Pengalaman Cara Menggunakan Skim Perubatan Madani Di Klinik Terpilih



Melalui Skim Perubatan MADANI yang diperkenalkan kerajaan, aku sebelum ini pergi klinik tak perlu bayar apa-apapun. Biasa kalau pergi hospital bayar seringgit. Ni pergi klinik percuma sahaja.
Nak cerita, sebelum ini aku terpaksa ke klinik untuk dapatkan rawatan, disebabkan ada asma sikit dan batuk. Jadi selain daripada ke klinik kesihatan kerajaan, aku cari juga klinik swasta untuk rawatan yang lebih cepat.
Tapi sebelum tu, aku baru teringat tentang Skim Perubatan MADANI (SPM) ni, yang mana ada peruntukan diberi kepada yang layak mengikut kategori iaitu isi rumah dan bujang.
Apa Itu Skim Perubatan MADANI? Ianya merupakan satu inisiatif rintis oleh Kerajaan Malaysia melalui KKM bagi menampung keperluan kesihatan golongan B40 terhadap Penjagaan Kesihatan Primer Akut atau bahasa mudahnya rawatan sakit-sakit ringan.
Melalui skim ini, isi rumah akan menerima skim bantuan sebanyak RM250, warga emas tanpa pasangan dapat RM125 dan golongan bujang dapat RM75. Skim inilah anda boleh gunakan sehingga habis di mana-mana klinik berdaftar dengan SPM.

Syarat KelayakanTapi bukan semua yang layak untuk Skim Perubatan MADANI ni. Hanya penerima Sumbangan Tunai Rahman atau STR sahaja yang layak. Jika anda penerima STR pada tahun semasa, anda layak secara automatik. Tak perlu daftar, hanya perlu semak sahaja kelayakan.
Rawatan Sakit-Sakit Ringan Yang Diterima Skim Perubatan MadaniUntuk info, bukan semua rawatan anda boleh gunakan skim ini. Hanya melibatkan sakit-sakit ringan sahaja seperti:

Demam dan selesemaCiri birit dan muntahTerseliuhSakit kepalaLuka ringan dan lain-lain lagi.
Untuk pengalaman aku sendiri, aku asma dan perlukan nebulizer. Jadi Skim Perubatan Madani, aku boleh guna ketika itu. Tidak terlalu kritikal.
Cara Guna Skim Perubatan MadaniSebelum nak guna skim ini, penting sekali semak dahulu adakah anda layak. Boleh semak menerusi laman web https://kelayakan-spm.protecthealth.com.my/ dan masukkan no. kad pengenalan. Kalau penerima STR, confirm dapat punya.
Kemudian langkah kedua yang penting, cari atau semak dahulu klinik mana yang berdaftar dengan Skim Perubatan Madani ini. Setiap daerah dan negeri ada. Jadi nak tahu, di tempat anda ada tak klinik swasta tersebut, boleh semak disini https://kelayakan-spm.protecthealth.com.my/find-clinics

Semak kelayakan di websiteCari klinik berdaftar di bawah Skim Perubatan MADANIDi klinik tersebut, anda perlu isi borang pendaftaran skim tersebutTerima rawatan seperti biasaKetika buat pembayaran, bagi tahu anda nak guna Skim Perubatan MadaniStaff akan tolak peruntukan yang anda terima dengan bil rawatan anda tersebut
Selesai

Pengalaman Menggunakan Skim Perubatan MadaniUntuk pengalaman aku sendiri ketika menerima rawatan di Klinik Sulaiman di Temerloh. Rawatan hanya menggunakan Nebulizer selama lebih kurang 15 minit. Lepas tu, dah ok.
Seperti biasa, doktor akan bagi ubat yang perlu. Tak silap, aku dapat 2 jenis ubat yang aku rasa perlu. Jadi total atau jumlah yang perlu aku bayar RM43 untuk semua rawatan yang aku dapat di klinik tersebut.
Masa nak bayar, aku bagi tahu nak guna Skim Perubatan Madani seperti yang aku daftar tadi sebelum menerima rawatan. Untuk aku status bujang, aku dapat peruntukan RM75. Jadi staf klinik gunakan skim tersebut iaitu RM75 - RM43 = RM32.


RM32 inilah baki yang masih aku boleh gunakan selepas ini di mana-mana klinik yang berdaftar dengan SPM. Selagi tak habis, aku tak perlu bayar la. Aku bayar guna peruntukan ini sahaja. Macam dapat rawatan secara percuma lah.
Nanti kalau dah habis, barulah bayar seperti biasa.
*Kemaskini Terbaru
Seperti yang diumumkan sebelum ini, bermula 26 Februari 2024, Skim Perubatan Madani hanya tertumpu kepada 10 daerah terpilih sahaja dan bukan semua negeri ada.
10 daerah tersebut adalah di :

Kuala LumpurSelangor (Gombak, Hulu Langat, Petaling Jaya, Klang)Johor Bahru (Johor)Kinta (Perak)Timur Laut (Pulau Pinang)Kota Kinabalu (Sabah)Kuching (Sarawak)
Temerloh atau Pahang dah takda lepas ini. Kalau nak guna juga, kena lagi pergi ke daerah-daerah ini sahaja. Nasib baik sempat juga la guna.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aimanabdullah.com/2024/03/cara-guna-skim-perubatan-madani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Bayar Zakat Fitrah Online Negeri Pahang Menggunakan Ezakat Muip Tahun 2024

Cara Bayar Zakat Fitrah Online Negeri Pahang Menggunakan Ezakat Muip Tahun 2024

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 132 hits
Hari Raya bakal tiba jadi kepada umat Islam semua jangan lupa untuk lunaskan kejawajiban Zakat Fitrah anda Sama seperti tahun lepas selain buat bayaran melalui Amil yang dilantik orang Pahang khususnya boleh buat bayaran secara online melal...
Aplikasi Kasir Pintar Cara Menggunakan Mudah Harga Bulanan Murah

Aplikasi Kasir Pintar Cara Menggunakan Mudah Harga Bulanan Murah

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 121 hits
Sebelum membahas mengenai Aplikasi Kasir Pintar para pemilik usaha harus paham terlebih dahulu bahwa Pencatatan transaksi keuangan merupakan nadi vital bagi kelangsungan usaha Banyak pemilik usaha terutama UMKM masih belum terlalu peduli de...
Begini Cara Mudah Dan Murah Urus Surat Izin Praktik Dokter

Begini Cara Mudah Dan Murah Urus Surat Izin Praktik Dokter

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 96 hits
Menteri Kesehatan Budi Gunadi Sadikin mengatakan kini tenaga kesehatan dan tenaga medis tidak perlu repot lagi mengurus Surat Izin Praktik
Dibuka Hari Ini Begini Cara Daftar Mudik Gratis 2024 Dishub Jabar

Dibuka Hari Ini Begini Cara Daftar Mudik Gratis 2024 Dishub Jabar

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 91 hits
Dishub Jabar menggelar program mudik gratis tahun 2024 bekerja sama dengan Jasa Raharja
Cirit Birit Simptom Cara Rawatan Di Rumah Yang Mudah

Cirit Birit Simptom Cara Rawatan Di Rumah Yang Mudah

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 99 hits
Cirit birit adalah masalah biasa yang terjadi oleh kebanyakkan orang Ia berlaku bila mana seseorang itu kerap membuang air besar yang cair dan berterusan Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah cirit b...
Cara Solat Terawih 8 Rakaat Dengan Doa Ringkasnya Sekali

Cara Solat Terawih 8 Rakaat Dengan Doa Ringkasnya Sekali

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 90 hits
Cara Solat Terawih Dengan Doa Ringkasnya Sekali Cara Solat Terawih Ringkas Buat Sendirian Di Rumah Solat terawih yang mudah ringkas dan sesuai untuk wanita yang tak sempat ke surau atau masjid boleh buat secara sendirian di rumah Orang lela...
Cara Buat Ayam Popcorn Rangup Lebih Jimat Dari Beli Kat Luar

Cara Buat Ayam Popcorn Rangup Lebih Jimat Dari Beli Kat Luar

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 110 hits
Dada ayam kalau dimasak lauk kari atau masak lemak selalunya kurang diminati Kiranya dada ayam selalu paling akhir diambil jika dihidangkan atas meja Nak cara dada ayam cepat habis Jom ikuti cara ibu ini masak dada ayam Melalui facebook seo...
Kadar Fidyah Setiap Negeri Cara Bayaran Online Jakim

Kadar Fidyah Setiap Negeri Cara Bayaran Online Jakim

papar berkaitan - pada 9/3/2024 - jumlah : 139 hits
TAK SEMPAT GANTI PUASA TAHUN LALU ATAU SEBELUMNYA INI KADAR FIDYAH YANG PERLU DIBAYAR Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah BALIGH kerana meninggalkan puasa WAJIB atas sebab sebab tertentu atau sengaja melewatkan puasa ganti...
Apple Akan Memperkenalkan Cara Yang Lebih Mudah Bagi Pengguna Iphone Untuk Bertukar Ke Android

Apple Akan Memperkenalkan Cara Yang Lebih Mudah Bagi Pengguna Iphone Untuk Bertukar Ke Android

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 104 hits
Apple sedang bersiap sedia untuk memperkenalkan cara yang lebih mudah bagi pengguna di Kesatuan Eropah untuk memindahkan data dari iPhone ke peranti bukan Apple menjelang musim luruh 2025 Pada masa yang sama syarikat tersebut juga mengumumk...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans

Tiada Desakan Mb Perlis Letak Jawatan Setiausaha Agung Pas