Pendidikan Tahfiz Dan Madrasah


 

Tuan-Tuan dengar baik-baik ok. Ada banyak beza antara primary school dan secondary school. Orang Melayu pula salah faham, salah tafsir dan salah takrif sebagai sekolah rendah (primary school) dan sekolah menengah (secondary school). Yang lebih merosakkan itu adalah istilah 'sekolah rendah'.
Orang putih, Jepun dan sekarang China jauh lebih ariff apa itu bezanya primary school dan secondary school. 
Fahaman ini jelas daripada erti perkataan 'primary school' itu sendiri. 
Perkataan 'primary'  asal daripada primus, primarius dalam bahasa Latin yang maksudnya 'prime'. Seperti prime minister atau perdana menteri. 
Perdana menteri pula asalnya Tamil 'pardhana mantri'  atau disingkatkan jadi pardhamar.
Jadi "prime" dan "primary" itu maksudnya : yang utama, yang terpenting, nombor satu atau wahid. The most important. Itulah maksud primary. Maka prime minister itu adalah menteri yang nombor satu keutamaannya.

Secondary pula (contohnya daripada secondary school)  maksudnya "coming after, less important than, or resulting from someone or something else that is primary".
Secondary itu maksudnya kurang penting atau kurang utama berbanding dengan primary. Primary maksudnya yang tersangat penting.  Yang kurang penting maksudnya secondary.
Jadi primary school atau primary education adalah tahap pendidikan yang penting sekali bagi kemajuan masyarakat dan manusia. 

Itulah sebabnya bangsa yang maju seperti orang putih menyebut 'primary school' untuk pendidikan awal. Dan itulah sebabnya mereka fokus sangat masa, tenaga dan dana wang yang banyak untuk primary education. 
In 2020, the highest share of total expenditure on education in the EU was allocated to primary and lower secondary education, around two-fifths (40.8%). - 3rd Sept 2024, Educational expenditure statistics - European Commission.
Di Malaysia pula kita masih tidak faham banyak perkara-perkara asas. Di negara kita, sekolah mula dibina di banyak kawasan hanya selepas tahun 1970an. Sebelum tahun 1970an negara kita sangat kekurangan infrastruktur persekolahan. Jadi kita masih baru lagi.
Di sini juga kita tersilap menggunakan istilah "sekolah rendah" dan "sekolah menengah". Seolah "primary school" atau "primary education" itu adalah low level atau pada tahap rendah atau kurang penting. Jadi kita sebut 'sekolah rendah'.
Pada hal primary education atau primary school adalah pendidikan awal yang penting sekali untuk mendidik dan membimbing masa depan kanak-kanak.
Di negara China hari ini, guru tadika (kindergarten teacher) berkelayakan Masters Degree. Mereka sudah faham bahawa pendidikan awal kanak-kanak (early childhood education), daripada usia 4-5 tahun hingga 12-13 tahun adalah tempoh pembelajaran seseorang kanak-kanak yang primary atau yang paling penting. Maka guru tadika pun mesti mencapai kelayakan yang cukup tinggi untuk mengajar kanak-kanak tadika. 
Merujuk video Jebat Derhaka di atas, rupanya kopiah, songkok, jubah dan tudung labuh sudah cukup layak untuk membimbing kanak-kanak di pusat-pusat entah apa itu. Ostad yang ada batang peli@k pula mungkin sudah overqualified.  
Masyarakat Melayu masih jauh ketinggalan berbanding dengan orang lain dan bangsa lain. Melihat kepada pelbagai kekeliruan dalam masyarakat Melayu (kecelaruan halal haram, tahfiz dan madrasah bermasalah, ostad dan ostazah psycho) ancaman dan bahaya besar ialah masyarakat Melayu akan tenggelam sama sekali. Hilang ditelan sinkhole. 

The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/09/pendidikan-tahfiz-dan-madrasah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Must Read Pusat Pembuangan Anak Al Tahfiz Al Madrasah Al Rumah Amal

Must Read Pusat Pembuangan Anak Al Tahfiz Al Madrasah Al Rumah Amal

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 141 hits
The revelations about that horrible case where the Islamic rumah amal was teaching kids to sodomise other kids is only just beginning to come out Many new questions are being asked Why was no action taken for so long I received a message ve...
Ostard Main B Nt T Merumitkan Islamofobia Patut Persiapkan Pelajar Tahfiz Tidak Menjadi Mangsa

Ostard Main B Nt T Merumitkan Islamofobia Patut Persiapkan Pelajar Tahfiz Tidak Menjadi Mangsa

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 73 hits
mahu golongan pelajar huffaz dipersiapkan dengan ajaran Islam yang sebenar bagi berdepan kelompok Islamofobia dan pihak yang menanam kebencian menerusi Islam di negara ini hal ini kerana agama Islam di negara ini berada dalam persimpangan d...
Sijil Tahfiz Malaysia Permohonan Semakan Senarai Calon Yang Layak

Sijil Tahfiz Malaysia Permohonan Semakan Senarai Calon Yang Layak

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 99 hits
Sijil Tahfiz Malaysia Permohonan Semakan Senarai Calon yang Layak Menduduki Sijil Tahfiz Malaysia Siri 2 Tahun 2024 Peperiksaan Sijil Tahfiz Malaysia Siri 2 Tahun 2024 akan diadakan pada 3 Oktober 2024 bertempat di Pusat Peperiksaan mengiku...
Tawaran Program Tahfiz Mahir Offshore Yayasan Pahang

Tawaran Program Tahfiz Mahir Offshore Yayasan Pahang

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 62 hits
Yayasan Pahang kini menawarkan satu program unik dan komprehensif iaitu Program Tahfiz Mahir Offshore Program ini direka khas untuk melahirkan generasi tahfiz yang bukan sahaja mahir dalam bidang hafazan Al Quran tetapi juga berkemahiran da...
3 Pekerja Madrasah Didakwa Amang Seksual Kanak Kanak

3 Pekerja Madrasah Didakwa Amang Seksual Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 7 hits
FMT ReporterslPETALING JAYA Tiga pekerja sebuah madrasah di Kuala Pilah yang ditahan dalam Op Global baru baru ini didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban atas 14 tuduhan amang seksual fizikal terhadap kanak kanak Muhammad Habib Noh Mohd Zairi ...
Borak Pa Ma Bersama Uyaina Suhailin Syamel Ika Beri Inspirasi Buat Ibu Ayah Rancang Simpanan Pendidikan Anak

Borak Pa Ma Bersama Uyaina Suhailin Syamel Ika Beri Inspirasi Buat Ibu Ayah Rancang Simpanan Pendidikan Anak

papar berkaitan - pada 3/9/2024 - jumlah : 102 hits
Dalam dunia yang semakin kompleks dan kompetitif pendidikan memainkan peranan yang amat penting dalam memastikan kejayaan dan masa depan yang cerah untuk anak anak Oleh itu menyediakan tabung pendidikan dari awal merupakan langkah bijak dan...
Permohonan Bantuan Ipt Melaka One Off Pelbagai Peringkat Oleh Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka

Permohonan Bantuan Ipt Melaka One Off Pelbagai Peringkat Oleh Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 68 hits
Ketahui Permohonan Bantuan IPT Melaka One Off Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka menyediakan bantuan kewangan kepada pelajar yang ingin melanjutkan pengajian ke Institusi Pengajian Tinggi Bantuan IPT Melaka One Off ini bertujuan meringa...
Permohonan Bantuan Ipt Yayasan Jcorp Bantuan Kewangan Pendidikan Johor

Permohonan Bantuan Ipt Yayasan Jcorp Bantuan Kewangan Pendidikan Johor

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 147 hits
Jom mohon Bantuan IPT Yayasan JCORP Dalam usaha untuk menyokong pelajar Malaysia melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi Yayasan Johor Corporation menawarkan Bantuan IPT Bantuan ini bertujuan untuk membantu mengurangkan beban k...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pattani Sea The Sun Cafe

Isu Mb Perlis Ahli Dan Pemimpin Bawahan Mula Bersuara

Zus Coffee With Ceo Latte

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Sijil Halal Dasar Sedia Ada Kekal Permohonan Bersifat Sukarela Zahid

Claim Mou Violated Constitution Untrue Insincere Says Umno Leader