Permohonan Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu Untuk Pelajar Sekolah Ipta Dan Ipts


Makluman berkenaan Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu. Kerajaan Negeri Terengganu menyediakan pelbagai bentuk bantuan pendidikan untuk anak-anak negeri, termasuk pelajar sekolah, pelajar di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS).
Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan keluarga serta membantu pelajar mempersiapkan diri sebelum memulakan pengajian di peringkat yang lebih tinggi. Skim Bantuan Persediaan ini diuruskan oleh Yayasan Terengganu dan terbuka kepada pelajar yang memenuhi syarat-syarat tertentu.
Apa itu Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu? Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu adalah satu skim yang ditawarkan oleh Kerajaan Negeri Terengganu melalui Yayasan Terengganu. Ia bertujuan membantu pelajar dari Terengganu yang ingin melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama penuh, IPTA, dan IPTS.
Bantuan ini merangkumi pelbagai peringkat pendidikan, termasuk matrikulasi, diploma, ijazah, sarjana, dan doktor falsafah (PhD). Tujuan utama skim ini adalah untuk mengurangkan beban kewangan yang dihadapi oleh pelajar dan keluarga mereka sebelum dan semasa melanjutkan pelajaran.
Rujuk juga maklumat berkenaan bantuan IPT negeri Perak.
Syarat-Syarat Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu Untuk melayakkan diri bagi mendapatkan Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu, pemohon perlu memenuhi syarat-syarat berikut:
Pemohon mestilah anak negeri Terengganu, di mana salah seorang ibu/bapa/penjaga lahir di Terengganu dan merupakan warganegara Malaysia. ATAU Ibu/bapa/penjaga yang bukan lahir di Terengganu tetapi bermastautin tetap melebihi 10 tahun di negeri tersebut, dengan menyertakan Surat Akuan Menjadi Rakyat atau Surat Akuan Bermastautin/Bermukim. Ibu/bapa/penjaga pemohon mesti mendaftar sebagai pemilih di Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu. Institusi pengajian yang ditawarkan kepada pelajar mestilah diiktiraf oleh kerajaan, diluluskan oleh Jabatan Pendidikan Swasta (JPS), dan diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).
Nota: Institusi dan program pengajian di bawah Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) tidak layak memohon. Kursus pengajian mestilah sepenuh masa dan pemohon tidak boleh bekerja. Program pengajian atau kursus yang kurang daripada satu tahun tidak layak memohon. Had umur bagi pemohon adalah seperti berikut: Peringkat Sijil/Diploma/Ijazah/Sarjana (Master): 25 tahun ke bawah Peringkat Doktor Falsafah (PhD): 30 tahun ke bawah Setiap pemohon hanya boleh memohon sekali sahaja bagi setiap peringkat pengajian. Bantuan persediaan bagi kategori Sekolah Berasrama Penuh (SBP, MRSM, IMTIAZ, SMIDI, SMASZA) hanya diberikan sekali sepanjang tempoh persekolahan. Permohonan perlu dilakukan selewat-lewatnya sebulan selepas tarikh pendaftaran rasmi ke institusi pengajian tinggi (IPT) dengan menyertakan surat tawaran. Kadar Bantuan Pendidikan Negeri Terengganu Kadar bantuan yang diberikan melalui skim ini berbeza mengikut peringkat pengajian. Berikut adalah kadar bantuan yang ditetapkan:
Peringkat PengajianJumlah (RM)Sekolah Berasrama Penuh500.00Sijil500.00Matrikulasi/Asasi/A-Level500.00Diploma750.00Ijazah Sarjana Muda1,000.00Sarjana (Master)1,000.00Doktor Falsafah (PhD)1,000.00Tambahan: RM300 bagi pengajian di Sabah & Sarawak. Cara Mohon Bantuan Pendidikan Terengganu Permohonan untuk bantuan ini perlu dibuat secara dalam talian melalui laman web rasmi Yayasan Terengganu di pautan berikut: Laman Permohonan Bantuan Pendidikan Yayasan Terengganu. Pemohon perlu mengisi maklumat diri yang lengkap serta memuat naik dokumen-dokumen sokongan seperti:
Salinan kad pengenalan Surat tawaran dari IPT Surat Akuan Bermastautin (jika perlu) Dokumen-dokumen tambahan yang diminta mengikut keperluan permohonan Setiap permohonan akan dinilai berdasarkan kelayakan dan dokumen yang dilampirkan.
Maklumat Pertanyaan Untuk sebarang pertanyaan lanjut mengenai Bantuan Persediaan Yayasan Terengganu, anda boleh merujuk kepada laman web rasmi Yayasan Terengganu di pautan berikut: Laman Web Yayasan Terengganu .
Maklumat lanjut mengenai skim bantuan ini termasuk syarat permohonan, kadar bantuan, dan cara-cara membuat permohonan boleh didapati di laman tersebut.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/09/bantuan-pendidikan-negeri-terengganu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Bantuan Ipt Melaka One Off Pelbagai Peringkat Oleh Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka

Permohonan Bantuan Ipt Melaka One Off Pelbagai Peringkat Oleh Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 67 hits
Ketahui Permohonan Bantuan IPT Melaka One Off Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka menyediakan bantuan kewangan kepada pelajar yang ingin melanjutkan pengajian ke Institusi Pengajian Tinggi Bantuan IPT Melaka One Off ini bertujuan meringa...
Permohonan Bantuan Ipt Yayasan Jcorp Bantuan Kewangan Pendidikan Johor

Permohonan Bantuan Ipt Yayasan Jcorp Bantuan Kewangan Pendidikan Johor

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 146 hits
Jom mohon Bantuan IPT Yayasan JCORP Dalam usaha untuk menyokong pelajar Malaysia melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi Yayasan Johor Corporation menawarkan Bantuan IPT Bantuan ini bertujuan untuk membantu mengurangkan beban k...
Permohonan Bantuan Budi Ipt Sabah One Off Rm1500 Rm2000

Permohonan Bantuan Budi Ipt Sabah One Off Rm1500 Rm2000

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 143 hits
Permohonan Bantuan BUDI IPT Sabah Kerajaan Negeri Sabah menawarkan bantuan pendidikan bagi pelajar yang akan melanjutkan pengajian di peringkat IPT melalui inisiatif Bantuan Tunai Pendaftaran IPT secara one off atau dikenali sebagai BUDI Ba...
Bantuan Komputer Riba Ans 2024 Dibawah Yayasan Negeri Sembilan

Bantuan Komputer Riba Ans 2024 Dibawah Yayasan Negeri Sembilan

papar berkaitan - pada 2/9/2024 - jumlah : 82 hits
Bantuan Komputer Riba ANS 2024 Dibawah Yayasan Negeri Sembilan 5 Pada tahun 2024 Yayasan Negeri Sembilan telah melancarkan inisiatif Bantuan Komputer Riba ANS 2024 untuk pelajar yang memerlukan di Negeri Sembilan Program ini bertujuan untuk...
Bas Sekolah Rempuh Orang Ramai 11 Maut Termasuk Pelajar

Bas Sekolah Rempuh Orang Ramai 11 Maut Termasuk Pelajar

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 66 hits
KOSMO PETUGAS membantu mangsa yang cedera di lokasi kejadian AGENSIBEIJING Sebuah bas sekolah merempuh orang ramai di luar sebuah sekolah menengah di timur China hari ini menyebabkan 11 ibu bapa dan pelajar terbunuh demikian menurut media p...
Permohonan Bantuan Pendaftaran Ipt Johor Rm500 One Off Dari Yayasan Pelajaran Johor

Permohonan Bantuan Pendaftaran Ipt Johor Rm500 One Off Dari Yayasan Pelajaran Johor

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 67 hits
Kerajaan Negeri Johor melalui Yayasan Pelajaran Johor menawarkan Bantuan Pendaftaran IPT Johor sebanyak RM500 secara one off kepada pelajar yang layak Bantuan ini bertujuan untuk meringankan beban kewangan pelajar pelajar yang bakal melanju...
Siraj Permohonan Sekolah Integrasi Rendah Agama Jawi 2025

Siraj Permohonan Sekolah Integrasi Rendah Agama Jawi 2025

papar berkaitan - pada 28/8/2024 - jumlah : 128 hits
PERMOHONAN KEMASUKAN MURID TAHUN SATU 2025 2026 BAGI SEKOLAH INTEGRASI RENDAH AGAMA JAWI JABATAN AGAMA ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN Permohonan dibuka bermula 1 14 September 2024 secara atas talian Berikut dikongsikan maklumat lanjut tentang SI...
Permohonan Biasiswa Yayasan Sarawak Tun Taib Bantuan Ipt Sarawak

Permohonan Biasiswa Yayasan Sarawak Tun Taib Bantuan Ipt Sarawak

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 67 hits
Biasiswa Yayasan Sarawak Tun Taib merupakan salah satu bentuk bantuan pendidikan yang ditawarkan oleh Yayasan Sarawak kepada pelajar yang melanjutkan pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Biasiswa ini bertujuan untuk menyokong pelajar cem...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah