bulan maka kedudukan sejajar antara matahari bumi ...
Peluang Tengok Gerhana Matahari Anulus Di Tanjung Piai Dan Serian 26 Disember 2019

Peluang Tengok Gerhana Matahari Anulus Di Tanjung Piai Dan Serian 26 Disember 2019

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 354 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Rakyat Malaysia bakal berpeluang menyaksikan Gerhana Matahari Anulus pada 26 Disember ini yang berlaku di kawasan Tanjung Piai Johor dan Serian Sarawak Pengarah Planetarium Negara Anita Bahari berkata
Gambar Gerhana Matahari Anulus Cincin 2019

Gambar Gerhana Matahari Anulus Cincin 2019

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 843 hits
Gambar Gerhana Matahari Anulus Cincin 2019Ramai penduduk Malaysia berpeluang menyaksikan fenomena Gerhana Matahari Anulus 2019 atau Gerhana Matahari Cincin pada Khamis 26 Disember 2019 Gerhana matahari yang hanya dapat dilihat setiap 21 tah...
Amati Gerhana Matahari Cincin Warga Jakarta Padati Planetarium Tim

Amati Gerhana Matahari Cincin Warga Jakarta Padati Planetarium Tim

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 257 hits
Pada 26 Desember 2019 Indonesia dapat menyaksikan gerhana matahari cincin yang dapat disaksikan dengan titik terbaik di Kabupaten Siak di Riau dan kota Singkawang di Kalimantan Barat
Fenomena Gerhana Matahari Cincin Dijangka Berulang 22 Tahun Lagi Pada 2042 Di Malaysia

Fenomena Gerhana Matahari Cincin Dijangka Berulang 22 Tahun Lagi Pada 2042 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 368 hits
Kuala Lumpur Selepas kali terakhir akhir fenomena gerhana matahari Anulus berlaku di Malaysia pada 21 tahun lepas rakyat negara ini hari ini berpeluang menyaksikan keajaiban alam yang unik dengan jelas khususnya di dua tempat di Tanjung Pia...
Fakta Unik Seputar Gerhana Matahari Cincin Di Indonesia Yang Harus Kamu Tahu

Fakta Unik Seputar Gerhana Matahari Cincin Di Indonesia Yang Harus Kamu Tahu

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 271 hits
Gerhana Matahari Cincin terjadi di Indonesia Ternyata ada fakta fakta unik di balik indahnya Gerhana Matahari Cincin
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah

Berhadapan Dengan Selat Melaka Masjid Al Hussain Memantulkan Warna Warna Yang Indah

Pengurusan Mitashamika Junjung Kasih Kesudian Al Sultan Abdullah Tengku Hassanal Lawat Kiosk Jualan



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Lirik Bahtera Mahligai Cinta Tri Suaka Ft Nabila Maharani

Woorarra House By Rptecture Architects In The Yarra Valley Australia

Maldini Sidney Goyang Kanan Kiri Chord

The Knox Journals Tired Of Prying Eyes On Your Personal Information Here S How To Stop It

No Pc Needed Blend Work And Play Effortlessly With This New Lg Myview Monitor

Life Science Anda Sedang Dialisis