Penduduk Sabah Mahu Rentas Negeri Dengan Sop Lebih Ketat


Lalu lintas padat di Jalan Lintas Luyang Kota Kinabalu pada 1 Oktober selepas perjalanan antara daerah mengkut 5 Zon dibenarkan. Sabah mungkin tidak membenarkan perjalanan antara negeri walaupun Putrajaya memberikan lampu hijau. (Gambar Bernama) klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU: Ramai yang teruja menanti pengumuman kebenaran merentas negeri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan seiring dengan berita baik itu, rakyat Sabah berharap prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat dilaksanakan bagi mengekang penularan Covid-19.

Sabah State Cabinet will decide on Wednesday whether to adopt the interstate travel relaxation. The State Covid Management Committee will present its recommendations.
It’s noted that only 65% adult population in Sabah have been fully vaccinated, much lower than the 90% threshold.
— Masidi Manjun (@MasidiM) October 10, 2021

Orang ramai, peniaga dan pengusaha pelancongan di Sabah mahu SOP yang lebih tegas memandangkan kadar vaksinasi di negeri itu masih rendah.

Albert Linus, 61, seorang pengusaha kedai makanan laut di kawasan tarikan pelancongan di Gayang, Tuaran di sini berkata beliau lega kerana kebenaran rentas negeri membolehkan ramai pelancong datang ke Sabah seterusnya memulihkan sektor pelancongan negeri.


“Kita gembira bila boleh rentas negeri tetapi apa gunanya dua atau tiga bulan selepas itu kes Covid-19 meningkat dan kemudian terpaksa tutup (sempadan negeri) kembali, kalau boleh kita mahu negeri terus dibuka,” katanya kepada Bernama di sini pada Sabtu.

Berdasarkan data Kementerian Kesihatan (KKM) menerusi portal CovidNow, sebanyak 1,178,726 atau 64.1 peratus daripada populasi dewasa di Sabah telah melengkapkan vaksinasi Covid-19 setakat 11.59 malam Jumaat (8 Okt). Sementara itu, seorang pemandu bas, Mohd Fakhruddin Abd Zaman, 44, berkata syarikatnya telah melakukan persediaan bagi memberi perkhidmatan yang mematuhi SOP untuk pelancong, namun berharap kebenaran seharusnya diberikan apabila situasi Covid-19 benar-benar selamat.

“Kita suka apabila pelancongan semakin baik, pekerja dapat gaji, perniagaan syarikat semakin baik, tetapi kita tidak boleh pentingkan diri dalam hal ini, pastikan betul-betul baik baru kita beri kebenaran dan tentukan SOP yang lebih ketat,” katanya yang tinggal di Petagas di sini.

Alicia Su-Ann, 29, seorang tutor di sebuah universiti di sini menyarankan supaya rentas negeri ke Sabah ditangguhkan kerana melihat situasi Covid-19 yang belum reda di negeri lain dan kadar vaksinasi agak rendah di negeri itu.


“Pada masa ini di Sabah belum boleh rentas daerah secara penuh, kita boleh rentas daerah ikut zon dan mana-mana daerah vaksinasi bawah 60 peratus masih tidak boleh rentas,” katanya yang tinggal di Donggongon, dekat sini.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Masidi Manjun berkata kerajaan negeri akan membuat pertimbangan dan kajian sewajarnya sebelum membenarkan rentas negeri ke Sabah bagi mengelak penularan Covid-19.

“Pada masa ini kita sedang tingkatkan vaksinasi dan apabila tahap vaksinasi pada tahap munasabah, kita akan pertimbangkan (rentas negeri) sebaiknya," kata jurucakap Covid-19 Sabah itu.

Pada 22 Sept lepas, perdana menteri berkata aktiviti merentas negeri akan dibenarkan apabila 90 peratus golongan dewasa telah melengkapkan vaksinasi Covid-19 mereka.

Sementara itu, Persatuan Syarikat Pengangkutan Bas Sarawak sudah bersedia untuk memulakan perkhidmatan membawa pelancong ke destinasi-destinasi pelancongan di negeri itu.


Setiausaha persatuan William Chan berkata syarikat-syarikat di bawah persatuan telah membuat persiapan sejak kerajaan negeri membenarkan aktiviti rentas daerah mulai 6 Okt lepas.

“Semua pemandu bas dan kakitangan barisan hadapan termasuk petugas kaunter dan konduktor telah melengkapkan vaksinasi selain setiap bas disanitasi setiap hari sebelum dan selepas operasi.

“Penumpang juga diingatkan agar sentiasa mematuhi SOP seperti memakai pelitup muka serta menjaga jarak fizikal, jika gagal mereka tidak dibenarkan menaiki bas,” katanya ketika dihubungi Bernama pada Sabtu.

SOURCE: RED BULL

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/penduduk-sabah-mahu-rentas-negeri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rentas Negeri Tiada Lagi Amaran Individu Ingkar Sop Akan Dikompaun

Rentas Negeri Tiada Lagi Amaran Individu Ingkar Sop Akan Dikompaun

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 277 hits
Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Hazani Ghazali berkata tiada lagi amaran diberi dan pihaknya akan lebih bertegas termasuk mempertingkat pemantauan dan pemeriksaan pematuhan SOP di kawasan reh...
Keputusan Rentas Negeri Di Sabah Rabu Ini

Keputusan Rentas Negeri Di Sabah Rabu Ini

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 304 hits
Kenderaan sesak di Jalan Lintas Luyang berikutan kebenaran pergerakan rentas daerah mengikut zon di Sabah bermula 1 Oktober lalu foto fail BERNAMA Rentas negeri Sabah buat keputusan Rabu ini Kota Kinabalu Kerajaan Sabah akan membuat keputus...
Seluruh Malaysia Boleh Rentas Negeri Bermula Isnin Ini Pula Pendirian Kerajaan Negeri Sabah

Seluruh Malaysia Boleh Rentas Negeri Bermula Isnin Ini Pula Pendirian Kerajaan Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 331 hits
SABAH PUTUSKAN RENTAS NEGERI PADA RABUKota Kinabalu Kerajaan Negeri Sabah akan membuat keputusan sama ada membenarkan pergerakan rentas negeri seperti diputuskan kerajaan Pusat selepas mesyuarat Kabinet negeri pada Rabu ini Menteri Kerajaan...
Rentas Negeri Di Sabah Tunggu Keputusan Kerajaan Negeri Pada Rabu Depan Masidi

Rentas Negeri Di Sabah Tunggu Keputusan Kerajaan Negeri Pada Rabu Depan Masidi

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 363 hits
Masidi berkata jawatankuasa pengurusan juga akan mengemukakan cadangan tersebut dalam mesyuarat kabinet negeri pada Rabu depan Foto Bernama KOTA KINABALU Jawatankuasa Pengurusan COVID 19 Sabah akan mengemukakan cadangan mempertimbangkan kep...
Nak Rentas Negeri Lebih Baik Ada Syarat

Nak Rentas Negeri Lebih Baik Ada Syarat

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 192 hits
SHAH ALAM Aktiviti rentas negeri yang bakal dibenarkan tidak lama lagi perlu disertai dengan beberapa syarat bagi mengurangkan risiko jangkitan Covid 19 Pakar Kesihatan Awam dari Universiti Putra Malaysia Profesor Madya Dr Malina Osman berk...
Rentas Negeri Sabah 1 November Ini

Rentas Negeri Sabah 1 November Ini

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 240 hits
Sabah boleh rentas negeri mulai 1 November 2021 Pengembara tempatan selamat datang ke Sabah mulai 1 November ini KOTA KINABALU Kerajaan negeri Sabah hari ini bersetuju membenarkan rentas negeri itu berkuat kuasa 1 November ini Ketua Menteri...
Lebih 70 Penduduk Dewasa Sabah Telah Lengkap Dos Vaksin Kata Masidi

Lebih 70 Penduduk Dewasa Sabah Telah Lengkap Dos Vaksin Kata Masidi

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 300 hits
Seramai 115 966 remaja atau 27 daripada jumlah penduduk Sabah juga telah lengkap dos vaksin kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata lebih 2 juta ...
Kebenaran Rentas Negeri Dijangka Pertengahan Oktober

Kebenaran Rentas Negeri Dijangka Pertengahan Oktober

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 197 hits
Aktiviti rentas negeri dijangka boleh dilaksanakan selewat lewatnya pertengahan Oktober ini Gambar hiasan Kebenaran rentas negeri dijangka bulan hadapan PUTRAJAYA Kebenaran rentas negeri dijangka akan dapat dilakukan bulan hadapan bersandar...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar