Pengalaman Bawa Atv Di Kemensah Ampang


Hai. Hampir lupa pula nak cerita Pengalaman Bawa ATV di Kem Warisan Hati Rimba Kemensah, Ulu Klang Ampang baru-baru ini. Bawa All Terrain Vehicle (ATV) merupakan salah satu checklist aktiviti 'liar' yang aku nak sangat buat sebenarnya. Takdelah liar sangat, haha biasalah statement selalu over, ekeke tapi adalah beberapa benda yang aku nak juga rasa sendiri. 
Jom kita ber-ATV
Antara yang dah masuk dalam checklist, antaranya berenang dengan jerung (dah buat masa travel ke Maldives) dan bawa ATV. Terima kasihlah kepada officemate yang dah realisasikan checklist aku, dan rasanya checklist ramai staf kolej kami juga hehe.
Program ini katanya ada elemen surprise tau! Memang surprise sangat sebab sampai hari Ahad petang (program hari Isnin pagi), masih lagi tak tahu apa nama tempat yang nak pergi ATV ni. Yang aku tahu, tempat dia di Kemensah Ampang. Macamkan Kemensah itu sebesar duit syiling 50 sen, ye tak? Tak lama kemudian baru dapat pin google maps. Dapat pin aje tau! Nama tempat tak dapat lagi. Gila punya secure kalahkan exam nak simpan kertas exam pelajar. 
Pagi Isnin, berbekalkan Google Maps aku pun memulakan perjalanan. Beranang ke Ampang pun trafik boleh tahan tau! Sampai lokasi dalam maps, celah bedah pulak rupanya tempat ni? Masa ni dah start blur. Betul ke weh nak naik ATV kat kawasan perumahan elit ni? Takkan bawa ATV atas jalan tar? Berhenti sekejap kat tepi, tak lama kemudian nampak kereta boss pulak. 
Aik, bos pun sama sesat? Kahkah. 
Sikit lagi aku nak balik dah kalau lokasi yang diorang bagi salah. Call kawan yang lain semuanya tak angkat phone. Sikit lagi nak menangis kahkah cembeng gila masa tu. Syukurlah ada penyelamat seorang yang angkat phone. Tak sempat hanyut dalam lautan cembeng, dah dapat nama kem zasss teruslah kita guna waze. Nak harapkan lokasi maps yang dibagi? 
Hm. Kelaut....KEM WARISAN HATI RIMBA, KG. KEMENSAH ULU KLANG AMPANG
Sampai Kem Warisan Hati Rimba ni cantik gila okeh! Terubat sikit hati cembeng tadi dengan kelawaan tempat ini. Gittuh. Tapi ini nanti aku share entry seterusnya. Nah kasi belanja sikit sebagai bloopers. Jangan kata Kak Sha tak payung..




Perkara pertama sebelum mula adalah taklimat keselamatan. Abang yang bagi taklimat kami ni yang jaga kami sepanjang masuk dalam hutan. Antara benda yang sangat-sangat ditekankan sebelum dan sepanjang bawa ATV nanti seperti...

- Jangan keluarkan kaki dari ATV semasa bawa.
- Jangan keluarkan kaki dari ATV sekiranya rasa ATV macam nak terbalik sebab confirm takkan terbalik (even ko dah senget hampir 150 darjah haha)
- Masa turun bukit, sentiasa press brake.
- Stay close dengan ATV lain semasa turun bukit (takut brek tak makan, jadi ada backup orang depan tolong tahan.
- Pakai kasut sukan
- Pakai pakaian yang sesuai sebab masuk lumpur selut. Kalau pakai baju cantik?......

Kena isi Borang Pelepasan Keselamatan. 
Selesai isi Borang Pelepasan Keselamatan marilah kita bersedia untuk bersuka ria! Pilih nak ambik ATV mana. 

Mari kita mulakan!
PENGALAMAN BAWA ATV DI KEMENSAH AMPANGOleh sebab ini pengalaman pertama aku membawa ATV, mula-mula agak kekok juga tetapi menyeronokkan. Pemanduan sama seperti membawa motorsikal tetapi berbeza cara menekan minyak. Kalau motor perlu memulas minyak, ATV hanya menekan butang untuk bergerak. Tiada gear 1,2,3 tetapi ada tuil untuk menukar pemanduan ke hadapan, belakang (reverse).
Mula-mula jalan lalu jalan tar. Oklah agaknya memang ATV sini lalu jalan raya kut? Kami dimaklumkan yang route yang kami lalu ni adalah Fun Ride. Kiranya laluan paling mudahlah. Route ini akan berakhir di Air Terjun Kemensah atau nama glemernya.... Air Terjun Sofea Jane.
ATV RIDE KE AIR TERJUN SOFEA JANE KEMENSAHKenapa Air Terjun Sofea Jane?Sebabnya Sofea Jane pernah berlakon di air terjun ini untuk filem Cinta Kita. Oleh sebab Sofea Jane sangat 'in' masa itu, orang ramai start panggil dengan nama Air Terjun Sofea Jane. Bagi nama komersial kaedahnya. 
Geng ATV depan sangkut.Lepak luar ATV dulu sebab macam lama je sangkutnya. Aku ingatkan highway je jem, dalam hutan pun ada. Sambil menunggu tu, sempat membawang sikit. Rupanya kata abang yang jaga kami, hujung minggu memang ramai artis yang selalu ke Kemensah nak naik ATV. 
Baca juga : Menerjah Kota Kinabalu Melalui Banjaran Crocker yang Menakjubkan!
Hasil siasatan di depan rupanya ada 2 ATV putus rantai. Jadi kami geng belakang kena tunggu juga sampai siap repair  sebab laluan dah blocking dengan ATV depan yang tak bergerak. Sambil menunggu, hujan turun renyai-renyai. Bila hujan turun ni sila lah bersedia untuk mandi selut dan lumpur, eheh. 
Masing-masing dah bersedia nak bertukar menjadi cucur badak berkubang dalam lumpur.

Semakin naik tu, adalah kena tempuh laluan berbukit, masuk lumpur, jalan berlubang, bawa ATV lalu atas dahan yang tumbang, lalu tebing yang sempit sampaikan satu tahap masa bawa ATV lalu jalan tak rata sampaikan rasa ATV nak terbalik!. Tapi jangan risau dan kekalkan ketenangan anda. Apa aku cakap kat atas tadi? Jangan keluarkan kaki nak tahan ATV sebab confirm takkan terbalik. So no need nak blocking sebab buat macam tu boleh membuatkan kita cedera.
Half way nak ke air terjun ke jalan kaki rupanya. Jadi parking di kawasan lapang sebelum jalan kaki ke bawah menuju ke air terjun. Nak jalan turun tu boleh tahan jauh juga. Ada lah dalam 10 minit dengan tanah licin lecak penuh. Masa ini rasa bestnya kalau ada boot Phua Chu Kang untuk selamatkan kasut sukan aku.
AIR TERJUN SOFEA JANE
MasyaAllah, cantik gila Air Terjun Sofea Jane Kemensah ni! Secantik Sofea Jane. Dan secantik orang kat atas ni (pengsan kejap). Masih terjaga kebersihan dan airnya. Sejuk gila!

Kami tak naik atas air terjun pun, newbies seharusnya main di bawah-bawah air saja. Yang semangat lebih main air adalah dalam beberapa orang, jadilah buat wakil yang tinggal kat atas tak turun dalam air.
Duyung jantan
Disini kami berhenti rehat, mandi (2,3 orang je yang jadi duyung yang lain bersidai atas batu kahkah), makan tengahari yang disediakan oleh penganjur dan solat. Selesai makan jalan kaki semula balik ke tempat ATV yang ditinggalkan di atas bukit tadi. Masa ini dah menyesal gila makan tadi habis licin nasi sebab mengah nak mampos okeh nak jalan kaki naik bukit pergi ke tempat parking ATV tadi.
Serius menyesal! Bos aku kat belakang pun dah tersengih-sengih naik bukit tapi senyap je lah tak cakap apa-apa. Tapi bos pun mengah kannnnn? Hahaha. Aku je membebel mengah bising kata tak fit. Kak Wawa pula asyik kata silap kita makan kat air terjun ni. Patut tunggu sampai kita dah balik kem. Padahal masa makan tak fikir azab kemudian hari, kahkah.
Perjalanan balik pemanduan lebih smooth dan laju disebabkan dah ada feel bawa ATV. Cumanya masa balik, kami ikut route lain sebab katanya route sebelum itu agak susah untuk kami disebabkan hujan sebelum ini jadinya lebih banyak lumpur. Nanti boleh sangkut lebih lama disitu.
Jadi proceed route lain, ingatkan senang dah. Rupanya hazabedah juga! Kahkah. Rekod cemerlang aku yang tak sangkut dalam lumpur, kini tercalar....... Ku bernafas dalam lumpur....
 Yang jaga depan kena bagi yang sado baru selamat...

Kalau perjalanan pergi tadi banyak menaiki bukit, balik ini pula menuruni bukit. Memang banyak bermain brek. Masa ini, ada beberapa ATV yang brek kurang mencekam katanya. Bila turun bukit berlanggar dengan ATV depan. Pertama kali kena hentaman dari belakang, terkejut jugak! Kali kedua terkejut sikit. Kali ketiga dah tergelak-gelak. Mana tak tergelaknya kalau setiap kali kena hentam, orang belakang minta maaf "Sorry brek tak makannnnn". Yelah takpelah. Diampunkan. Nanti kita tarik balik saman langgar belakang tu ya. Hehe.
Overall, pengalaman yang indah!We learnt how to cooperate, we learnt how to give trust to each others, we learnt how to give support, morally and physically. And the best thing is... we learnt that... we can enjoy despite all the grades and positions in organisation. 
Happiness is not something ready made. It comes from your own actions.
Jangan lupa Like & Subscribe ok :)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nurulshahira.com/2019/12/pengalaman-bawa-atv-di-kemensah-ulu-klang-ampang-selangor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bermalam Di Chalet Warisan Hati Rimba Kg Kemensah Ampang

Bermalam Di Chalet Warisan Hati Rimba Kg Kemensah Ampang

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 4103 hits
Selesai kami semua balik semula ke Chalet Warisan Hati Rimba Kg Kemensah Kami bermalam 1 malam di chalet ini Lupa nak bagitahu cara ke sini Pintu masuk ke Kg Kemensah melalui jalan di sebelah pintu masuk utama Zoo Negara Jalan terus sampai ...
Bomba Bawa Warga Emas Hidap Strok Ke Hospital

Bomba Bawa Warga Emas Hidap Strok Ke Hospital

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 366 hits
Bomba membantu memindahkan seorang warga emas yang menghidap strok untuk dibawa ke Hospital Hulu TerengganuHULU TERENGGANU 2 Disember Seorang warga emas yang merupakan mangsa banjir dibawa ke Hospital Hulu Terengganu bagi menjalani rawatan ...
Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

Tanda Lahir Macam Topeng Batman Ibu Bawa Sampai Rusia Nak Buang Hitam Di Muka Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 505 hits
Pembedahan pertama oleh doktor di Russia berjaya membuang sebahagian tanda lahir besar pada muka seorang bayi berusia lapan bulan dari Amerika Syarikat yang dikatakan menyerupai topeng Batman Ibu bayi tersebut telah membawanya ke Russia bag...
Hanya Dengan Klik Umroh Com Bisa Bawa Ke Tanah Suci

Hanya Dengan Klik Umroh Com Bisa Bawa Ke Tanah Suci

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 231 hits
Hanya Dengan Klik Umroh com Bisa Bawa Ke Tanah Suci Beberapa tahun ke belakang kabar beberapa travel agen umrah dan haji yang tidak amanah menjadi kasus viral di Indonesia Sangat disayangkan niat baik dari jamaah kemudian disalahgunakan ole...
Pengemis Di Gandaria Terjaring Petugas Bawa Uang Rp 194 5 Juta

Pengemis Di Gandaria Terjaring Petugas Bawa Uang Rp 194 5 Juta

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 163 hits
Petugas Dinas Sosial Jakarta Selatan menjaring pengemis kaya Muklis Muctar Besani di Kawasan Gandaria Jakarta Selatan pada Jumat Dari tas yang dibawah Muklis petugas mendapati uang dengan ragam pecahan Rp 100 ribu Rp 50 ribu dan Rp 20 ribu ...
Akbar Tanjung Dukung Caketum Yang Mampu Bawa Golkar Jadi Pemenang Pemilu 2024

Akbar Tanjung Dukung Caketum Yang Mampu Bawa Golkar Jadi Pemenang Pemilu 2024

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 130 hits
Namun Akbar menolak membocorkan kandidat yang akan didukung Dia berharap calon Ketum Golkar harus mampu membuat partai beringin kembali menjadi pemenang
Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

Bawa Carseat Naik Pesawat Ibu Ini Bagi Tip Mudahnya Melancong Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 320 hits
Hujung tahun ni memang banyak orang akan habiskan cuti tahunan dan pergi ke destinasi pilihan untuk habiskan masa Bersama keluarga tersayang Ada yang dah rancang lama dan ada juga yang suka buat plan last minute Mana pun destinasi tujuan ya...
Pimpin Apel Pengamanan Reuni 212 Wakapolda Ingatkan Aparat Tak Bawa Senjata Api

Pimpin Apel Pengamanan Reuni 212 Wakapolda Ingatkan Aparat Tak Bawa Senjata Api

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 200 hits
Aparat gabungan yang terdiri dari TNI dan Polri menggelar apel pengamanan gabungan menghadapi Reuni Aksi 212 di Monas yang akan berlangsung Senin
Sedekah Masjid Kalau Tak Habis Ibu Tunggal Oku Gigih Jual Kuih Dengan Berkerusi Roda Bawa Dua Anak

Sedekah Masjid Kalau Tak Habis Ibu Tunggal Oku Gigih Jual Kuih Dengan Berkerusi Roda Bawa Dua Anak

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 602 hits
Saya nak bekerja susah siapa yang nak ambil saya Daripada saya merempat meminta sedekah baik saya berniaga Jangan jadikan kecac4tan itu satu keIemahan Demikian luahan seorang ibu tunggal juga kurang upaya yang gigih menjual kuih tepung peli...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun