Pengalaman Ambil Test Covid 19 Di Klinik Kesihatan Gombak Setia


As salammualaikum,
Bismillah,( 19 Dec 2020)
Pengalaman yang saya tidak ingin rasa akhirnya terpaksa juga saya rasa.Sebenarnya 4 orang rakan dalam team ASB saya positif covid.Paling kesian sahabat saya yang sudah berkahwin dan ada anak kecil.Satu keluarganya positif dengan covid termasuk suami dan anak-anak.Mari kita sama-sama doakan beliau cepat sembuh dan dapat kembali berkumpul dengan ahli keluarga di rumah.
Gambar sumber google sebagai hiasan
 
 
Oleh kerana saya adalah kontak rapat.Bekerjasama,bercakap ,berjalan dan makan bersama.Wajiblah saya juga terpaksa buat swab test.Tarikh 17 hrbln 2020 saya pergi ke Klinik Kesihatan Gombak Setia.Sebenarnya sehari sebelum saya sudah buat beberapa perkiraan jika saya ambil di klinik swasta,ya memang company saya cover bayaran.Tapi itu hanya untuk reimbursement dan hanya untuk ujian pertama.Covid ni tempohnya panjang entah bila kita terpaksa swab lagi.(Minta dijauhkan ya ALLAH untuk saya ulanginya)

Lagipun saya fikir kalau buat di Klinik Kesihatan senang apa-apa keputusan terus direct KKM.
(PKD )Pejabat kesihatan daerah akan hubungi kita untuk sebarang tindakan lanjut .PKD sendiri yang akan call kita untuk memberitahu keputusan ujian selepas 24jam-48 jam spesimen diambil.

Jadi saya berfikir panjang keberangkalian dan kemungkinan untuk positif itu tinggi (doa sangat neagatif).Jadi perkiraan saya jika ambil di Klinik Kesihatan memudahkan seluruh ahli keluarga saya untuk ambil test di Klinik Kesihatan jika perlu dan ia percuma.
Jika ambil di KPJ ,contohnya satu orang dengan harga promosi RM299 jika tiada promosi 300 lebih jika lebih dari 10 orang ahli keluarga saya terpaksa buat susulan swab test sudah berapa harus saya peruntukan.Ini bukan soal berkira,tetapi saya fikir keberangkalian jika darurat terjadi dalam keluarga saya .Saya tidak boleh hanya fikirkan diri sendiri .Duit bayaran test covid itu sebenarnya banyak saya boleh gunakan untuk keperluan -keperluan ahli keluarga yang lain.

Pagi 17 hrbln tu sebelum sarapan saya terus datang ke Klinik Kesihatan dan bertanya di pintu masuk Klinik Kesihatan.Memang di pintu laluan ada meja dan petugas menghadang jalan untuk soal jawab kemana tujuan kita dahulu.Klinik kesihatan Gombak Setia sekarang sudah baru.Check up baby pun selesa disitu.Bersih dan nyaman macam klinik swasta.Jururawat pun berpengalaman.Setiap jururawat ada bahagian alamat  yang dijaganya.Jadi saya memang selesa dengan jururawat disana.Cuma saya rasa bersalah teringat ketika dalam pantang mereka datang ke rumah dan saya ketika itu emosi tak berapa baik tidak memberi kerjasama yang baik.hemmm 2 tahun berlalu sudah.

Lepas saya beritahu saya ada kontak rapat nak buat test covid,Mereka minta saya ke belakang bangunan kerana disitu memang dijalankan ujian swab test dan penyakit berjangkit yang lain.Untuk ke belakang bangunan saya perlu keluar pagar semula dan pergi ke belakang dengan berjalan kaki sahaja.Bangunan yang sama cuma kedudukannya di belakang dan tidak dilalui oleh orang ramai.

Ketika itu saya lihat boleh tahan ramai nya orang.Ada bahagian beberapa orang nurse sedang ambil darah beberapa orang sedang menunggu ,saya kira dalam 20-30 orang ada.Satu bahagian lagi ada beberapa orang saya kira dalam 10-15 orang menunggu.Itu adalah untuk ujian covid.Maknanya tempat itu dibahagikan kepada 2 kumpulan.
Saya pun bertanya pada petugas  perlukah saya register untuk buat test covid.Mereka interview saya yang penting alamat mesti dalam lingkungan jagaan Klinik Kesihatan Gombak baru boleh buat.Ada kes kena buat appointment dulu tetapi nasib saya baik pada hari tu tak perlu buat appointment boleh buat swab test terus.

Saya diminta isi sekeping kertas  yang memerlukan maklumat seperti nama penuh,ic,no telefon dan kenapa nak buat swab test.Terangkan siapa kenalan kita yang positif isi nama,ic no dan bila kali terakhir jumpa mereka.
Saya rasa proses swab test di Klinik Kesihatan Gombak Setia sangat mudah dan lancar.Saya pun tak tunggu lama untuk dipanggil.Seorang doktor wanita berbangsa India atau benggali saya tak pasti sebab dia pakai PPE lengkap yang menjalankan ujian swab melalui hidung saya.Ujian test covid di Klinik Kesihatan Gombak Setia ketika itu hanya dibuat melalui hidung tetapi tidak diambil bahagian tekak.
Jika sesetengah hospital swasta ambil dikedua-dua bahagian.Tetapi waktu saya buat test covid hanya di bahagian hidung sahaja.Saya cuba cari info ternyata ketepatan bahagian hidung itu lebih tinggi.Saya ok sahaja mana yang lebih mudah dan lebih baik juga menjimatkan kos saya terima sahaja.Saya sudah diterima untuk buat test covid secara percuma tanpa perlu buat temujanji sudah bersyukur sangat rasanya.

Ketika hidung kita dicucuk sebenarnya ia sedikit perit.Boleh rasa macam tembus ke rongga otak .Kita dinasihatkan untuk tutup mata dan rileks sahaja.Jangan bergerak kerana pergerakan kadang-kadang boleh buat hidung tercedera.Proses yang tak sampai  5 minit tu boleh mengambil masa beberapa jam untuk stabilkan semula rasa perit dalam rongga tu.Bergantung cara kita merasainya dan kepakaran orang yang melakukannya.
Spesimen yang diambil di Klinik Kesihatan Gombak Setia akan diujikaji di Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan Sungai Buloh.Oleh kerana saya ambil test Khamis ,pagi.Saya dijangka dapat keputusan hari Isnin kata doktor tersebut.
Saya yang tidak sabar menunggu dan hati tak tenteram tak boleh buat lena malam.Pagi esoknya saya terus call Klinik Kesihatan Gombak Setia di talian :03-61770305.Beberapa kali saya cuba hubungi dan  saya dimaklumkan sebarang keputusan ujian makmal hanya Pejabat Kesihatan Daerah Gombak akan call dan beritahu.
Saya pun hubungi Pejabat Kesihatan Daerah Gombak di talian : 03-61207601 /03-61373001.Beberapa kali cuba menghubungi akhirnya jam 12 tengah hari hari Jumaat 18 hrbln mereka hubungi saya dan keputusan ujian saya adalah NEGATIF.Alhamdulilah sujud syukur dipanjatkan pada ALLAH swt.Saya bebas virus covid ini.Moga saya dan keluarga dan semuanya bebas dari virus covid ini sampai bila-bila..
Bersyukur rasanya berada di Malaysia.Kerajaan telah mewujudkan prasarana kesihatan yang baik dan lengkap dan ianya percuma.Disaat kita seluruh dunia dilanda ujian dengan covid19,peranan kerajaan dalam memudahkan rakyat ini patutlah kita hargai.
Klinik kesihatan Gombak Setia yang baru tahun ini diduduki setelah berpindah dari bangunan lama menjadi kebanggaan penduduk sekitarnya.Moga setiap insan yang bekerja di dalamnya penuh ikhlas dan amanah sentiasa dalam jagaan ALLAH.aaamin
Terima kasih petugas KK,Gombak Setia.Jasa anda saya hargai.

Appreciate your time reading this entry.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://irdagarmin.blogspot.com/2020/12/pengalaman-ambil-test-covid-19-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Diberi Keutamaan Vaksin Covid 19 Tiada Keperluan Mendesak Dan Tidak Perlu Mantan Menteri Kesihatan Ph

Guru Diberi Keutamaan Vaksin Covid 19 Tiada Keperluan Mendesak Dan Tidak Perlu Mantan Menteri Kesihatan Ph

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 185 hits
PETALING JAYA Susulan cadangan Tabung Kanak Kanak Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu untuk mengutamakan pemberian vaksin COVID 19 kepada golongan guru bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad berkata tiada keperluan mendesak untuk golongan ...
Rhb Employees Test Positive For Covid 19

Rhb Employees Test Positive For Covid 19

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 251 hits
RHB Banking Group has confirmed that two of its employees from the RHB Complex in Bangi Selangor have tested positive for Covid 19 NSTP file picKUALA LUMPUR RHB Banking Group has confirmed that two of its employees from the RHB Complex in B...
Jururawat Petugas Kesihatan Paling Ramai Dijangkiti Covid 19

Jururawat Petugas Kesihatan Paling Ramai Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 222 hits
Seorang jururawat melakukan saringan suhu badan bagi mencegah jangkitan Covid 19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Hospital Sungai Buloh Selangor foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Situasi terkini jangkitan Covid 19 dalam kalangan petu...
Bergejala Masih Bertugas Punca Kes Covid 19 Dalam Kalangan Petugas Kesihatan Tinggi

Bergejala Masih Bertugas Punca Kes Covid 19 Dalam Kalangan Petugas Kesihatan Tinggi

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 220 hits
Petugas Kementerian Kesihatan Malaysia menjalankan tugas untuk megambil tujuh orang warga asing yang disyaki positif Covid 19 untuk dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk menjalani rawatan lanjut ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di s...
Menghadapi Virus Covid 19 Pengalaman Pahit Bagi 10 Ahli Keluarga Ini

Menghadapi Virus Covid 19 Pengalaman Pahit Bagi 10 Ahli Keluarga Ini

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 316 hits
Menghadapi Virus Covid 19 Pengalaman Pahit Bagi 10 Ahli Keluarga Ini ringkasan ini dikongsi untuk anda semua Hari ni jangkitan C19 di Kelantan dan seluruh malaysia makin meningkat sehingga ke Klik link untuk bacaan selanjutnya
Kisah Seram Rumah Berhantu Di Gombak Setia

Kisah Seram Rumah Berhantu Di Gombak Setia

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 820 hits
KISAH SERAM RUMAH BERHANTU DI GOMBAK SETIA Kisah rumah berhantu bukan nya kisah baru Dah banyak rumah yang mempunyai gangguan mistik Ada orang yang tak percaya dengan kisah gangguan gangguan di dalam rumah Tapi bagi mereka yang pernah melal...
Cops Searching For 7 Suspected Of Falsifying Covid 19 Test Results

Cops Searching For 7 Suspected Of Falsifying Covid 19 Test Results

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 259 hits
Police are still searching for seven suspects believed to have been involved in falsifying Covid 19 test result slips in Rawang Selangor Gombak district police chief Arifai Tarawe said all suspects have gone into hiding after a clinic was c...
Hiburan Kongsi Pengalaman 12 Hari Jadi Pesakit Covid 19 Alif Satar Bakal Buat Video Khas Di Youtube

Hiburan Kongsi Pengalaman 12 Hari Jadi Pesakit Covid 19 Alif Satar Bakal Buat Video Khas Di Youtube

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 412 hits
Penyanyi dan juga pelakon Alif Satar memberitahu bahawa dia akan menggunakan pengaruhnya sebagai seorang artis dalam usaha untuk memberikan kesedaran dan informasi kepada masyarakat di luar sana mengenai pandemik COVID 19 Alif menjelaskan b...
Perspectives On Covid 19 Vaccines

Perspectives On Covid 19 Vaccines

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 203 hits
Perspectives On The New Vaccines With several COVID 19 vaccines poised to become available in the coming weeks I thought you might find it helpful if I shared what I know about the vaccines Let me start by saying I do not have access to any...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia

Kitab Tauhid Fiqih Akbar

Bermula Dari Kita

Pasangan Gbp Usd 13 Mei Pedagang Menunggu Laporan Inflasi As

Dah Tengok Shaitaan Lakonan Ajay Devgan Di Netflix