Penerima Tidak Perlu Pulangkan Hibah Tabung Haji Mujahid


PUTRAJAYA: Pendeposit Tabung Haji (TH) tidak perlu memulangkan semula hibah yang diterima walaupun status halalnya dipersoalkan orang ramai, berikutan masalah itu hanya membabitkan peringkat pengurusan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa, berkata penerima tidak mengetahui mengenai penyelewengan yang berlaku dalam pengurusan institusi kewangan Islam itu dan tindakan memulangkan semula wang (hibah) hanya akan menimbulkan kesukaran.
“Bagi yang menerima (hibah), mereka tidak tahu apa penyelewengan yang berlaku dan sudah diberikan hibah itu, jadi tidak perlu untuk membayar balik.
“Jadi itu bukan masalah orang yang menerima tetapi masalah pengurusan. Apa kita buat adalah untuk memperbaiki pengurusan itu supaya pada masa depan ia ikut cara yang betul,” katanya kepada pemberita pada sidang media selepas Majlis Penyerahan Cek Kepada Sekolah Pondok Berdaftar di sini, hari ini.
Mujahid sebelum ini mendakwa pemberian hibah kepada pendeposit TH sejak 2014 hingga 2017 bercanggah dengan Akta Lembaga Tabung Haji 1995 menyebabkan agensi itu mengalami defisit RM4.1 bilion.
Namun perkara itu disanggah oleh bekas Pengerusi TH, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang menyifatkan perkara itu sebagai tidak tepat.
Dalam pada itu, ditanya berhubung peningkatan kes restoran bukan Islam menggunakan ayat-ayat suci al-Quran, Mujahid berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan memantau semua tempat seumpama itu dan mengenakan tindakan bersesuaian berlandaskan undang-undang.
Beliau berkata, langkah itu akan dilakukan bersama agensi lain termasuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).
“Memang kita ada mekanisme menanganinya iaitu laporan dari orang ramai dan kita ada penguat kuasa untuk dengar aduan. Selepas itu kita akan bertindak dengan fakta yang jelas bersama kementerian lain,” katanya.
Semalam, sebuah restoran di Sri Muda, Seksyen 25, Shah Alam, diarah menurunkan ayat al-Quran yang digantung serta-merta berikutan tidak mempunyai Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM) yang sah sehingga boleh mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam.
Malah, satu bungkusan kuning turut ditemui tergantung di sebelah ayat al-Quran, yang dipercayai azimat, dalam satu pemeriksaan yang dibuat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan KPDNHEP.
Timbalan Pengarah Operasi JAIS, Salwana Ahmad Dahlan, berkata pemeriksaan bersepadu jam 11 pagi itu dijalankan berdasarkan maklumat yang viral di media sosial mendakwa restoran berkenaan mengelirukan kerana menggantung ayat suci al-Quran walaupun tidak menganuti agama berkenaan.
The post Penerima Tidak Perlu Pulangkan Hibah Tabung Haji – Mujahid appeared first on MySuara.Net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mysuara.net/berita/penerima-tidak-perlu-pulangkan-hibah-tabung-haji-mujahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu

Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 417 hits
Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu Mujahid Umum Akan Hantar Ibu Bapa Arw4h Adib Tunaikan Haji Ini Respond Ibu Bapa Adib Tentang Tawaran Tabung Haji Itu
Cara Daftar Akaun Tabung Haji Ke Atm Kad Maybank

Cara Daftar Akaun Tabung Haji Ke Atm Kad Maybank

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 594 hits
Sebelum korang nak guna fungsi transfer duit Maybank2u ke akaun Tabung Haji secara online kita perlulah daftar akaun tabung haji di Maybank2u Cara nak daftar bukanlah di Maybank2u com my tetapi korang perlu pergi ke mesin ATM Maybank untuk ...
Siapa Zukri Yang Pindahkan Aset Tabung Haji Kepada Spv

Siapa Zukri Yang Pindahkan Aset Tabung Haji Kepada Spv

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 546 hits
BORHAN AHMAD Zukri dari Bank Islam kini diberikan amanah untuk pulihkan Tabung Haji Dari sebuah bank yang secara teknikalnya sudah muflis Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BIMB yang juga Pengarah Urusan Bank Islam Datuk Seri Zukri Samat berj...
Rafizi Najib Gov T Used Pas To Purify Tabung Haji S Image Before Ge14

Rafizi Najib Gov T Used Pas To Purify Tabung Haji S Image Before Ge14

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 243 hits
Rafizi Ramli has claimed that the administration of former premier Najib Abdul Razak used PAS to purify the image of Lembaga Tabung Haji before last year s general election In a statement today the PKR vice president said that at the time P...
Hadi Never Legitimised Wrongdoings In Tabung Haji 1mdb Pol Sec

Hadi Never Legitimised Wrongdoings In Tabung Haji 1mdb Pol Sec

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 289 hits
PAS president Abdul Hadi Awang had never legitimised the wrongdoings in Lembaga Tabung Haji and 1MDB his political secretary Syahir Sulaiman said today Syahir was referring to PKR vice president Rafizi Ramli s that former prime minister Naj...
Tabung Haji Skandal Kewangan Jangan Mudah Berpuas Hati

Tabung Haji Skandal Kewangan Jangan Mudah Berpuas Hati

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 429 hits
Lebih kurang seminggu lalu di London Presiden PAS Dato Seri Hadi Awang mengulas mengenai skandal kewangan Tabung Haji di hadapan penyokong PAS dari kalangan penuntut Malaysia di London Laporan mengenai ulasan beliau itu disiarkan oleh Harak...
Tabung Haji Mula Pindah Aset Rm19 9 Bilion Kepada Spv Alasan Stabilkan Kewangan

Tabung Haji Mula Pindah Aset Rm19 9 Bilion Kepada Spv Alasan Stabilkan Kewangan

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 315 hits
KUALA LUMPUR Lembaga Tabung Haji mula memindahkan aset daripada portfolio pelaburan ekuitinya kepada syarikat tujuan khas Urusharta Jamaah Sdn Bhd sebagai sebahagian daripada langkah penstrukturan semulanya Dalam kenyataan kepada Bursa Mala...
Pakatan Harapan Rompak Tabung Haji Dan Rm20 Bilion Lesap

Pakatan Harapan Rompak Tabung Haji Dan Rm20 Bilion Lesap

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 194 hits
Sebelum ini kerajaan PH tiba tiba mengumumkan bahawa Tabung Haji telah mengalami defisit pada akhir tahun 2017 kerana mendakwa TH di bawah kerajaan BN telah bertindak terlalu zalim dengan terlebih bayar dividen kepada pencarum TH untuk 4 ta...
Hadi Isu Tabung Haji Agenda Tersirat Jatuhkan Imej Islam

Hadi Isu Tabung Haji Agenda Tersirat Jatuhkan Imej Islam

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 256 hits
Diterbitkan 27 Dis 2018 4 43 petang Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyifatkan isu Tabung Haji digunakan sebagai agenda tersirat pihak tertentu untuk menjatuhkan imej Islam Perkara tersebut dinyatakannya pada sesi dialog bersama warga Malays...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim