Peneroka Sokong Felda Ambil Alih Fgv Video


 
Gabungan Felda Wilayah Terengganu memohon campur tangan kerajaan untuk membayar pampasan bagi pengambilalihan semula 350,000 hektar tanah ladang di seluruh negara yang dipajakkan kepada FGV Holdings Bhd. (FGV)
KUALA LUMPUR: FELDA perlu membayar pampasan dianggarkan sehingga RM4.3 bilion jika mahu mengambil semula 350,000 hektar tanah ladangnya yang dipajakkan kepada FGV Holdings Bhd (FGV).
Pampasan itu berikutan langkah menamatkan lebih awal tempoh pajakan 99 tahun tanah terbabit yang bermula pada 2012.
Mengikut bank pelaburan, AmInvest dalam nota penyelidikannya, anggaran itu berdasarkan liabiliti Perjanjian Pajakan Tanah (LLA) yang berada pada paras RM4.3 bilion setakat akhir Disember 2019.
“Jika diteliti dalam LLA, pampasan yang perlu dibayar juga boleh ditentukan sebahagiannya oleh keuntungan setiap hektar matang dan saiz tanah. Jika FELDA mahu menamatkan LLA, ia perlu memberi notis 18 bulan kepada FGV.
‘CONTENT’ disukai ramai, Athisha adik Neelofa perkenal semua adik-beradiknya di Youtube. Tak sangka… [ VIDEO ]

“Selepas itu, jumlah pampasan akan dikira dan kemudian aset yang dipajak akan dikembalikan kepada FELDA,” kata bank pelaburan berkenaan, semalam.
AmInvest menjelaskan, jika urus niaga itu terlaksana, FGV berpeluang menggunakan tunai daripada pampasan berkenaan untuk meninjau peluang pelaburan lain.
Sementara itu, sumber rapat FGV pula menganggarkan pampasan yang perlu dibayar FELDA jika meneruskan hasrat mengambil balik tanah yang dipajakkan itu, mungkin sekitar RM3 bilion.
Katanya, ini setelah mengambil kira kos penanaman semula RM300 juta setiap tahun, kerja pembajaan sehingga RM300 juta setahun, pembinaan kediaman pekerja RM270 juta dan gaji pekerja ladang RM590 juta.
“Mana pergi rasa malu..” – Netizen meluat lihat aksi mesra Janna Nick & kekasih [ VIDEO ]

 
Dalam maklum balas menerusi e-mel kepada BH, sumber berkenaan berkata, setakat ini, FELDA belum lagi menghubungi FGV untuk berunding mengenai LLA berkenaan.
“Sekiranya FELDA mengeluarkan notis mengenai perkara itu, FGV akan mengikut prosedur yang digariskan dari segi proses dan bayaran pampasan FELDA kepada FGV. Sebarang cubaan untuk membeli kilang sawit milik FGV juga harus berlaku atas dasar ‘sedia beli, sedia jual’.
“Ia juga perlu merujuk kepada nilai pasaran terkini dan mendapat kelulusan pemegang saham lain melalui Mesyuarat Agong Luar Biasa (EGM). Dalam hal ini (EGM), FELDA tidak boleh mengundi kerana ia adalah pihak berkepentingan,” katanya.
Selain itu, beliau berkata, semua kegiatan perniagaan di dalam kumpulan perladangan berkenaan akan berjalan seperti biasa.
Pada sesi temu bual bersama BH dan Harian Metro pada Ahad lalu, Pengerusi FELDA, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata agensi berkenaan mahu mengambil semula 350,000 hektar tanah yang dipajak kepada FGV dalam usaha mengukuhkan kembali kedudukan kewangannya.
Kelangsungan kerajaan PN, Ku Li adalah penentu

 
Sesi temu bual bersama BH dan Harian Metro pada Ahad lalu bersama Pengerusi FELDA, Datuk Seri Idris Jusoh di Menara Felda, Kuala Lumpur. – NSTP/Asyraf Hamzah  
Beliau juga dilaporkan berkata, perkara itu sudah dipersetujui oleh Lembaga Pengarah FELDA dan kini sedang menunggu keputusan daripada kerajaan sebelum boleh memulakan rundingan dengan FGV.
Pengambilan balik tanah terbabit adalah sebahagian daripada transformasi yang ingin dijalankan FELDA menerusi pengenalan model perniagaan baharu dianggap lebih mampan dan berdaya saing untuk agensi itu.
Pada 2012, FELDA memajakkan 350,000 hektar tanah ladangnya kepada FGV menerusi LLA selama 99 tahun. Sebagai balasan, ia akan menerima RM250 juta setahun hasil pajakan itu dan perkongsian untung 15 peratus setahun daripada FGV.
FGV sudah membayar pajakan tetap dan perkongsian untung operasi ladang berjumlah RM1.9 bilion kepada FELDA sejak 2012 hingga 2017.
Sementara itu, ahli ekonomi secara umumnya menyokong langkah berkenaan yang menurut mereka memberi manfaat kepada semua pihak.
Tindakan gencatan politik pengorbanan kedua UMNO

 
Pengurus Pembangunan Perniagaan, Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff. – NSTP/Zunnur Al Shafiq  
Pengurus Pembangunan Perniagaan, Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, antara lain mencadangkan FELDA mengambil alih FGV sepenuhnya, sekali gus menjadikannya anak syarikat 100 peratus milik FELDA.
Katanya lagi, cadangan itu memberi kelebihan kepada FELDA kerana pengurusan operasi FGV dapat disatukan dengan agensi berkenaan dan segala aktiviti syarikat perladangan terbabit adalah di bawah pemantauan FELDA.
Timbalan Presiden Akademi Profesor Malaysia (APM), Prof Dr Jamal Othman pula berpendapat, FELDA perlu memastikan langkah mengambil semula tanah itu dapat memberi pulangan lebih baik selepas mengambil kira semua aspek kos, termasuk bayaran pampasan, prasarana baharu dan risiko perolehan hasil.
Wanita ini jual Nama Nasi Lemak JANDA jadi Hangat buat Netizen. Pemilik Gerai jawab balik PADU…

The post Peneroka sokong Felda ambil alih FGV [Video] appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/22/peneroka-sokong-felda-ambil-alih-fgv-video/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ngo Sokong Felda Tuntut Semula Tanah Yang Di Pajakkan Kepada Fgv Holdings Sdn Bhd

Ngo Sokong Felda Tuntut Semula Tanah Yang Di Pajakkan Kepada Fgv Holdings Sdn Bhd

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 224 hits
SEGAMAT Pertubuhan Bukan Kerajaan Wilayah Johor Utara dan Melaka menyokong cadangan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan untuk menuntut semula ladang yang dipajakkan kepada FGV Holding Sdn Bhd kerana ia mampu mengembalikan institusi itu kepad...
Felda Perlu Fgv Pampasan Sehingga Rm4 3 Bilion Ambil Semula 350 000 Hektar Tanah

Felda Perlu Fgv Pampasan Sehingga Rm4 3 Bilion Ambil Semula 350 000 Hektar Tanah

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 245 hits
FELDA perlu membayar pampasan dianggarkan sehingga RM4 3 bilion jika mahu mengambil semula 350 000 hektar tanah ladangnya yang dipajakkan kepada FGV Holdings Bhd Pampasan itu berikutan langkah menamatkan lebih awal tempoh pajakan 99 tahun t...
Ngos Support Felda S Move To Reclaim Leased Plantation Land From Fgv

Ngos Support Felda S Move To Reclaim Leased Plantation Land From Fgv

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 245 hits
Non governmental organisations in the northern Johor region and Malacca support the plan by the Federal Land Development Authority to reclaim all plantation land leased to FGV Holdings Bhd as this move would enable the agency to return to p...
Video Acah Siri Huawei Mate40 Pula Tertiris Mungkin Sokong Skrin 90hz

Video Acah Siri Huawei Mate40 Pula Tertiris Mungkin Sokong Skrin 90hz

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 198 hits
Rekaan kamera utama siri Huawei Mate40 telah tertiris sebelum ini menerusi sebuah poster acah yang dikongsi di laman Weibo Ia mengesahkan bahawa peranti terbaru ini bakal hadir dengan rekaan persegi dan tidak berbentuk bulat seperti yang te...
Fgv Baulks As Felda Mulls Taking Back Land

Fgv Baulks As Felda Mulls Taking Back Land

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 227 hits
FGV Holdings Bhd issued a pointed statement today in reaction to the revelation of the Federal Land Development Agency s plans regarding the company While the IPO in 2012 was often blamed for Felda s financial problems in recent years the c...
Video Pemimpin Amanah Sokong Ambil Balik Mandat Rakyat

Video Pemimpin Amanah Sokong Ambil Balik Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 195 hits
Keempat Membina kesepaduan rakyat yang telah dinodai oleh sekelompok puak yang berfikiran perkauman sempit dan para penunggang agama yang menjadi pendokong tegar terbentuknya kerajaan PERIKATAN NASIONAL hari ini Propaganda terancang yang ti...
Video Alasan Vaksin Corona Hanya Untuk Usia 18 59 Tahun

Video Alasan Vaksin Corona Hanya Untuk Usia 18 59 Tahun

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 178 hits
Hal itu sudah menjadi standar yang dilakukan di seluruh dunia Kategori anak anak lansia dan komorbid belum akan mendapat vaksin pada tahap awal
Pelatih Industri Adobe Hadir Dengan Algoritma Untuk Seragamkan Rakaman Video Tarian Amp Irama Lagu

Pelatih Industri Adobe Hadir Dengan Algoritma Untuk Seragamkan Rakaman Video Tarian Amp Irama Lagu

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 239 hits
Apa akan jadi jika tarian tidak senada dengan irama lagu Cacat cela pergerakan tersebut Setiap pergerakan tarian seharusnya sama dengan irama dan salah seorang pelatih industri Adobe telah hadir dengan penyelesaian masalah ini Menerusi demo...
Biar Betul Video Lelaki Gosok Burung Didakwa Mirip Pelakon Lelaki Viral Di Media Sosial

Biar Betul Video Lelaki Gosok Burung Didakwa Mirip Pelakon Lelaki Viral Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 286 hits
Viral di media sosial video seorang lelaki sedang menggosok kemaluannya yang didakwa mirip seorang pelakon lelaki Berdasarkan video berdurasi 42 saat itu lelaki yang didakwa mirip pelakon berkenaan kelihatan tidak berbaju memberikan ciuman ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16